Research Article
BibTex RIS Cite

Yaratıcı Drama Tekniklerinden Özel Mülkiyet Tekniğinin Yaratıcı Yazma Yaklaşımı ile Karşılaştırılması

Year 2020, Volume: 15 Issue: 1, 131 - 166, 01.12.2020

Abstract

Bu çalışmada, öğrencilerin yazılı anlatım becerilerinin geliştirilmesinde yaratıcı drama tekniklerinden özel mülkiyet/yarım bırakılmış materyal tekniğinin yaratıcı yazma yaklaşımı ile karşılaştırılmasını amaçlanmıştır. Nitel araştırma yöntemlerinin kullanıldığı çalışmada, deney grubunda 26, kontrol grubunda 24 öğrenci olmak üzere toplam 50, dördüncü sınıf öğrencisi çalışma grubunu oluşturmuştur. Nitel veriler; öğrencilerin araştırma öncesi ve sonrası yazdıkları serbest öykülerden, süreç boyunca elde edilen yazma ürünlerinden ve öğrencilerle yapılan odak grup görüşmelerinden elde edilmiştir. Yazılı ürünlerin tümü betimsel analizle, odak grup görüşmeleri sonunda ortaya çıkan nitel veriler ise içerik analizi yoluyla irdelenmiştir. Araştırmadan elde edilen bulgulara göre, deney grubu öğrencilerinin yazma ürünlerinde betimlemelere yer verdiği; öykü kahramanı ile özdeşim kurabildikleri; özgün düşünceler üretebildikleri ve farklı bakış açıları kazandıkları, akıcı bir anlatım dili geliştirdikleri görülmüştür. Öğrencilerle gerçekleştirilen odak grup görüşmelerinden içerik analizi ile elde edilen veriler de bu sonucu destekler niteliktedir. Araştırmadan elde edilen sonuçlar ışığında Türkçe dersleri kapsamında öğrencilerin yaratıcı yazma becerilerini geliştirmek için özel mülkiyet/yarım bırakılmış materyal tekniğinin kullanılmasının faydalı olacağı sonucuna ulaşılmıştır.

