Research Article
BibTex RIS Cite

Investigation of Narcissistic Personality Traits of Physical Education Teachers According to Some Variables

Year 2024, , 206 - 214, 31.12.2024
https://doi.org/10.18826/useeabd.1561179

Abstract

Purpose: The aim of this study is to examine the distribution of narcissistic personality traits in physical education according to certain variables.
Method: The study groups consist of a total of 172 physical education teachers, 32 female and 140 male, working in schools affiliated with the Ministry of National Education in the 2021-2022 academic year. To collect data; "Narcissistic Personality Inventory", registered by Ames et al. (2005) and whose Turkish reliability and validity were made by Atay (2009), was used. The data of the study were tested using the SPSS 22.0 package program. T-test and One Way ANOVA tests were used.
Findings: According to the variables examined in physical education participating in the study, significant differences were reached in all sub-dimensions of Narcissistic Personality Traits and in the total scale (p<0.05). Cells where female physical education has higher narcissistic personality changes than males, undergraduate physical education has higher narcissistic personality traits than postgraduate education, and high school physical education methods are higher than middle school physical education.
Conclusion: It has been determined that the physical education regime is at a low level according to the narcissistic personality software Narcissistic Personality Inventory. In addition, significant differences have been determined according to gender, age, postgraduate education conditions, teaching level, and teaching year variables

References

  • Abraham, K. (1921). A particular form of neurotic resistance against the psychoanalytic method. Selected Papers of Karl Abraham.
  • Akhtar, S. (1989). Narcissistic personality disorder: Descriptive features and differential diagnosis. Psychiatric Clinics of North America, 12(3), 505-529.
  • Altunışık, R., Çoşkun, R., Bayraktaroğlu, S., & Yıldırım, E. (2004). Sosyal bilimlerde SPSS uygulamalı araştırma yöntemleri. Sakarya Yayıncılık.
  • Ames, D.R., Rose, P. & Anderson, C.P. (2006). The NPI-16 as a short measure of narcissism. Journal of Research in Personality, 40(4), 440-450.
  • Anlı, I. & Bahadır, G. (2007). Narcissistic personality disorder and berderline personality disorder in terms of self psychology. Studies in Psychology-Psikoloji Çalışmaları Dergisi, 27.
  • Anlı, İ. & Bahadır, G. (2007). Kendilik psikolojisine göre narsisistik ve sınır kişilik bozukluğu. Psikoloji Çalışmaları, 27, 1-12.
  • Atay, S. (2009). Narsist kı̇şı̇lı̇k envanterı̇nı̇n Türkçe’ye standardı̇zasyonu. İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 11(1), 181-196.
  • Atay, S. (2010). Çalışan Narsist (1. Baskı). Namar Yayınları.
  • Bayrak, E., Gacar, A., Nacar, E. & Aytaç, K.Y. (2023). Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulu Öğrencilerinin Narsistik Kişilik Özelliklerinin İncelenmesi. The Journal of Academic Social Science, 14(14), 249-261.
  • Çakır, P. & Sesli, F.A. (2013). Arsa vasıflı taşınmazların değerine etki eden faktörlerin ve bu faktörlerin önem sıralarının belirlenmesi. Harita Teknolojileri Dergisi, 5(3), 1-16.
  • Çoban, H. & İrmiş, A. (2018). Yöneticilerde narsisizm üzerine bir araştırma. Uluslararası Yönetim İktisat ve İşletme Dergisi, 14(1), 123-146.
  • Ellis, H. (1898). Auto-erotism: A psychological study. Alienist and Neurologist (1880-1920), 19(2), 260.
  • Hamedoğlu, M.A. (2009). Örgütsel narsisizm düzeyine ilişkin yönetici ve öğretmen algıları. Yayımlanmamış Doktora Tezi. Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Eğitim Bilimleri Bölüm, Eğitim Bilimleri Ana Bilim Dalı, Ankara.
  • Jones, D.N. (2013). What’s mine is mine and what’s yours is mine: The Dark Triad and gambling with your neighbor’s money. Journal of Research in Personality, 47(5), 563-571.
  • Karaaziz, M. & Atak, E. I. (2013). A review on narcissism and researches related narcissism. Nesne Psikoloji Dergisi, 1, 44-59.
  • Karataş, S. & Taş, A. (2017). İlk ve ortaokullardaki öğretmenlerin narsistik kişilik eğilimleri ile örgütsel özdeşleşme düzeyi arasındaki ilişkinin incelenmesi. Uşak Üniversitesi Eğitim Araştırmaları Dergisi, 3(1), 92-121.
  • Kernberg, O.F. (2014). An overview of the treatment of severe narcissistic pathology. The International Journal of Psychoanalysis, 95(5), 865-888.
  • Kohut, H. (1972). Thoughts on narcissism and narcissistic rage. The Psychoanalytic Study of The Child, 27(1), 360-400.
  • Masterson, J.F. (1981). The narcissistic and borderline disorders. Brunner.
  • Özmen, E. (2006). Kendini tanıma rehberi. Sistem Yayıncılık, Kıssadan Hisseler Dizisi.
  • Raskin, R. & Terry, H. (1988). A principal-components analysis of the Narcissistic Personality Inventory and further evidence of its construct validity. Journal of personality and social psychology, 54(5), 890-902.
  • Raskin, R.N. & Hall, C.S. (1979). A narcissistic personality inventory. Psychological reports, 45(2), 590-590.
  • Rozenblatt, S. (2002). In defense of the self: The relationship of self-esteem and narcissism to aggressive behavior. Doctoral dissertation, Long Island University, The Brooklyn Center.
  • Tabachnick, B.G. & Fidell, L.S. (2013). Using multivariate statistick (6. editon). Pearson.
  • Timuroğlu, M.K. (2005). İş yerinde narsisizm ve iş tatmini ilişkisi: Bir uygulama. Yayınlanmış Yüksek Lisans Tezi. Atatürk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İşletme Ana Bilim Dalı, Erzurum.
  • Uçar, S.A. (2019). Yetişkinlerde egzersiz bağımlılığı ile narsisizm arasındaki ilişkinin incelenmesi. Yayınlanmış Doktora Tezi. Bursa Uludağ Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Beden Eğitimi ve Spor Ana Bilim Dalı, Bursa.
  • Yuca, T. (2022). Spor eğitmenlerinin narsisizm eğilimleri ve sosyal fizik kaygı durumları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Yayınlanmış Yüksek Lisans Tezi. Bursa Uludağ Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Beden Eğitimi ve Spor Ana Bilim Dalı, Beden Eğitimi ve Spor Bilim Dalı, Bursa.

