Research Article
BibTex RIS Cite

MESLEKİ VE TEKNİK EĞİTİMDE KALİTE YÖNETİMİ VE AKREDİTASYONUN FARKINDALIĞI ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA: MÜHENDİSLİK EĞİTİMİ ÖRNEĞİ

Year 2021, Volume: 5 Issue: 1, 6 - 14, 30.06.2021

Abstract

21. yüzyılda, eğitim ve
öğretim kalitesi toplumların başarı seviyeleri hakkında bilgi vermektedir.
Küresel piyasalarda yer alabilmek ve rekabet ortamlarına hazırlıklı olmak için toplam
kalite yönetimine önem vermek gerekmektedir. Sadece iş dünyası için değil aynı
zamanda yükseköğretim kurumları için de toplam kalite yönetimi, toplumların
gelişmesi adına önemli bir yer tutmaktadır. Yükseköğretim kurumlarından
mühendislik fakültelerinde kalitenin sağlanması ve akreditasyonla bunun
belgelenmesi kurumun uluslararası geçerliliğine katkı sağlamaktadır.

 





Bu araştırmada,
öğrenciler, öğretim elemanları ve diğerlerinin (paydaşların) mühendislik
eğitiminde kalite yönetimi ve akreditasyonun önemi üzerine farkındalıklarını
ölçmektir. Bu amaçla araştırmanın örneklemini oluşturan mühendislik
öğrencileri, öğretim elemanları ve mühendislik eğitimi alan kişilerden
etkilenen diğerleri (paydaşlar) olmak üzere toplam 446 katılımcıya anket
uygulaması yapılmış ve veriler SPSS 18 istatistik programından yararlanılarak
yorumlanmıştır. Elde edilen veriler neticesinde öğrenciler, öğretim elemanları
ve diğerleri (paydaşlar); altyapı, öğretim programı, öğretim elemanı, öğrenci,
çevresel ilişkiler ve kurumsal gelişme boyutlarında kararsız tutum
sergilemişlerdir. Ayrıca, akreditasyon adımlarının ve kalite olgusunun daha iyi
kavranabilmesi, yapılacak işlerin sağlıklı yürütülebilmesi ve farkındalıkların
artırılabilmesi adına gerekli iyileştirmelerin ve ilgili çalışmaların yapılması
gerektiği sonucuna ulaşılmıştır. 

References

  • Akgül, A., Muhammed, U., Öztük, M., Ziya, E., 2013. Mühendislik Eğitiminin İyileştirilmesine Yönelik Öneriler, Geleceğin Mühendisleri ve İşgücü Analizi. Süleyman Demirel Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 17(1), 14-18.
  • Anonim, 2007. Yükseköğretim Kurumlarında Akademik Değerlendirme ve Kalite Geliştirme Rehberi. Yükseköğretim Akademik Değerlendirme ve Kalite Geliştirme Komisyonu. Ankara.
  • Anonim, 2017. Yükseköğretimde Akreditasyon. Erişim Tarihi: 05.02.2019. https://www.myk.gov.tr/index.php/tr/turkiye-yeterlilikler-cercevesi
  • Artugal, S.M., 2010. Mühendislik Eğitiminde Toplam Kalite Yönetimi ve Metalürji ve Malzeme Mühendisliği Bölümündeki ABET Uygulamaları. Doktora Tezi, Yıldız Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, 213s. İstanbul.
  • Bayram, S., Çelik, G., Oral, E. 2015. Mühendislik Öğrencilerinin Öğrenim Yeterlilikleri ve Mesleki Yetkinlikleri: İnşaat Mühendisliği Öğrenci Perspektifi. Turkish Journal of Education, 4(1), 4-18.
  • Çabuk, S.N., 2018. Peyzaj Mimarlığı Eğitiminde Kalite Yönetimi ve Akreditasyon. Turkish Journal of Landscape Research, 1(1), 9-19.
  • Dow, B.L., 2010. Engineering Management Practices in the United States, Europe, and China. In 2010 IEEE International Conference on Management of Innovation & Technology, 687-690.
  • Erkuş, L., 2010. Eğitim Fakültelerinin Akreditasyon Sürecine Hazır Olma Durumuna İlişkin Öğretim Elemanlarının Görüşlerinin Değerlendirilmesi. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 38(3), 118-133.
  • Gençoğlu, M.T., Gençoğlu, E., 2005. Mühendislik Lisans Eğitimi ve Başarı Ölçütleri. Türk Mühendis ve Mimar Odaları Birliği Mühendislik Eğitimi Sempozyumu, Ankara.
  • Gümüş, S., 2013. Eğitim Hizmetlerinin Pazarlanmasında Eğitimcilerin Toplam Kalite Yönetimine Etkisi. Hiperlink Yayınları, 147s. İstanbul.
  • Hesapçıoğlu, M., 2006. Eğitim Kurumlarında Kalite Olgusu ve Kalite Güvence Sistemleri. Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 23(23), 143-160.
  • Kahraman, S., Ertutar, Y., Girgin, S.C., 2009. Mühendislik Eğitimi ve Akreditasyon. İnşaat Mühendisliği Eğitimi Sempozyumu, 277-284.
  • Karahan, M., Kuzu, Ö.H., 2014. Yükseköğretimde Kalite Yönetim Sistemi Uygulamalarının Toplam Kalite Yönetimi Bağlamında Değerlendirilmesi: Selçuk Üniversitesi Hadim ve Sarayönü Meslek Yüksekokulları Örneği. Atatürk University Journal of Economics & Administrative Sciences, 28(3).
  • Kayak, S., 2008. Eğitimde Kalite Güvence Sisteminin Önemi ve Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Öğretmenliği Bölümlerinde Akreditasyonun Yararları. Uluslararası Eğitim Teknolojileri Konferansı, 27-28 Ekim, Sivas.
  • Kısakürek, M., 2007. Çeşitli Ülkelerde Akreditasyon. Eğitim Bilimleri Bakış Açısıyla Eğitim Fakülteleri ve Akreditasyon Çalıştayı, 1-3 Mart, Ankara, 9-16.
  • Metin, E., 2013. Dünyada Mühendislik Eğitimi. Elektrik Mühendisleri Dergisi, 190, 36-38.
Year 2021, Volume: 5 Issue: 1, 6 - 14, 30.06.2021

