Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

THE REFLECTION OF THE EDUCATION PROVIDED IN QURAN COURSES FOR 4-6 AGE GROUP ON THE BEHAVIOR OF CHILDREN IN THE FAMILY ENVIRONMENT

Yıl 2024, , 64 - 79, 15.07.2024
https://doi.org/10.58201/utsobilder.1492537

Öz

In contemporary society, the rapid erosion of traditional familial frameworks has led to a dearth of environments supportive of the religious and moral development of individuals during their formative pre-school years. Recognizing their inadequacy in providing adequate religious education, parents have sought reliable sources to bridge this gap. In response, the Presidency of Religious Affairs has initiated Quran courses tailored for 4–6 year-olds. Evaluating the efficacy of these courses in meeting parental aspirations constitutes a significant scholarly pursuit. This study employs a semi-structured interview methodology to ascertain the impact of Quranic education on the behavior of children within the familial setting. Conducted with mothers whose children attend such courses in Usak province, the research reveals a substantial positive correlation between Quranic education and various facets of familial conduct, encompassing interpersonal relationships, organizational skills, etiquette, and religious practices.

Kaynakça

  • Aybey, S. (2019). 4-6 Yaş Grubu Kur'an Kurslarının Eğitim-Öğretim Faaliyetleri ve Problemleri (Zonguldak İli Örneği). BEÜ İlahiyat Fakültesi Dergisi, 6(2), 207-240.
  • Başar, M., Yalçın, M., & Özdemir, A. (2013). Okul Öncesi Eğitime 5-6 Yaşında Başlayan Çocuklar İle 3-4 Yaşında Başlayan Çocukların Öz Bakım Becerilerinin Veli Görüşlerine Göre İncelenmesi (Uşak İli Örneği). Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 6(4), 208-244.
  • Cihandide, Z. N. (2014). Okul öncesi din ve ahlak eğitimi. İstanbul: Değerler Eğitimi Merkezi.
  • Çalık, C. (2007). Okul Çevre İlişkisinin Okul Geliştirmedeki Rolü: Kavramsal Bir Çözümleme. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 27(3), 123-140.
  • Demir, Ö., & Camadan, R. (2019). 4-6 Yaş Grubu Kur'an Kursları Ebeveyn Memnuniyeti: Bayburt İl Örneği. Bayburt Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 9, 7-38.
  • Dinçer, Ç., Demiriz, S., & Ergül, A. (2017). Okul öncesi dönem çocukları (36–72 ay) için Özbakım Becerileri Ölçeği-Öğretmen Formu’nun geçerlik ve güvenirlik çalışması. Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 59(78), 59-78.
  • Diyanet İşleri Başkanlığı. (2022). 4-6 Yaş Grubu Kur'an Kursları Öğretim Programı. Ankara.
  • Diyanet İşleri Başkanlığı. (2023). 4-6 Yaş Grubu Değerler Eğitimi Programı. Ankara.
  • Kanter, A. (2020). Dijital Bağımlılığın Okul Öncesi Dönemdeki Çocuklarda Sorun Davranışlarına Etkisi. Researcher: Social Science Studies, 8(2), 207-221.
  • Kartopu, S. (2013). DİNİ YAŞAYIŞTA HAYATI SORGULAMA VE ANLAM ARAYIŞI. Gümüşhane Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 2(3), 67-90.
  • Kasar, G., & Aydın, Y. (2023). Ebeveynlerin 4-6 Yaş Grubu Kur’an Kurslarından Memnuniyet ve Beklentileri Üzerine Bir Araştırma: Muş İli Örneği. Amasya İlahiyat Dergisi(20), 458-496.
  • Korkmaz, M. (2019). 4-6 Yaş Grubu Kur'an Kurslarında Din Eğitimi: Sorunlar ve Çözüm Önerileri. Kayseri : Kimlik Yayınları.
  • Özyürek, A. (2018). Okul öncesi çocukların bilgisayar teknolojileri kullanımının annelerin görüşlerine göre incelenmesi. Çocuk ve Gelişim Dergisi, 2(2), 1-12.
  • Sayan, H. (2016). Okul Öncesi Eğitimde Teknoloji Kullanımı. 21. Yüzyılda Eğitim Ve Toplum, 5(13), 67-83.
  • Tavukçuoğlu, M. (2002). Okulöncesi çocuğunun eğitiminde din duygusu ve din eğitimi. Necmettin Erbakan Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 14(14), 51-63.
  • Tosun, C., & Çapcıoğlu, F. (2015). 4-6 Yaş Kur’an Kursları Öğretim Programının Dini Gelişim Kuramları Çerçevesinde İncelenmesi. Pegem Eğitim Ve Öğretim Dergisi, 5(5), 705-720.
  • Tüfekçi, K. (2020). Diyanet İşleri Başkanlığı 4-6 Yaş Kuran Kursları Eğitiminin Öğretici Ve Veli Görüşlerine Göre İncelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gaziantep Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Gaziantep.
  • Yazıbaşı, M. A. (2020). Kur'an Kursu Öğreticilerine Göre 4-6 Yaş Kur'an Kursu Öğreticisi, Öğrenci ve Öğrenci Velisinin İhtiyaç ve Beklentileri (Kırıkkale Örneği). Dini Araştırmalar, 23(57), 95-116.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2006). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık

