Anadolu’nun Karadeniz sahillerine açılan güzergâhlarından biri olan Trabzon kara ve deniz ulaşımı açısından stratejik konuma sahiptir. Kafkasya’dan Hazara, Erzurum-Tebriz hattı ile İran’a kadar uzanan ulaşım ağı liman kenti Trabzon’u ön plana çıkarmaktadır. Kırım, Odessa, Köstence, Sivastopol olmak üzere kuzey-güney yönünde Karadeniz limanları arasındaki ulaşım ve ticaret potansiyeli Trabzon’u siyasi ve askeri açıdan daha da önemli hale getirmiştir. Rusya ve Kırım üzerinden ithal edilen başta buğday ve diğer emtiaların hem Anadolu kentlerine hem de başkent İstanbul’a ulaştırılmasında Trabzon limanı kritik öneme sahipti. Sivas, Erzurum, Kayseri, Amasya, Tokat ve diğer Anadolu kentlerinde üretilen buğday, un, deri, bal, tereyağı gibi hayvansal ve tarım ürünleri Trabzon üzerinden Karadeniz sahiline çeşitli vasıtalarla nakledilmekte ve oradan da gemilerle farklı yerlere ihraç edilmekteydi. Karadeniz uluslararası ticarete açılmadan önce de Trabzon limanı alternatif bağlantı rotaları, ithalat, ihracat gibi yoğun ticari faaliyetleri sayesinde Ceneviz ve Venedikliler başta olmak üzere birçok yabancı devletin ve tüccarın ilgisini çekmiştir. Bundan dolayı Kent merkezindeki dükkânlar, mağazalar, eczaneler, ticarethaneler ve imalathanelerin önemli bir kısmı yabancılara aitti. Anadolu’dan ve yabancı devletlerden gelen Müslüman ve Hristiyan tüccarlar, eczacılar, doktorlar, mevsimlik işçiler, hamallar, kayıkçılar, meslek erbabından oluşan yoğun bir yabancı nüfus Trabzon kent merkezinde ikamet etmekteydi. 1800’lerden itibaren seyyahlar, doğa bilimciler, araştırmacılar, ticaret komiserlikleri Karadeniz kentlerine yoğun ilgi duymaya başladılar. Akabinde Fransa, Britanya, Avusturya, İtalya, İran, Rusya Trabzon’da konsolosluk açmıştır. Tanzimat uygulamalarıyla birlikte temizlik, aydınlatma, ulaşım, çevre sağlığı gibi beledî hizmetleri sağlayacak düzenlemeler yapıldı. Liman idaresi, deniz fenerleri, karantina yerleri, hastaneler, gümrük binalarının ihdas edilmesi, kadastro çalışmaları, arazi düzenlemeleri yapıldı. Buna bağlı olarak arazilerin kıymeti hızlı şekilde artışa geçti. Kuyumculuk, bakırcılık, sarraflık, taş işçiliği, marangozluk, terzi, ayakkabıcılık gibi zanaat kolları, gıda, dericilik, boyahane, mensucat, değirmenciliğin yanı sıra birçok imalat sektörü hızla gelişmeye başlamıştır. Bu gelişmeler tarihi bir liman kenti olan Trabzon’un sosyo-kültürel, iktisadi ve demografik yapısını derinden etkilemiştir. Tanzimat ve Islahat reformlarıyla birlikte Osmanlı toplum yapısındaki değişime bağlı olarak Gayrimüslimlerin siyasi, iktisadi ve sosyal hayatta öne çıkmaları ivme kazanmıştır. Modern kapitalist sistemin bir uzantısı olan uluslararası ticaret ve yabancı sermaye liman kentlerindeki iktisadi ve sosyal dönüşümün kilometre taşları olmuştur. Karadeniz sahil kentlerindeki değişim dalgası ve ticari fırsatlar göçleri hızlandırmış, buna bağlı olarak nahiyelerden, kazalardan ve Anadolu’nun farklı kentlerinden sahillere doğru göç hareketini tetiklemiştir. Ticaret ve göçler liman kentlerinde 19. yüzyılın ikinci yarısından itibaren demografik yapıyı dönüştüren en önemli dinamiklerden birisi olmuştur. Salgın hastalıklar, savaşlar, kuraklık-kıtlık, Osmanlı Devleti’ndeki askerlik uygulamaları, yabancı sermaye, göçler, Gayrimüslimlerin tekeline geçen uluslararası ticaret Müslüman nüfusu sistemin dışına çıkarmış ve zamanla olumsuz yönde etkilenmiştir. Bu dönemde özellikle Müslüman nüfus düşüşe Hristiyan nüfus ise alışılagelmişin ve rutinin dışında yükselişe geçmiştir. Bu gelişmelere bağlı olarak kent merkezinin sosyo-kültürel dokusu yarım asır öncesine göre değişmiştir. Çalışma kapsamında 19. yüzyıldan 20. yüzyılın ilk çeyreğine kadar olan süreçte sosyo-kültürel, iktisadi gelişmeler ekseninde Trabzon kent merkezinin demografik yapısı ele alınmıştır. Yöntem olarak örneklem, nitel analiz ve değerlendirmelerden hareketle çıkarımlara varma metodolojisi benimsenmiştir. Osmanlı, İngiliz ve Fransız ana kaynakları temelinde Trabzon kent nüfusunun yaklaşık yüzyıllık değişim ve dönüşüm süreci istatistikler üzerinden analiz edilmiştir.
