Masal Anlatımının İlkokul 4. Sınıf Öğrencilerinin Konuşma Prozodilerine Etkisi
Year 2019,
Volume: 14 Issue: 2, 297 - 308, 01.06.2019
Fatih Çetin Çetinkaya
Muhammet Sönmez
Abstract
Öz
Masal anlatımının prozodik konuşma becerisine etkisini inceleyen bu çalışma nicel araştırma desenlerinden ön-test, son-test kontrol deney gruplu deneysel desen şeklinde tasarlanmıştır. Çalışma grubu amaçlı örnekleme yöntemlerinden kolay ulaşılabilir durum örneklemiyle belirlenmiştir. Çalışma grubunu Kocaeli ilinde bir devlet okulunda öğrenim gören 42 ilkokul öğrencisi oluşturmaktadır. Veriler öğrencilerin hikâye kartlarından masal oluşturmaları esnasında ses kaydı alınarak toplanmış, sonrasında Konuşma Prozodisi ölçeğiyle puanlanarak SPSS programında analiz edilmiştir. Uygulama sürecinde deney grubu katılımcılarına 3 farklı masal anlatım tekniği kullanılarak toplam 23 masal anlatılmıştır. Sonuç olarak deney grubu öğrencilerinin konuşma becerileri ön-test ve son-testleri arasında yüksek düzeyde anlamlı farklılaşma yaşandığı görülmüştür.
References
- Akgün, N. (2017). Sıfatların öğretiminde masal/hikâye anlatım yönteminin etkisi. International Journal of Languages’ Education and Teaching, 5(3), 662-671.
- Akyol, H. (2012). Programa uygun Türkçe öğretim yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi.
- Allington, R. L. (1983). Fluency: The neglected reading goal. The Reading Teacher, (36), 556-561.
- Ateş, S. (2013). İlkokulda peritextual okumadan metinler arası okumaya resimli hikâye kitabı okuma süreci. International Journal of Human Sciences, 10(1), 1567-1585.
- Breznitz, Z. (2006). Fluency in reading: Synchronization of processes. Mahwah, NJ, US: Lawrence ErlbaumAssociates Publishers.
- Creswell, J. W. (2014). Araştırma deseni (4.bs.). Ankara: Eğiten Kitap.
- Çetinkaya, F. Ç., Topçam, A. B. ve Sönmez, M. (2019). Drama yönteminin sınıf öğretmeni adaylarının masal yazma becerilerine etkisi. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 7(2), 337-352.
- Çetinkaya, F. Ç., Yıldırım, K. ve Ateş, S. (2017). İlkokul dördüncü sınıf öğrencilerinin okuduğunu anlama becerilerinin üzerinde konuşma ve okuma prozodisinin etkisi. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 451-464.
- Deringöl, Y. (2018). Sınıf öğretmeni adaylarının konuşma kaygıları. MCBÜ Sosyal Bilimler Dergisi, 16(3), 23-35.
- Doğan, Y. (2009). Konuşma becerisinin geliştirilmesine yönelik etkinlik örnekleri. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 7(1), 185-204.
- Dowhower, S. L. (1991). Speaking of prosody: Fluency’s unattended bedfellow. Theory into Practice, (30), 165-175.
- Duran, E. ve Öztürk, E. (2018). Etkileşimli masal anlatım tekniğinin ortaokul 5. sınıf öğrencilerinin dinleme becerilerine etkisi. Avrasya Dil Eğitimi ve Araştırmaları Dergisi, 2(2), 85-103.
- Glesne, C. (2015). Becoming qualitative researchers: An introduction (5.bs.). Boston: Pearson Education.
- Güleryüz, H. (2006). Yaratıcı çocuk edebiyatı. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
- Güneş, F. (2014). Konuşma öğretimi yaklaşım ve modelleri. Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(1), 1-27.
- Illıcak, N. G. ve Bal, F. (2019). Masal terapinin anaokulu öğrencilerinin sosyal iletişim becerileri üzerindeki etkisinin incelenmesi. Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 6(3), 517-533.
- Karatay, H. (2007). Dil edinimi ve değer öğretimi sürecinde masalın önemi ve işlevi. Türk Egitim Bilimleri Dergisi, 5(3), 463-475.
- Keppel, G. (1991). Design and analysis: A researcher’s handbook. NJ: Prentice Hall: Englewood Cliffs.
- Keskin, H. K., Baştuğ, M. ve Akyol, H. (2013). Sesli okuma ve konuşma prozodisi: İlişkisel bir çalışma. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(2), 168-180.
- Kirişgil Doğan, F. (2012). Okul öncesi dönemde masal öğretiminde insancıl (hümanist) ve teknolojik (e-kitap) yöntemlerinin karşılaştırılması. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Necmettin Erbakan Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Konya.
