Türkiye’de ilk ve orta öğretimin tek tip birey yetiştirmek üzere yapılandırılmış müfredatı, öğrencileri
ilgi alanlarına yönlendirmekten ziyade üniversite sınavına odaklanmaya mecbur bırakmaktadır.
Sınava odaklanan öğrencilerin meslek seçimleri genellikle sınavda aldıkları puanlara ve bu puan ile
girebilecekleri bölümler arasından tesadüfler ile yapılan seçimlere dayanmaktadır.
Her ne kadar pek çok meslek eğitimi, yapısı gereği öğrencilerin ilk ve orta öğretimde edindiği
bilgileri temel alarak öğrencilerin alışık olduğu öğrenme yöntemleriyle yeni bilgi ve becerileri inşa
etse de bu genellemenin dışında kalan alanlar da mevcuttur. Örneğin tasarım eğitimi genellikle tek
boyutlu zihin yapısı yerine, var olanın katmanlarını anlamaya çalışan, toplumsal yaşam, fiziksel çevre
ve insan ilişkisini inceleyen bir zihin yapısına sıçramayı hedefler. Tasarım eğitimi veren kurumların
büyük bir kısmı liseden gelen bireylerin bu türden çoklu düşünme – öğrenme becerilerini
kazanmalarını birinci yıldaki temel sanat ve tasarım ders paleti ile sağlamayı amaçlar. Daha evvel hiç
karşılaşmamış olsalar bile öğrencilerin bir kısmı bu türden çoklu düşünme – öğrenme yöntemlerine
kolaylıkla adapte olur. Bir kısmı ise kendi başarılı olduğu öğrenme yönteminin ötesine geçmekte
zorlanır, tasarım eğitimine adapte olmakta güçlük çeker ve hatta kimi zaman vazgeçerek başka
alanlara geçiş yapmak zorunda hisseder.
Bu noktada, lise ve üniversitelerin danışmanlık, kariyer ve tanıtım birimlerine önemli görevler
düşmektedir. Öğrencilerin hem mesleği daha iyi tanımaları hem de en eğitim hayatı boyunca ihtiyaç
duyacakları bakış açılarını, problem çözmede kullanacakları farklı yaklaşımları önceden
deneyimlemeleri, üniversite tercihlerinde daha yerinde kararlar alabilmelerine ve kendilerini bu
sürece daha iyi hazırlayabilmelerine yardımcı olacaktır. Dolayısıyla tanıtım etkinliğinin niteliği
tasarım eğitimlerine geçişte kritik hale gelmektedir. Tanıtım etkinliğinin farklı tip öğrenme türlerini
kapsaması halinde öğrencilerin eğitim hayatları boyunca ihtiyaç duyacakları farklı yaklaşımları
bütüncül bir şekilde deneyimlemelerini sağlayabilecektir.
Makale kapsamında Kadir Has Üniversitesi tarafından Tasarım Fakültelerini hedefleyen öğrencilere
yönelik düzenlenen üniversite içinde ve dışında yapılan etkinlikler araştırılmış, bu etkinlikler
Deneyimsel Öğrenme Kuramı doğrultusunda öğrenci özelliklerinin gerektirdiği farklı bilişsel
aşamalara göre değerlendirilmiştir.
The primary and middle school curriculum in Turkey, structured in a manner to raise standard
individuals, force students to focus on university exams rather than guiding them toward their
interests. The students that focus on the entrance exams generally decide on a profession based on
random choices made among the branches in which they can enroll with the scores they achieve in
these exams.
Despite the fact occupational education for many professions, due to its nature, is usually built on the
knowledge the students acquire in primary and middle education, and uses learning methods that the
students are familiar with to equip them with new knowledge and skills, there are fields that are
excluded from such generalization. For instance, design education typically aims at shifting to a
mentality that attempts to understand the layers of the existing, and explores social life, physical
environment and interpersonal relationships instead of a one-dimensional mindset. Most of the
institutions that provide design education offer a range of basic art and design classes in the first year
to endow the new high school graduates with the fundamentals and such multidimensional thinking
and learning skills. Even if they have never been subjected to this approach, some of the students can
easily adapt to such ways of multidimensional thinking and learning. But others may have difficulty
moving beyond the learning method in which they are successful, find it challenging to adapt to
design education; and at times they may even feel forced to transfer to other fields and quit.
This is where study and career counseling and publicity departments of high schools and universities
should play an important role. In promoting their school, they would help the students to become
more acquainted with a profession and give them a perspective they would need throughout their
education, offer a chance to experience beforehand different approaches they could adopt for problem
solving, to make more informed decisions for their university choices, and better prepare for the
process. Therefore the quality of the activities to promote a school becomes critical in encouraging
students to choose design education. Including different types of learning in the publicity efforts
would ensure that the students experience different approaches they would need throughout their
education in a holistic way.
Within the scope of this essay, various activities in and out of the university targeting students who
are aiming for Design Faculties have been analyzed by the Kadir Has University, and these activities
have been assessed in line with the Experiential Learning Theory in terms of the different cognitive
stages that students with varying qualifications go through.
Bölüm | Makaleler |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 10 Ağustos 2017 |
Gönderilme Tarihi | 1 Ocak 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 |
-