Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Yıl 2025, Cilt: 15 Sayı: 2, 173 - 187, 27.10.2025

Öz

Proje Numarası

123456

Kaynakça

  • Adıgüzel, O., Batur, Z. H. ve Ekşili, N. (2014). Kuşakların değişen yüzü ve Y kuşağı ile ortaya çıkan yeni çalışma tarzı: Mobil yakalılar. Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 19, 165–182.
  • Akduman, G. ve Hatipoğlu, Z. (2021). Kim bu Z kuşağı? International Journal of Entrepreneurship and Management Inquiries, 5(9), 203-226.
  • Bilgilier, H. ve Çetin, B. (2020). Siyasî liderlerden beklenen liderlik özellikleri: X ve Y kuşağı bağlamında nitel bir araştırma. LAÜ Sosyal Bilimler Dergisi, 10(2), 135–151.
  • Çiçek, A. ve Yağbasan, M. (2019). Küfür ve argonun gündelik iletişimdeki yeri (Üniversite öğrencileri özelinde bir alan araştırması). Akdeniz Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 32, 13-37.
  • Demirel, Z. H. (2021). Çalışma hayatında geleceğin insan kaynağı: Alfa kuşağı. Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 1796-1827.
  • Fagerslen, K. B. (2012). Who’s swearing now? The social aspects of conversational swearing. Newcastle Upon Tyne: Cambrdge Scholars Publishing. Who’s Swearing Now? The Social Aspects of Conversational Swearing - Kristy Beers Fägersten.
  • Gözütok, F. D., Er, K. O. ve Karacaoğlu, Ö. C. (2006). Okulda dayak (1992 ve 2006 yılları karşılaştırması). iogm.meb.gov.tr/siddetveokul/index.htm (19.12.2024).
  • Hughes, G. (2015). An encyclopedia of swearing. New York: Routledge.
  • Kayıkçı Yalçın, M. ve Bozkurt Kurtluk, A. (2018). Dijital çağda Z ve Alpha kuşağı, yapay zekâ uygulamaları ve turizme yansımaları. Sosyal Bilimler Metinleri, 1, 54–64.
  • Karasar, N. (2013). Bilimsel araştırma yöntemi (25. bs.). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Kocaya, E. ve Dönmez, Y. (2022). Z kuşağının kültürel miras algısı: Safranbolu örneği. Anasay, 21, 119–140.
  • Kuyucu, M. (2017). Y kuşağı ve teknoloji: Y kuşağının iletişim teknolojilerini kullanım alışkanlıkları. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 5(2), 845–872.
  • Miles, M. B. ve Huberman, A. M. (1994). An expanded sourcebook: Qualitative data analysis. Thousand Oaks, CA: Sage Publications.
  • Ljung, M. (2011). Swearing: A cross-cultural linguistic study. New York: Springer.
  • Savaş, S. ve Karataş, S. (2019). Z kuşağı öğrencisini tanımak. Eğitim Araştırmaları içinde (ss. 227–241). İstanbul: Eğitim Yöneticileri ve Uzmanları Derneği Yayınları.
  • Taş, H. Y., Demirdöğmez, M. ve Küçükoğlu, M. (2017). Geleceğimiz olan Z kuşağının çalışma hayatına muhtemel etkileri. Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 7(13), 1035.
  • TDK. (2019). Küfür. http://sozluk.gov.tr/, Erişim tarihi: 19.12.2024.
  • Üstün, M. ve Taş, A. (2021). X ve Y kuşağı öğretmenlerin kullandıkları motivasyon tür ve araçları. Kırıkkale University Journal of Social Sciences, 11(1), 251–267.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Ziyagil, E. H. (2021). Türk müziği dinleme kültürünün, günümüz Z kuşağı nesline aktarılmasına dair bir öneri. Uluslararası Toplumsal Bilimler Dergisi, 5(2), 114–133.

