Research Article
BibTex RIS Cite

Intermediate Role of Knowledge Sharing Tendencies in the Self-Discipline and Work Performance Relationship: A Research on Academics

Year 2022, , 126 - 139, 30.12.2022
https://doi.org/10.21076/vizyoner.1143974

Abstract

Knowledge sharing, which has an important role in the development of professions, would enable academicians to display high-level performance as an active role in the advancement of science. However, as the information that provides sustainable competitive advantage for organizations is shared, it would increase individual performance and create positive organizational outputs. In this context, it is aimed to examine self-discipline, a personality trait, which is an important determinant of job performance, in the context of knowledge sharing tendency. In order to test the research hypotheses, data are collected from the academic staff working at 15 state universities in the Aegean region by online survey method. Analyzes are carried out with 420 questionnaires remaining from the obtained questionnaires. Hayes Process Macro, which is used as an add-on to the IBM SPSS 22.0 package program, is used to evaluate the connections between the variables. As a result of the research, it is concluded that the knowledge sharing tendency has a mediating role in the self-discipline and job performance relationship.

References

  • Abbas, M. ve Raja, U. (2019). Challenge‐hindrance stressors and job outcomes: The moderating role of conscientiousness. Journal of Business and Psychology, 34(2), 189–201.
  • Akkoç, İ., Çalışkan, A. ve Turunç, Ö. (2012). Örgütlerde gelişim kültürü ve algılanan örgütsel desteğin iş tatmini ve iş performansına etkisi: Güvenin aracılık rolü, Yönetim ve Ekonomi, 19(1), 105-135.
  • Albayrak, A. S. (2005). Çoklu doğrusal bağlantı halinde en küçük kareler tekniğinin alternatifi yanlı tahmin teknikleri ve bir uygulama. Zonguldak Karaelmas Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 1(1), 105-126.
  • Alper Ay, F. ve Keleş, K. (2017). Etkileşimci ve dönüşümcü liderlik tarzlarının işten ayrılma niyeti ve iş performansı üzerinde etkisi. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 6(4), 193-203.
  • Bandura, A. (1999). Social cognitive theory: An agentic perspective. Asian Journal of Social Psychology, 2, 21-41.
  • Barrick M. R., Mount M. K. ve Strauss J. P. (1993). Conscientiousness and performance of sales representatives: Test of the mediating effects of goal setting. Journal of Applied Psychology, 78, 715–722.
  • Beğenirbaş, M. ve Turgut, E. (2014). İş performansının sağlanmasında çalışanın duygusal emeğinin ve örgütte güven algısının etkileri. “İş, Güç” Endüstri İlişkileri ve İnsan Kaynakları Dergisi, 16(3), 131-149.
  • Benet-Martinez V. ve John, O. P. (1998). Los Cinco Grandes across cultures and ethnic groups: Multitrait multimethod analyses of the Big Five in Spanish and English, Journal of Personality and Social Psychology, 75, 729-750.
  • Bhatti, S. H., Zakariya, R., Vrontis, D., Santoro, G. ve Christofi, M. (2020). High-performance work systems, innovation and knowledge sharing. Employee Relations: The International Journal, 43(2), 438-458.
  • Biderman, M. D., Nguyen, N. T. ve Sebren, J. (2008). Time-on-task mediates the conscientiousness-performance relationship. Personality and Individual Differences, 44, 887–897.
  • Bock, G. W., Zmud, R. W., Kim, Y. G. ve Lee, J. N. (2005). Behavioral intention formation in knowledge sharing: examining the roles of extrinsic motivators, social-psychological forces, and organizational climate. MIS Quarterly, 29(1), 87- 111.
