Concentration is an important analysis method to measured unfair competition between companies in an economy or specific companies in an industry. The concept of market concentration is expressed as the numbers of distrubutions of buyers and sellers in the product market. The number of companies and market concentration have a negative relationship between each other. The more concentration is increased the more reduce the competition in the market. In this study, we try to investigate the data structure of Turkey's mobile telecommunications and broadband internet services in the telecommunications industry after 2000 by using a analysis of Herfindahl-Hirschman Index
Yoğunlaşma, ekonomiyi ya da belirli bir sanayi dalını oluşturan firmalar arasında çeşitli şekillerde ortaya çıkan ve haksız rekabeti ölçmede başvurulan önemli bir pazar yapısı analiz aracıdır. Pazar yoğunlaşması kavramı, ürün pazarında alıcı ve satıcıların sayı ve büyüklük bakımından dağılımı olarak ifade edilmektedir. Piyasadaki firma sayısı ile yoğunlaşma derecesi arasında ters yönlü bir ilişki vardır. Yoğunlaşma arttıkça pazardaki rekabet şansı da o ölçüde azalmaktadır. Bu çalışmada, Türkiye’de telekomünikasyon sektöründe mobil telekomünikasyon ve genişbant internet hizmetleri pazarlarının yapıları, yoğunlaşma oranları 2000 sonrası yıllar verileri incelenerek Herfindahl-Hirschman Endeksi analiz yöntemi kullanılarak karşılaştırmalı belirlenmeye çalışılmıştır
Other ID | JA57HP54MU |
---|---|
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | August 4, 2016 |
Submission Date | August 5, 2016 |
Published in Issue | Year 2012 Volume: 3 Issue: 6 |