Ming Hanedanı döneminde dürüstlüğü ve adaletiyle ün kazanmış devlet adamı Hai Rui, otoriteye sadakat ile halkın refahını önceleyen tavrı arasında kurduğu dengeyle Çin siyasi tarihinin istisnai figürlerinden biri olarak öne çıkmaktadır. Bu makalede, Hai Rui’nin özellikle İmparator Shizong’a sunduğu eleştiri mektubu temel alınarak, bireysel ahlaki duruşun siyasal iktidar karşısında nasıl bir direniş biçimine evrilebildiği incelenmiştir. Konfüçyüsçü düşünce sisteminin temel ilkelerinden dürüstlük, güvenilirlik ve sadakat çerçevesinde şekillenen bu duruş, Michel Foucault’nun “iktidar ilişkilerinin içinden doğan mikro direniş” kavramı ile ilişkilendirilmiştir. Ayrıca, James C. Scott’un iktidar karşısındaki sessiz stratejilere dair geliştirdiği “kaçınma” kuramı da aynı dönemdeki diğer bürokratların davranış kalıplarını analiz etmekte kullanılmıştır. Çalışma, tarihsel bağlamı ortaya koymak üzere nitel tarihsel analiz yöntemiyle, metinsel çözümleme amacıyla ise birincil kaynakların incelenmesi yoluyla yürütülmüştür. Elde edilen bulgular, Konfüçyüsçü erdemlerin yalnızca bireysel davranışı değil, aynı zamanda bürokratik yapı içindeki adalet mücadelesini de şekillendirdiğini ortaya koymaktadır. Bu örnekten yola çıkarak, Konfüçyüsçü ahlakın Doğu siyaset kültüründe yalnızca itaati değil, aynı zamanda sorumluluğa dayalı bir eleştiri ve direniş potansiyelini de barındırdığı sonucuna ulaşılmıştır. Hai Rui örneği, Doğu siyasi geleneğinde iktidar ve direniş ilişkisinin çok katmanlı doğasını anlamak için anlamlı bir tarihsel zemin sunmaktadır.
Hai Rui, a statesman renowned for his integrity and sense of justice during the Ming Dynasty, stands out as an exceptional figure in Chinese political history due to the delicate balance he maintained between loyalty to authority and prioritizing the welfare of the people. This article examines how Hai Rui’s individual moral stance evolved into a form of resistance against political power, with particular focus on his memorial of remonstrance submitted to Emperor Shizong. Framed within the core Confucian values of honesty, reliability, and loyalty, this stance is analyzed through Michel Foucault’s concept of “micro-resistance” emerging within power relations. Additionally, James C. Scott’s theory of “infrapolitics” —silent strategies of evasion employed under authoritarian regimes— is employed to contextualize the behavioral patterns of other bureaucrats of the same period. The study adopts a qualitative historical analysis to situate the phenomenon in its historical context and applies textual analysis through primary sources to interpret the meanings embedded within. The findings suggest that Confucian virtues not only shaped individual conduct but also informed the pursuit of justice within the bureaucratic system. Based on this case, the study concludes that Confucian morality in Eastern political culture encompasses not only obedience but also a potential for critical engagement and resistance grounded in responsibility. The case of Hai Rui thus provides a meaningful historical foundation for understanding the multilayered nature of power and resistance within the Eastern political tradition.
| Primary Language | Turkish |
|---|---|
| Subjects | Global and World History |
| Journal Section | Research Articles |
| Authors | |
| Publication Date | October 31, 2025 |
| Submission Date | May 14, 2025 |
| Acceptance Date | September 24, 2025 |
| Published in Issue | Year 2025 Volume: 10 Issue: Vakanüvis 10. Yıl Özel Sayısı |
This work is licensed under a Creative Commons BY-NC-SA 2.0 (Attribution-Non Commercial-Share Alike).