Research Article
BibTex RIS Cite

USE OF SOCIAL MEDIA IN THE CRISIS PERIOD: AN INVESTIGATION ON THE TWITTER USAGE OF MINISTERIALS IN TURKEY AFTER 15 JULY COUP ATTEMPT

Year 2017, Volume: 8 Issue: 19, 137 - 146, 21.11.2017
https://doi.org/10.21076/vizyoner.343028

Abstract

Today, social media emerges as the place where the crisis begins and is resolved
During the crisis periods, President and the ministers of the cabinet benefit
from the social media in order to manage the crisis in an effective manner as
well. This study covers the first phase of the state or emergency which was
declared after the 15 July coup attempt, which had a significant crisis period
in terms of Turkey's history. Within the study, Twitter was selected as a
sample which used widely during crisis periods. We analyzed Twitter with
qualitative and quantitative content and aimed that how often and why the
President and the cabinet ministers used Twitter between July 20 and October
20. In this context, the President and the ministers of the cabinet were
observed to have used Twitter actively during the crisis period. The followers
had a high rate of interaction with them by posting replies and mentions,
tweeting, retweeting and sharing the favorites. The heading of crisis
management came to the forefront in the sharings of the President and the
ministers of the cabinet, but they also gave importance to the reputation
management. We also think that the President and the cabinet ministers
contributed to the crisis management and reputation management on an
international level through their sharings in foreign languages which showed a
lower rate than those in Turkish.

