Alevilik Peygamber’in vefatından sonra halifenin kim olacağı üzerine başlayan iktidar mücadelelerinin bir sonucu olarak ortaya çıkmıştır. Hz. Ali’ye bağlı olanları ve Ehli Beyt mensubu kişileri nitelemek amacıyla kullanılmıştır. İslam Tarihinde Şiiler ve Şia içerisinde yer aldığı kabul edilen ve Hz. Ali hakkında inançlara sahip farklı tasavvufî, siyasî ve itikadî oluşumları tanımlamak için de kullanılmıştır.
Alevilik tarihsel süreç içerisinde kendi içinde de farklı kollara ayrılmış ve farklı coğrafyalarda etkisini gösteren bir inanç haline gelmiştir. Türkler arasında da kendine yer bulan Alevilik, özellikle Hacı Bektaş-ı Veli ile birlikte Anadolu’nun önemli dini teşekküllerinden biri haline gelmiştir. İskân siyaseti ile Balkanlar’a yayılan Aleviler “ocak” şeklinde örgütlenmişler ve inançlarını devam ettirmişlerdir. Balkanlardan göçlerle birlikte Anadolu’ya dönen Aleviler inançlarını ve kültürlerini devam ettirmişlerdir.
Bu çalışmada Eskişehir ve civarında yaşayan Alevi topluluklarından Seyyid Ali Koç Baba Ocağı ve Seyyid Şücaaddin Veli Ocaklarının kökenleri, dini örgütlenmeleri, ibadet ve sosyal hayat açısından benzerlikleri, farklılıkları üzerinde durulmuştur. Ağırlıklı olarak Ali Koç Baba Ocağı taliplerinin yaşadığı Eskişehir Seyitgazi civarındaki Büyükyayla, Salihler ve Kütahya Aydınlar Köyleri ile Şücaaddin Veli Ocağına bağlı Arslanbeyli Köyü örnek seçilerek yürütülmüştür.
Alevism emerged as a result of the power struggles over who would be the caliph after the death of the Prophet. It has been used to characterize the followers of Prophet Ali and the members of the Ahl al-Bayt. In Islamic history, it has also been used to describe different mystical, political and theological formations that are considered to be part of the Shia and Shia and have beliefs about Prophet Ali.
In the course of the historical process, Alevism has been divided into different branches within itself and has become a belief that shows its influence in different geographies. Finding a place for itself among Turks, Alevism became one of the most important religious organizations in Anatolia, especially with Hacı Bektaş-ı Veli. The Alevis, who spread to the Balkans with the settlement policy, were organized as "hearths" and continued their beliefs. Alevis who returned to Anatolia with the migrations from the Balkans continued their beliefs and culture.
In this study, the origins, religious organizations, similarities and differences in terms of worship and social life of Seyyid Ali Koç Baba Quarry and Seyyid Şücaaddin Veli Quarries, which are among the Alevi communities living in Eskişehir and its vicinity, are focused on. Büyükyayla, Salihler and Kütahya Aydınlar villages around Eskişehir Seyitgazi, which are predominantly inhabited by the followers of Ali Koç Baba Quarry, and Arslanbeyli Village of Şücaaddin Veli Quarry were selected as samples.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | History of The Social Sciences |
Journal Section | research Article |
Authors | |
Publication Date | September 30, 2024 |
Submission Date | June 6, 2024 |
Acceptance Date | August 2, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 9 Issue: 2 |
This work is licensed under a Creative Commons BY-NC-SA 2.0 (Attribution-Non Commercial-Share Alike).