Research Article
BibTex RIS Cite

The Relationship Between Rumination and Cognitive Flexibility in Athletes

Year 2024, Volume: 3 Issue: 1, 127 - 139, 23.04.2024

Abstract

This research, conducted to examine the relationship between rumination and cognitive flexibility in athletes, employed a quantitative research method utilizing the correlational survey model. The sampling method of the study consisted of 270 athletes, 155 male and 115 female, determined through snowball sampling. Data collection instruments included a "Personal Information Form," "Athlete Cognitive Flexibility Inventory," and "Sports Competition Rumination Scale." The data obtained within the scope of the research were analyzed using t-tests and Pearson Correlation analyses. According to the results of the t-test analysis, no significant difference was found between groups based on gender. However, significant differences were observed among groups in the athlete cognitive flexibility inventory based on the variable of sports level, indicating that professional athletes exhibited higher cognitive flexibility compared to amateur athletes. As for the sports competition rumination scale, no significant difference was detected among groups based on the sports level variable. Analysis results concerning age and sports age variables revealed a low-level negative correlation between age and sports competition rumination, as well as a low-level positive correlation between sports age and cognitive flexibility. Furthermore, the study concluded that there is a low-level significant positive correlation between the sports competition rumination scale and athlete cognitive flexibility inventory, aligning with the research objective.