References

  • Arslan, P. (2015). “Kriz İletişimi Yönetimi, Sosyal Medya Ve Liderlik: ‘Baltımore Olayları’nda Barack Obama Ve Hillary Clinton’ın Twitter Mesajlarına Dair Bir İnceleme”, İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 49(2), 15-30.
  • Bat, M. ve Yurduseven, Ç. (2014) “Sosyal Medyada Kurumsal Kriz Yönetimi:Onur Air Örneği” Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 2(3), 197-223.
  • Bilmez, M. B. (2016).“Türkiye’de Kamu Kurum ve Kuruluşlarının Sosyal Medya Kullanımı”, Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Bilişim Hukuku Tezsiz Yüksek Lisans Bitirme Projesi, Ankara.
  • Çetin, M. ve Toprak, Y. E. (2016). “Sosyal Medya: ABD ve Büyük Britanya Silahlı Kuvvetlerinde Facebook Kullanımı”, E. Durdu (Ed), TRT Akademi(Dijital Medya2), içinde (570-589), Ankara:TRTAkademi.
  • Çildan, C. vd.(2012). “Sosyal Medyanın Politik Katılım ve Hareketlerdeki Rolü”, http://ab.org.tr/ab12/bildiri/205.pdf , (Erişim Tarihi:09.10.2016)
  • Eren, B. (2015). “Twitter ve Siyasal İletişim” , Ö. Uğurlu, ve S. Ersöz (Ed.), İletişim Çalışmalarına Dijital Yaklaşımlar: Twitter, içinde 17-31, Ankara:Heretik Basın Yayın.
  • Ertaş, H. (2015). “Kamu Yönetiminde Sosyal Medya Kullanımı”, H. Ertaş (Ed.), Kamu Yönetiminde Sosyal Medya Kuramdan Uygulamaya, içinde 15-42, Konya:Palet Yayınları, Konya.
  • Irak, D. ve Yazıcıoğlu, O. (2012). Türkiye ve Sosyal Medya, İstanbul:Okuyan Us Yayınları.
  • Karaçor, S. (2007). Reklam İletişimi İnternet ve Gazete Reklamlarının Etkilerine Yönelik Bir Araştırma, Konya:Çizgi Kitapevi Yayınları.
  • Kazaz, M. ve Tümen, E. (2013). “Tanıtım Amaçlı Sosyal Medya Kullanımı: Gençlik Ve Spor Bakanlığı Örneği”, http://docplayer.biz.tr/913144-Tanitim-amacli-sosyal-medya-kullanimi-genclik-ve-spor-bakanligi-ornegi.html (Erişim Tarihi:11.10.2016)
  • Kırık, A. vd. (2015). “Sosyal Medyanın Kültürel Yabancılaşmadaki Rolü”, A. Büyükaslan, ve M. A.Kırık (Ed), Sosyalleşen Olgular Sosyal Medya Araştırmaları 2, içinde 131-159, Ankara: Çizgi Kitapevi.
  • Meriç, Ö. (2015). “Siyasetçi ve Yurttaş Etkileşimi”, Ö. Uğurlu, ve S. Ersöz (Ed.), İletişim Çalışmalarına Dijital Yaklaşımlar: Twitter, içinde 33-59, Ankara:Heretik Basın Yayın.
  • Negiz, N. ve Çağlar, N. (2015). “Sosyal Medya, Siyaset ve Kadın: Kadın Siyasetçi Bağlamında Bir Gözlem”, H. Ertaş (Ed.), Kamu Yönetiminde Sosyal Medya Kuramdan Uygulamaya, içinde 149-19, Konya:Palet Yayınları, Konya.
  • Sanlav, Ü. (2015). Sosyal Medya Savaşları, İstanbul: Hayat Yayın Grubu.
  • Sayımer, İ. (2008). Sanal Ortamda Halkla İlişkiler, İstanbul: Beta Yayınları.
  • Schultz, F., Utz, S. ve Göritz, A. (2011).”Is the Medium The Message? Perceptions of and Reactions to Crisis Communication Via Twitter, Blogs and Traditional Media”, Public Relations Review, 37(1), 20–27.
  • Solmaz, B. vd. (2013). “İnternet ve Sosyal Medya Kullanımı Üzerine Bir Uygulama”, Selçuk İletişim Dergisi, 7(4), 23-32.
  • Tarhan, A. (2012).“Büyükşehir Belediyelerinin Sosyal Medya Uygulamalarına Halkla İlişkiler Modellerinden Bakmak”, Gazi Üniversitesi İletişim Fakültesi İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi, 35(4), 79-101.
  • Yağmurlu, A. (2011). “Kamu Yönetiminde Halkla İlişkiler ve Sosyal Medya”, Selçuk İletişim Dergi, 7(1), 5-15
  • Yeşilorman, M. ve Koç, F. (2012). “Yerel Yönetimlerde E-Devlet Uygulamaları ve Yerel Demokrasiye Katkıları”, Turgut Özal Uluslararası Ekonomi ve Siyaset Kongresi II, İnönü Üniversitesi, 19-20 Nisan, Malatya, 769-783.

KRİZ DÖNEMLERİNDE SOSYAL MEDYA KULLANIMI:15 TEMMUZ DARBE (KALKIŞMA) GİRİŞİMİ SONRASINDA TÜRKİYE’DEKİ BAKANLAR KURULU ÜYELERİNİN TWİTTER KULLANIMI ÜZERİNE BİR İNCELEME

Year 2017, Volume: 8 Issue: 19, 137 - 146, 21.11.2017
https://doi.org/10.21076/vizyoner.343028

