Öğretim materyalleri, öğrencilerin öğrenmesini ve öğretmenlerin öğretmesini etkinleştirmek için kullanılan araç ve gereçlerdir. Öğretim materyalleri, diğer derslerde olduğu gibi Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi derslerinde de verimliliği artırmakta, somut, kalıcı, etkileyici, kolay ve ekonomik öğrenme ve öğretmeler sağlamakta, ilgi ve dikkatleri çekerek öğrencilerin derse katılımlarını artırmaktadır. Din öğretiminde öğretim materyallerinden beklenilen yararların sağlanabilmesi Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi öğretmenlerinin öğretim materyallerini etkili ve ilkeli bir şekilde kullanmalarına bağlıdır. Öğretim materyallerini etkili kullanım ilkelerinden biri öğretmenlerin materyal kullanım süreçlerinde farklı kişi ve kurumlarla iş birliği yapmalarıdır. Bu ilke kapsamında öğretmenler, öğretim materyallerini tasarlarken, geliştirirken, hazırlarken veya kullanırken eğitim paydaşlarıyla iş birliği yapmalıdır. Bu ise öğretmenlerin materyal kullanım süreçlerinde iş birliği yapma durumu olarak değerlendirilmektedir. Bu bağlamda Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi öğretmenlerinin materyal kullanım süreçlerinde iş birliği yapma durumları araştırılarak konuyla ilgili ihtiyaç, eksiklik ve beklentiler ortaya konulabilir, olası problemlere ilişkin çözüm önerileri geliştirilebilir. Yapılan incelemede literatürde konuyla ilgili bir araştırmaya ulaşılamamıştır. Bu da alan yazında bir eksiklik olarak değerlendirilmiştir. Bu ihtiyaç doğrultusunda yapılan çalışmanın amacı Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi öğretmenlerinin öğretim materyallerini kullanım süreçlerinde iş birliği yapma durumlarını belirlemektir. Çalışma, konuyla ilgili ihtiyaç ve eksikliklere ışık tutarak literatüre katkı sağlayacağından önem arz etmektedir. Yanı sıra araştırma verileri katılımcı görüşleri ile araştırmacı gözlemleri bütünlüğünde elde edildiği için çalışma özgündür. Araştırma, nitel yöntemlerden durum çalışması desenine uygun tasarlanmıştır. Araştırma, amaçlı örneklem yöntemiyle seçilen dokuz Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi öğretmeniyle ve altı farklı ortaokulda yapılmıştır. Araştırmada, veri toplama aracı olarak yarı yapılandırılmış görüşme formu ve gözlem formu kullanılmıştır. Toplanan verilere içerik analizi yapılıp temalar oluşturulmuş ve yorumlanmıştır. Araştırmada elde edilen veriler iki ana tema altında toplanmıştır. Bunlar, iş birliği yapılan kişiler/kurumlar ve karşılaşılan sorunlardır. İş birliği yapılan kişiler/kurumlar temasında, katılımcıların Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi öğretmenleriyle, öğrencilerle, farklı branştan öğretmenlerle, okul idaresiyle, müftülük ve Diyanet İşleri Başkanlığı ile materyal temin etmek, bilgi alışverişinde bulunmak ve izin almak amacıyla iş birliği yaptıkları bulgusuna ulaşılmıştır. Sorunlar temasında, eğitim paydaşlarının iş birliğine ilgisiz kaldıkları ve az sıklıkta iş birliği yaptıkları tespit edilmiştir. Sonuç olarak katılımcıların eğitim paydaşlarından az sayıda kişi ve kurumla iş birliği yaptıkları, iş birliği yaptıkları kişilerin de çoğunlukla okul içi paydaşları olduğu belirlenmiştir. Bu durum katılımcıların okul dışı kişi ve kurumlarla iş birliği yapma tutum ve becerisi konusunda geliştirilmeye açık olduğunu göstermektedir. Katılımcıların yaptıkları iş birliği ise planlı, sistemli ve etkin olmayıp temin edilmek istenen materyallerin elde edilmesi ve materyallerin kullanıma hazırlanmasıyla sınırlı kalmıştır. Bu durum da öğretmenlerin materyal kullanım süreçlerinde iş birliği yapma konusunda yeterli bilgi, ilgi ve beceriye sahip olmadıklarına işaret etmektedir. Bu kapsamda öğretmenlere materyal kullanım süreçlerinde iş birliği yapma konusunda hizmet içi eğitimlerin alan uzmanları tarafından verilmesi önerilmektedir.