Examining the Perception of Profanity in the Generation of 2000 and After: The Example of Şanlıurfa

Yıl 2025, Cilt: 15 Sayı: 2, 173 - 187, 27.10.2025

Öz

It is known that there have been differences between generations throughout human history and that generations change depending on time and space. In this context, there are significant differences between generations that are intertwined with technology and others. This generation is called Generation Z in the western sense. This generation after 2000 is exposed to swearing during the socialization process. The study aimed to examine the perceptions of swearing of tenth-grade secondary school students who are members of this generation. In this direction, it was attempted to reveal what swearing is, why the students prefer swearing, in which environments they are exposed to swearing mostly, how they feel when exposed to swearing, and finally what suggestions they offer to prevent swearing. In line with this purpose, an open-ended questionnaire form was applied to 142 tenth-grade students attending secondary education institutions affiliated with the Provincial Directorate of National Education in order to reveal how secondary school students perceive swearing. Descriptive analysis technique was applied in the analysis of the findings. As a result of the research, it was determined that secondary school students defined swearing as bad words, insults, reactions caused by anger, slang and sexually explicit words. The reason that pushed the students to swear was seen as nervousness and calming the anger. It is determined that students are more exposed to swearing in school, neighborhood and family environments. It is determined that the feelings observed in students who swear and are exposed to swearing are evil, sadness and helplessness.

Proje Numarası

123456

Kaynakça

  • Adıgüzel, O., Batur, Z. H. ve Ekşili, N. (2014). Kuşakların değişen yüzü ve Y kuşağı ile ortaya çıkan yeni çalışma tarzı: Mobil yakalılar. Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 19, 165–182.
  • Akduman, G. ve Hatipoğlu, Z. (2021). Kim bu Z kuşağı? International Journal of Entrepreneurship and Management Inquiries, 5(9), 203-226.
  • Bilgilier, H. ve Çetin, B. (2020). Siyasî liderlerden beklenen liderlik özellikleri: X ve Y kuşağı bağlamında nitel bir araştırma. LAÜ Sosyal Bilimler Dergisi, 10(2), 135–151.
  • Çiçek, A. ve Yağbasan, M. (2019). Küfür ve argonun gündelik iletişimdeki yeri (Üniversite öğrencileri özelinde bir alan araştırması). Akdeniz Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 32, 13-37.
  • Demirel, Z. H. (2021). Çalışma hayatında geleceğin insan kaynağı: Alfa kuşağı. Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 1796-1827.
  • Fagerslen, K. B. (2012). Who’s swearing now? The social aspects of conversational swearing. Newcastle Upon Tyne: Cambrdge Scholars Publishing. Who’s Swearing Now? The Social Aspects of Conversational Swearing - Kristy Beers Fägersten.
  • Gözütok, F. D., Er, K. O. ve Karacaoğlu, Ö. C. (2006). Okulda dayak (1992 ve 2006 yılları karşılaştırması). iogm.meb.gov.tr/siddetveokul/index.htm (19.12.2024).
  • Hughes, G. (2015). An encyclopedia of swearing. New York: Routledge.
  • Kayıkçı Yalçın, M. ve Bozkurt Kurtluk, A. (2018). Dijital çağda Z ve Alpha kuşağı, yapay zekâ uygulamaları ve turizme yansımaları. Sosyal Bilimler Metinleri, 1, 54–64.
  • Karasar, N. (2013). Bilimsel araştırma yöntemi (25. bs.). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Kocaya, E. ve Dönmez, Y. (2022). Z kuşağının kültürel miras algısı: Safranbolu örneği. Anasay, 21, 119–140.
  • Kuyucu, M. (2017). Y kuşağı ve teknoloji: Y kuşağının iletişim teknolojilerini kullanım alışkanlıkları. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 5(2), 845–872.
  • Miles, M. B. ve Huberman, A. M. (1994). An expanded sourcebook: Qualitative data analysis. Thousand Oaks, CA: Sage Publications.
  • Ljung, M. (2011). Swearing: A cross-cultural linguistic study. New York: Springer.
  • Savaş, S. ve Karataş, S. (2019). Z kuşağı öğrencisini tanımak. Eğitim Araştırmaları içinde (ss. 227–241). İstanbul: Eğitim Yöneticileri ve Uzmanları Derneği Yayınları.
  • Taş, H. Y., Demirdöğmez, M. ve Küçükoğlu, M. (2017). Geleceğimiz olan Z kuşağının çalışma hayatına muhtemel etkileri. Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 7(13), 1035.
  • TDK. (2019). Küfür. http://sozluk.gov.tr/, Erişim tarihi: 19.12.2024.
  • Üstün, M. ve Taş, A. (2021). X ve Y kuşağı öğretmenlerin kullandıkları motivasyon tür ve araçları. Kırıkkale University Journal of Social Sciences, 11(1), 251–267.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Ziyagil, E. H. (2021). Türk müziği dinleme kültürünün, günümüz Z kuşağı nesline aktarılmasına dair bir öneri. Uluslararası Toplumsal Bilimler Dergisi, 5(2), 114–133.