Abstract



Günümüzde
sosyal medya krizlerin başladığı ve krizlerin çözüldüğü bir mecra olarak
karşımıza çıkmaktadır. Kullanıcı sayısı her geçen gün artan sosyal medyanın
gücüne kayıtsız kalamayan devlet kurumları da sosyal medyadan faydalanmakta,
Cumhurbaşkanlığı ve Bakanlar Kurulu üyeleri, kriz dönemlerinde, krizi etkili
bir biçimde yönetebilmek amacıyla da sosyal medyadan istifade etmektedirler. Bu
çalışma, Türkiye tarihi açısından önemli bir kriz dönemi olan 15 Temmuz darbe
girişimi sonrası ilan edilen ilk OHAL sürecini kapsamaktadır.  Çalışma kapsamında, örneklem olarak kriz
dönemlerinde en yaygın olarak kullanılan sosyal medya ağlarından Twitter
seçilmiştir. Cumhurbaşkanı ve Bakanlar Kurulu üyelerinin, ilk OHAL dönemini
kapsayan, 20 Temmuz-20 Ekim tarihleri arasında Twitter’ı, ne sıklıkla, hangi
amaçlar doğrultusunda kullandıkları nitel ve nicel içerik analizi yöntemiyle
incelenmiştir. Bu bağlamda kriz dönemlerinde Cumhurbaşkanı ve Bakanlar Kurulu
üyelerinin Twitter’ı aktif olarak kullandıkları gözlemlenmiştir. Yapılan
paylaşımlarla takipçiler; yanıt, Retweet (yeniden tweetleme) ve favorilerle
cevap vererek yüksek oranda Cumhurbaşkanı ve Bakanlar Kurulu üyeleriyle
etkileşime girmişlerdir. Cumhurbaşkanı ve Bakanlar Kurulu üyelerinin
paylaşımlarında kriz yönetimi başlığı öne çıktığı kadar,  itibar yönetimine de önem verdikleri
görülmüştür. Cumhurbaşkanı ve Bakanlar Kurulu üyelerinin, Türkçe paylaşımlarına
kıyasla daha düşük oranda yaptıkları yabancı dildeki paylaşımlarıyla da
uluslararası alanda kriz ve itibar yönetimine katkı sağladığı
düşünülmektedir.  