Din Eğitimi Öğretim Materyalleri İş Birliği Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Öğretmen
المواد التعليمية هي الأدوات والمعدات المستخدمة لتمكين الطلاب من التعلم والمعلمين من التدريس. تزيد المواد التعليمية من كفاءة مقررات الثقافة الدينية والمعرفة الأخلاقية، كما هو الحال في المقررات الأخرى، توفر تعلماً وتعليماً ملموساً ودائماً ومبهراً وسهلاً واقتصادياً، وتزيد مشاركة الطلاب في المقرر من خلال جذب الانتباه والانتباه. إن تحقيق الفوائد المتوقعة من المواد التعليمية في التعليم الديني يعتمد على الاستخدام الفعال والمبدئي لمعلمي الثقافة الدينية والمعرفة الأخلاقية للمواد التعليمية. أحد مبادئ الاستخدام الفعال للمواد التعليمية هو أن المعلمين يتعاونون مع مختلف الأشخاص والمؤسسات في عمليات استخدام المواد. وفي هذا السياق، يمكن دراسة التعاون بين معلمي الثقافة الدينية والمعرفة الأخلاقية في عمليات استخدام المواد، ويمكن الكشف عن الاحتياجات وأوجه القصور والتوقعات المتعلقة بالموضوع، ويمكن وضع اقتراحات الحلول للمشكلات المحتملة. في هذه الدراسة، لا يمكن العثور على أي بحث حول هذا الموضوع في الأدبيات. واعتبر هذا الوضع أيضا نقصا في الأدب. تهدف هذه الدراسة إلى تحديد مدى تعاون معلمي الثقافة الدينية والمعرفة الأخلاقية في عملية استخدام المواد التعليمية. تعتبر الدراسة مهمة لأنها ستساهم في الأدب من خلال تسليط الضوء على الاحتياجات وأوجه القصور في هذا الموضوع. بالإضافة إلى ذلك، تعتبر الدراسة أصلية حيث تم الحصول على بيانات البحث من سلامة آراء المشاركين وملاحظات الباحث. وقد تم تصميم البحث وفق نمط دراسة الحالة وهو أحد الأساليب النوعية. تم إجراء البحث مع تسعة معلمين للثقافة الدينية والمعرفة الأخلاقية وست مدارس ثانوية مختلفة تم اختيارهم بطريقة العينة الهادفة. وفي البحث تم استخدام استمارة المقابلة شبه المنظمة واستمارة الملاحظة كأدوات لجمع البيانات. تم إجراء تحليل المحتوى على البيانات المجمعة، وتم إنشاء المواضيع وتفسيرها. تم جمع البيانات التي تم الحصول عليها في البحث تحت ثلاثة مواضيع رئيسية. هؤلاء هم الأشخاص/المؤسسات الذين يتم التعاون معهم، والغرض من التعاون والمشاكل التي تمت مواجهتها. وفي محور الأشخاص/ المؤسسات المتعاونة تبين أن المشاركين متعاونون مع معلم الثقافة الدينية والمعرفة الأخلاقية والطلبة والمعلمين من مختلف الفروع وإدارة المدرسة والمفتي ومديرية الشؤون الدينية. وفي موضوع غرض التعاون، تقرر أن يتعاون المشاركون مع الجهات المعنية بالتعليم من أجل الحصول على المواد وتبادل المعلومات والحصول على الإذن. في موضوع المشاكل، تم تحديد أن أصحاب المصلحة في التعليم لا يبالون بالتعاون وأنهم يتعاونون بشكل أقل. ونتيجة لذلك، فقد تقرر أن المشاركين تعاونوا مع عدد صغير من الأشخاص والمؤسسات من الجهات المعنية بالتعليم، وكان معظم الأشخاص الذين تعاونوا معهم لديهم موارد داخل المدرسة. وهذا يدل على أن المشاركين لديهم جوانب مفتوحة للتطوير من حيث التعاون مع الأشخاص والمؤسسات خارج المدرسة. ومن ناحية أخرى، فإن تعاون المشاركين لم يكن مخططاً ومنهجياً وفعالاً، واقتصر على الحصول على المواد المراد توفيرها وإعداد المواد للاستخدام. ويشير هذا إلى أن المعلمين ليس لديهم المعرفة والاهتمام والمهارات الكافية للتعاون في عملية استخدام المواد. وفي هذا السياق، يوصى بحصول المعلمين على تدريبات أثناء الخدمة حول التعاون في عمليات استخدام المواد من قبل خبراء ميدانيين
التعليم الديني وسائل التعليم شراكة الثقافة الدينية والمعرفة الأخلاقية مدرس
Instructional materials are tools and resources used to facilitate students' learning and teachers' teaching. In Religious Culture and Ethics classes, these materials, like in other subjects, enhance efficiency by providing tangible, lasting, engaging, easy, and cost-effective means of learning and teaching. They capture students' interest and attention, thus increasing their class participation. To realize the expected benefits of instructional materials in religious education, it depends on Religious Culture and Ethics teachers using these materials