Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Professional Anxietye Levels of Physical Education and Sport Teacher Candidates (Ondokuz Mayis University Sample)

Yıl 2017, , 44 - 54, 29.12.2017
https://doi.org/10.30769/usbd.332204

Öz

The anxiety of
teacher candidates about their professions can be categorized into three groups
as; self-centered anxiety, task-centered anxiety and student-centered anxiety.
The purpose of this study is to examine the professional anxiety of teacher
candidates in terms of some individuals variables. The research is designed
with the survey model. The sample of the research is students who attend Yaşar
Doğu School of Physical Education and Sports, Ondokuz Mayıs University in the
2013-2014 academic year. In the study data collected via questioner personal
information form and Teacher Candidate Anxiety Scale. Results showed that,
males’ self-centered, task-centered and student-centered  anxiety levels are significantly higher than
females’ anxiety levels. The greater anxiety of male teacher candidates can be
explained by their social roles. This may have led to male teacher candidates
having a higher level of anxiety. Besides, it has been found that the
professional anxieties of the teacher candidates are not significantly
different according to their age variable and status variable of active sports.
Finally, there is no significant difference in terms of occupational anxiety
between the active athletes and the non-active athletes because all of the
sampling groups are included in the sports activities.

Kaynakça

  • Akgün, A., Gönen, S., ve Aydın, M. (2007). İlköğretim fen ve matematik öğretmenliği öğrencilerinin kaygı düzeylerinin bazı değişkenlere göre incelenmesi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 6(20), 283-299.
  • Atmaca, H. (2013). Almanca, Fransızca ve İngilizce öğretmenliği bölümlerinde okuyan öğretmen adaylarının mesleki kaygıları. Turkish Studies, 8(10), 67-76.
  • Borich, G. (1996). Effective Teaching Methods (3rd Ed.). Englewoods NJ: Prentice-Hall, Inc.
  • Bozdam, A., ve Taşğın, Ö. (2011). Öğretmen adaylarının mesleki kaygı düzeylerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi. Selçuk Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilim Dergisi, 13, 44-53.
  • Bozkurt, N. (2004). Bir grup üniversite öğrencisinin depresyon ve kaygı düzeyleri ile çeşitli değişkenler arasındaki ilişkiler. Eğitim ve Bilim, 29(133), 52-59.
  • Büyükkaragöz, S. (1998). Öğretmenlik mesleğine giriş (Eğitimin Temelleri). Konya: Mikro Yayınları, s.16.
  • Cabı, E., ve Yalçınalp, S. (2013). Öğretmen adaylarına yönelik mesleki kaygı ölçeği (MKÖ): Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 44, 85-96.
  • Çakmak, Ö., ve Hedevanlı, M. (2004). Biyoloji öğretmen adaylarının kaygılarını etkileyen etmenler. XIII. Ulusal Eğitim Bilimleri Kurultayı, 6-9 Temmuz 2004 İnönü Üniversitesi, Malatya.
  • Çakmak, Ö., ve Hevedanlı, M. (2005). Eğitim ve fen-edebiyat fakülteleri biyoloji bölümü öğrencilerinin kaygı düzeylerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 4(14), 115-127.
  • Çelikten, M., Şanal, M., ve Yeni, Y. (2005). Öğretmen mesleği ve özellikleri. Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 19(2), 207-237.
  • Coleman, J. C., ve Brown, W. E. (1972). Abnormal psychology and modern life (4th Ed.). USA: Scott Foresman and Company.
  • Çubukçu, Z., ve Dönmez, A. (2011). The examination of the professional anxiety levels of teacher candidates. Eğitimde Kuram ve Uygulama (EKU), 7(1), 3-25.
  • Dilmaç, O. (2013). Görsel sanatlar öğretmeni adaylarının kaygı düzeylerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Güzel Sanatlar Enstitüsü Dergisi, 24, 49-65.
  • Dursun, S., Karagün, E. (2012). Öğretmen adaylarının mesleki kaygı düzeylerinin incelenmesi: Kocaeli Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulu son sınıf öğrencileri üzerine bir araştırma. Kocaeli Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 24, 93-112.
  • Fuller, F. F. (1969). Concerns of teachers: A developmental ceonceptualization. American Educational Research Journal, 6, 207-226.
  • Işık, E. (1996). Nevrozlar. Ankara: Kent Matbaası.
  • Kafkas, M. E., Açak, M., Çoban, B., ve Karademir, T. (2010). Beden eğitimi öğretmen adaylarının öz-yeterlik algıları ile mesleki kaygıları arasındaki ilişki. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(2), 93-111.
  • Karasar, N. (2006). Bilimscl arastirma yöntemi (16.Baskı). Ankara: Nobel.
  • Karip, E. (2007). Eğitim bilimine giriş.Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Öner, N. (1997). Durumluluk ve sürekli kaygı envanterinin Türk toplumundaki geçerliliği. Doçentlik Tezi, Ankara.
  • Öner, N., ve Le Compte, A. (1998). Durumluk / sürekli kaygı envanterinin el kitabı (2.Baskı). İstanbul: Boğaziçi Üniversitesi Yayınları.
  • Özen, R., Yıldız, S., ve Yıldız, K. (2013). Teaching profession anxiety levels of preservice teachers. Uluslar arası Eğitim Programları ve Öğretim Çalışmaları Dergisi, 3(6), 21-30.
  • Saban, A., Korkmaz, İ., ve Akbaşlı, S. (2004). Öğretmen adaylarının mesleki kaygıları. Eurasian Journal of Educational Research, 17, 198-208.
  • Taşğın, Ö. (2006). Beden eğitimi ve yüksekokulunda okuyan öğretmen adaylarının mesleki kaygı düzeylerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 14(2), 679-686.
  • Temiz, N. (2011). Güzel sanatlar eğitimi bölümü öğretmen adaylarının mesleki kaygı düzeylerinin cinsiyet ve alan değişkenleri açısından incelenmesi. e-Journal of New World Sciences Academy, 6(2), 303-310.
  • Ünaldı, Ü. E., ve Alaz, A. (2008). Coğrafya öğretmenliğinde okuyan öğretmen adaylarının mesleki kaygı düzeylerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi. Selçuk Üniversitesi Ahmet Keleşoğlu Eğitim Fakültesi Dergisi, 26, 1-13.
  • Varol, S. (1990). Lise son sınıf öğrencilerinin kaygılarını etkileyen etmenler. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ondokuz Mayıs Üniversitesi, Samsun.