Abstract

References

  • Akgül, A., Muhammed, U., Öztük, M., Ziya, E., 2013. Mühendislik Eğitiminin İyileştirilmesine Yönelik Öneriler, Geleceğin Mühendisleri ve İşgücü Analizi. Süleyman Demirel Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 17(1), 14-18.
  • Anonim, 2007. Yükseköğretim Kurumlarında Akademik Değerlendirme ve Kalite Geliştirme Rehberi. Yükseköğretim Akademik Değerlendirme ve Kalite Geliştirme Komisyonu. Ankara.
  • Anonim, 2017. Yükseköğretimde Akreditasyon. Erişim Tarihi: 05.02.2019. https://www.myk.gov.tr/index.php/tr/turkiye-yeterlilikler-cercevesi
  • Artugal, S.M., 2010. Mühendislik Eğitiminde Toplam Kalite Yönetimi ve Metalürji ve Malzeme Mühendisliği Bölümündeki ABET Uygulamaları. Doktora Tezi, Yıldız Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, 213s. İstanbul.
  • Bayram, S., Çelik, G., Oral, E. 2015. Mühendislik Öğrencilerinin Öğrenim Yeterlilikleri ve Mesleki Yetkinlikleri: İnşaat Mühendisliği Öğrenci Perspektifi. Turkish Journal of Education, 4(1), 4-18.
  • Çabuk, S.N., 2018. Peyzaj Mimarlığı Eğitiminde Kalite Yönetimi ve Akreditasyon. Turkish Journal of Landscape Research, 1(1), 9-19.
  • Dow, B.L., 2010. Engineering Management Practices in the United States, Europe, and China. In 2010 IEEE International Conference on Management of Innovation & Technology, 687-690.
  • Erkuş, L., 2010. Eğitim Fakültelerinin Akreditasyon Sürecine Hazır Olma Durumuna İlişkin Öğretim Elemanlarının Görüşlerinin Değerlendirilmesi. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 38(3), 118-133.
  • Gençoğlu, M.T., Gençoğlu, E., 2005. Mühendislik Lisans Eğitimi ve Başarı Ölçütleri. Türk Mühendis ve Mimar Odaları Birliği Mühendislik Eğitimi Sempozyumu, Ankara.
  • Gümüş, S., 2013. Eğitim Hizmetlerinin Pazarlanmasında Eğitimcilerin Toplam Kalite Yönetimine Etkisi. Hiperlink Yayınları, 147s. İstanbul.
  • Hesapçıoğlu, M., 2006. Eğitim Kurumlarında Kalite Olgusu ve Kalite Güvence Sistemleri. Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 23(23), 143-160.
  • Kahraman, S., Ertutar, Y., Girgin, S.C., 2009. Mühendislik Eğitimi ve Akreditasyon. İnşaat Mühendisliği Eğitimi Sempozyumu, 277-284.
  • Karahan, M., Kuzu, Ö.H., 2014. Yükseköğretimde Kalite Yönetim Sistemi Uygulamalarının Toplam Kalite Yönetimi Bağlamında Değerlendirilmesi: Selçuk Üniversitesi Hadim ve Sarayönü Meslek Yüksekokulları Örneği. Atatürk University Journal of Economics & Administrative Sciences, 28(3).
  • Kayak, S., 2008. Eğitimde Kalite Güvence Sisteminin Önemi ve Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Öğretmenliği Bölümlerinde Akreditasyonun Yararları. Uluslararası Eğitim Teknolojileri Konferansı, 27-28 Ekim, Sivas.
  • Kısakürek, M., 2007. Çeşitli Ülkelerde Akreditasyon. Eğitim Bilimleri Bakış Açısıyla Eğitim Fakülteleri ve Akreditasyon Çalıştayı, 1-3 Mart, Ankara, 9-16.
  • Metin, E., 2013. Dünyada Mühendislik Eğitimi. Elektrik Mühendisleri Dergisi, 190, 36-38.
There are 16 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Engineering Sciences
Authors