References

  • Arslan, P. (2015). “Kriz İletişimi Yönetimi, Sosyal Medya Ve Liderlik: ‘Baltımore Olayları’nda Barack Obama Ve Hillary Clinton’ın Twitter Mesajlarına Dair Bir İnceleme”, İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 49(2), 15-30.
  • Bat, M. ve Yurduseven, Ç. (2014) “Sosyal Medyada Kurumsal Kriz Yönetimi:Onur Air Örneği” Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 2(3), 197-223.
  • Bilmez, M. B. (2016).“Türkiye’de Kamu Kurum ve Kuruluşlarının Sosyal Medya Kullanımı”, Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Bilişim Hukuku Tezsiz Yüksek Lisans Bitirme Projesi, Ankara.
  • Çetin, M. ve Toprak, Y. E. (2016). “Sosyal Medya: ABD ve Büyük Britanya Silahlı Kuvvetlerinde Facebook Kullanımı”, E. Durdu (Ed), TRT Akademi(Dijital Medya2), içinde (570-589), Ankara:TRTAkademi.
  • Çildan, C. vd.(2012). “Sosyal Medyanın Politik Katılım ve Hareketlerdeki Rolü”, http://ab.org.tr/ab12/bildiri/205.pdf , (Erişim Tarihi:09.10.2016)
  • Eren, B. (2015). “Twitter ve Siyasal İletişim” , Ö. Uğurlu, ve S. Ersöz (Ed.), İletişim Çalışmalarına Dijital Yaklaşımlar: Twitter, içinde 17-31, Ankara:Heretik Basın Yayın.
  • Ertaş, H. (2015). “Kamu Yönetiminde Sosyal Medya Kullanımı”, H. Ertaş (Ed.), Kamu Yönetiminde Sosyal Medya Kuramdan Uygulamaya, içinde 15-42, Konya:Palet Yayınları, Konya.
  • Irak, D. ve Yazıcıoğlu, O. (2012). Türkiye ve Sosyal Medya, İstanbul:Okuyan Us Yayınları.
  • Karaçor, S. (2007). Reklam İletişimi İnternet ve Gazete Reklamlarının Etkilerine Yönelik Bir Araştırma, Konya:Çizgi Kitapevi Yayınları.
  • Kazaz, M. ve Tümen, E. (2013). “Tanıtım Amaçlı Sosyal Medya Kullanımı: Gençlik Ve Spor Bakanlığı Örneği”, http://docplayer.biz.tr/913144-Tanitim-amacli-sosyal-medya-kullanimi-genclik-ve-spor-bakanligi-ornegi.html (Erişim Tarihi:11.10.2016)
  • Kırık, A. vd. (2015). “Sosyal Medyanın Kültürel Yabancılaşmadaki Rolü”, A. Büyükaslan, ve M. A.Kırık (Ed), Sosyalleşen Olgular Sosyal Medya Araştırmaları 2, içinde 131-159, Ankara: Çizgi Kitapevi.
  • Meriç, Ö. (2015). “Siyasetçi ve Yurttaş Etkileşimi”, Ö. Uğurlu, ve S. Ersöz (Ed.), İletişim Çalışmalarına Dijital Yaklaşımlar: Twitter, içinde 33-59, Ankara:Heretik Basın Yayın.
  • Negiz, N. ve Çağlar, N. (2015). “Sosyal Medya, Siyaset ve Kadın: Kadın Siyasetçi Bağlamında Bir Gözlem”, H. Ertaş (Ed.), Kamu Yönetiminde Sosyal Medya Kuramdan Uygulamaya, içinde 149-19, Konya:Palet Yayınları, Konya.
  • Sanlav, Ü. (2015). Sosyal Medya Savaşları, İstanbul: Hayat Yayın Grubu.
  • Sayımer, İ. (2008). Sanal Ortamda Halkla İlişkiler, İstanbul: Beta Yayınları.
  • Schultz, F., Utz, S. ve Göritz, A. (2011).”Is the Medium The Message? Perceptions of and Reactions to Crisis Communication Via Twitter, Blogs and Traditional Media”, Public Relations Review, 37(1), 20–27.
  • Solmaz, B. vd. (2013). “İnternet ve Sosyal Medya Kullanımı Üzerine Bir Uygulama”, Selçuk İletişim Dergisi, 7(4), 23-32.
  • Tarhan, A. (2012).“Büyükşehir Belediyelerinin Sosyal Medya Uygulamalarına Halkla İlişkiler Modellerinden Bakmak”, Gazi Üniversitesi İletişim Fakültesi İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi, 35(4), 79-101.
  • Yağmurlu, A. (2011). “Kamu Yönetiminde Halkla İlişkiler ve Sosyal Medya”, Selçuk İletişim Dergi, 7(1), 5-15
  • Yeşilorman, M. ve Koç, F. (2012). “Yerel Yönetimlerde E-Devlet Uygulamaları ve Yerel Demokrasiye Katkıları”, Turgut Özal Uluslararası Ekonomi ve Siyaset Kongresi II, İnönü Üniversitesi, 19-20 Nisan, Malatya, 769-783.
There are 20 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Business Administration
Journal Section Research Articles
Authors

Zeynep Gazali Demirtaş

İbrahim Demirtaş This is me

Publication Date November 21, 2017
Submission Date October 12, 2017
Published in Issue Year 2017 Volume: 8 Issue: 19

Cite

APA Demirtaş, Z. G., & Demirtaş, İ. (2017). KRİZ DÖNEMLERİNDE SOSYAL MEDYA KULLANIMI:15 TEMMUZ DARBE (KALKIŞMA) GİRİŞİMİ SONRASINDA TÜRKİYE’DEKİ BAKANLAR KURULU ÜYELERİNİN TWİTTER KULLANIMI ÜZERİNE BİR İNCELEME. Süleyman Demirel Üniversitesi Vizyoner Dergisi, 8(19), 137-146. https://doi.org/10.21076/vizyoner.343028

570ceb1545981.jpglogo.pngmiar.pnglogo.pnglogo-minik.pngdownloadimageedit_26_6265761829.pngacarlogoTR.png5bd95eb5f3a21.jpg26784img.pngoaji.gifdownloadlogo.pngLogo-png-768x897.png26838