Review
BibTex RIS Cite

TÜRKİYE’DE 2001 YILI VE SONRASINDA UYGULANAN SPOR EKONOMİSİ POLİTİKALARINA YÖNELİK BİR DEĞERLENDİRME

Year 2019, , 126 - 136, 28.02.2019
https://doi.org/10.21076/vizyoner.451499

Abstract

Küreselleşme ile birlikte, ekonominin en temel var oluş nedeni olan arz ve talep dengesinin korunması ve iletişim teknolojilerindeki gelişmeler ile paralel olarak bireysel ihtiyaçların artması nedeniyle var olan kaynakların etkin ve verimli kullanılmasının önemi giderek artmıştır ve spor sektörü önemi artan sektörlerden biridir. Dünyanın en büyük hizmet sektörlerinden biri olarak kabul edilen, sürekli olarak gelişen ekonomik hacmiyle birçok ülkede ekonomilerin lokomotif sektörlerinden biri olan sektöre yönelik olarak gelişen spor-ekonomi ilişkisini; pazarlama, spor işletmeleri, spor teşkilatları, spor ürünleri/hizmetleri, spor medyası, spora yönelik teknoloji, spora yönelik organizasyonlar temelinde geliştiren spor ekonomisi günümüzün popüler disiplinlerinden bir tanesidir. Spor ekonomisine yönelik olarak mikro ve makro düzeyde; politikalar, planlar, stratejiler geliştirmekte ve bu kapsamda, spor sektörüne yönelik yeni iş fırsatlarının ortaya çıkması, eğitim süreçlerinde spor tabanlı yeni programların ve projelerin hayata geçirilmesi, bireyler arasındaki ekonomik, kültürel, sosyal etkileşim-iletişimin kuvvetlendirilmesi amaçlanmaktadır. Yürütülen bu çalışmanın amacı, Türkiye’de uygulanan spor ekonomisi politikalarının 2001’den günümüze, kalkınma planları, spora ayrılan bütçeler ve stratejik hedefler çerçevesinde değerlendirilerek Türk spor ekonomisine yönelik çerçeve belirlemektir. Uygulanan politikalar, hukuki altyapı, bütçe, kalkınma planları, uygulamalar ve sonuçların değerlendirilmesiyle varılan temel sonuç, Türkiye’de küresel düzeyde sportif başarılar elde edilmesi noktasında spor ekonomisine daha fazla değer verilmesi ve spora yönelik stratejik hedeflerin daha etkin uygulanmasıdır.