4-6 YAŞ KUR’AN KURSLARINDA VERİLEN EĞİTİMİN ÇOCUKLARIN AİLE ORTAMINDAKİ DAVRANIŞLARINA YANSIMA DURUMU

Yıl 2024, , 64 - 79, 15.07.2024
https://doi.org/10.58201/utsobilder.1492537

Öz

Son dönemde geleneksel aile yapısından hızla uzaklaşılması, bireylerin okul öncesi dönemde dini ve ahlaki gelişimlerini destekleyici nitelikte bir aile ortamından büyük ölçüde yoksun kalmaları sonucunu doğurmuştur. Çocuklarına yeterli ve nitelikli bir din eğitim hizmeti vermekte yetersiz kalan ve bundan rahatsızlık duyan ebeveynler söz konusu eksikliği gidermek üzere güvenilir bir kaynak arayışına girmişlerdir. Diyanet İşleri Başkanlığı, 4-6 yaş Kur’an Kurslarını faaliyete geçirerek ebeveynlerin bu arayışlarına cevap vermek istemiştir. Bu kursların söz konusu arayışa ne ölçüde cevap verdiği, bilimsel araştırmalara konu edilmesi gereken çok önemli bir meseledir. Bu çalışma, 4-6 yaş Kur’an kurslarında verilen eğitimin, çocukların aile ortamındaki davranışlarına yansıma durumunu tespit etmek amacıyla yapılmıştır. Çalışmada yarı yapılandırılmış görüşme tekniği kullanılmıştır. Görüşmeler, çocuğunu Uşak il merkezinde faaliyet yürüten 4-6 yaş Kur’an kurslarından birine gönderen annelerle gerçekleştirilmiştir. Araştırmada, 4-6 yaş Kur’an kurslarında verilen eğitimin, çocukların aile fertleriyle olan ilişkilerine, tertip/düzen, adab/nezaket ve ibadet kapsamındaki davranışlarına büyük ölçüde olumlu yansıdığı sonucuna ulaşılmıştır.

