Dispositions are defined as voluntary mental orientations that determine under which conditions, in what direction, and to what extent individuals will apply their knowledge and skills. They play a critical role in the learning process. In education, it is essential to develop not only knowledge and skills but also the dispositions related to the use of that knowledge and those skills. Otherwise, individuals’ potential may not become fully visible. This study aims to examine the 2024 Geography Curriculum in terms of the "dispositions" component defined in the Türkiye Maarif Model. The study adopts a qualitative case study design and analyzes the curriculum data through document analysis using MAXQDA 24 software. The findings reveal that intellectual dispositions (79 frequencies) are predominantly represented in the curriculum, while social dispositions (6 frequencies) are limited. It is particularly noteworthy that certain dispositions such as “self-confidence,” “independence,” “trust,” “assertiveness,” and “doubt” are not included at all. The distribution of dispositions also varies by unit; the “Disasters and Sustainable Environment” unit stands out as the section where both social and intellectual dispositions are most densely concentrated. Intellectual dispositions are also dominant in learning-teaching practices. As a result, it is recommended that the curriculum demonstrates a more balanced distribution in terms of dispositions and that adjustments be made to strengthen the social dimension. This study aims to contribute to the literature by reflecting on how the dispositions defined in the Türkiye Maarif Model are represented within the context of geography education.
Eğilimler, bireylerin bilgi ve becerileri hangi koşullarda ne yönde ve ne düzeyde uygulayacaklarını belirleyen gönüllü zihinsel yönelimler olarak tanımlanmakta ve öğrenme sürecinde kritik bir rol oynamaktadır. Eğitimde yalnızca bilgi ve becerilerin değil, bu bilgi ve becerilerin kullanımıyla ilgili eğilimlerin de geliştirilmesi gerekmektedir. Aksi takdirde bireylerin sahip oldukları potansiyel yeterince görünür olmayabilir. Bu araştırma, 2024 Coğrafya Dersi Öğretim Programı'nın, Türkiye Maarif Modeli’nde tanımlanan "eğilimler" bileşeni açısından incelenmesini amaçlamaktadır. Araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden durum çalışması deseni benimsenmiş, doküman analizi yoluyla program verileri MAXQDA 24 programıyla analiz edilmiştir. Bulgular, programda entelektüel eğilimlerin (79 frekans) ağırlıklı olarak yer aldığını; sosyal eğilimlerin (6 frekans) ise sınırlı şekilde temsil edildiğini ortaya koymuştur. Özellikle “öz güven”, “bağımsızlık”, “güven”, “girişkenlik” ve “şüphe duyma” gibi bazı eğilimlerin programda hiç yer almaması dikkat çekmektedir. Eğilimlerin dağılımı ünitelere göre de farklılık göstermekte; “Afetler ve Sürdürülebilir Çevre” ünitesi, sosyal ve entelektüel eğilimlerin en yoğun yer aldığı bölüm olarak öne çıkmaktadır. Öğrenme-öğretme uygulamalarında da entelektüel eğilimlerin baskın olduğu görülmektedir. Sonuç olarak, öğretim programının eğilim boyutunda daha dengeli bir dağılım göstermesi ve sosyal yönü güçlendirecek düzenlemelere gidilmesi önerilmektedir. Bu çalışma, Türkiye Maarif Modeli'nde tanımlanan eğilimlerin coğrafya eğitimi bağlamındaki yansımalarına dair literatüre katkı sunmayı hedeflemektedir.
Bu araştırma için etik kurul izni gerekmemektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Geography Education, Development of Physical Education and Education Programs |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Early Pub Date | September 24, 2025 |
Publication Date | September 30, 2025 |
Submission Date | June 20, 2025 |
Acceptance Date | August 17, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Issue: 19 |