  • Brown, S. D., Lent, R. W., Telander, K. ve Tramayne, S. (2011). Social cognitive career theory, conscientiousness, and work per- formance: A meta-analytic path analysis. Journal of Vocational Behavior, 79(1), 81-90.
  • Byrne, Z. S., Stoner, J., Thompson, K. R. ve Hochwarter, W. A. (2005). The interactive effects of conscientiousness, work effort, and psychological climate on job performance. Journal of Vocational Behavior, 66, 326–338.
  • Campbell, J. (1990). Modeling the performance prediction problem in industrial and organizational psychology, in Dunnette. M. D. and Hough, L. M. (Eds), Handbook of Industrial and Organizational Psychology, 2, içinde (s. 687-732). Consulting Psychologists Press.
  • Çelik, M. ve Çıra, A. (2013). Örgütsel vatandaşlık davranışının iş performansı ve işten ayrılma niyeti üzerine etkisinde aşırı iş yükünün aracılık rolü, Ege Akademik Bakış, 13(1), 11-20.
  • Çetin, F., Yeloğlu, H. O. ve Basım, H. N. (2015). Psikolojik dayanıklılığın açıklanmasında beş faktör kişilik özelliklerinin rolü: Bir kanonik ilişki analizi. Türk Psikoloji Dergisi, 30(75), 81-92.
  • Demirel, Y. ve Seçkin, Z. (2011). Örgütsel adaletin bilgi paylaşımı üzerinde etkisi: İlaç sektörü çalışanlarına yönelik bir araştırma, Bilig, 56, 99-119.
  • Douglas, C., Frink, D. D. ve Ferris, G. R. (2004). Emotional intelligence as a moderator of the relationship between conscientiousness and performance. Journal of Leadership & Organizational Studies, 10(2), 2-13.
  • Efron, B. (1987). Better bootstrap confidence intervals. Journal of the American Statistical Association, 82(397), 171-185.
  • Ellershaw, J., Fullarton, C., Rodwell, J. ve Mcwilliams, J. (2016). Conscientiousness, openness to experience and extraversion as predictors of nursing work performance: a facet-level analysis. Journal of Nursing Management, 24, 244–252.
  • Erhan, T. (2021). Covid-19 pandemi döneminde öz disiplin ve psikolojik sağlamlığın iş performansına etkisi. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 30(3), 126-141.
  • Fiol, C. M. (1996). Squeezing harder doesn’t always work: continuing the search for consistency in innovation research. Academy of Management Review, 21(4), 1012-1021.
  • Fritz, M. S. ve MacKinnon, D. P. (2007). Required sample size to detect the mediated effect. Association for Psychologicaal Science, 18(3), 233-239.
  • Gorbunovs, A., Kapeieks, A. ve Cakula, S. (2016). Self-discipline as a key indicator to improve learning outcomes in e-learning environment. Social and Behavioral Sciences, 231, 256-262.
  • Gülduran, Ç. A. ve Şahin Perçin, N. (2020). Beş büyük kişilik özelliğinin sanal kaytarma davranışı ve iş performansı üzerindeki etkisi: Otel işletmelerinde bir araştırma. Düzce Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 10(1), 37-56.
  • Gürbüz, S. (2019). Sosyal Bilimlerde Aracı, Düzenleyici ve Durumsal Etki Analizleri, Seçkin Yayıncılık.
  • Gürbüz, S., Erkuş, A. ve Sığrı, Ü. (2010). İş tatmini ve iş performansının yeni öncülü: Temel benlik değerlendirmesi. Sosyal ve Beşeri Bilimler Dergisi, 2(1), 69-76.
  • Halisah, A., Jayasingam, S., Ramayah, T. ve Popa, S. (2021). Social dilemmas in knowledge sharing: an examination of the interplay between knowledge sharing culture and performance climate, Journal of Knowledge Management, 1-18.
  • Hayes, A. F. (2013). Introduction to mediation, moderation, and conditional process analysis: A regressio based approach. The Guilford Press.