References

  • Argan, S. (2002). Spor Pazarlaması, H.Katırcı (Ed.) Ankara: Nobel Yayınları.
  • Akşar, T. ve Merih, K. (2006). Futbol Ekonomisi, İstanbul: Literatür Yayıncılık.
  • Akşari T. (2010). Futbolun Ekonomi Politiği, İstanbul: Literatür Yayıncılık.
  • Büyükler İşler, D. ve Tüfekçi, Ö.K. (2014). “Marka Kentlerin Oluşmasında Spor Pazarlamasının Rolünü Belirlemeye Yönelik Üniversitelerarası Futsal Müsabakalarında Bir Araştırma”, Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 2 (2/1), 107-120.
  • Devecioğlu, S. (2004). “Sporun Ekonomik Boyutu”, Standart Ekonomik ve Teknik Dergisi T.S.E., 43, 1-11.
  • Güneş, İ. (2010). Futbol Ekonomisi, Adana: Karahan Kitabevi.
  • Han, E. (1995). İktisada Giriş 2, Eskişehir. Anadolu Üniversitesi Basımevi.
  • Hazar, A. (2007). Spor ve Turizm, Ankara: Detay Yayınevi.
  • Resmi Gazete (1982). http://www.resmigazete.gov.tr, (Erişim Tarihi: 01 Aralık 2017).
  • Saatçioğlu, C. (2013). Spor Ekonomisi Teori, Politika ve Uygulama, Ankara: Gazi Kitabevi.
  • Shank, M. (2005). Sports Marketing: A Strategic Perspective, London: Pearson Prentice Hall.
  • Şimşek, K.Y. (2011). “Erzurum Dünya Üniversitelerarası Kış Oyunlarının Erzurum Şehrine Sosyo-Kültürel ve Ekonomik Etkisi”, Selçuk Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 13(3), 383-393.
  • T.C. Gençlik ve Spor Bakanlığı Spor Genel Müdürlüğü, Stratejik Plan 2015-2019, http://sgm.gsb.gov.tr/Public/Edit/images/SGM/StratejiB%C3%BCt%C3%A7e/SGM_Stratejik%20Plan%20_%202015-2019_(04,01).pdf, (Erişim Tarihi: 5 Aralık 2017).
  • T.C. Kalkınma Bakanlığı, Kalkınma Planları, http://www.sbb.gov.tr/Lists/Kalknma%20Planlar/Attachments/9/plan1.pdf, (Erişim Tarihi: 1 Aralık 2017).
  • T.C. Kalkınma Bakanlığı, Kalkınma Planları, http://www.sbb.gov.tr/Lists/Kalknma%20Planlar/Attachments/8/plan2.pdf, (Erişim Tarihi: 1 Aralık 2017).
  • T.C. Kalkınma Bakanlığı, Kalkınma Planları, http://www3.kalkinma.gov.tr/DocObjects/View/13738/plan3.pdf, (Erişim Tarihi: 1 Aralık 2017).
  • T.C. Kalkınma Bakanlığı, Kalkınma Planları, http://www3.kalkinma.gov.tr/DocObjects/View/13739/plan4.pdf, (Erişim Tarihi: 1 Aralık 2017).
  • T.C. Kalkınma Bakanlığı, Kalkınma Planları, http://www3.kalkinma.gov.tr/DocObjects/View/13740/plan5.pdf, (Erişim Tarihi: 1 Aralık 2017).
  • T.C. Kalkınma Bakanlığı, Kalkınma Planları, http://www3.kalkinma.gov.tr/DocObjects/View/13741/plan6.pdf, (Erişim Tarihi: 1 Aralık 2017).
  • T.C. Kalkınma Bakanlığı, Kalkınma Planları, http://www3.kalkinma.gov.tr/DocObjects/View/13742/plan7.pdf, (Erişim Tarihi: 1 Aralık 2017).
  • T.C. Kalkınma Bakanlığı, Kalkınma Planları, http://www3.kalkinma.gov.tr/DocObjects/View/13743/plan8.pdf, (Erişim Tarihi: 1 Aralık 2017).
  • T.C. Kalkınma Bakanlığı, Kalkınma Planları, http://www3.kalkinma.gov.tr/DocObjects/View/13744/plan9.pdf, (Erişim Tarihi: 1 Aralık 2017).
  • T.C. Kalkınma Bakanlığı, Kalkınma Planları, http://www3.kalkinma.gov.tr/DocObjects/view/15089/Onuncu_Kalk%C4%B1nma_Plan%C4%B1.pdf, (Erişim Tarihi: 1 Aralık 2017).

AN EVALUATION OF THE POLICIES OF SPORTS ECONOMY APPLIED IN TURKEY DURING 2001-2018

Year 2019, , 126 - 136, 28.02.2019
https://doi.org/10.21076/vizyoner.451499

Abstract

Together with the globalization, the importance of supply and demand balance, which is the most fundamental ground of the economy, and the increase of individual needs in parallel with the developments in communication technologies, the importance of effective and efficient use of existing resources has increased and the sports sector is one of the sectors whose importance have increased. As one of the leading sectors of economies in many countries with its continuously growing and growing economic volume; sports economy which is developed on the basis of sports organizations is one of most popular disciplines of our time with sports organizations, sports organizations, sports products / services, sports media and sports technology. At the micro and macro level for sports economy; policies, plans, and strategies are developed, and in this context, the emergence of new business opportunities for the sports sector, the implementation of new sports-based programs and projects in educational processes, and the strengthening of economic, cultural and social interaction-communication among individuals occur. The aim of the study is to set a framework for the sports economic policies applied in Turkey from 2001 to present, by assessing the Turkish sports economy in the context of development plans, budget allocated to sports and strategic objectives of sports. The basic result obtained after the assessment of policies applied, legal framework, budget, development plans, applications and their results is that the global level, for attaining global sportive success in Turkey depends on giving more value to the sports economy and the efficient application of strategic objectives for the sports.