Arzu Türkyılmaz Genç

Cengiz Özel 0000-0002-2715-1680

Publication Date June 30, 2021
Published in Issue Year 2021 Volume: 5 Issue: 1

Cite

APA Türkyılmaz Genç, A., & Özel, C. (2021). MESLEKİ VE TEKNİK EĞİTİMDE KALİTE YÖNETİMİ VE AKREDİTASYONUN FARKINDALIĞI ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA: MÜHENDİSLİK EĞİTİMİ ÖRNEĞİ. Uluslararası Sürdürülebilir Mühendislik Ve Teknoloji Dergisi, 5(1), 6-14.
AMA Türkyılmaz Genç A, Özel C. MESLEKİ VE TEKNİK EĞİTİMDE KALİTE YÖNETİMİ VE AKREDİTASYONUN FARKINDALIĞI ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA: MÜHENDİSLİK EĞİTİMİ ÖRNEĞİ. Uluslararası Sürdürülebilir Mühendislik ve Teknoloji Dergisi. June 2021;5(1):6-14.
Chicago Türkyılmaz Genç, Arzu, and Cengiz Özel. “MESLEKİ VE TEKNİK EĞİTİMDE KALİTE YÖNETİMİ VE AKREDİTASYONUN FARKINDALIĞI ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA: MÜHENDİSLİK EĞİTİMİ ÖRNEĞİ”. Uluslararası Sürdürülebilir Mühendislik Ve Teknoloji Dergisi 5, no. 1 (June 2021): 6-14.
EndNote Türkyılmaz Genç A, Özel C (June 1, 2021) MESLEKİ VE TEKNİK EĞİTİMDE KALİTE YÖNETİMİ VE AKREDİTASYONUN FARKINDALIĞI ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA: MÜHENDİSLİK EĞİTİMİ ÖRNEĞİ. Uluslararası Sürdürülebilir Mühendislik ve Teknoloji Dergisi 5 1 6–14.
IEEE A. Türkyılmaz Genç and C. Özel, “MESLEKİ VE TEKNİK EĞİTİMDE KALİTE YÖNETİMİ VE AKREDİTASYONUN FARKINDALIĞI ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA: MÜHENDİSLİK EĞİTİMİ ÖRNEĞİ”, Uluslararası Sürdürülebilir Mühendislik ve Teknoloji Dergisi, vol. 5, no. 1, pp. 6–14, 2021.
ISNAD Türkyılmaz Genç, Arzu - Özel, Cengiz. “MESLEKİ VE TEKNİK EĞİTİMDE KALİTE YÖNETİMİ VE AKREDİTASYONUN FARKINDALIĞI ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA: MÜHENDİSLİK EĞİTİMİ ÖRNEĞİ”. Uluslararası Sürdürülebilir Mühendislik ve Teknoloji Dergisi 5/1 (June 2021), 6-14.
JAMA Türkyılmaz Genç A, Özel C. MESLEKİ VE TEKNİK EĞİTİMDE KALİTE YÖNETİMİ VE AKREDİTASYONUN FARKINDALIĞI ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA: MÜHENDİSLİK EĞİTİMİ ÖRNEĞİ. Uluslararası Sürdürülebilir Mühendislik ve Teknoloji Dergisi. 2021;5:6–14.
MLA Türkyılmaz Genç, Arzu and Cengiz Özel. “MESLEKİ VE TEKNİK EĞİTİMDE KALİTE YÖNETİMİ VE AKREDİTASYONUN FARKINDALIĞI ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA: MÜHENDİSLİK EĞİTİMİ ÖRNEĞİ”. Uluslararası Sürdürülebilir Mühendislik Ve Teknoloji Dergisi, vol. 5, no. 1, 2021, pp. 6-14.
Vancouver Türkyılmaz Genç A, Özel C. MESLEKİ VE TEKNİK EĞİTİMDE KALİTE YÖNETİMİ VE AKREDİTASYONUN FARKINDALIĞI ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA: MÜHENDİSLİK EĞİTİMİ ÖRNEĞİ. Uluslararası Sürdürülebilir Mühendislik ve Teknoloji Dergisi. 2021;5(1):6-14.