Gelişim, bireyin fiziksel, duyuşsal, zihinsel, sosyal, sanatsal ve ruhsal yönden
öğrenme, yaşantı ve olgunlaşma sonucunda bireylerde görülen düzenli
ve sürekli değişiklikler olarak tanımlanabilir. Çocuğun gelişim özelliklerinin
bilinmesi önemlidir ve bunu birçok açıdan incelemek gerekir. Sıralanan
tüm gelişim ve değişimler bir bütünlük içinde birbirlerini etkilemektedir.
Her gelişim döneminin kendine özgü bir niteliği vardır. Okullarda çocuklara
etkili öğrenme ortamları yaratmak onların gelişim düzeylerine ve
niteliklerine uygun teknik ve metodlarla mümkün olur. Gelişim, öğrenme
ve öğretme birbiriyle iç içe ve birbirini tamamlayan süreçlerdir. Bu nedenle,
başta aileler ve eğitmenler, davranışlarını ve kişiliklerini geliştirmeye,
değiştirme çalıştıkları çocukların gelişim dönemlerinin çok iyi tanımaları
gerekmektedir. Buradan hareketle çocukların, genelde eğitimine özelde
ise din eğitimine özen gösterilirken, eğitimle ilgili bütün ilim dallarının
takip edilerek eğitim yapmak son derece önemlidir. Çünkü onların sahip
oldukları gelişim özelliklerini bilmek, vermek istediğimiz eğitimin amacına
ulaşmasına yardımcı olacaktır. Çocuğun gelişim özelliklerini bilinmeden
verilecek eğitim çoğu zaman “akan suya boşa kürek çekmek gibidir. Nasıl
ki bir hekim ilk önce hastalığı teşhis edip sonra tedavi yoluna gidiyorsa bir
eğitimci de ayni şekilde, eğitimde istenilen hedefe doğru adımlar atabilmesi
için çocuğun gelişim özelliklerini dikkate alıp ona göre eğitim vermesi
gerekmektedir.
It can be defined as regular and continuous changes seen in individuals as
a result of learning, life and maturation of physical, affective, mental, social,
artistic and spiritual direction of the individual. It is important to know
the developmental characteristics of the child and we need to examine it
in many ways. All the developments and changes are influenced by one another.
Each developmental period has its own character. Creating effective
learning environments for children in schools is made possible by their
application in accordance with their development levels and qualifications.
Development, learning and teaching are interrelated and complementary
processes. For this reason, those who engage in educational work need to
recognize the students they are trying to change their behavior and improve
their personality. Development, learning and teaching are interrelated
and complementary processes. For this reason, those who engage in
educational work need to recognize the students they are trying to change
their behavior and improve their personality. This is possible by knowing
the development periods. From here it is very important to educate children
by following all the branches of education related to education, while
paying special attention to religious education. Because knowing their developmental
characteristics will help to achieve the aim of the education
we want to give. The training to be given without knowing the developmental
characteristics of the child is often like “paddling a running water”.
Just as a physician first diagnoses the disease and then goes on to the treatment
path, an educator needs to take into account the child’s developmental
characteristics and train accordingly so that he can take steps towards
the desired goal in education.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 1, 2018 |
Submission Date | March 13, 2018 |
Acceptance Date | May 21, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 4 Issue: 1 |
Journal of Near East University Faculty of Theology is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY NC).