References

  • Adıgüzel, Ö. (2014). Yaratıcı drama öğretmeni yetiştirmenin önemi ve gerekliliği. Ömer Adıgüzel. (Ed). Tamer Levent’e Armağan (s.181-189).Ankara: Naturel Yayıncılık.
  • Adıgüzel, Ö. (2015). Eğitimde yaratıcı drama. (6. Baskı). Ankara: PegemA Yayıncılık.
  • Adıgüzel, Ö. (2018). Eğitimde yaratıcı drama. (3.Baskı ). Ankara: Yapı Kredi Yayınları
  • Aykaç, M. (2011). Türkçe öğretiminde çocuk edebiyatı metinleriyle kurgulanan yaratıcı drama etkinliklerinin anlatma becerilerine etkisi. Yayımlanmamış doktora tezi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Byrne, D. (1988). Teaching writing skills. Honkhong: Longman Chenfeld, M.,B. (1978). Teaching Language Arts Creatively. Harcourt Brace Javonavich, Inc.
  • Cavkaytar, S. (2010). İlköğretimde yazılı anlatım becerilerinin geliştirilmesinde yazma süreci modelinden yararlanma. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi. 3(10), 133-139.
  • n, E. (2007). Yazma eğitimi: İlköğretimde Türkçe Öğretimi. Kırkkılıç, A., Akyol, H. (Ed). (s.49-91)Ankara: PegemA Yayıncılık.
  • Duran, S. (2010). Yaratıcı yazma yaklaşımının yazılı anlatım becerisinin gelişimine etkisi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Edirne.
  • Durukafa, G. (1992). Cluster metodu -yaratıcı kompozisyon. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi. Cilt 8, Sayı 3, Sayfa 83-114.
  • Evrekli, E. ve Balım, A. G. (2010). Fen ve teknoloji öğretiminde zihin haritası ve kavram karikatürü kullanımının öğrencilerin akademik başarıları ve sorgulayıcı öğrenme becerileri algılarına etkisi. Batı Anadolu Eğitim Bilimleri Dergisi, 1(2), 76-98.
  • Güleryüz, H. (2006). Yaratıcı çocuk edebiyatı. (3.Baskı). Ankara: PegemA Yayıncılık.
  • Harris, K. R., Graham, S., ve Mason, L. H. (2003). Self-regulated strategy development in the classroom: Part of a Balanced Approach to Writing İnstruction for Students With Disabilities. Focus on Exceptional Children. 35(7), 1-16.
  • Kapar Kuvanç, E. B. (2008). Yaratıcı yazma tekniklerinin öğrencilerin Türkçe dersine ilişkin tutumlarına ve Türkçe dersindeki başarılarına etkisi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • Maltepe, S. (2006). Yaratıcı yazma yaklaşımı açısından Türkçe derslerindeki yazma süreçlerinin ve ürünlerinin Değerlendirilmesi. Yayımlanmamış doktora tezi. Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • MEB (2017). Türkçe Dersi Öğretim Programı (1-8. Sınıflar) Ankara: Devlet Kitapları Müdürlüğü Basımevi. Metinnam, İ. (2011). Yaratıcı drama alanında Brian Way’in drama anlayışının incelenmesi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Ankara: Ankara Üniversitesi
  • Nakiboğlu, M. ve Altıparmak, M. (2002). Aktif öğrenmede bir grup tartışması yöntemi olarak beyin fırtınası. İnternet Adresi: http://www.fedu.metu.edu.tr/ufbmek5/b_kitabi/PDF/Biyoloji/bildiri/t25d.pdf Erişim Tarihi: Ocak, 2010.
  • Neelands, J., Goode, T. (2011). Structuring drama work.15th Printing. Cabridge University Press.
  • Okvuran, A. (1993). Yaratıcı drama eğitiminin empatik beceri ve empatik eğilim düzeylerine etkisi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü. Ankara.
  • Oral, G. (2003). Yine Yazı Yazıyoruz -Okulda/işyerinde/evde kullanılabilecek yaratıcı yazı etkinlikleri ve kuramsal temelleri. Ankara: PegemA yayıncılık.
  • Özen, Z. (2011). Dorothy Heathcote’un yaratıcı drama yaklaşımları. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü. Ankara.
  • Öztürk, E. (2007). İlköğretim beşinci sınıf öğrencilerinin yaratıcı yazma becerilerinin değerlendirilmesi. Yayımlanmamış doktora tezi. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • San, İ. (2002). Yaratıcı dramanın eğitsel boyutları. Ömer Adıgüzel (Ed.).Yaratıcı Drama Prof. Dr. İnci San’a Armağan (s.113-122). Ankara: Naturel Yayıncılık.
  • Sağlam, T. (2004). Dramatik eğitim amaç mı? araç mı?. A.Ü. DTCF-Tiyatro Bölümü, Tiyatro Araştırmaları Dergisi, 17, 4-21.
  • Susar Kırmızı, F. (2008). Türkçe dersinde yaratıcı drama yöntemine dayalı yaratıcı yazma Çalışmalarının Yazmaya Yönelik Tutuma Etkisi. Yaratıcı Drama Dergisi, 4 (7), 51-68.
  • Susar-Kırmızı, F. (2015). Yaratıcı drama ve yaratıcı yazma uygulamalarının yaratıcı yazma başarısına etkisi. Eğitim ve Bilim, 40(181).
  • Yıldırım, A., Şimşek, H. (2011). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri, (8. Baskı) Ankara: Seçkin Yayıncılık.
Year 2020, Volume: 15 Issue: 1, 131 - 166, 01.12.2020