  • Huang, C. C., Wang, Y. M., Wu, T. W. ve Wang, P. A. (2013). An empirical analysis of the antecedents and performance consequences of using the Moodle platform. International Journal of Information and Education Technology, 3(2), 217-221.
  • Işık, M. (2018). Bilgi paylaşımını etkileyen faktörler ve bilgi paylaşım sürecinin yenilikçi iş davranışına etkisi, UİİİD-IJEAS (17. UİK Özel Sayısı), 641-656.
  • İmamoğlu, S. Z., Kayış, A. ve İnce, H. (2018). Yerel yönetimlerde kurumsal duygusal hafıza, bilgi paylaşımı, hizmet geliştirme ve hizmet performansı arasındaki ilişki, Doğuş Üniversitesi Dergisi, 19(2), 95-113.
  • Jean, R. J. B., Tan, D. ve Sinkovics, R. R. (2011). Ethnic ties, location choice, and firm performance in foreign direct investment: a study of Taiwanese business groups FDI in China. International Business Review, 20(6), 627-635.
  • Jilani, M. M. A. K., Fan, L., Islam, M. T., ve Uddin, M. A. (2020). The influence of knowledge sharing on sustainable performance: A moderated mediation study. Sustainability, 12(908), 1-18.
  • Kale, E. (2015). Lider desteği ve iş arkadaşları desteğinin iş performansı üzerine etkileri: İş tatmini ve yaşam tatmininin aracı rolü. Uluslararası İktisadi ve İdari İncelemeler Dergisi, 14,103-120.
  • Kanbur, E. (2018). Havacılık sektöründe psikolojik güçlendirme, iş performansı ve işten ayrılma niyeti arasındaki ilişkinin incelenmesi. Uluslararası Yönetim İktisat ve İşletme Dergisi, 14(1), 147-162.
  • Kang, Y-J., Kim, S-E. ve Chang, G-W. (2008). The impact of knowledge sharing on work performance: An empirical analysis of the public employees' perceptions in South Korea, Intl Journal of Public Administration, 31(14), 1548-1568.
  • Kayış, A. (2009). Güvenirlik Analizi. Ş. Kalaycı (Ed), SPSS uygulamalı çok değişkenli istatistik teknikleri içinde (s. 403-419). Asil Yayıncılık.
  • Keçeci, M. (2017). The Role of supervisor and coworker incivility on ıntention to share knowledge and satisfaction: The moderating effect of conscientiousness and the mediating effect of desire for revenge [Doktora Tezi]. Marmara Üniversitesi.
  • Kelly, W. E. (2002). Harnessing the river of time: a theoretical framework of time use efficiency with suggestions for counselors. Journal of Employment Counseling, 39(1), 12–21.
  • Keskin H., Ayar Şentürk H. ve Beydoğan A. (2018). Yenilikçilik kalitesi perspektifinden bilgi paylaşımı, entelektüel sermaye ve performans ilişkisi. BMIJ, 6(3), 71-94.
  • Kirkman, B. L. ve Rosen, B. (1999). Beyond self-management: Antecedents and consequences of team empowerment. Academy of Management Journal, 42(1), 58-74.
  • Kline, R. (2011). Principles and practice of structural equation modeling. Guilford Press.
  • Kückelhaus, B. P., Blickle, G., Titze, J. L. ve Wihler, A. (2020). Self-discipline and protective self-monitoring in sales: A latent growth curve analysis. Personality and Individual Differences, 167, 1-6.
  • Kwahk, K. Y. ve Park, D. H. (2016). The effects of network sharing on knowledge-sharing activities and job performance in enterprise social media environments. Computers in Human Behavior, 55, 826-839.
  • Lin, H-L. ve Lee, G-G. (2004). Perceptions of senior managers toward knowledge-sharing behavior. Management Decision, 42(1), 108-125.
  • Lin, C. P., Huang, H. T. ve Huang, T. Y. (2020). The effects of responsible leadership and knowledge sharing on job performance among knowledge workers. Personnel Review, 49(9), 1879-1896.
