Purpose: The aim of this study is to examine the distribution of narcissistic personality traits in physical education according to certain variables.
Method: The study groups consist of a total of 172 physical education teachers, 32 female and 140 male, working in schools affiliated with the Ministry of National Education in the 2021-2022 academic year. To collect data; "Narcissistic Personality Inventory", registered by Ames et al. (2005) and whose Turkish reliability and validity were made by Atay (2009), was used. The data of the study were tested using the SPSS 22.0 package program. T-test and One Way ANOVA tests were used.
Findings: According to the variables examined in physical education participating in the study, significant differences were reached in all sub-dimensions of Narcissistic Personality Traits and in the total scale (p<0.05). Cells where female physical education has higher narcissistic personality changes than males, undergraduate physical education has higher narcissistic personality traits than postgraduate education, and high school physical education methods are higher than middle school physical education.
Conclusion: It has been determined that the physical education regime is at a low level according to the narcissistic personality software Narcissistic Personality Inventory. In addition, significant differences have been determined according to gender, age, postgraduate education conditions, teaching level, and teaching year variables
Amaç: Bu araştırmada beden eğitimi öğretmenlerinin bazı değişkenlere göre narsistik kişilik özelliklerinin incelenmesi amaçlamıştır.
Yöntem: Çalışma grubunda, 2021-2022 eğitim-öğretim yılında Millî Eğitim Bakanlığı bünyesinde yer alan okullarda görev yapan 32 kadın ve 140 erkek olmak üzere toplam 172 beden eğitimi öğretmeni oluşturmaktadır. Verileri toplamak amacıyla; Ames ve ark., (2006) tarafından geliştirilen ve Atay (2009) tarafından Türkçe güvenirlik ve geçerliği yapılmış "Narsistik Kişilik Envanteri" kullanılmıştır. Çalışmanın verileri SPSS 22.0 paket programı kullanılarak test edilmiştir. T-testi ve One Way ANOVA testlerinden faydalanılmıştır.
Bulgular: Çalışmaya katılan beden eğitimi öğretmenlerinin incelenen değişkenlere göre Narsistlik Kişilik Özelliklerinin tüm alt boyutlar ve ölçek toplamında anlamlı farklılıklara ulaşılmıştır (p<0,05). Kadın beden eğitimi öğretmenlerinin narsistik kişilik özelliklerinin erkeklerden daha yüksek olduğu, lisans eğitim düzeyindeki beden eğitimi öğretmenlerinin narsistik kişilik özellikleri lisansüstü eğitim seviyesindekiler daha yüksek olduğu ve lisede görev yapan beden eğitimi öğretmenlerinin ortaokulda görev yapan beden eğitimi öğretmenlerinden daha yüksek olduğu belirlenmiştir.
Sonuç: Beden Eğitimi öğretmenlerinin narsistik kişilik özelliklerinin Narsistik Kişilik Envanterine göre düşük düzeyde olduğu tespit edilmiştir. Ayrıca cinsiyet, yaş, lisansüstü eğitim durumları, öğretmenlik kademesi, öğretmenlik yılı değişkenlerine göre anlamlı farklılıklar tespit edilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Sport and Exercise Psychology |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Early Pub Date | December 21, 2024 |
Publication Date | December 31, 2024 |
Submission Date | October 4, 2024 |
Acceptance Date | December 21, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 |