Today, social media emerges as the place where the crisis begins and is resolved
During the crisis periods, President and the ministers of the cabinet benefit
from the social media in order to manage the crisis in an effective manner as
well. This study covers the first phase of the state or emergency which was
declared after the 15 July coup attempt, which had a significant crisis period
in terms of Turkey's history. Within the study, Twitter was selected as a
sample which used widely during crisis periods. We analyzed Twitter with
qualitative and quantitative content and aimed that how often and why the
President and the cabinet ministers used Twitter between July 20 and October
20. In this context, the President and the ministers of the cabinet were
observed to have used Twitter actively during the crisis period. The followers
had a high rate of interaction with them by posting replies and mentions,
tweeting, retweeting and sharing the favorites. The heading of crisis
management came to the forefront in the sharings of the President and the
ministers of the cabinet, but they also gave importance to the reputation
management. We also think that the President and the cabinet ministers
contributed to the crisis management and reputation management on an
international level through their sharings in foreign languages which showed a
lower rate than those in Turkish.
Günümüzde
sosyal medya krizlerin başladığı ve krizlerin çözüldüğü bir mecra olarak
karşımıza çıkmaktadır. Kullanıcı sayısı her geçen gün artan sosyal medyanın
gücüne kayıtsız kalamayan devlet kurumları da sosyal medyadan faydalanmakta,
Cumhurbaşkanlığı ve Bakanlar Kurulu üyeleri, kriz dönemlerinde, krizi etkili
bir biçimde yönetebilmek amacıyla da sosyal medyadan istifade etmektedirler. Bu
çalışma, Türkiye tarihi açısından önemli bir kriz dönemi olan 15 Temmuz darbe
girişimi sonrası ilan edilen ilk OHAL sürecini kapsamaktadır. Çalışma kapsamında, örneklem olarak kriz
dönemlerinde en yaygın olarak kullanılan sosyal medya ağlarından Twitter
seçilmiştir. Cumhurbaşkanı ve Bakanlar Kurulu üyelerinin, ilk OHAL dönemini
kapsayan, 20 Temmuz-20 Ekim tarihleri arasında Twitter’ı, ne sıklıkla, hangi
amaçlar doğrultusunda kullandıkları nitel ve nicel içerik analizi yöntemiyle
incelenmiştir. Bu bağlamda kriz dönemlerinde Cumhurbaşkanı ve Bakanlar Kurulu
üyelerinin Twitter’ı aktif olarak kullandıkları gözlemlenmiştir. Yapılan
paylaşımlarla takipçiler; yanıt, Retweet (yeniden tweetleme) ve favorilerle
cevap vererek yüksek oranda Cumhurbaşkanı ve Bakanlar Kurulu üyeleriyle
etkileşime girmişlerdir. Cumhurbaşkanı ve Bakanlar Kurulu üyelerinin
paylaşımlarında kriz yönetimi başlığı öne çıktığı kadar, itibar yönetimine de önem verdikleri
görülmüştür. Cumhurbaşkanı ve Bakanlar Kurulu üyelerinin, Türkçe paylaşımlarına
kıyasla daha düşük oranda yaptıkları yabancı dildeki paylaşımlarıyla da
uluslararası alanda kriz ve itibar yönetimine katkı sağladığı
düşünülmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Business Administration |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | November 21, 2017 |
Submission Date | October 12, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 8 Issue: 19 |