Otomotiv endüstrisi son otuz yıldır
istikrarlı bir şekilde büyümekte ve sürekli olarak dünyada teknoloji ve üretim
süreçlerini geliştirmek için çalışmalarını devam ettirmektedir. Otomotiv
şirketleri, artan sayıda firma ve gelişen teknolojik ürünler sonucunda müşteri
beklentilerindeki hızlı artış nedeniyle büyük bir rekabetle karşı karşıyadır.
Rekabet edebilmek için otomotiv üreticilerinin, araç ağırlığı, çarpışma güvenliği,
yakıt emisyonları ve araç konforu gibi müşterilerin ve hükümetlerin
beklentilerini karşılaması gerekiyor. Rekabetin sürdürülebilir olmasını
sağlamak için, şirketler daha hassas operasyonlarla daha az işleme maliyeti
gerektiren daha hafif ve daha verimli parçalar tasarlamalıdır. Son zamanlarda,
yakıt tüketimi ve hava kirliliği ile ilgili endişeler bildirilmiştir. Meta-sezgisel
optimizasyon yöntemleri, son yirmi yıl içinde araç bileşeninin optimizasyonu
için yaygın olarak kullanılmaktadır. Meta-sezgisel optimizasyon
yaklaşımlarından biri olan diferansiyel delişim (DE) algoritması araç
süspansiyon sistemlerinde kullanılan yay tasarımının optimizasyonunda
kullanılmıştır. Bu çalışmada kullanılan yayın kütlesi % 29.3
oranında azaltılmıştır. Elde edilen veriler DE algoritmasının literatürde yer
alan diğer evrimsel optimizasyon yöntemlerinden, genetik algoritma, yapay arı kolonisi
algoritması ve parçacık sürüsü algoritmasından daha iyi çözümler sunduğunu
göstermektedir.
The automotive industry has been growing
steadily and paying attention to develop
technologies and production processes in the world. Automotive companies are
facing great competition due to the
increasing number of companies and the rapid increase in customer expectations
as a result of developing technological products. In order to compete, automotive manufacturers need to meet the
expectations of customers and governments, such as vehicle weight, collision
safety, fuel emissions and vehicle
comfort. In order to ensure that
competition is sustainable, companies should design lighter and more efficient
parts that require less processing costs with more precise operations.
Recently, concerns about fuel consumption and air pollution have been reported. Meta-heuristic optimization
methods have been widely used for
optimization of vehicle component over the past three decades. In this paper, differential evolution (DE)
algorithm is used for optimization of the coil spring design, which is one of the
suspension spring types. Using the DE algorithm, the mass of the
coil spring decreased by about 29.3 %. The results show that the DE algorithm
provides better solutions as previous methods in the literature.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Engineering |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2018 |
Submission Date | October 31, 2018 |
Acceptance Date | November 8, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 23 Issue: 3 |
Announcements:
30.03.2021-Beginning with our April 2021 (26/1) issue, in accordance with the new criteria of TR-Dizin, the Declaration of Conflict of Interest and the Declaration of Author Contribution forms fulfilled and signed by all authors are required as well as the Copyright form during the initial submission of the manuscript. Furthermore two new sections, i.e. ‘Conflict of Interest’ and ‘Author Contribution’, should be added to the manuscript. Links of those forms that should be submitted with the initial manuscript can be found in our 'Author Guidelines' and 'Submission Procedure' pages. The manuscript template is also updated. For articles reviewed and accepted for publication in our 2021 and ongoing issues and for articles currently under review process, those forms should also be fulfilled, signed and uploaded to the system by authors.