2000 ve Sonrası Kuşakta Küfür Algısının İncelenmesi: Şanlıurfa Örneği

Yıl 2025, Cilt: 15 Sayı: 2, 173 - 187, 27.10.2025

Öz

İnsanlık tarihi boyunca kuşaklar arası farklılıkların olduğu ve bu kuşakların zaman ve mekâna bağlı olarak değişiklik gösterdiği bilinmektedir. Bu bağlamda teknolojiyle iç içe olan kuşaklar ile diğerleri arasında belirgin farklılıklar görülmektedir. 2000 sonrası bu kuşak, sosyalizasyon sürecinde küfre maruz kalmaktadır. Çalışmada, bu kuşak mensubu olan ortaöğretim onuncu sınıf öğrencilerinin küfür algılarını incelemek amaçlanmıştır. Bu doğrultuda öğrencilerin; küfrün ne olduğu, neden küfrü tercih ettiği, daha çok hangi ortamlarda küfre maruz kaldığı, küfre maruz kalırken ve küfrederken ne hissettiği ve son olarak da küfrü önlemeye yönelik hangi önerileri sundukları ortaya konulmaya çalışılmıştır. Bu amaç doğrultusunda ortaöğretim öğrencilerinin küfrü nasıl algıladığını ortaya koymak üzere Şanlıurfa İl Millî Eğitim Müdürlüğüne bağlı ortaöğretim kurumlarında okula devam eden 142 onuncu sınıf öğrencisine açık uçlu anket formu uygulanmıştır. Araştırmadan elde edilen bulguların analizinde betimsel analiz tekniği uygulanmıştır. Araştırma sonucunda ortaöğretim öğrencilerinin küfrü; kötü söz, hakaret etmek, sinirlilikten kaynaklı tepki, argo ve cinsel içerikli söz olarak tanımladığı tespit edilmiştir. Öğrencileri küfre iten neden ise sinirlilik hali ve öfkeyi yatıştırma olarak görülmüştür. Öğrencilerin okul, mahalle ve aile ortamında küfre çokça maruz kaldıkları tespit edilmiştir. Küfreden ve küfre maruz kalan öğrencilerde gözlenen duygunun kötülük, üzgün olma ve acziyet olduğu belirlenmiştir.