  • Matzler, K. ve Müller, J. (2011). Antecedents of knowledge sharing – examining the influence of learning orientation and performance orientation on knowledge sharing. Journal of Economic Psychology, 32(3), 317–329.
  • Matzler, K., Renzl, B., Muller, J., Herting, S. ve Mooradian, T. A. (2008). Personality traits and knowledge sharing. Journal of Economic Psychology, 29, 301–313.
  • Mert, G. (2018). Örgüt Kültürünün İş Performansına Etkisinde Örgütsel Bağlılığın İncelenmesi. BMIJ, 6(3), 420-436.
  • Meydan, C. H. ve Polat, M. (2013). Bir örgüt formu olarak okul ile özdeşlemede akademik başarı ve özdisiplinin rolü. Eğitim ve Bilim, 38(167), 27-40.
  • Motowildo, S. J., Borman, W. C. ve Schmit, M. J. (1997). A Theory of individual differences in task and contextual performance. Human Performance, 10(2), 71-83.
  • Na-Nan, K., Saribut, S. ve Sanamthong, E. (2019). Mediating effects of perceived environment support and knowledge sharing between self-efficacy and job performance of SME employees. Industrial and Commercial Training, 51(6), 342-359.
  • Okumuş, A. ve Öztürk, S. (2014). Sosyal mübadele teorisi, M. İ. Yağcı ve Çabuk, S. (Ed.) Pazarlama teorileri. MediaCat Kitapları.
  • Özer, E. ve Özdoğan, O. N. (2019). Personel güçlendirmenin işgörenlerin iş performansına etkisi: Afyonkarahisar örneği. İşletme Araştırmaları Dergisi, 11(2), 1205-1224.
  • Reychav, I. ve Weisberg, J. (2009). Good for workers, good for companies: how knowledge sharing benefits individual employees. Knowledge and Process Management, 16(4), 186–197.
  • Shafer, J. A. ve Postlethwaite, B. E. (2013). The validity of conscientiosness for predicting job performance: A meta-analytic test of two hypotheses. International Journal of Selection and Assessment, 21(2), 183-199.
  • Smithikrai, C. ve Suwannadet, J. (2018). Authentic leadership and proactive work behavior: moderated mediation effects of conscientiousness and organisational commitment. The Journal of Behavioral Science, 13(2), 94-106.
  • Sümer, N., Lajunen, T. ve Özkan, T. (2005). Big five personality traits as the distal predictors of road accident involvement. G. Underwood (Ed.), Traffic and transport psychology içinde (s. 215-231). Elsevier Ltd.
  • Swanson, E., Kim, S., Lee, S. M., Yang, J. J. ve Lee, Y. K. (2020). The effect of leader competencies on knowledge sharing and job performance: social capital theory. Journal of Hospitality and Tourism Management, 42, 88-96.
  • Şantaş F., Uğurluoğlu Ö., Kandemir A. ve Çelik Y. (2016). Sağlık çalışanlarında örgütsel sinizm, iş performansı ve örgütsel özdeşleşme düzeyleri arasındaki ilişkilerin incelenmesi. İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 18(3), 867-886.
  • Tabachnick, B. G. ve Fidell, L. S. (2012). Using multivariate statistics (6. Baskı.). Pearson.
  • Turunç, Ö. ve Çelik, M. (2010). Çalışanların algıladıkları örgütsel destek ve iş stresinin örgütsel özdeşleşme ve iş performansına etkisi. Yönetim ve Ekonomi, 17(2), 183-206.
  • Wang, C-C. ve Yang, Y-J. (2007). Personality and intention to share knowledge: An empirical study of scientists in an R&D laboratory. Socıal Behavıor and Personality, 35(10), 1427-1436.
  • Yaşar Uğurlu, Ö. (2016). Sosyal sermaye ve iş performansı arasındaki ilişkide örtülü bilgi paylaşımı davranışının aracılık etkisi: Sigortacılık sektörüne bir araştırma. Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 18(1), 147-164.
  • YÖK. (2021). Yükseköğretim bilgi yönetim sistemi. https://istatistik.yok.gov.tr/ adresinden 1 Haziran 2021 tarihinde alınmıştır.

