The aim of this study was to determine the reason for the using smartphone and dependency level among the university students. This is a descriptive study conducted during November-December 2018. Data were collected from nursing students and the sample size was 187 students. Sixty-seven point four(67.4%) of responders were women. The average score obtained from the scale 28,32±10,20. Age of owning a smartphone/duration of the talking on the phone during last month correlates with smartphone usage addiction scale score (p<0.05). When relation with the importance of smartphones on students daily lives and smartphone usage addiction scale scores were evaluated; they can't give up from their phones even they know the risks to their health, they see it as a source of prestige, it helps them to run away from problems, avoid the feeling of need somebody else, does not feel alone, define as a part of themselves, avoid to be bored, it reduces the trouble the explain yourself when talking face to face and with all these situations we determined a significant relationship with the scale points of smartphone.(p<0,05). The relationship among the reasons of the students changing their phones (seeing new phones on sale, finding technical features of their old phones insufficient, the influence of friends) found to influence the scale scores obtained (p<0,05).
Araştırma üniversite öğrencilerinde akıllı telefon kullanım nedenleri ve akıllı telefon bağımlılık düzeylerinin belirlenmesi amacıyla, Kasım- Aralık 2018 tarihleri arasında, tanımlayıcı olarak planlanmıştır. Araştırmanın verilerinin toplanmasında bir üniversitenin hemşirelik bölümünde okuyan öğrencilerden örnekleme yapılmıştır(n=187). Araştırmaya katılan bireylerin %67,4’ünün kız öğrencilerden oluştuğu görülmektedir. Öğrencilerin ölçekten aldıkları puan ortalaması 28,32 ±10,20’dir. Öğrencilerin ilk kez akıllı telefona sahip olma yaşı/ son bir ay içinde cep telefonla ile en az konuştuğu süre ile akıllı telefon bağımlılık ölçek puanları arasında anlamlı ilişki saptandı(p<0,05). Öğrencilerin cep telefonunun günlük yaşantıdaki önemi ile akıllı telefon bağımlılık düzeyi ölçek puanı arasındaki ilişkiye bakıldığında: sağlık risklerini bilmesine rağmen cep telefonundan vazgeçemediği, prestij kaynağı olarak gördüğü, sorunlardan kaçmayı sağladığı, başkasına ihtiyaç hissetmesini önlediği, yalnızlık hissettirmediği, kendisine ait bir parçası olarak nitelendirdiği, sıkılmasını engellediği, yüz yüze konuşmalarda kendisini ifade etmede yaşadığı sıkıntıları azalttığını ifade eden durumlar ile akıllı telefon ölçek puanı arasında anlamlı ilişki olduğu saptanmıştır(p<0,05). Öğrencilerin cep telefonlarını değiştirme nedenlerinin( yeni telefonun çıkması, teknik özelliklerin yetersiz kalması, arkadaşlarından etkilenmek) akıllı telefon bağımlılık ölçeği puanlarını etkilediği belirlendi (p<0,05).
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Hemşirelik |
Bölüm | Özgün Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Aralık 2019 |
Kabul Tarihi | 14 Ekim 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 |
Journal of Uludag University Medical Faculty is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.