References

  • Argan, S. (2002). Spor Pazarlaması, H.Katırcı (Ed.) Ankara: Nobel Yayınları.
  • Akşar, T. ve Merih, K. (2006). Futbol Ekonomisi, İstanbul: Literatür Yayıncılık.
  • Akşari T. (2010). Futbolun Ekonomi Politiği, İstanbul: Literatür Yayıncılık.
  • Büyükler İşler, D. ve Tüfekçi, Ö.K. (2014). “Marka Kentlerin Oluşmasında Spor Pazarlamasının Rolünü Belirlemeye Yönelik Üniversitelerarası Futsal Müsabakalarında Bir Araştırma”, Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 2 (2/1), 107-120.
  • Devecioğlu, S. (2004). “Sporun Ekonomik Boyutu”, Standart Ekonomik ve Teknik Dergisi T.S.E., 43, 1-11.
  • Güneş, İ. (2010). Futbol Ekonomisi, Adana: Karahan Kitabevi.
  • Han, E. (1995). İktisada Giriş 2, Eskişehir. Anadolu Üniversitesi Basımevi.
  • Hazar, A. (2007). Spor ve Turizm, Ankara: Detay Yayınevi.
  • Resmi Gazete (1982). http://www.resmigazete.gov.tr, (Erişim Tarihi: 01 Aralık 2017).
  • Saatçioğlu, C. (2013). Spor Ekonomisi Teori, Politika ve Uygulama, Ankara: Gazi Kitabevi.
  • Shank, M. (2005). Sports Marketing: A Strategic Perspective, London: Pearson Prentice Hall.
  • Şimşek, K.Y. (2011). “Erzurum Dünya Üniversitelerarası Kış Oyunlarının Erzurum Şehrine Sosyo-Kültürel ve Ekonomik Etkisi”, Selçuk Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 13(3), 383-393.
  • T.C. Gençlik ve Spor Bakanlığı Spor Genel Müdürlüğü, Stratejik Plan 2015-2019, http://sgm.gsb.gov.tr/Public/Edit/images/SGM/StratejiB%C3%BCt%C3%A7e/SGM_Stratejik%20Plan%20_%202015-2019_(04,01).pdf, (Erişim Tarihi: 5 Aralık 2017).
  • T.C. Kalkınma Bakanlığı, Kalkınma Planları, http://www.sbb.gov.tr/Lists/Kalknma%20Planlar/Attachments/9/plan1.pdf, (Erişim Tarihi: 1 Aralık 2017).
  • T.C. Kalkınma Bakanlığı, Kalkınma Planları, http://www.sbb.gov.tr/Lists/Kalknma%20Planlar/Attachments/8/plan2.pdf, (Erişim Tarihi: 1 Aralık 2017).
  • T.C. Kalkınma Bakanlığı, Kalkınma Planları, http://www3.kalkinma.gov.tr/DocObjects/View/13738/plan3.pdf, (Erişim Tarihi: 1 Aralık 2017).
  • T.C. Kalkınma Bakanlığı, Kalkınma Planları, http://www3.kalkinma.gov.tr/DocObjects/View/13739/plan4.pdf, (Erişim Tarihi: 1 Aralık 2017).
  • T.C. Kalkınma Bakanlığı, Kalkınma Planları, http://www3.kalkinma.gov.tr/DocObjects/View/13740/plan5.pdf, (Erişim Tarihi: 1 Aralık 2017).
  • T.C. Kalkınma Bakanlığı, Kalkınma Planları, http://www3.kalkinma.gov.tr/DocObjects/View/13741/plan6.pdf, (Erişim Tarihi: 1 Aralık 2017).
  • T.C. Kalkınma Bakanlığı, Kalkınma Planları, http://www3.kalkinma.gov.tr/DocObjects/View/13742/plan7.pdf, (Erişim Tarihi: 1 Aralık 2017).
  • T.C. Kalkınma Bakanlığı, Kalkınma Planları, http://www3.kalkinma.gov.tr/DocObjects/View/13743/plan8.pdf, (Erişim Tarihi: 1 Aralık 2017).
  • T.C. Kalkınma Bakanlığı, Kalkınma Planları, http://www3.kalkinma.gov.tr/DocObjects/View/13744/plan9.pdf, (Erişim Tarihi: 1 Aralık 2017).
  • T.C. Kalkınma Bakanlığı, Kalkınma Planları, http://www3.kalkinma.gov.tr/DocObjects/view/15089/Onuncu_Kalk%C4%B1nma_Plan%C4%B1.pdf, (Erişim Tarihi: 1 Aralık 2017).
There are 23 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Business Administration
Journal Section Review Articles
Authors

Kenan Sivrikaya This is me 0000-0003-0010-6633

Ayşe Demir This is me 0000-0002-3856-0498

Publication Date February 28, 2019
Submission Date August 8, 2018
Published in Issue Year 2019

Cite

APA Sivrikaya, K., & Demir, A. (2019). TÜRKİYE’DE 2001 YILI VE SONRASINDA UYGULANAN SPOR EKONOMİSİ POLİTİKALARINA YÖNELİK BİR DEĞERLENDİRME. Süleyman Demirel Üniversitesi Vizyoner Dergisi, 10(23), 126-136. https://doi.org/10.21076/vizyoner.451499

570ceb1545981.jpglogo.pngmiar.pnglogo.pnglogo-minik.pngdownloadimageedit_26_6265761829.pngacarlogoTR.png5bd95eb5f3a21.jpg26784img.pngoaji.gifdownloadlogo.pngLogo-png-768x897.png26838