References

  • Akyol, G., & Taşkıran, C. (2023). Elit düzey güreşçilerin bilişsel esneklik düzeyleri ve stresle başa çıkma stratejileri. Gazi Beden Eğitimi Ve Spor Bilimleri Dergisi, 28(4), 267-275. Https://Doi.Org/10.53434/Gbesbd.1318148
  • Kara, M., Kara, N. Ş. Ve Özsarı, A. (2022). Spor Bilimlerinin üst biliş ve ruminatif düşüncelerinin kapsamının incelenmesi. Uluslararası Eğitim Bilimleri Dergisi, 9(32), 175-191.
  • Baştürk, S., & Taştepe, M. (2013). Evren ve örneklem. İçinde S. Baştürk (Ed.), Bilimsel araştırma yöntemleri, (Ss. 129-159). Ankara: Vize Yayıncılık.
  • Birrer, D., Röthlin, P., & Morgan, G. (2012). Mindfulness to enhance athletic performance: Theoretical considerations and possible impact mechanisms. Mindfulness, 3, 325–246.
  • Cevahircioğlu, B., Karakuş, K., & Şenel, E. (2023). Sporcularda zihinsel antrenman ile müsabaka ruminasyonu arasındaki ilişki. Kilis 7 Aralık Üniversitesi Beden Eğitimi Ve Spor Bilimleri Dergisi, 7(2), 292-305.
  • Ceyhun, S., Yılmaz, S. H., Dokuzoğlu, G., & Karacan Doğan, P. (2023). Spor bilimleri fakültesi öğrencilerinin sporda tutkunluk ile zihinsel dayanıklılık düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Sportif Bakış: Spor ve Eğitim Bilimleri Dergisi, 10(3).
  • Ehring, T., & Watkins, E. R. (2008). Repetitive negative thinking as a transdiagnostic process. International Journal of Cognitive Therapy, 1(3), 192–205. https://doi.org/10.1521/ijct.2008.1.3.192
  • Güngör, N. B., & Esentürk, O. K. (2020). The effect of sports hıgh school students'empathıc tendency level on cognıtıve flexıbılıty: A structural equalıty model. International Journal Of Education Technology & Scientific Researches, 5(11).
  • Heath, M., & Shukla, D. (2020). A single bout of aerobic exercise provides an immediate “boost” to cognitive flexibility. Frontiers in psychology, 11, 1106.
  • Josefsson, T., Ivarsson, A., Lindwall, M., Gustafsson, H., Stenling, A., Böröy, J., Mattsson, E., Carnebrat, J., Sevholt, S. & Falkevik, E. (2017). Mindfulness mechanisms in sports: Mediating effects of rumination and emotion regulation on sport-specific coping. Mindfulness, 8, 1354-1363.
  • Kara, N. Ş., Cetın, M., Dönmez, A., Çağın, M. (2020). The relationship between cognitive flexibility and the meaning of life: A research on the students of the faculty of sport sciences. Turkish Journal Of Sport And Exercise, 22(1), 142-149. https://Doi.Org/10.15314/Tsed.656672
  • Karadağ, C. C. (2023). Bireysel ve takım sporcularında bilişsel esneklik, sportif öz güven ve spora özgü başarı motivasyonunun incelenmesi. (Yüksek Lisans Tezi). Sosyal Bilimler Enstitüsü, Aksaray Üniversitesi.
  • Karafil, A. Y., & Pehlivan, E. (2023). Spor müsabakaları ruminasyon ölçeğinin Türkçeye uyarlanması geçerlik ve güvenirlik çalışması. Gazi Beden Eğitimi Ve Spor Bilimleri Dergisi, 28(1), 8-15. https://Doi.Org/10.53434/Gbesbd.1158522
  • Karasar, N. (2012). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel Yayınları.
  • Kaya, H. (2022). Bireysel ve takım elit sporcularda zihinsel antrenman düzeyleri ve bilişsel esneklik durumlarının incelenmesi. Kış Sporları Ve Spor Bilimleri Enstitüsü. Atatürk Üniversitesi. Erzurum.
  • Lezak, M. D. (2004). Neuropsychological Assessment. Oxford University Press, Usa.
  • Lövdén, M., Bäckman, L., Lindenberger, U., Schaefer, S., & Schmiedek, F. (2010). A theoretical framework for the study of adult cognitive plasticity. Psychological Bulletin, 136(4), 659.
  • Lundgren T, Reinebo G, Fröjmark MJ, Jäder E, Näslund M, Svartvadet P, Samuelsson U and Parling T (2021) Acceptance and commitment training for ıce hockey players: A randomized controlled trial. Front. Psychol. 12:685260. doi: 10.3389/fpsyg.2021.685260
  • Martín-Rodríguez, A., Gostian-Ropotin, L. A., Beltrán-Velasco, A. I., Belando-Pedreño, N., Simón, J. A., López-Mora, C., ... & Clemente-Suárez, V. J. (2024). Sporting mind: The ınterplay of physical activity and psychological health. Sports, 12(1), 37.
  • Roy, M. M., Memmert, D., Frees, A., Radzevick, J., Pretz, J., Ve Noël, B. (2016). Rumination and performance in dynamic, team sport. Frontiers İn Psychology, 6.
  • Tingaz, E. O. (2020). The mediating role of mindfulness in the relationship between the cognitive flexibility and irrational performance beliefs of university student-athletes. Current Psychology, 39(4), 1208-1214.
  • Tingaz, E. O., & Çakmak, S. (2021). Do correlations between mindfulness components and rumination in student athletes support mindfulness training to reduce rumination?. Perceptual and Motor Skills, 128(4), 1409-1420.
  • Yarayan, Y. E., Turhan, M. Ö., & Demir, G. T. (2023). Bilişsel esneklik envanterinin sporcular için uyarlanması: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Gaziantep Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 8(3), 221-240.
  • Yavuz, Ü., & İlhan, E. L. (2023). Spor yapmak ve psikolojik iyi oluş: Üniversite öğrencileri profili. Gazi Beden Eğitimi Ve Spor Bilimleri Dergisi, 28(1), 1-7. Https://Doi.Org/10.53434/Gbesbd.1117950
  • Yazıcı, Ö. F., & Mergan, B. (2022). The predictive role of cognitive flexibility and cognitive control on aggression and anger in sports. Akdeniz Spor Bilimleri Dergisi, 5(3), 522-536. Https://Doi.Org/10.38021/Asbid.1150357
  • Zhang, B. (2022). The impact of negative news on athletes’ performance on the field. In 2021 International Conference On Public Art And Human Development (Icpahd 2021) (Pp. 67-70). Atlantis Press.

