Araştırmada Samsun İli kasaplık sığır ve sığır eti pazarlama yapısı incelenmiş ve bu piyasada faaliyet gösteren aracılara ait pazarlama marjları hesap edilmiştir. 2003-2006 dönemi cari fiyatlarla sığır eti canlı-perakende pazarlama marjı 2003 yılında %60,85; 2004 yılında %65,90; 2005 yılında %52,49 ve 2006 yılında %70,23 olarak gerçekleşmiştir. Aynı dönemde cari fiyatlarla sığır eti canlı-toptan pazarlama marjı 2003 yılında %20,63; 2004 yılında %15,74; 2005 yılında %8,84 ve 2006 yılında %2,07 olarak gerçekleşmiştir. Söz konusu dönemde cari fiyatlarla sığır eti toptanperakende pazarlama marjı ise 2003 yılında %33,38; 2004 yılında %43,14; 2005 yılında %40,10 ve 2006 yılında %66,79 olarak hesap edilmiştir. 2003-2006 yılları arası nihai tüketicinin ödediği perakende satış fiyatı içinde toptancı kasabın payı azalırken, perakendeci kasabın payı artış göstermiştir. 2003 yılında toptancı kasabın perakende satış fiyatı içindeki payı %12,84 iken bu oran 2006 yılında %1,21’e gerilemiştir. 2003 yılında perakendeci kasabın perakende satış fiyatı içindeki payı ise %25,03’den 2006 yılında %40,04’e yükselmiştir. Aynı dönemde nihai tüketicinin ödediği perakende fiyat içinde besiciye giden pay azalmıştır. 2003 yılında perakende fiyatlar içinde besiciye giden pay %62,13 iken 2006 yılında %58,75’e düşmüştür. Araştırmasonucu söz konusu dönemde kasaplık sığır eti
piyasasında halen aracıların etkin olduğunu
göstermektedir. Yaptıkları hizmet karşılığı
toptancı kasabın pazarlama marjı azalırken
perakendeci kasabın pazarlama marjı artış
göstermektedir.
In this research, cattle and beef marketing structure between 2003-2006 is investigated and intermediary margins of the interceders acting at this market are calculated. In 2003-2006 periods, the producer-retailer marketing margins with current price for beef in Samsun Province are found as 60,85% in 2003; 65,90% in 2004; 52,49% in 2005 and 70,23% in 2006. For the mentioned period the producer-wholesaler marketing margins with current price for beef are determined as 20,63%; 15,74%; 8,84%; 2,07% in 2003, 2004, 2005 and 2006, respectively. In researched periods, the wholesaler-retailer marketing margins with current price for beef are calculated as 33,38%; 43,14%; 40,10% and 66,79% in 2003, 2004, 2005, 2006, respectively. In 2003-2006 periods, while the apportionment of retail saler margins decreased in the retail price the end consumer pays, the wholesaler margins ratio increased. In 2003, wholesaler margin share was 12,84% in the retail price, this ratio regressed to 1,21% in 2006. In 2003, in retail price retailer margin share increased from 25,03% in 2003 to 40,04% in 2006. At the same period, breeder share in the retail price which end consumer pays, decreased. This ratio was 62,13% in 2003, but decreased to 58,75% in 2006. The result of the research indicates that Samsun Province, wholesaler and retailer are still active in the beef market in 2003-2006. The price of services of the marketing margins while wholesaler share is decreased, while the retailer share is increased
Other ID | JA94TS28RP |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | April 1, 2011 |
Submission Date | April 1, 2011 |
Published in Issue | Year 2011 Volume: 82 Issue: 2 |
Veteriner Hekimler Derneği Dergisi açık erişimli bir dergi olup, derginin yayın modeli Budapeşte Erişim Girişimi (BOAI) bildirisine dayanmaktadır. Yayınlanan tüm içerik, çevrimiçi ve ücretsiz olarak sunulan Creative Commons CC BY-NC 4.0 lisansı altında lisanslanmıştır. Yazarlar, Veteriner Hekimler Derneği Dergisi'nde yayınlanan eserlerinin telif haklarını saklı tutarlar.
Veteriner Hekimler Derneği / Turkish Veterinary Medical Society