In today’s societies, in which many structures perform their activities
in an integrated manner, a change in a structure has a feature to affect
operation processes by expanding to other structures. Situations where interactions
are direct, intense and negative, not only create different problem areas for
the institutions, but also sometimes cause crisis by going further. One of the
most important points requiring attention in crisis periods, which needs to be
managed systematically and consciously and makes crisis communication vital in
this context, is procedures to follow and techniques to be used in transmitting
information while establishing close contact. According to circumstances institutional
structure may prefer one-sided messages or two-sided messages process as well.
In the study, the coherence of one-sided or two-sided messages under what
situations is assessed within the scope of rhetorical design. The type and
dimension of the crisis, the structure of the sector, and to what extent and
how the type of the crisis approach and perception of target group have a
determining effect are taken into consideration while making all these
assessments. In conclusion, the results revealing that one-sided messages are coherent
for target groups who are not well-educated and access information through a
single channel when short term effect is desired, and two-sided messages are to
be used as communication technique during crisis periods are presented with
reasoning.
Birçok yapının entegre bir biçimde
eylemlerini gerçekleştirmekte olduğu günümüz toplumlarında, bir yapıda meydana
gelen değişim diğer yapılara da sirayet ederek, işleyiş süreçlerini etkileyebilme
yeteneğine sahiptir. Etkileşimin doğrudan, yoğun ve olumsuz olduğu durumlar,
kuruluşlar için sadece farklı sorun alanları oluşturmakla kalmamakta, kimi zaman
çok daha ileri boyutlara vararak kriz halini almaktadır. Sistemli ve bilinçli
bir biçimde yönetilmeyi gerektiren, bu bağlamda da etkili bir kriz iletişimini hayati
kılan kriz dönemlerinde dikkat edilecek başlıca hususlardan birisi, medya ve
diğer hedef kitlelerle yakın temas sağlanırken, aktarılacak bilgilerde
izlenilecek yol ve kullanılacak tekniklerdir. Kurumsal yapı duruma göre, tek
yanlı bilgi aktarımını tercih edebileceği gibi, iki yanlı bilgilendirme sürecini
de yeğleyebilir. Bu çalışmada hangi durumlarda tek yanlı sunumun, hangilerinde
ise iki yanlı sunumun uygun olacağı retoriksel tasarım çerçevesinde
değerlendirilmektedir. Tüm bu değerlendirmeler yapılırken, seçilecek yollarda
krizin türünün, boyutunun, faaliyet gösterilen sektörel yapının, hedef
kitledeki algının ve krize yaklaşım tarzının hangi oranda, nasıl bir
belirleyici etkiye sahip olduğu bağlamından hareket edilmektedir. Sonuç olarak tek
yanlı sunumun, eğitim düzeyi düşük ve tek kanaldan bilgilenen hedef kitle için
kısa süreli etki yaratılmak istendiğinde devreye sokulmasının, diğer durumlarda
ise iki yanlı sunumun kriz dönemlerinde iletişim tekniği olarak kullanılmasının
uygun olduğu yönündeki sonuçlar gerekçeleriyle birlikte ortaya konulmaktadır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Business Administration |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | February 27, 2018 |
Submission Date | December 14, 2017 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 9 Issue: 20 |