Sporcularda Ruminasyon ile Bilişsel Esneklik Arasındaki İlişki

Year 2024, Volume: 3 Issue: 1, 127 - 139, 23.04.2024

Abstract

Sporcularda ruminasyon ile bilişsel esneklik arasındaki ilişkiyi incelemek amacı ile gerçekleştirilen bu araştırma nicel araştırma yöntemlerinden ilişkisel tarama modeli ile gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın örnekleme yöntemi kartopu örnekleme yöntemi ile belirlenen 155’i erkek, 115’i kadın olmak üzere toplamda 270 sporcudan oluşmaktadır. Araştırmada “Kişisel Bilgi Formu, Sporcu Bilişsel Esneklik Envanteri ve Spor Müsabakası Ruminasyon Ölçeği veri toplama araçları olarak kullanılmıştır. Araştırma sınırları içerisinde elde edilen veriler t-testi ve Pearson Korelasyon analizleri ile çözümlenmiştir. Gerçekleştirilen t-testi analizi sonuçlarına göre cinsiyet değişkenine göre gruplar arasında anlamlı düzeyde farklılık olmadığı tespit edilmiştir. Spor düzeyi değişkenine göre sporcu bilişsel esneklik envanterinde gruplar arasında anlamlı farklılık olduğu tespit edilmiştir. Profesyonel sporcuların amatör sporculara göre bilişsel esnekliklerinin daha yüksek olduğu tespit edilmiştir. Spor müsabakası ruminasyon ölçeğinde ise spor düzeyi değişkenine göre gruplar arasında anlamlı bir farklılık tespit edilememiştir. Yaş ve spor yaşı değişkenlerine ilişkin gerçekleştirilen analiz sonuçlarına göre ise yaş değişkeni ile spor müsabakası ruminasyonu arasında negatif yönde düşük düzeyde, spor yaşı değişkeni ile bilişsel esneklik arasında pozitif yönde düşük düzeyde anlamlı bir ilişki olduğu anlaşılmaktadır. Araştırmanın amacına yönelik gerçekleştirilen spor müsabakası ruminasyonu ölçeği ile sporcu bilişsel esneklik envanteri arasında ise pozitif yönde düşük düzeyde anlamlı bir ilişki olduğu sonucu elde edilmiştir.