Özdisiplin ve İş Performansı İlişkisinde Bilgi Paylaşma Eğiliminin Aracılık Rolü: Akademisyenler Üzerine Bir Araştırma

Year 2022, , 126 - 139, 30.12.2022
https://doi.org/10.21076/vizyoner.1143974

Abstract

Mesleklerin gelişiminde önemli bir role sahip olan bilgi paylaşımı, bilimin ilerleyişinde de aktif rol alarak akademisyenlerin üst düzey performans sergilemelerini sağlayabilecektir. Bununla birlikte örgütler için sürdürülebilir rekabet avantajını sağlayan bilgi paylaşıldıkça bireysel performansın artmasını sağlayarak olumlu örgütsel çıktıları meydana getirecektir. Bu bağlamda geliştirilen çalışma ile iş performansının önemli bir belirleyicisi olan kişilik özelliklerinden özdisiplinin, bilgi paylaşma eğilimi bağlamında incelenmesi amaçlanmaktadır. Araştırma hipotezlerini test etmek için Ege bölgesinde bulunan 15 devlet üniversitesinde görev yapan akademik personelden online anket yöntemi ile veri toplanmıştır. Elde edilen anketlerden kalan sağlıklı 420 anket ile analizler gerçekleştirilmiştir. Değişkenler arasındaki bağlantıların değerlendirilmesi için IBM SPSS 22.0 paket programına eklenti olarak kullanılan Hayes Process Macro kullanılmıştır. Araştırma sonucunda özdisiplin ile iş performansı arasındaki ilişkide bilgi paylaşma eğiliminin aracılık rolüne sahip olduğu sonucuna ulaşılmıştır.

