Technological developments in the world make people's
daily lives easier every day, but on the other hand reduce the amount of daily
movement. As a result, inactivity-related diseases increase and quality of life
decreases. The aim of this study was to determine the physical activity levels
of the students studying at Cukurova University and to compare them according
to gender. A total of 273 university students, female 136 (49.8%) and male 137
(50.2%), who had an average age of 22.16±3.03 years, height of 1.72±0.09 m and
body weight averages of 67.22±14.05 kg, participated in the study. BMI values
of the participants were found to be within the normal range of 22.54±3.53
kg/m2. When the physical activity levels of the participants were
examined, it was seen that 20 (14.7%) low level, 68 (50.0%) moderate and 48
(35.3%) high level of physical activity were performed by female university
students. Male university students had 20 (14.6%) low, 49 (35.8%) moderate and
68 (49.6%) high levels of physical activity. When walking activities were
examined, it was found that female students (595,23 ± 690,21 min/week) and male
students (449,67 ± 520,42 min/week) were better. According to the results, a
significant difference was found in favor of women in low-intensity MET values
of students (p≤0,05). Moderate and high MET values were found to differ
significantly in favor of males. When BMI classification of the university
students (78%) was taken into consideration, body weights were found to be normal
according to their height. In addition, it was found that physical activity
levels were sufficient, males had higher physical activity levels than females,
and the daily sitting time of the university students participating in the
study was found to be less than that of other university students. The reason
for this can be said that because the activity areas on campus are in the
center, students can walk to where they want to go and easily access the areas
and activities that can positively change their physical activity levels.
Dünyadaki
teknolojik gelişmeler insanların günlük hayatını her geçen gün daha
kolaylaştırmakta ancak diğer yandan günlük hareket miktarını azaltmaktadır.
Bunun sonucu hareketsizliğe bağlı hastalıklar artmakta, yaşam kalitesi ise
düşmektedir. Bu çalışma Çukurova üniversitesinde okuyan öğrencilerin fiziksel
aktivite düzeylerini belirlemek ve cinsiyetlere göre karşılaştırmak amacıyla
yapılmıştır. Çalışmaya yaş ortalamaları 22,16±3,03 yıl, boyları 1,72±0,09 m ve vücut ağırlık ortalamaları
67,22±14,05 kg olan, kadın 136 (%49,8) ve erkek 137 (%50,2) toplam 273
üniversite öğrencisi katılmıştır. Katılımcıların BMI değerleri 22,54±3,53 kg/m2
normal aralıkta oldukları görülmüştür. Katılımcıların fiziksel aktivite
düzeylerine bakıldığında kadın üniversite öğrencilerinin 20 (%14,7) düşük
düzeyde, 68 (%50,0) orta düzeyde ve 48 (%35,3) yüksek düzeyde fiziksel aktivite
yaptığı, erkek üniversite öğrencilerinin ise 20 (%14,6) düşük düzeyde, 49
(%35,8) orta düzeyde ve 68 (%49,6) yüksek düzeyde fiziksel aktivite yaptığı
görülmüştür. Yürüme aktivitelerine bakıldığında kadın öğrencilerin
(595,23±690,21 dk/hf) ile erkek öğrencilerden (449,67±520,42 dk/hf) daha iyi
olduğu görülmüştür. Elde edilen sonuçlara göre öğrencilerin düşük şiddetli MET
değerlerinde kadınlar lehine anlamlı farklılık bulunmuştur (p≤0,05). Orta ve şiddetli MET değerlerinde
erkekler lehine anlamlı farklılık bulunmuştur. Çalışmaya katılan üniversite
öğrencilerinin (%78) BMI sınıflaması dikkate alındığında boy uzunluklarına göre
vücut ağırlıklarının normal değerlerde olduğu görülmüştür. Ayrıca, fiziksel
aktivite düzeylerinin yeterli seviyede olduğu, erkeklerin kadınlara göre daha
yüksek fiziksel aktivite seviyesine sahip olduğu ve çalışmaya katılan
üniversite öğrencilerinin günlük oturma sürelerinin diğer üniversite
öğrencilerinden daha az olduğu bulunmuştur. Bunun sebebinin kampüs içerisindeki
etkinlik alanlarının merkezde olmasından dolayı öğrencilerin gitmek istedikleri
yere yürüyüş yaparak gitmeleri ve fiziksel aktivite düzeylerini olumlu olarak
değiştirebilecek alanlara ve etkinliklere kolaylıkla ulaşabilmeleri olduğu
söylenebilir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Sports Medicine |
Journal Section | Article |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2019 |
Submission Date | November 5, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 3 Issue: 2 |