- Kuhn, M. R., Schwanenflugel, P. J., ve Meisinger, E. B. (2010). Aligning theory and assessment of reading fluency: Automaticity, prosody, and definitions of fluency. Reading Research Quarterly, 42(2), 230-251.
- Kuru, O. (2013). Akıcı konuşma problemi yaşayan ilköğretim 5. sınıf öğrencilerinin konuşma becerisine etkisi. Uluslararası Türk Eğitim Bilimleri Dergisi(1), 88-105.
- Kuru, O. ve Güneş, F. (2017). Akıcı konuşma problemi yaşayan ilkokul 4. sınıf öğrencilerinin konuşma becerilerinin geliştirilmesi. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19(1), 33-47.
- Kurudayıoğlu, M. (2003). Konuşma eğitimi ve konuşma becerisini geliştirmeye yönelik etkinlikler. Türk Bilimi Araştırmaları(13), 287-309.
- Miles, M, B. ve Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded Sourcebook. (2nd ed). Thousand Oaks, CA: Sage.
- Nygaard, L. C., Herold, D. S. ve Namy, L. L. (2009). The semantics of prosody: Acoustic and perceptual evidence of prosodic correlates to word meaning. Cognitive Science, 33(1), 127-146.
- Özden, M. (2018). Türkçe eğitimi lisans öğrencilerinin hazırlıklı ve hazırlıksız konuşma hakkında geliştirdikleri meteforlar. Ordu Üniversitesi Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 8(2), 347-357.
- Patton, M.Q. (2002). Qualitative research and evaluation methods (3rd Ed.). London: Sage Publications, Inc.
- Sağlam, Ö. ve Doğan, Y. (2013). 7. sınıf öğrencilerinin hazırlıksız konuşma becerileri. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 10(24), 43-56.
- Samuelsson, C., Scocco, C. ve Nettelbladt, U. (2003). Towards assessment of prosodic abilities in swedish children with language impairment. Logopedics Phoniatrics Vocology, 28(4), 156-166.
- Schreiber, P. A. (1980). On the acquisition of reading fluency. Journal of Reading Behavior, (12), 177-186.
- Schreiber, P. A. (1991). Understanding prosody’s role in reading acquisition. Theory İnto Practice, (30), 158-164.
- Şahin, M. (2011). Masalların çocuk gelişimine etkilerinin öğretmen görüşleri açısından incelenmesi. Millî Folklor, (89), 208-219.
- Şimşek, A. (2004). İlköğretim okulu sosyla bilgiler dersi tarih konularının öğretiminde hikaye anlatım yönteminin etkililiği. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 2(4), 495-509.
- Temizkan, M. (2009). Akran değerlendirmenin konuşma becerisinin geliştirmesi üzerindeki etkisi. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 6(12), 90-112.
- Temizyürek, F. (2007). İlköğretim ikinci kademede konuşma becerisinin geliştirilmesi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 40(2), 113-131.
- Yalçın, A. ve Aytaş, G. (2003). Çocuk edebiyatı. Ankara: Akçağ Yayınları.
Year 2019,
Volume: 14 Issue: 2, 297 - 308, 01.06.2019
Fatih Çetin Çetinkaya
Muhammet Sönmez
References
- Akgün, N. (2017). Sıfatların öğretiminde masal/hikâye anlatım yönteminin etkisi. International Journal of Languages’ Education and Teaching, 5(3), 662-671.
- Akyol, H. (2012). Programa uygun Türkçe öğretim yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi.
- Allington, R. L. (1983). Fluency: The neglected reading goal. The Reading Teacher, (36), 556-561.
- Ateş, S. (2013). İlkokulda peritextual okumadan metinler arası okumaya resimli hikâye kitabı okuma süreci. International Journal of Human Sciences, 10(1), 1567-1585.
- Breznitz, Z. (2006). Fluency in reading: Synchronization of processes. Mahwah, NJ, US: Lawrence ErlbaumAssociates Publishers.
- Creswell, J. W. (2014). Araştırma deseni (4.bs.). Ankara: Eğiten Kitap.
- Çetinkaya, F. Ç., Topçam, A. B. ve Sönmez, M. (2019). Drama yönteminin sınıf öğretmeni adaylarının masal yazma becerilerine etkisi. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 7(2), 337-352.
- Çetinkaya, F. Ç., Yıldırım, K. ve Ateş, S. (2017). İlkokul dördüncü sınıf öğrencilerinin okuduğunu anlama becerilerinin üzerinde konuşma ve okuma prozodisinin etkisi. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 451-464.
- Deringöl, Y. (2018). Sınıf öğretmeni adaylarının konuşma kaygıları. MCBÜ Sosyal Bilimler Dergisi, 16(3), 23-35.
- Doğan, Y. (2009). Konuşma becerisinin geliştirilmesine yönelik etkinlik örnekleri. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 7(1), 185-204.