References

  • Abbas, M. ve Raja, U. (2019). Challenge‐hindrance stressors and job outcomes: The moderating role of conscientiousness. Journal of Business and Psychology, 34(2), 189–201.
  • Akkoç, İ., Çalışkan, A. ve Turunç, Ö. (2012). Örgütlerde gelişim kültürü ve algılanan örgütsel desteğin iş tatmini ve iş performansına etkisi: Güvenin aracılık rolü, Yönetim ve Ekonomi, 19(1), 105-135.
  • Albayrak, A. S. (2005). Çoklu doğrusal bağlantı halinde en küçük kareler tekniğinin alternatifi yanlı tahmin teknikleri ve bir uygulama. Zonguldak Karaelmas Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 1(1), 105-126.
  • Alper Ay, F. ve Keleş, K. (2017). Etkileşimci ve dönüşümcü liderlik tarzlarının işten ayrılma niyeti ve iş performansı üzerinde etkisi. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 6(4), 193-203.
  • Bandura, A. (1999). Social cognitive theory: An agentic perspective. Asian Journal of Social Psychology, 2, 21-41.
  • Barrick M. R., Mount M. K. ve Strauss J. P. (1993). Conscientiousness and performance of sales representatives: Test of the mediating effects of goal setting. Journal of Applied Psychology, 78, 715–722.
  • Beğenirbaş, M. ve Turgut, E. (2014). İş performansının sağlanmasında çalışanın duygusal emeğinin ve örgütte güven algısının etkileri. “İş, Güç” Endüstri İlişkileri ve İnsan Kaynakları Dergisi, 16(3), 131-149.
  • Benet-Martinez V. ve John, O. P. (1998). Los Cinco Grandes across cultures and ethnic groups: Multitrait multimethod analyses of the Big Five in Spanish and English, Journal of Personality and Social Psychology, 75, 729-750.
  • Bhatti, S. H., Zakariya, R., Vrontis, D., Santoro, G. ve Christofi, M. (2020). High-performance work systems, innovation and knowledge sharing. Employee Relations: The International Journal, 43(2), 438-458.
  • Biderman, M. D., Nguyen, N. T. ve Sebren, J. (2008). Time-on-task mediates the conscientiousness-performance relationship. Personality and Individual Differences, 44, 887–897.
  • Bock, G. W., Zmud, R. W., Kim, Y. G. ve Lee, J. N. (2005). Behavioral intention formation in knowledge sharing: examining the roles of extrinsic motivators, social-psychological forces, and organizational climate. MIS Quarterly, 29(1), 87- 111.
  • Brown, S. D., Lent, R. W., Telander, K. ve Tramayne, S. (2011). Social cognitive career theory, conscientiousness, and work per- formance: A meta-analytic path analysis. Journal of Vocational Behavior, 79(1), 81-90.
  • Byrne, Z. S., Stoner, J., Thompson, K. R. ve Hochwarter, W. A. (2005). The interactive effects of conscientiousness, work effort, and psychological climate on job performance. Journal of Vocational Behavior, 66, 326–338.
  • Campbell, J. (1990). Modeling the performance prediction problem in industrial and organizational psychology, in Dunnette. M. D. and Hough, L. M. (Eds), Handbook of Industrial and Organizational Psychology, 2, içinde (s. 687-732). Consulting Psychologists Press.
  • Çelik, M. ve Çıra, A. (2013). Örgütsel vatandaşlık davranışının iş performansı ve işten ayrılma niyeti üzerine etkisinde aşırı iş yükünün aracılık rolü, Ege Akademik Bakış, 13(1), 11-20.
  • Çetin, F., Yeloğlu, H. O. ve Basım, H. N. (2015). Psikolojik dayanıklılığın açıklanmasında beş faktör kişilik özelliklerinin rolü: Bir kanonik ilişki analizi. Türk Psikoloji Dergisi, 30(75), 81-92.
  • Demirel, Y. ve Seçkin, Z. (2011). Örgütsel adaletin bilgi paylaşımı üzerinde etkisi: İlaç sektörü çalışanlarına yönelik bir araştırma, Bilig, 56, 99-119.
  • Douglas, C., Frink, D. D. ve Ferris, G. R. (2004). Emotional intelligence as a moderator of the relationship between conscientiousness and performance. Journal of Leadership & Organizational Studies, 10(2), 2-13.
  • Efron, B. (1987). Better bootstrap confidence intervals. Journal of the American Statistical Association, 82(397), 171-185.
  • Ellershaw, J., Fullarton, C., Rodwell, J. ve Mcwilliams, J. (2016). Conscientiousness, openness to experience and extraversion as predictors of nursing work performance: a facet-level analysis. Journal of Nursing Management, 24, 244–252.
  • Erhan, T. (2021). Covid-19 pandemi döneminde öz disiplin ve psikolojik sağlamlığın iş performansına etkisi. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 30(3), 126-141.
  • Fiol, C. M. (1996). Squeezing harder doesn’t always work: continuing the search for consistency in innovation research. Academy of Management Review, 21(4), 1012-1021.
