The purpose of this study is to evaluate the efficiency of restaurants’ websites that
located in Denizli. The main benefit expected to be obtained from this research is help
to restaurant manager about develop their web pages and emphasis on the importance
of the issue in order to increase of their awareness. In addition aim is to find out
whether the tourists are target group of Denizli restaurants. The research was done
with content analysis. Content analysis is a qualitative analysis that systematic
examination for meaning to information, document or visual obtained from various
media. This analysed contained in text, visual or audio according to specific
dimensions, coded and summarized. For this study, 68 Web sites were analysed. The
selected web sites were investigated in terms of the presence/absence of the content
regarding 29 restaurant attributes and format of the content. According to findings, a
little part of restaurants use internet technology efficiently. Approximately, all of web
sites have visual items about firms and their product, contact information. The very
few restaurants’ web sites include language, prices options, online reservation and
online sales. So it can be said restaurants’ web sites intended for promotion more than
sales. Also lack of language options is revealed that the web sites has no target of
serving tourism at Denizli.
Content analysis internet sites restaurant tourism marketing internet technology Denizli
Bu araştırmanın amacı, Denizli’de bulunan restoranların internet sitelerinin etkinliğini
değerlendirmektir. Bu araştırmadan beklenen temel fayda, konunun önemine vurgu
yaparak restoran yöneticilerinin internet sayfalarını geliştirmelerine yardımcı olmak
ve sektörün bu konudaki farkındalığını arttırmaktır. Bir diğer amaç ise turistlerin,
Denizli restoranlarının hedef grubu olup olmadıklarını öğrenmektir. Araştırma içerik
analiz ile gerçekleştirilmiştir. İçerik analizi, çeşitli mecralardan elde edilen bilgi, belge
ya da görselin anlamlandırılması için yapılan sistematik inceleme olup, nitel bir analiz
yöntemidir. Bunun için metinde ya da görselde yer alan içerik, belirli boyutlara göre
sınıflanıp, kodlanarak özetlenir. Bu araştırmada 68 internet sitesi analiz edilmiştir.
Seçili internet siteleri, nitelik ve sunumun varlığı ve yokluğuna ilişkin 29 kriterle
araştırılmıştır. Araştırma sonuçlarına göre, restoranların çok az bir kısmı internet
teknolojisini etkin olarak kullanmaktadır. Hemen hemen bütün internet siteleri firma,
ürün ve iletişim bilgisine sahiptir. Çok az sayıda restoranın ise internet sitesi dil, fiyat,
çevrimiçi rezervasyon ve çevrimiçi satış seçeneğini içermektedir. Dil seçeneğinin
olmayışı, internet sitelerinin Denizli’de turizme hizmet etmeyi hedeflemediğini açığa
çıkarmıştır.
İçerik analizi internet siteleri restoran turizm pazarlaması internet teknolojisi Denizli
Bölüm | Makaleler |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 10 Kasım 2017 |
Gönderilme Tarihi | 17 Temmuz 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 7 Sayı: 14 |
-