Proje Numarası

123456

Kaynakça

  • Adıgüzel, O., Batur, Z. H. ve Ekşili, N. (2014). Kuşakların değişen yüzü ve Y kuşağı ile ortaya çıkan yeni çalışma tarzı: Mobil yakalılar. Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 19, 165–182.
  • Akduman, G. ve Hatipoğlu, Z. (2021). Kim bu Z kuşağı? International Journal of Entrepreneurship and Management Inquiries, 5(9), 203-226.
  • Bilgilier, H. ve Çetin, B. (2020). Siyasî liderlerden beklenen liderlik özellikleri: X ve Y kuşağı bağlamında nitel bir araştırma. LAÜ Sosyal Bilimler Dergisi, 10(2), 135–151.
  • Çiçek, A. ve Yağbasan, M. (2019). Küfür ve argonun gündelik iletişimdeki yeri (Üniversite öğrencileri özelinde bir alan araştırması). Akdeniz Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 32, 13-37.
  • Demirel, Z. H. (2021). Çalışma hayatında geleceğin insan kaynağı: Alfa kuşağı. Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 1796-1827.
  • Fagerslen, K. B. (2012). Who’s swearing now? The social aspects of conversational swearing. Newcastle Upon Tyne: Cambrdge Scholars Publishing. Who’s Swearing Now? The Social Aspects of Conversational Swearing - Kristy Beers Fägersten.
  • Gözütok, F. D., Er, K. O. ve Karacaoğlu, Ö. C. (2006). Okulda dayak (1992 ve 2006 yılları karşılaştırması). iogm.meb.gov.tr/siddetveokul/index.htm (19.12.2024).
  • Hughes, G. (2015). An encyclopedia of swearing. New York: Routledge.
  • Kayıkçı Yalçın, M. ve Bozkurt Kurtluk, A. (2018). Dijital çağda Z ve Alpha kuşağı, yapay zekâ uygulamaları ve turizme yansımaları. Sosyal Bilimler Metinleri, 1, 54–64.
  • Karasar, N. (2013). Bilimsel araştırma yöntemi (25. bs.). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Kocaya, E. ve Dönmez, Y. (2022). Z kuşağının kültürel miras algısı: Safranbolu örneği. Anasay, 21, 119–140.
  • Kuyucu, M. (2017). Y kuşağı ve teknoloji: Y kuşağının iletişim teknolojilerini kullanım alışkanlıkları. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 5(2), 845–872.
  • Miles, M. B. ve Huberman, A. M. (1994). An expanded sourcebook: Qualitative data analysis. Thousand Oaks, CA: Sage Publications.
  • Ljung, M. (2011). Swearing: A cross-cultural linguistic study. New York: Springer.
  • Savaş, S. ve Karataş, S. (2019). Z kuşağı öğrencisini tanımak. Eğitim Araştırmaları içinde (ss. 227–241). İstanbul: Eğitim Yöneticileri ve Uzmanları Derneği Yayınları.
  • Taş, H. Y., Demirdöğmez, M. ve Küçükoğlu, M. (2017). Geleceğimiz olan Z kuşağının çalışma hayatına muhtemel etkileri. Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 7(13), 1035.
  • TDK. (2019). Küfür. http://sozluk.gov.tr/, Erişim tarihi: 19.12.2024.
  • Üstün, M. ve Taş, A. (2021). X ve Y kuşağı öğretmenlerin kullandıkları motivasyon tür ve araçları. Kırıkkale University Journal of Social Sciences, 11(1), 251–267.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Ziyagil, E. H. (2021). Türk müziği dinleme kültürünün, günümüz Z kuşağı nesline aktarılmasına dair bir öneri. Uluslararası Toplumsal Bilimler Dergisi, 5(2), 114–133.
Toplam 20 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sosyoloji (Diğer)
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Canan Gira 0009-0000-3583-8901