Beden Eğitimi Öğretmenlerinin Bazı Değişkenlere Göre Narsistik Kişilik Özelliklerinin İncelenmesi

Year 2024, , 206 - 214, 31.12.2024
https://doi.org/10.18826/useeabd.1561179

Abstract

Amaç: Bu araştırmada beden eğitimi öğretmenlerinin bazı değişkenlere göre narsistik kişilik özelliklerinin incelenmesi amaçlamıştır.
Yöntem: Çalışma grubunda, 2021-2022 eğitim-öğretim yılında Millî Eğitim Bakanlığı bünyesinde yer alan okullarda görev yapan 32 kadın ve 140 erkek olmak üzere toplam 172 beden eğitimi öğretmeni oluşturmaktadır. Verileri toplamak amacıyla; Ames ve ark., (2006) tarafından geliştirilen ve Atay (2009) tarafından Türkçe güvenirlik ve geçerliği yapılmış "Narsistik Kişilik Envanteri" kullanılmıştır. Çalışmanın verileri SPSS 22.0 paket programı kullanılarak test edilmiştir. T-testi ve One Way ANOVA testlerinden faydalanılmıştır.
Bulgular: Çalışmaya katılan beden eğitimi öğretmenlerinin incelenen değişkenlere göre Narsistlik Kişilik Özelliklerinin tüm alt boyutlar ve ölçek toplamında anlamlı farklılıklara ulaşılmıştır (p<0,05). Kadın beden eğitimi öğretmenlerinin narsistik kişilik özelliklerinin erkeklerden daha yüksek olduğu, lisans eğitim düzeyindeki beden eğitimi öğretmenlerinin narsistik kişilik özellikleri lisansüstü eğitim seviyesindekiler daha yüksek olduğu ve lisede görev yapan beden eğitimi öğretmenlerinin ortaokulda görev yapan beden eğitimi öğretmenlerinden daha yüksek olduğu belirlenmiştir.
Sonuç: Beden Eğitimi öğretmenlerinin narsistik kişilik özelliklerinin Narsistik Kişilik Envanterine göre düşük düzeyde olduğu tespit edilmiştir. Ayrıca cinsiyet, yaş, lisansüstü eğitim durumları, öğretmenlik kademesi, öğretmenlik yılı değişkenlerine göre anlamlı farklılıklar tespit edilmiştir.

