Madrasahs, that had been caused to lose their power and support due to the accelerating schooling process which gained momentum along with the Tanzimat reform era, have been educational institutions at the center of debates that continued until today It is a known fact that the discussions about the military service of madrasah students gained momentum during the era of Abdulhamid II and continued on to the Republic Period while also being used as the main evidence for the closure of madrasahs. However, the fact that such a vital issue is reflected in some academic studies by only giving narrations and interpretations and without relying on information, documents and evidence is incompatible with the principles of scientific research and scientific objectivity. In this article, the legal regulations on the recruitment of soldiers during the Ottoman Empire and the obligations that these regulations have brought to madrasah students were examined in chronological order. The article also thoroughly examines the issue of exemption from sortition exams, which is an exceptional practice. In particular, we attempted to present the background and implementation dimension of the exclusion of madrasah students from sortition exams and how some circles’ allegations targeting madrasahs and the perception they tried to create overlapped with each other. In addition, concrete information and documents were evaluated by focusing on the accuracy of the claims and criticisms that led to the institutional deterioration of madrasahs due to the aforementioned exemption.
Tanzimat’la birlikte ivme kazanan mektepleşme sürecinin güç ve destek kaybına uğrattığı medreseler, günümüze kadar devam eden tartışmaların merkezindeki eğitim kurumları olmuşlardır. Medrese talebelerinin askerlik görevine ilişkin tartışmaların II. Abdülhamid döneminde başlayarak ivme kazandığı ve Cumhuriyet Dönemi’ne de intikal ederek medreselerin kapatılmasında başat delil olarak kullanıldığı bilinmektedir. Ancak böylesine hayati bir konunun bilgi, belge ve kanıta dayanmaksızın sadece rivayet ve yorumlara yer verilmek suretiyle bazı akademik çalışmalara yansıtılmış olması bilimsel araştırma ilkeleri ve bilimsel nesnellikle bağdaşmamaktadır. Bu makalede Osmanlıda asker alımı konusundaki yasal düzenlemeler ve bu düzenlemelerin medrese talebelerine getirmiş olduğu yükümlülükler kronolojik sıraya göre ele alınmış, ayrıca istisnaî bir uygulama olan kur’a imtihanlarından muafiyet konusu tüm teferruatıyla incelenmiştir. Özellikle medrese talebelerinin kur’a imtihanlarından istisna tutulmasının arka planı ve uygulama boyutu ile birtakım çevrelerin medreseleri hedef alan iddia ve oluşturmaya çalıştıkları algının birbiriyle ne kadar örtüştüğü ortaya konulmaya çalışılmıştır. Ayrıca bahse konu muafiyet nedeniyle medreselerin kurumsal açıdan yıpratılmasına yol açan iddia ve eleştirilerin doğruluk payı üzerinde durularak somut bilgi ve belgelere dayalı değerlendirmeler yapılmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | research Article |
Authors | |
Publication Date | September 30, 2020 |
Submission Date | June 8, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 5 Issue: 2 |
This work is licensed under a Creative Commons BY-NC-SA 2.0 (Attribution-Non Commercial-Share Alike).