Kaynakça

  • Aybey, S. (2019). 4-6 Yaş Grubu Kur'an Kurslarının Eğitim-Öğretim Faaliyetleri ve Problemleri (Zonguldak İli Örneği). BEÜ İlahiyat Fakültesi Dergisi, 6(2), 207-240.
  • Başar, M., Yalçın, M., & Özdemir, A. (2013). Okul Öncesi Eğitime 5-6 Yaşında Başlayan Çocuklar İle 3-4 Yaşında Başlayan Çocukların Öz Bakım Becerilerinin Veli Görüşlerine Göre İncelenmesi (Uşak İli Örneği). Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 6(4), 208-244.
  • Cihandide, Z. N. (2014). Okul öncesi din ve ahlak eğitimi. İstanbul: Değerler Eğitimi Merkezi.
  • Çalık, C. (2007). Okul Çevre İlişkisinin Okul Geliştirmedeki Rolü: Kavramsal Bir Çözümleme. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 27(3), 123-140.
  • Demir, Ö., & Camadan, R. (2019). 4-6 Yaş Grubu Kur'an Kursları Ebeveyn Memnuniyeti: Bayburt İl Örneği. Bayburt Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 9, 7-38.
  • Dinçer, Ç., Demiriz, S., & Ergül, A. (2017). Okul öncesi dönem çocukları (36–72 ay) için Özbakım Becerileri Ölçeği-Öğretmen Formu’nun geçerlik ve güvenirlik çalışması. Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 59(78), 59-78.
  • Diyanet İşleri Başkanlığı. (2022). 4-6 Yaş Grubu Kur'an Kursları Öğretim Programı. Ankara.
  • Diyanet İşleri Başkanlığı. (2023). 4-6 Yaş Grubu Değerler Eğitimi Programı. Ankara.
  • Kanter, A. (2020). Dijital Bağımlılığın Okul Öncesi Dönemdeki Çocuklarda Sorun Davranışlarına Etkisi. Researcher: Social Science Studies, 8(2), 207-221.
  • Kartopu, S. (2013). DİNİ YAŞAYIŞTA HAYATI SORGULAMA VE ANLAM ARAYIŞI. Gümüşhane Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 2(3), 67-90.
  • Kasar, G., & Aydın, Y. (2023). Ebeveynlerin 4-6 Yaş Grubu Kur’an Kurslarından Memnuniyet ve Beklentileri Üzerine Bir Araştırma: Muş İli Örneği. Amasya İlahiyat Dergisi(20), 458-496.
  • Korkmaz, M. (2019). 4-6 Yaş Grubu Kur'an Kurslarında Din Eğitimi: Sorunlar ve Çözüm Önerileri. Kayseri : Kimlik Yayınları.
  • Özyürek, A. (2018). Okul öncesi çocukların bilgisayar teknolojileri kullanımının annelerin görüşlerine göre incelenmesi. Çocuk ve Gelişim Dergisi, 2(2), 1-12.
  • Sayan, H. (2016). Okul Öncesi Eğitimde Teknoloji Kullanımı. 21. Yüzyılda Eğitim Ve Toplum, 5(13), 67-83.
  • Tavukçuoğlu, M. (2002). Okulöncesi çocuğunun eğitiminde din duygusu ve din eğitimi. Necmettin Erbakan Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 14(14), 51-63.
  • Tosun, C., & Çapcıoğlu, F. (2015). 4-6 Yaş Kur’an Kursları Öğretim Programının Dini Gelişim Kuramları Çerçevesinde İncelenmesi. Pegem Eğitim Ve Öğretim Dergisi, 5(5), 705-720.
  • Tüfekçi, K. (2020). Diyanet İşleri Başkanlığı 4-6 Yaş Kuran Kursları Eğitiminin Öğretici Ve Veli Görüşlerine Göre İncelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gaziantep Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Gaziantep.
  • Yazıbaşı, M. A. (2020). Kur'an Kursu Öğreticilerine Göre 4-6 Yaş Kur'an Kursu Öğreticisi, Öğrenci ve Öğrenci Velisinin İhtiyaç ve Beklentileri (Kırıkkale Örneği). Dini Araştırmalar, 23(57), 95-116.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2006). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık
Toplam 19 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular İslam Araştırmaları (Diğer)
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Nazım Bayrakdar 0000-0002-5500-5170

Mehmet Öztürk 0000-0001-5892-3914

Erken Görünüm Tarihi 12 Temmuz 2024
Yayımlanma Tarihi 15 Temmuz 2024
Gönderilme Tarihi 30 Mayıs 2024
Kabul Tarihi 27 Haziran 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024