  • Fritz, M. S. ve MacKinnon, D. P. (2007). Required sample size to detect the mediated effect. Association for Psychologicaal Science, 18(3), 233-239.
  • Gorbunovs, A., Kapeieks, A. ve Cakula, S. (2016). Self-discipline as a key indicator to improve learning outcomes in e-learning environment. Social and Behavioral Sciences, 231, 256-262.
  • Gülduran, Ç. A. ve Şahin Perçin, N. (2020). Beş büyük kişilik özelliğinin sanal kaytarma davranışı ve iş performansı üzerindeki etkisi: Otel işletmelerinde bir araştırma. Düzce Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 10(1), 37-56.
  • Gürbüz, S. (2019). Sosyal Bilimlerde Aracı, Düzenleyici ve Durumsal Etki Analizleri, Seçkin Yayıncılık.
  • Gürbüz, S., Erkuş, A. ve Sığrı, Ü. (2010). İş tatmini ve iş performansının yeni öncülü: Temel benlik değerlendirmesi. Sosyal ve Beşeri Bilimler Dergisi, 2(1), 69-76.
  • Halisah, A., Jayasingam, S., Ramayah, T. ve Popa, S. (2021). Social dilemmas in knowledge sharing: an examination of the interplay between knowledge sharing culture and performance climate, Journal of Knowledge Management, 1-18.
  • Hayes, A. F. (2013). Introduction to mediation, moderation, and conditional process analysis: A regressio based approach. The Guilford Press.
  • Huang, C. C., Wang, Y. M., Wu, T. W. ve Wang, P. A. (2013). An empirical analysis of the antecedents and performance consequences of using the Moodle platform. International Journal of Information and Education Technology, 3(2), 217-221.
  • Işık, M. (2018). Bilgi paylaşımını etkileyen faktörler ve bilgi paylaşım sürecinin yenilikçi iş davranışına etkisi, UİİİD-IJEAS (17. UİK Özel Sayısı), 641-656.
  • İmamoğlu, S. Z., Kayış, A. ve İnce, H. (2018). Yerel yönetimlerde kurumsal duygusal hafıza, bilgi paylaşımı, hizmet geliştirme ve hizmet performansı arasındaki ilişki, Doğuş Üniversitesi Dergisi, 19(2), 95-113.
  • Jean, R. J. B., Tan, D. ve Sinkovics, R. R. (2011). Ethnic ties, location choice, and firm performance in foreign direct investment: a study of Taiwanese business groups FDI in China. International Business Review, 20(6), 627-635.
  • Jilani, M. M. A. K., Fan, L., Islam, M. T., ve Uddin, M. A. (2020). The influence of knowledge sharing on sustainable performance: A moderated mediation study. Sustainability, 12(908), 1-18.
  • Kale, E. (2015). Lider desteği ve iş arkadaşları desteğinin iş performansı üzerine etkileri: İş tatmini ve yaşam tatmininin aracı rolü. Uluslararası İktisadi ve İdari İncelemeler Dergisi, 14,103-120.
  • Kanbur, E. (2018). Havacılık sektöründe psikolojik güçlendirme, iş performansı ve işten ayrılma niyeti arasındaki ilişkinin incelenmesi. Uluslararası Yönetim İktisat ve İşletme Dergisi, 14(1), 147-162.
  • Kang, Y-J., Kim, S-E. ve Chang, G-W. (2008). The impact of knowledge sharing on work performance: An empirical analysis of the public employees' perceptions in South Korea, Intl Journal of Public Administration, 31(14), 1548-1568.
  • Kayış, A. (2009). Güvenirlik Analizi. Ş. Kalaycı (Ed), SPSS uygulamalı çok değişkenli istatistik teknikleri içinde (s. 403-419). Asil Yayıncılık.
  • Keçeci, M. (2017). The Role of supervisor and coworker incivility on ıntention to share knowledge and satisfaction: The moderating effect of conscientiousness and the mediating effect of desire for revenge [Doktora Tezi]. Marmara Üniversitesi.
  • Kelly, W. E. (2002). Harnessing the river of time: a theoretical framework of time use efficiency with suggestions for counselors. Journal of Employment Counseling, 39(1), 12–21.
  • Keskin H., Ayar Şentürk H. ve Beydoğan A. (2018). Yenilikçilik kalitesi perspektifinden bilgi paylaşımı, entelektüel sermaye ve performans ilişkisi. BMIJ, 6(3), 71-94.
  • Kirkman, B. L. ve Rosen, B. (1999). Beyond self-management: Antecedents and consequences of team empowerment. Academy of Management Journal, 42(1), 58-74.
  • Kline, R. (2011). Principles and practice of structural equation modeling. Guilford Press.
  • Kückelhaus, B. P., Blickle, G., Titze, J. L. ve Wihler, A. (2020). Self-discipline and protective self-monitoring in sales: A latent growth curve analysis. Personality and Individual Differences, 167, 1-6.
  • Kwahk, K. Y. ve Park, D. H. (2016). The effects of network sharing on knowledge-sharing activities and job performance in enterprise social media environments. Computers in Human Behavior, 55, 826-839.
  • Lin, H-L. ve Lee, G-G. (2004). Perceptions of senior managers toward knowledge-sharing behavior. Management Decision, 42(1), 108-125.