Sinan Gira 0000-0002-4754-9071

Riza Yıldızbakan 0009-0009-9486-6334

Lütfi Ağırağaç 0009-0000-4226-6075

Proje Numarası 123456
Yayımlanma Tarihi 27 Ekim 2025
Gönderilme Tarihi 20 Şubat 2025
Kabul Tarihi 11 Nisan 2025
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Cilt: 15 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Gira, C., Gira, S., Yıldızbakan, R., Ağırağaç, L. (2025). 2000 ve Sonrası Kuşakta Küfür Algısının İncelenmesi: Şanlıurfa Örneği. Yalova Sosyal Bilimler Dergisi, 15(2), 173-187. https://doi.org/10.17828/yalovasosbil.1643709
AMA Gira C, Gira S, Yıldızbakan R, Ağırağaç L. 2000 ve Sonrası Kuşakta Küfür Algısının İncelenmesi: Şanlıurfa Örneği. YSBD. Ekim 2025;15(2):173-187. doi:10.17828/yalovasosbil.1643709
Chicago Gira, Canan, Sinan Gira, Riza Yıldızbakan, ve Lütfi Ağırağaç. “2000 ve Sonrası Kuşakta Küfür Algısının İncelenmesi: Şanlıurfa Örneği”. Yalova Sosyal Bilimler Dergisi 15, sy. 2 (Ekim 2025): 173-87. https://doi.org/10.17828/yalovasosbil.1643709.
EndNote Gira C, Gira S, Yıldızbakan R, Ağırağaç L (01 Ekim 2025) 2000 ve Sonrası Kuşakta Küfür Algısının İncelenmesi: Şanlıurfa Örneği. Yalova Sosyal Bilimler Dergisi 15 2 173–187.
IEEE C. Gira, S. Gira, R. Yıldızbakan, ve L. Ağırağaç, “2000 ve Sonrası Kuşakta Küfür Algısının İncelenmesi: Şanlıurfa Örneği”, YSBD, c. 15, sy. 2, ss. 173–187, 2025, doi: 10.17828/yalovasosbil.1643709.
ISNAD Gira, Canan vd. “2000 ve Sonrası Kuşakta Küfür Algısının İncelenmesi: Şanlıurfa Örneği”. Yalova Sosyal Bilimler Dergisi 15/2 (Ekim2025), 173-187. https://doi.org/10.17828/yalovasosbil.1643709.
JAMA Gira C, Gira S, Yıldızbakan R, Ağırağaç L. 2000 ve Sonrası Kuşakta Küfür Algısının İncelenmesi: Şanlıurfa Örneği. YSBD. 2025;15:173–187.
MLA Gira, Canan vd. “2000 ve Sonrası Kuşakta Küfür Algısının İncelenmesi: Şanlıurfa Örneği”. Yalova Sosyal Bilimler Dergisi, c. 15, sy. 2, 2025, ss. 173-87, doi:10.17828/yalovasosbil.1643709.
Vancouver Gira C, Gira S, Yıldızbakan R, Ağırağaç L. 2000 ve Sonrası Kuşakta Küfür Algısının İncelenmesi: Şanlıurfa Örneği. YSBD. 2025;15(2):173-87.

                              

Yalova Sosyal Bilimler Dergisi, Açık Erişimli bir dergidir ve yayımladığı içeriği doğrudan açık erişime sunar. Dergi, yayımladığı içerikle bilimin Açık Erişim politikasıyla desteklenmesi ve geliştirilmesine katkıda bulunmayı amaçlamaktadır. Okurlar, ticari amaç haricinde, yayıncı ya da yazardan izin almadan dergi makalelerinin tam metnini okuyabilir, indirebilir, kopyalayabilir, arayabilir ve link sağlayabilir. Derginin tüm içeriği okura ya da okurun dahil olduğu kuruma ücretsiz olarak sunulur. Yalova Sosyal Bilimler Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY-NC 4.0) ile yayınlanmaktadır. Dergi, Libre Açık Erişim sağlama politikasını benimsemiştir. Ayrıca Budapeşte Açık Erişim Deklarasyonunu (BOAI) imzalamıştır (Tıklayınız). Yalova Sosyal Bilimler Dergisi Committee on Publication Ethics (COPE) ve World Association of Medical Editors (WAME) yayın etiği ilkelerini benimsemiştir.