Kaynak Göster

APA Bayrakdar, N., & Öztürk, M. (2024). 4-6 YAŞ KUR’AN KURSLARINDA VERİLEN EĞİTİMİN ÇOCUKLARIN AİLE ORTAMINDAKİ DAVRANIŞLARINA YANSIMA DURUMU. Uluslararası Sosyal Bilimler Akademik Araştırmalar Dergisi, 8(1), 64-79. https://doi.org/10.58201/utsobilder.1492537
AMA Bayrakdar N, Öztürk M. 4-6 YAŞ KUR’AN KURSLARINDA VERİLEN EĞİTİMİN ÇOCUKLARIN AİLE ORTAMINDAKİ DAVRANIŞLARINA YANSIMA DURUMU. utsobilder/IJOSSAR. Temmuz 2024;8(1):64-79. doi:10.58201/utsobilder.1492537
Chicago Bayrakdar, Nazım, ve Mehmet Öztürk. “4-6 YAŞ KUR’AN KURSLARINDA VERİLEN EĞİTİMİN ÇOCUKLARIN AİLE ORTAMINDAKİ DAVRANIŞLARINA YANSIMA DURUMU”. Uluslararası Sosyal Bilimler Akademik Araştırmalar Dergisi 8, sy. 1 (Temmuz 2024): 64-79. https://doi.org/10.58201/utsobilder.1492537.
EndNote Bayrakdar N, Öztürk M (01 Temmuz 2024) 4-6 YAŞ KUR’AN KURSLARINDA VERİLEN EĞİTİMİN ÇOCUKLARIN AİLE ORTAMINDAKİ DAVRANIŞLARINA YANSIMA DURUMU. Uluslararası Sosyal Bilimler Akademik Araştırmalar Dergisi 8 1 64–79.
IEEE N. Bayrakdar ve M. Öztürk, “4-6 YAŞ KUR’AN KURSLARINDA VERİLEN EĞİTİMİN ÇOCUKLARIN AİLE ORTAMINDAKİ DAVRANIŞLARINA YANSIMA DURUMU”, utsobilder/IJOSSAR, c. 8, sy. 1, ss. 64–79, 2024, doi: 10.58201/utsobilder.1492537.
ISNAD Bayrakdar, Nazım - Öztürk, Mehmet. “4-6 YAŞ KUR’AN KURSLARINDA VERİLEN EĞİTİMİN ÇOCUKLARIN AİLE ORTAMINDAKİ DAVRANIŞLARINA YANSIMA DURUMU”. Uluslararası Sosyal Bilimler Akademik Araştırmalar Dergisi 8/1 (Temmuz 2024), 64-79. https://doi.org/10.58201/utsobilder.1492537.
JAMA Bayrakdar N, Öztürk M. 4-6 YAŞ KUR’AN KURSLARINDA VERİLEN EĞİTİMİN ÇOCUKLARIN AİLE ORTAMINDAKİ DAVRANIŞLARINA YANSIMA DURUMU. utsobilder/IJOSSAR. 2024;8:64–79.
MLA Bayrakdar, Nazım ve Mehmet Öztürk. “4-6 YAŞ KUR’AN KURSLARINDA VERİLEN EĞİTİMİN ÇOCUKLARIN AİLE ORTAMINDAKİ DAVRANIŞLARINA YANSIMA DURUMU”. Uluslararası Sosyal Bilimler Akademik Araştırmalar Dergisi, c. 8, sy. 1, 2024, ss. 64-79, doi:10.58201/utsobilder.1492537.
Vancouver Bayrakdar N, Öztürk M. 4-6 YAŞ KUR’AN KURSLARINDA VERİLEN EĞİTİMİN ÇOCUKLARIN AİLE ORTAMINDAKİ DAVRANIŞLARINA YANSIMA DURUMU. utsobilder/IJOSSAR. 2024;8(1):64-79.

Uluslararası Sosyal Bilimler Akademik Araştırmalar Dergisi / International of Social Sciences Academic Researches