References

  • Abraham, K. (1921). A particular form of neurotic resistance against the psychoanalytic method. Selected Papers of Karl Abraham.
  • Akhtar, S. (1989). Narcissistic personality disorder: Descriptive features and differential diagnosis. Psychiatric Clinics of North America, 12(3), 505-529.
  • Altunışık, R., Çoşkun, R., Bayraktaroğlu, S., & Yıldırım, E. (2004). Sosyal bilimlerde SPSS uygulamalı araştırma yöntemleri. Sakarya Yayıncılık.
  • Ames, D.R., Rose, P. & Anderson, C.P. (2006). The NPI-16 as a short measure of narcissism. Journal of Research in Personality, 40(4), 440-450.
  • Anlı, I. & Bahadır, G. (2007). Narcissistic personality disorder and berderline personality disorder in terms of self psychology. Studies in Psychology-Psikoloji Çalışmaları Dergisi, 27.
  • Anlı, İ. & Bahadır, G. (2007). Kendilik psikolojisine göre narsisistik ve sınır kişilik bozukluğu. Psikoloji Çalışmaları, 27, 1-12.
  • Atay, S. (2009). Narsist kı̇şı̇lı̇k envanterı̇nı̇n Türkçe’ye standardı̇zasyonu. İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 11(1), 181-196.
  • Atay, S. (2010). Çalışan Narsist (1. Baskı). Namar Yayınları.
  • Bayrak, E., Gacar, A., Nacar, E. & Aytaç, K.Y. (2023). Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulu Öğrencilerinin Narsistik Kişilik Özelliklerinin İncelenmesi. The Journal of Academic Social Science, 14(14), 249-261.
  • Çakır, P. & Sesli, F.A. (2013). Arsa vasıflı taşınmazların değerine etki eden faktörlerin ve bu faktörlerin önem sıralarının belirlenmesi. Harita Teknolojileri Dergisi, 5(3), 1-16.
  • Çoban, H. & İrmiş, A. (2018). Yöneticilerde narsisizm üzerine bir araştırma. Uluslararası Yönetim İktisat ve İşletme Dergisi, 14(1), 123-146.
  • Ellis, H. (1898). Auto-erotism: A psychological study. Alienist and Neurologist (1880-1920), 19(2), 260.
  • Hamedoğlu, M.A. (2009). Örgütsel narsisizm düzeyine ilişkin yönetici ve öğretmen algıları. Yayımlanmamış Doktora Tezi. Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Eğitim Bilimleri Bölüm, Eğitim Bilimleri Ana Bilim Dalı, Ankara.
  • Jones, D.N. (2013). What’s mine is mine and what’s yours is mine: The Dark Triad and gambling with your neighbor’s money. Journal of Research in Personality, 47(5), 563-571.
  • Karaaziz, M. & Atak, E. I. (2013). A review on narcissism and researches related narcissism. Nesne Psikoloji Dergisi, 1, 44-59.
  • Karataş, S. & Taş, A. (2017). İlk ve ortaokullardaki öğretmenlerin narsistik kişilik eğilimleri ile örgütsel özdeşleşme düzeyi arasındaki ilişkinin incelenmesi. Uşak Üniversitesi Eğitim Araştırmaları Dergisi, 3(1), 92-121.
  • Kernberg, O.F. (2014). An overview of the treatment of severe narcissistic pathology. The International Journal of Psychoanalysis, 95(5), 865-888.
  • Kohut, H. (1972). Thoughts on narcissism and narcissistic rage. The Psychoanalytic Study of The Child, 27(1), 360-400.
  • Masterson, J.F. (1981). The narcissistic and borderline disorders. Brunner.
  • Özmen, E. (2006). Kendini tanıma rehberi. Sistem Yayıncılık, Kıssadan Hisseler Dizisi.
  • Raskin, R. & Terry, H. (1988). A principal-components analysis of the Narcissistic Personality Inventory and further evidence of its construct validity. Journal of personality and social psychology, 54(5), 890-902.
  • Raskin, R.N. & Hall, C.S. (1979). A narcissistic personality inventory. Psychological reports, 45(2), 590-590.
  • Rozenblatt, S. (2002). In defense of the self: The relationship of self-esteem and narcissism to aggressive behavior. Doctoral dissertation, Long Island University, The Brooklyn Center.
  • Tabachnick, B.G. & Fidell, L.S. (2013). Using multivariate statistick (6. editon). Pearson.
  • Timuroğlu, M.K. (2005). İş yerinde narsisizm ve iş tatmini ilişkisi: Bir uygulama. Yayınlanmış Yüksek Lisans Tezi. Atatürk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İşletme Ana Bilim Dalı, Erzurum.
  • Uçar, S.A. (2019). Yetişkinlerde egzersiz bağımlılığı ile narsisizm arasındaki ilişkinin incelenmesi. Yayınlanmış Doktora Tezi. Bursa Uludağ Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Beden Eğitimi ve Spor Ana Bilim Dalı, Bursa.
  • Yuca, T. (2022). Spor eğitmenlerinin narsisizm eğilimleri ve sosyal fizik kaygı durumları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Yayınlanmış Yüksek Lisans Tezi. Bursa Uludağ Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Beden Eğitimi ve Spor Ana Bilim Dalı, Beden Eğitimi ve Spor Bilim Dalı, Bursa.
There are 27 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Sport and Exercise Psychology
Journal Section Research Article
Authors

Onur Akyüz 0000-0002-7631-460X

Sıtkı Özbek 0000-0001-6280-1434

Early Pub Date December 21, 2024
Publication Date December 31, 2024
Submission Date October 4, 2024
Acceptance Date December 21, 2024
Published in Issue Year 2024

Cite

APA Akyüz, O., & Özbek, S. (2024). Beden Eğitimi Öğretmenlerinin Bazı Değişkenlere Göre Narsistik Kişilik Özelliklerinin İncelenmesi. International Journal of Sport Exercise and Training Sciences - IJSETS, 10(4), 206-214. https://doi.org/10.18826/useeabd.1561179