Beden Eğitimi ve Spor Öğretmen Adaylarının Mesleki Kaygı Düzeyleri (Ondokuz Mayıs Üniversitesi Örneği)

Yıl 2017, , 44 - 54, 29.12.2017
https://doi.org/10.30769/usbd.332204

Öz

Öğretmen adaylarının
mesleki kaygıları, ben-merkezli, görev-merkezli ve öğrenci merkezli olmak üzere
üç kategoride ele alınmaktadır. Bu çalışmada öğretmen adaylarının mesleki
kaygıları bazı kişisel değişkenlerine göre incelenmiştir. Örneklem grubunu
Ondokuz Mayıs Üniversitesi Yaşar Doğu Spor Yüksekokulu 2013-2014 öğretim
yılında son sınıfa devam eden beden eğitimi öğretmen adayları oluşturmuştur.
Veri toplama aracı olarak kişisel bilgi formu ile Öğretmen Adayı Kaygı Ölçeği
kullanılmıştır. Araştırmanın sonucunda erkek öğretmen adaylarının mesleki
kaygılarının kadın öğretmen adaylarının mesleki kaygılarına göre anlamlı
derecede daha yüksek olduğu bulunmuştur. Erkek öğretmen adaylarının kaygılarının
daha yüksek bulunmuş olması onların toplumsal roller ile açıklanabilir. Bu da
erkek öğretmen adaylarının daha yüksek kaygıya sahip olmasına yol açmış
olabilir. Ayrıca Öğretmen adaylarının mesleki kaygılarının yaş değişkenine göre
ve aktif spor yapıp yapmama durumu değişkenine göre anlamlı düzeyde
farklılaşmadığı bulunmuştur. Son olarak örneklem grubunun tümü spor
faaliyetlerinin içinde olmaları nedeniyle aktif spor yapan ile aktif spor
yapmayan arasında mesleki kaygı açısından önemli bir fark görülmemiştir