- Dowhower, S. L. (1991). Speaking of prosody: Fluency’s unattended bedfellow. Theory into Practice, (30), 165-175.
- Duran, E. ve Öztürk, E. (2018). Etkileşimli masal anlatım tekniğinin ortaokul 5. sınıf öğrencilerinin dinleme becerilerine etkisi. Avrasya Dil Eğitimi ve Araştırmaları Dergisi, 2(2), 85-103.
- Glesne, C. (2015). Becoming qualitative researchers: An introduction (5.bs.). Boston: Pearson Education.
- Güleryüz, H. (2006). Yaratıcı çocuk edebiyatı. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
- Güneş, F. (2014). Konuşma öğretimi yaklaşım ve modelleri. Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(1), 1-27.
- Illıcak, N. G. ve Bal, F. (2019). Masal terapinin anaokulu öğrencilerinin sosyal iletişim becerileri üzerindeki etkisinin incelenmesi. Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 6(3), 517-533.
- Karatay, H. (2007). Dil edinimi ve değer öğretimi sürecinde masalın önemi ve işlevi. Türk Egitim Bilimleri Dergisi, 5(3), 463-475.
- Keppel, G. (1991). Design and analysis: A researcher’s handbook. NJ: Prentice Hall: Englewood Cliffs.
- Keskin, H. K., Baştuğ, M. ve Akyol, H. (2013). Sesli okuma ve konuşma prozodisi: İlişkisel bir çalışma. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(2), 168-180.
- Kirişgil Doğan, F. (2012). Okul öncesi dönemde masal öğretiminde insancıl (hümanist) ve teknolojik (e-kitap) yöntemlerinin karşılaştırılması. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Necmettin Erbakan Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Konya.
- Kuhn, M. R., Schwanenflugel, P. J., ve Meisinger, E. B. (2010). Aligning theory and assessment of reading fluency: Automaticity, prosody, and definitions of fluency. Reading Research Quarterly, 42(2), 230-251.
- Kuru, O. (2013). Akıcı konuşma problemi yaşayan ilköğretim 5. sınıf öğrencilerinin konuşma becerisine etkisi. Uluslararası Türk Eğitim Bilimleri Dergisi(1), 88-105.
- Kuru, O. ve Güneş, F. (2017). Akıcı konuşma problemi yaşayan ilkokul 4. sınıf öğrencilerinin konuşma becerilerinin geliştirilmesi. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19(1), 33-47.
- Kurudayıoğlu, M. (2003). Konuşma eğitimi ve konuşma becerisini geliştirmeye yönelik etkinlikler. Türk Bilimi Araştırmaları(13), 287-309.
- Miles, M, B. ve Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded Sourcebook. (2nd ed). Thousand Oaks, CA: Sage.
- Nygaard, L. C., Herold, D. S. ve Namy, L. L. (2009). The semantics of prosody: Acoustic and perceptual evidence of prosodic correlates to word meaning. Cognitive Science, 33(1), 127-146.
- Özden, M. (2018). Türkçe eğitimi lisans öğrencilerinin hazırlıklı ve hazırlıksız konuşma hakkında geliştirdikleri meteforlar. Ordu Üniversitesi Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 8(2), 347-357.
- Patton, M.Q. (2002). Qualitative research and evaluation methods (3rd Ed.). London: Sage Publications, Inc.
- Sağlam, Ö. ve Doğan, Y. (2013). 7. sınıf öğrencilerinin hazırlıksız konuşma becerileri. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 10(24), 43-56.
- Samuelsson, C., Scocco, C. ve Nettelbladt, U. (2003). Towards assessment of prosodic abilities in swedish children with language impairment. Logopedics Phoniatrics Vocology, 28(4), 156-166.
- Schreiber, P. A. (1980). On the acquisition of reading fluency. Journal of Reading Behavior, (12), 177-186.
- Schreiber, P. A. (1991). Understanding prosody’s role in reading acquisition. Theory İnto Practice, (30), 158-164.
- Şahin, M. (2011). Masalların çocuk gelişimine etkilerinin öğretmen görüşleri açısından incelenmesi. Millî Folklor, (89), 208-219.
- Şimşek, A. (2004). İlköğretim okulu sosyla bilgiler dersi tarih konularının öğretiminde hikaye anlatım yönteminin etkililiği. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 2(4), 495-509.
- Temizkan, M. (2009). Akran değerlendirmenin konuşma becerisinin geliştirmesi üzerindeki etkisi. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 6(12), 90-112.
- Temizyürek, F. (2007). İlköğretim ikinci kademede konuşma becerisinin geliştirilmesi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 40(2), 113-131.
- Yalçın, A. ve Aytaş, G. (2003). Çocuk edebiyatı. Ankara: Akçağ Yayınları.