Çalışmanın
amacı, yaşlı tüketicilerin giyime ilişkin estetik tercihlerinde sosyal ve psikolojik durumun davranışa olan
etkilerini belirlemektir. Bu
amaçla nitel araştırma yöntemi kullanılarak Denizli il merkezinde yaşayan 10
yaşlı kadınla görüşülmüştür. Araştırmada yaşlıların demografik
bilgileri, sosyal ve kültürel durumları, yaşanan çevrenin giyinme biçimlerine
etkileri, giysilerdeki renk tercihleri ve uyumu, yer ve zamana göre giyinme
durumu, sosyal bir ortamda diğerlerinden farklı görünme arzusu, giysi
tercihlerinde modanın etkisi, giysi konforunun önemi, giysi estetiği, kalite ve
marka konusunda yaşlıların düşünceleri, giysi seçiminde çevre ya da aile bireylerinin
fikirleri, giysi alma sıklıkları ve fiyat, giyimin psikolojik etkisi ve
katılımcıların giyinme alışkanlıkları konuları ele alınmıştır. Araştırma
sonucunda ise yaşlıların büyük
çoğunluğu yaşadıkları çevrenin giyinmeleri üzerinde büyük etkisi olduğunu ve bu
etkilerin davranışlarına da etki ettiğini; düğüne derneğe, güne gezmeye, yerine
göre temiz ve düzgün giyinmeye çalıştıklarını; yaşlıların bir kısmı sosyal bir
ortamda diğerlerinden farklı, dikkat çekici, göze batıcı olmak istemediklerini,
bakımlı, temiz ve güzel giyinmeyi sevdiklerini, ön plana çıkmaktan ve abartıdan
hoşlanmadıklarını, bir kısmı da modayı takip etmediklerini, ama güncel modada
kendilerine uygun olan ve yakıştığını hissettikleri her şeyin kendileri için moda olduğunu; giysilerinin pamuklu
olmasına dikkat ettiklerini; yarısından çoğu giysilerdeki estetiğin önemli
olduğunu, kolay giyilip çıkarılan süslü, şık, estetik açıdan güzel kıyafetleri
ve kullanışlı olanları beğendiklerini, giysilerdeki büzgü, pili ve nervürleri
çok sevdiklerini; giysilerinin kaliteli olmasının önemli olduğunu, aldıkları
giysilerin vücutlarında düzgün durmasını istediklerini; giysi seçerken
yakınlarından fikir alsalar da kendilerine yakışanı, beğendiklerini aldıklarını,
bazıları da kimseye fikir sormayıp kendilerine yakışanı bildiklerini; giysilerini
belli bir sıklıkta değil, ihtiyaç hissettikleri zaman önce beğenip sonra
fiyatını sorduklarını ifade etmişlerdir. Elde edilen bulgular doğrultusunda hangi
yaşta olunursa olunsun güzel giyinmenin insanları mutlu etmek için önemli bir
etmen olduğu görülmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | July 3, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 12 Issue: 1 |