Kaynakça

  • Akgün, A., Gönen, S., ve Aydın, M. (2007). İlköğretim fen ve matematik öğretmenliği öğrencilerinin kaygı düzeylerinin bazı değişkenlere göre incelenmesi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 6(20), 283-299.
  • Atmaca, H. (2013). Almanca, Fransızca ve İngilizce öğretmenliği bölümlerinde okuyan öğretmen adaylarının mesleki kaygıları. Turkish Studies, 8(10), 67-76.
  • Borich, G. (1996). Effective Teaching Methods (3rd Ed.). Englewoods NJ: Prentice-Hall, Inc.
  • Bozdam, A., ve Taşğın, Ö. (2011). Öğretmen adaylarının mesleki kaygı düzeylerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi. Selçuk Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilim Dergisi, 13, 44-53.
  • Bozkurt, N. (2004). Bir grup üniversite öğrencisinin depresyon ve kaygı düzeyleri ile çeşitli değişkenler arasındaki ilişkiler. Eğitim ve Bilim, 29(133), 52-59.
  • Büyükkaragöz, S. (1998). Öğretmenlik mesleğine giriş (Eğitimin Temelleri). Konya: Mikro Yayınları, s.16.
  • Cabı, E., ve Yalçınalp, S. (2013). Öğretmen adaylarına yönelik mesleki kaygı ölçeği (MKÖ): Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 44, 85-96.
  • Çakmak, Ö., ve Hedevanlı, M. (2004). Biyoloji öğretmen adaylarının kaygılarını etkileyen etmenler. XIII. Ulusal Eğitim Bilimleri Kurultayı, 6-9 Temmuz 2004 İnönü Üniversitesi, Malatya.
  • Çakmak, Ö., ve Hevedanlı, M. (2005). Eğitim ve fen-edebiyat fakülteleri biyoloji bölümü öğrencilerinin kaygı düzeylerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 4(14), 115-127.
  • Çelikten, M., Şanal, M., ve Yeni, Y. (2005). Öğretmen mesleği ve özellikleri. Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 19(2), 207-237.
  • Coleman, J. C., ve Brown, W. E. (1972). Abnormal psychology and modern life (4th Ed.). USA: Scott Foresman and Company.
  • Çubukçu, Z., ve Dönmez, A. (2011). The examination of the professional anxiety levels of teacher candidates. Eğitimde Kuram ve Uygulama (EKU), 7(1), 3-25.
  • Dilmaç, O. (2013). Görsel sanatlar öğretmeni adaylarının kaygı düzeylerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Güzel Sanatlar Enstitüsü Dergisi, 24, 49-65.
  • Dursun, S., Karagün, E. (2012). Öğretmen adaylarının mesleki kaygı düzeylerinin incelenmesi: Kocaeli Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulu son sınıf öğrencileri üzerine bir araştırma. Kocaeli Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 24, 93-112.
  • Fuller, F. F. (1969). Concerns of teachers: A developmental ceonceptualization. American Educational Research Journal, 6, 207-226.
  • Işık, E. (1996). Nevrozlar. Ankara: Kent Matbaası.
  • Kafkas, M. E., Açak, M., Çoban, B., ve Karademir, T. (2010). Beden eğitimi öğretmen adaylarının öz-yeterlik algıları ile mesleki kaygıları arasındaki ilişki. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(2), 93-111.
  • Karasar, N. (2006). Bilimscl arastirma yöntemi (16.Baskı). Ankara: Nobel.
  • Karip, E. (2007). Eğitim bilimine giriş.Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Öner, N. (1997). Durumluluk ve sürekli kaygı envanterinin Türk toplumundaki geçerliliği. Doçentlik Tezi, Ankara.
  • Öner, N., ve Le Compte, A. (1998). Durumluk / sürekli kaygı envanterinin el kitabı (2.Baskı). İstanbul: Boğaziçi Üniversitesi Yayınları.
  • Özen, R., Yıldız, S., ve Yıldız, K. (2013). Teaching profession anxiety levels of preservice teachers. Uluslar arası Eğitim Programları ve Öğretim Çalışmaları Dergisi, 3(6), 21-30.
  • Saban, A., Korkmaz, İ., ve Akbaşlı, S. (2004). Öğretmen adaylarının mesleki kaygıları. Eurasian Journal of Educational Research, 17, 198-208.
  • Taşğın, Ö. (2006). Beden eğitimi ve yüksekokulunda okuyan öğretmen adaylarının mesleki kaygı düzeylerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 14(2), 679-686.
  • Temiz, N. (2011). Güzel sanatlar eğitimi bölümü öğretmen adaylarının mesleki kaygı düzeylerinin cinsiyet ve alan değişkenleri açısından incelenmesi. e-Journal of New World Sciences Academy, 6(2), 303-310.
  • Ünaldı, Ü. E., ve Alaz, A. (2008). Coğrafya öğretmenliğinde okuyan öğretmen adaylarının mesleki kaygı düzeylerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi. Selçuk Üniversitesi Ahmet Keleşoğlu Eğitim Fakültesi Dergisi, 26, 1-13.
  • Varol, S. (1990). Lise son sınıf öğrencilerinin kaygılarını etkileyen etmenler. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ondokuz Mayıs Üniversitesi, Samsun.
Toplam 27 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Konular Spor Hekimliği
Bölüm Makale
Yazarlar

Kudbettin Uçak

Recep Bindak

Yayımlanma Tarihi 29 Aralık 2017
Gönderilme Tarihi 1 Ağustos 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017

Kaynak Göster

APA Uçak, K., & Bindak, R. (2017). Beden Eğitimi ve Spor Öğretmen Adaylarının Mesleki Kaygı Düzeyleri (Ondokuz Mayıs Üniversitesi Örneği). Ulusal Spor Bilimleri Dergisi, 1(2), 44-54. https://doi.org/10.30769/usbd.332204