Mehmet Âkif’e dair hal-i hazırda yazılmış bulunan mevcut telifâtın
büyük çoğunluğu onun hayatı, karakteri, edebî yönü, siyâsî
düşünceleri, İslam’a bakışı ve Kur’ân meâli üzerinde yoğunlaşmış
ancak onun Kur’ân anlayışı ve yorumuna dair görüşleri -bazı çalışmalar
dışında- derinlikli olarak pek fazla ele alınmamıştır. Âkif,
güçlü bir şair ve karakter abidesi olduğu kadar aynı zamanda
bir Kur’ân şairi, klasik ve teknik anlamda bir âlim ve müfessir
olmasa da tefsir, fıkıh, hadis, kelâm gibi temel İslamî ilimleri tahsil
etmiş ve özellikle de Kur’ân dili olan Arapçaya vukûfiyetiyle
temayüz etmiş, varoluşunun kaynağını Kur’ân’dan ve İslam’dan
almış, düşüncesinin temel kodlarını Kur’ân odaklı olarak düzenlemiş,
Müslümanların terakkisini ve ittihadını Kur’ân’ın doğru
anlaşılmasında görmüş ve bazı âyetleri bu doğrultuda tefsir etmeye
çalışmış bir Kur’ân düşünürüdür. Bunun yanı sıra Mehmet
Âkif, Kur’ân’a dayalı bir ıslah ve tecdit düşüncesini savunan fikir
öncülerinden biridir. Dolayısıyla onun Kur’ân anlayışı ve yorumu
klasik tefsir geleneğinden bu yönüyle biraz farklılık taşımaktadır.
Buradan hareketle Mehmet Âkif’in Kur’ân yorumunda öne çıkardığı
noktaları bilmek bir bakıma modern/çağdaş tefsir anlayışının
hangi hususlara vurgu yaptığını, başka bir ifadeyle modern tefsirin
dayandığı bazı temel zihin kodlarını bilme yolunda bir takım
ipuçları verecektir. İşte bu makalede Mehmet Âkif Ersoy’un muhtelif
tefsir yazıları, tefsir tercümeleri, vaazları, şiirleri ve makalelerinden
hareketle Kur’ân’ı yorumlamada ve âyetleri ele almada
nasıl bir metot izlediği hususu üzerinde durulacak ve bu hususa
dair bazı somut örnekler üzerinden Mehmet Âkif’in ictimâî/sosyolojik
tefsir ekolü çerçevesindeki yeri ve konumu irdelenecektir.
The vast majority of studies on the Mehmet Akif,
focused on his life, character, literary side, political opinions, islamic
perspective and on the meaning of the Qur’an, but his views
on the understanding and interpretation of the Qur’an - some
studies except- is not considered as much depth. Akif, as well as
a poet and a strong character but also a poet Qur’an, classical
and technical sense if not a scholar and commentator, he learned
tafsir, fiqh, hadith and as theology basic Islamic sciences. Especially
he is a Qur’an scholar, that have distinguished with knowledge
of Arabic that the language of the Qur’an, have taken the
source of the existence of the Qur’an and Islam, have organized
basic codes of his thought as a focus on the Qur’an, have seen
the development and unification of Muslims in the correct understanding
of the Qur’an, and have tried to interpretation some
verses of the Qur’an in this direction. In addition to this, Mehmet
Akif is that defending one of the pioneers of the idea that based
on the Qur’an the idea of breeding and renewal. Therefore, his
understanding and interpretation of the Qur’an bears little difference
from the classical exegetical tradition in this respect. Hence,
know the points highlighted of Mehmet Akif’s interpretation of
the Qur’an, in a sense, is to know contemporary tafsir’s which
based on points. In other words, it will give some tips on the way
to knowing some basic code is based on a modern interpretation
of mind. In this article, Mehmet Akif Ersoy’s various tafsir writings,
tafsir translations, sermons, poems and articles of movement,
we will investigate the issue of how to follow a method to
interpretation of the Qur’an and on the some concrete examples
we will explore to Mehmet Akif’s role and position of the school of
sociological tafsir approach.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | November 30, 2015 |
Submission Date | July 7, 2015 |
Acceptance Date | August 12, 2015 |
Published in Issue | Year 2015 Volume: 1 Issue: 2 |
Journal of Near East University Faculty of Theology is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY NC).