  • Lin, C. P., Huang, H. T. ve Huang, T. Y. (2020). The effects of responsible leadership and knowledge sharing on job performance among knowledge workers. Personnel Review, 49(9), 1879-1896.
  • Matzler, K. ve Müller, J. (2011). Antecedents of knowledge sharing – examining the influence of learning orientation and performance orientation on knowledge sharing. Journal of Economic Psychology, 32(3), 317–329.
  • Matzler, K., Renzl, B., Muller, J., Herting, S. ve Mooradian, T. A. (2008). Personality traits and knowledge sharing. Journal of Economic Psychology, 29, 301–313.
  • Mert, G. (2018). Örgüt Kültürünün İş Performansına Etkisinde Örgütsel Bağlılığın İncelenmesi. BMIJ, 6(3), 420-436.
  • Meydan, C. H. ve Polat, M. (2013). Bir örgüt formu olarak okul ile özdeşlemede akademik başarı ve özdisiplinin rolü. Eğitim ve Bilim, 38(167), 27-40.
  • Motowildo, S. J., Borman, W. C. ve Schmit, M. J. (1997). A Theory of individual differences in task and contextual performance. Human Performance, 10(2), 71-83.
  • Na-Nan, K., Saribut, S. ve Sanamthong, E. (2019). Mediating effects of perceived environment support and knowledge sharing between self-efficacy and job performance of SME employees. Industrial and Commercial Training, 51(6), 342-359.
  • Okumuş, A. ve Öztürk, S. (2014). Sosyal mübadele teorisi, M. İ. Yağcı ve Çabuk, S. (Ed.) Pazarlama teorileri. MediaCat Kitapları.
  • Özer, E. ve Özdoğan, O. N. (2019). Personel güçlendirmenin işgörenlerin iş performansına etkisi: Afyonkarahisar örneği. İşletme Araştırmaları Dergisi, 11(2), 1205-1224.
  • Reychav, I. ve Weisberg, J. (2009). Good for workers, good for companies: how knowledge sharing benefits individual employees. Knowledge and Process Management, 16(4), 186–197.
  • Shafer, J. A. ve Postlethwaite, B. E. (2013). The validity of conscientiosness for predicting job performance: A meta-analytic test of two hypotheses. International Journal of Selection and Assessment, 21(2), 183-199.
  • Smithikrai, C. ve Suwannadet, J. (2018). Authentic leadership and proactive work behavior: moderated mediation effects of conscientiousness and organisational commitment. The Journal of Behavioral Science, 13(2), 94-106.
  • Sümer, N., Lajunen, T. ve Özkan, T. (2005). Big five personality traits as the distal predictors of road accident involvement. G. Underwood (Ed.), Traffic and transport psychology içinde (s. 215-231). Elsevier Ltd.
  • Swanson, E., Kim, S., Lee, S. M., Yang, J. J. ve Lee, Y. K. (2020). The effect of leader competencies on knowledge sharing and job performance: social capital theory. Journal of Hospitality and Tourism Management, 42, 88-96.
  • Şantaş F., Uğurluoğlu Ö., Kandemir A. ve Çelik Y. (2016). Sağlık çalışanlarında örgütsel sinizm, iş performansı ve örgütsel özdeşleşme düzeyleri arasındaki ilişkilerin incelenmesi. İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 18(3), 867-886.
  • Tabachnick, B. G. ve Fidell, L. S. (2012). Using multivariate statistics (6. Baskı.). Pearson.
  • Turunç, Ö. ve Çelik, M. (2010). Çalışanların algıladıkları örgütsel destek ve iş stresinin örgütsel özdeşleşme ve iş performansına etkisi. Yönetim ve Ekonomi, 17(2), 183-206.
  • Wang, C-C. ve Yang, Y-J. (2007). Personality and intention to share knowledge: An empirical study of scientists in an R&D laboratory. Socıal Behavıor and Personality, 35(10), 1427-1436.
  • Yaşar Uğurlu, Ö. (2016). Sosyal sermaye ve iş performansı arasındaki ilişkide örtülü bilgi paylaşımı davranışının aracılık etkisi: Sigortacılık sektörüne bir araştırma. Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 18(1), 147-164.
  • YÖK. (2021). Yükseköğretim bilgi yönetim sistemi. https://istatistik.yok.gov.tr/ adresinden 1 Haziran 2021 tarihinde alınmıştır.
There are 66 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Behaviour-Personality Assessment in Psychology
Journal Section Research Articles
Authors

Hilal Baran 0000-0002-4254-9566

Publication Date December 30, 2022
Submission Date July 15, 2022
Published in Issue Year 2022

Cite

APA Baran, H. (2022). Özdisiplin ve İş Performansı İlişkisinde Bilgi Paylaşma Eğiliminin Aracılık Rolü: Akademisyenler Üzerine Bir Araştırma. Süleyman Demirel Üniversitesi Vizyoner Dergisi, 13(30. YönOrg 2022), 126-139. https://doi.org/10.21076/vizyoner.1143974

570ceb1545981.jpglogo.pngmiar.pnglogo.pnglogo-minik.pngdownloadimageedit_26_6265761829.pngacarlogoTR.png5bd95eb5f3a21.jpg26784img.pngoaji.gifdownloadlogo.pngLogo-png-768x897.png26838