Trabzon Sosyal ve Demografik Yapı Hristiyan Nüfus Liman Kentler Değişim-Dönüşüm Göçler Salgın Hastalıklar
Trabzon, one of the routes opening to the Black Sea Coast of Anatolia, has a strategic location in terms of land and sea transportation. The transportation network extending from the Caucasus to Hazar, Erzurum-Tabriz line and Iran brings the port city of Trabzon to the fore. The transportation and trade potential between the north-south Black Sea ports, including Crimea, Odessa, Constanta and Sevastopol, made Trabzon even more important in political and military terms. The port of Trabzon was of critical importance in transporting wheat and other commodities imported from Russia and Crimea to both Anatolian cities and the capital İstanbul. Animal and agricultural products such as wheat, flour, leather, honey and butter produced in Sivas, Erzurum, Kayseri, Amasya, Tokat and other Anatolian cities were transported to the Black Sea Coast via Trabzon by various means and from there they were exported to different places by ships. Even before the Black Sea was opened to international trade, the Trabzon port attracted the attention of many foreign states and Merchants, especially the Genoese and Venetians, thanks to its alternative connection routs and intensive commercial activities such as import and export. For this reason, a significant portion of the shops, stores, pharmacies, commercial establishments and manufacturing plants in the city center belonged to foreigners. A large foreign population consisting of Muslim and Christian Merchants, pharmacists, doctors, seasonal workers, porters, boatmen and professionals coming from Anatolia and foreign states resided in the city center of Trabzon. From the 1800s onwards, travelers, naturalists, researchers and trade Commissioners began to take a keen interest in the Black Sea cities. Subsequently, France, Britain, Austria, Italy, Iran and Russia opened consulates in Trabzon. Along with the Tanzimat practies, regulations were made to provide municipal services such as cleaning, lighting, transportation, and environmental health. Port administration, lighthouses, quarantine areas, hospitals, customs buildings were established, cadastral Works and land arrangements were made. Accordingly, the value of land began to increase rapidly. Crafts such as jewelry, Coppersmithing, Money-changing, stonemasonry, carpentry, tailoring, shoemaking, as well as food, leather, dyeing, textiles, milling, and many manufacturing sectors began to develop rapidly. These developments have deeply affected the socio-cultural, economic and demographic structure of Trabzon, a historical port city. With the Tanzimat and Islahat reforms, the rise of non-Muslims to prominence in political, economic and social life gained momentum due to the changes in the Ottoman social structure. International Trade and foreign capital, an extension of the modern capitalist system, have been the milestones of economic and social transformation in port cities. The wave of change and commercial opportunities in the Black Sea coastal cities accelerated Migration, and accordingly triggered Migration from the townships, districts and different cities of Anatolia to the Coast. Trade and migration have been one of the most important dynamics that transformed the demographic structure in port cities since the Second half of the 19th century. Epidemic diseases, wars, drought and famine, military practices in the Ottoman Empire, foreign capital, migrations, and international trade monopolized by non-Muslim have excluded the Muslim population from the system and have been negatively affected over time. During this period, the Muslim population in particular began to Decline, While the Christian population rose outside of the norm and routine. Depending on these developments, the socia-cultural texture of the city center has changed compared to half a century ago. Within the scope of the study, the demographic structure of Trabzon city center was discussed in terms of socia-cultural and economic developments from the 19th century to the first quarter of the 20th century. As a method, the methodology of reaching inferences based on sampling, qualitative analysis and evaluations was adopted. Based on Ottoman, British and French primary sources, the nearly century-long change and transformation process of the Trabzon urban population was analyzed through statistics.
Trabzon Social and Demographic Structure Christian Population Port Cities Change-Transformation Migrations Epidemic Diseases
| Primary Language | Turkish |
|---|---|
| Subjects | Late Modern Ottoman History |
| Journal Section | Research Articles |
| Authors | |
| Publication Date | October 31, 2025 |
| Submission Date | March 9, 2025 |
| Acceptance Date | June 16, 2025 |
| Published in Issue | Year 2025 Volume: 10 Issue: Vakanüvis 10. Yıl Özel Sayısı |
This work is licensed under a Creative Commons BY-NC-SA 2.0 (Attribution-Non Commercial-Share Alike).