References

  • Akyol, G., & Taşkıran, C. (2023). Elit düzey güreşçilerin bilişsel esneklik düzeyleri ve stresle başa çıkma stratejileri. Gazi Beden Eğitimi Ve Spor Bilimleri Dergisi, 28(4), 267-275. Https://Doi.Org/10.53434/Gbesbd.1318148
  • Kara, M., Kara, N. Ş. Ve Özsarı, A. (2022). Spor Bilimlerinin üst biliş ve ruminatif düşüncelerinin kapsamının incelenmesi. Uluslararası Eğitim Bilimleri Dergisi, 9(32), 175-191.
  • Baştürk, S., & Taştepe, M. (2013). Evren ve örneklem. İçinde S. Baştürk (Ed.), Bilimsel araştırma yöntemleri, (Ss. 129-159). Ankara: Vize Yayıncılık.
  • Birrer, D., Röthlin, P., & Morgan, G. (2012). Mindfulness to enhance athletic performance: Theoretical considerations and possible impact mechanisms. Mindfulness, 3, 325–246.
  • Cevahircioğlu, B., Karakuş, K., & Şenel, E. (2023). Sporcularda zihinsel antrenman ile müsabaka ruminasyonu arasındaki ilişki. Kilis 7 Aralık Üniversitesi Beden Eğitimi Ve Spor Bilimleri Dergisi, 7(2), 292-305.
  • Ceyhun, S., Yılmaz, S. H., Dokuzoğlu, G., & Karacan Doğan, P. (2023). Spor bilimleri fakültesi öğrencilerinin sporda tutkunluk ile zihinsel dayanıklılık düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Sportif Bakış: Spor ve Eğitim Bilimleri Dergisi, 10(3).
  • Ehring, T., & Watkins, E. R. (2008). Repetitive negative thinking as a transdiagnostic process. International Journal of Cognitive Therapy, 1(3), 192–205. https://doi.org/10.1521/ijct.2008.1.3.192
  • Güngör, N. B., & Esentürk, O. K. (2020). The effect of sports hıgh school students'empathıc tendency level on cognıtıve flexıbılıty: A structural equalıty model. International Journal Of Education Technology & Scientific Researches, 5(11).
  • Heath, M., & Shukla, D. (2020). A single bout of aerobic exercise provides an immediate “boost” to cognitive flexibility. Frontiers in psychology, 11, 1106.
  • Josefsson, T., Ivarsson, A., Lindwall, M., Gustafsson, H., Stenling, A., Böröy, J., Mattsson, E., Carnebrat, J., Sevholt, S. & Falkevik, E. (2017). Mindfulness mechanisms in sports: Mediating effects of rumination and emotion regulation on sport-specific coping. Mindfulness, 8, 1354-1363.
  • Kara, N. Ş., Cetın, M., Dönmez, A., Çağın, M. (2020). The relationship between cognitive flexibility and the meaning of life: A research on the students of the faculty of sport sciences. Turkish Journal Of Sport And Exercise, 22(1), 142-149. https://Doi.Org/10.15314/Tsed.656672
  • Karadağ, C. C. (2023). Bireysel ve takım sporcularında bilişsel esneklik, sportif öz güven ve spora özgü başarı motivasyonunun incelenmesi. (Yüksek Lisans Tezi). Sosyal Bilimler Enstitüsü, Aksaray Üniversitesi.
  • Karafil, A. Y., & Pehlivan, E. (2023). Spor müsabakaları ruminasyon ölçeğinin Türkçeye uyarlanması geçerlik ve güvenirlik çalışması. Gazi Beden Eğitimi Ve Spor Bilimleri Dergisi, 28(1), 8-15. https://Doi.Org/10.53434/Gbesbd.1158522
  • Karasar, N. (2012). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel Yayınları.
  • Kaya, H. (2022). Bireysel ve takım elit sporcularda zihinsel antrenman düzeyleri ve bilişsel esneklik durumlarının incelenmesi. Kış Sporları Ve Spor Bilimleri Enstitüsü. Atatürk Üniversitesi. Erzurum.
  • Lezak, M. D. (2004). Neuropsychological Assessment. Oxford University Press, Usa.
  • Lövdén, M., Bäckman, L., Lindenberger, U., Schaefer, S., & Schmiedek, F. (2010). A theoretical framework for the study of adult cognitive plasticity. Psychological Bulletin, 136(4), 659.
  • Lundgren T, Reinebo G, Fröjmark MJ, Jäder E, Näslund M, Svartvadet P, Samuelsson U and Parling T (2021) Acceptance and commitment training for ıce hockey players: A randomized controlled trial. Front. Psychol. 12:685260. doi: 10.3389/fpsyg.2021.685260
  • Martín-Rodríguez, A., Gostian-Ropotin, L. A., Beltrán-Velasco, A. I., Belando-Pedreño, N., Simón, J. A., López-Mora, C., ... & Clemente-Suárez, V. J. (2024). Sporting mind: The ınterplay of physical activity and psychological health. Sports, 12(1), 37.
  • Roy, M. M., Memmert, D., Frees, A., Radzevick, J., Pretz, J., Ve Noël, B. (2016). Rumination and performance in dynamic, team sport. Frontiers İn Psychology, 6.
  • Tingaz, E. O. (2020). The mediating role of mindfulness in the relationship between the cognitive flexibility and irrational performance beliefs of university student-athletes. Current Psychology, 39(4), 1208-1214.
  • Tingaz, E. O., & Çakmak, S. (2021). Do correlations between mindfulness components and rumination in student athletes support mindfulness training to reduce rumination?. Perceptual and Motor Skills, 128(4), 1409-1420.
  • Yarayan, Y. E., Turhan, M. Ö., & Demir, G. T. (2023). Bilişsel esneklik envanterinin sporcular için uyarlanması: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Gaziantep Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 8(3), 221-240.
  • Yavuz, Ü., & İlhan, E. L. (2023). Spor yapmak ve psikolojik iyi oluş: Üniversite öğrencileri profili. Gazi Beden Eğitimi Ve Spor Bilimleri Dergisi, 28(1), 1-7. Https://Doi.Org/10.53434/Gbesbd.1117950
  • Yazıcı, Ö. F., & Mergan, B. (2022). The predictive role of cognitive flexibility and cognitive control on aggression and anger in sports. Akdeniz Spor Bilimleri Dergisi, 5(3), 522-536. Https://Doi.Org/10.38021/Asbid.1150357
  • Zhang, B. (2022). The impact of negative news on athletes’ performance on the field. In 2021 International Conference On Public Art And Human Development (Icpahd 2021) (Pp. 67-70). Atlantis Press.
There are 26 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Sports Science and Exercise (Other)
Journal Section Research Articles
Authors

Berk Hakan Yılmaz 0000-0001-6688-648X

Durmuş Yetim This is me 0009-0003-4762-569X

Murat Özdemir This is me 0009-0002-7441-3038

Yunus Üzer 0000-0003-3221-9253

Ebru Gül This is me 0009-0007-4300-983X

Early Pub Date April 3, 2024
Publication Date April 23, 2024
Submission Date February 22, 2024
Acceptance Date April 3, 2024
Published in Issue Year 2024 Volume: 3 Issue: 1

Cite

APA Yılmaz, B. H., Yetim, D., Özdemir, M., Üzer, Y., et al. (2024). Sporcularda Ruminasyon ile Bilişsel Esneklik Arasındaki İlişki. Yalova Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 3(1), 127-139.