effectively and collaboratively. One of the principles for effective use of instructional materials is for teachers to collaborate with various individuals and institutions in the process of material utilization. This principle entails teachers collaborating with educational stakeholders when designing, developing, preparing, or using instructional materials. This collaborative effort is seen as an essential aspect of the material utilization process. Therefore, by examining the collaborative interactions of Religious Culture and Ethics teachers in the process of using instructional materials, we can reveal their needs, deficiencies, and expectations on the subject and propose solutions for potential issues. Existing literature lacks research on this topic, indicating a gap in the field of literature. Hence, the goal of this study is to determine the collaborative situations of Religious Culture and Ethics teachers during the process of using instructional materials. This study is important as it provides insights into needs and deficiencies related to the subject. Additionally, the research data, obtained through both participant perspectives and researcher observations, is unique in its approach. The research was designed to align with qualitative methods, employing a case study pattern. It involved nine Religious Culture and Ethics teachers selected through purposive sampling and was conducted across six different secondary schools. The study utilized semi-structured interview forms and observation forms as data collection tools. The collected data underwent content analysis, and themes were deduced and interpreted. These themes were categorized into two main areas: individuals/institutions collaborated with and encountered problems. In the category of individuals/institutions collaborated with, participants were found to collaborate with various stakeholders, including Religious Culture and Ethics teachers, students, teachers from different fields, school administration, muftis, and the Directorate of Religious Affairs. They collaborated for purposes such as material procurement, information exchange, and obtaining permissions. In the problem category, it was determined that educational stakeholders showed indifference toward collaboration and engaged in such activities infrequently. Consequently, participants were found to collaborate with only a limited number of individuals and institutions among educational stakeholders, primarily within the school context. This suggests that participants are open to improving their attitudes and skills for collaborating with individuals and institutions beyond the school setting. The collaboration of the participants primarily focused on material procurement and preparation, and teachers were found to lack sufficient knowledge, interest, and skills for effective collaborative efforts in the material utilization process. In this context, it is recommended that experts in the field provide teachers with in-service training on collaborating in the process of material utilization.
Religious Education Instructional Materials Collaboration Religious Culture and Ethics Teacher
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Din Eğitimi |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 30 Aralık 2023 |
Yayımlanma Tarihi | 30 Aralık 2023 |
Gönderilme Tarihi | 23 Ağustos 2023 |
Kabul Tarihi | 1 Aralık 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Cilt: 9 Sayı: 2 |
Yakın Doğu Üniversitesi İslam Tetkikleri Merkezi Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.