Abstract

References

  • Adıgüzel, Ö. (2014). Yaratıcı drama öğretmeni yetiştirmenin önemi ve gerekliliği. Ömer Adıgüzel. (Ed). Tamer Levent’e Armağan (s.181-189).Ankara: Naturel Yayıncılık.
  • Adıgüzel, Ö. (2015). Eğitimde yaratıcı drama. (6. Baskı). Ankara: PegemA Yayıncılık.
  • Adıgüzel, Ö. (2018). Eğitimde yaratıcı drama. (3.Baskı ). Ankara: Yapı Kredi Yayınları
  • Aykaç, M. (2011). Türkçe öğretiminde çocuk edebiyatı metinleriyle kurgulanan yaratıcı drama etkinliklerinin anlatma becerilerine etkisi. Yayımlanmamış doktora tezi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Byrne, D. (1988). Teaching writing skills. Honkhong: Longman Chenfeld, M.,B. (1978). Teaching Language Arts Creatively. Harcourt Brace Javonavich, Inc.
  • Cavkaytar, S. (2010). İlköğretimde yazılı anlatım becerilerinin geliştirilmesinde yazma süreci modelinden yararlanma. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi. 3(10), 133-139.
  • n, E. (2007). Yazma eğitimi: İlköğretimde Türkçe Öğretimi. Kırkkılıç, A., Akyol, H. (Ed). (s.49-91)Ankara: PegemA Yayıncılık.
  • Duran, S. (2010). Yaratıcı yazma yaklaşımının yazılı anlatım becerisinin gelişimine etkisi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Edirne.
  • Durukafa, G. (1992). Cluster metodu -yaratıcı kompozisyon. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi. Cilt 8, Sayı 3, Sayfa 83-114.
  • Evrekli, E. ve Balım, A. G. (2010). Fen ve teknoloji öğretiminde zihin haritası ve kavram karikatürü kullanımının öğrencilerin akademik başarıları ve sorgulayıcı öğrenme becerileri algılarına etkisi. Batı Anadolu Eğitim Bilimleri Dergisi, 1(2), 76-98.
  • Güleryüz, H. (2006). Yaratıcı çocuk edebiyatı. (3.Baskı). Ankara: PegemA Yayıncılık.
  • Harris, K. R., Graham, S., ve Mason, L. H. (2003). Self-regulated strategy development in the classroom: Part of a Balanced Approach to Writing İnstruction for Students With Disabilities. Focus on Exceptional Children. 35(7), 1-16.
  • Kapar Kuvanç, E. B. (2008). Yaratıcı yazma tekniklerinin öğrencilerin Türkçe dersine ilişkin tutumlarına ve Türkçe dersindeki başarılarına etkisi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • Maltepe, S. (2006). Yaratıcı yazma yaklaşımı açısından Türkçe derslerindeki yazma süreçlerinin ve ürünlerinin Değerlendirilmesi. Yayımlanmamış doktora tezi. Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • MEB (2017). Türkçe Dersi Öğretim Programı (1-8. Sınıflar) Ankara: Devlet Kitapları Müdürlüğü Basımevi. Metinnam, İ. (2011). Yaratıcı drama alanında Brian Way’in drama anlayışının incelenmesi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Ankara: Ankara Üniversitesi
  • Nakiboğlu, M. ve Altıparmak, M. (2002). Aktif öğrenmede bir grup tartışması yöntemi olarak beyin fırtınası. İnternet Adresi: http://www.fedu.metu.edu.tr/ufbmek5/b_kitabi/PDF/Biyoloji/bildiri/t25d.pdf Erişim Tarihi: Ocak, 2010.
  • Neelands, J., Goode, T. (2011). Structuring drama work.15th Printing. Cabridge University Press.
  • Okvuran, A. (1993). Yaratıcı drama eğitiminin empatik beceri ve empatik eğilim düzeylerine etkisi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü. Ankara.
  • Oral, G. (2003). Yine Yazı Yazıyoruz -Okulda/işyerinde/evde kullanılabilecek yaratıcı yazı etkinlikleri ve kuramsal temelleri. Ankara: PegemA yayıncılık.
  • Özen, Z. (2011). Dorothy Heathcote’un yaratıcı drama yaklaşımları. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü. Ankara.
  • Öztürk, E. (2007). İlköğretim beşinci sınıf öğrencilerinin yaratıcı yazma becerilerinin değerlendirilmesi. Yayımlanmamış doktora tezi. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • San, İ. (2002). Yaratıcı dramanın eğitsel boyutları. Ömer Adıgüzel (Ed.).Yaratıcı Drama Prof. Dr. İnci San’a Armağan (s.113-122). Ankara: Naturel Yayıncılık.
  • Sağlam, T. (2004). Dramatik eğitim amaç mı? araç mı?. A.Ü. DTCF-Tiyatro Bölümü, Tiyatro Araştırmaları Dergisi, 17, 4-21.
  • Susar Kırmızı, F. (2008). Türkçe dersinde yaratıcı drama yöntemine dayalı yaratıcı yazma Çalışmalarının Yazmaya Yönelik Tutuma Etkisi. Yaratıcı Drama Dergisi, 4 (7), 51-68.
  • Susar-Kırmızı, F. (2015). Yaratıcı drama ve yaratıcı yazma uygulamalarının yaratıcı yazma başarısına etkisi. Eğitim ve Bilim, 40(181).
  • Yıldırım, A., Şimşek, H. (2011). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri, (8. Baskı) Ankara: Seçkin Yayıncılık.
There are 26 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Other Fields of Education
Journal Section Research Article
Authors

Şükran Peker This is me

Ömer Adıgüzel

Publication Date December 1, 2020
Published in Issue Year 2020 Volume: 15 Issue: 1

Cite

APA Peker, Ş., & Adıgüzel, Ö. (2020). Yaratıcı Drama Tekniklerinden Özel Mülkiyet Tekniğinin Yaratıcı Yazma Yaklaşımı ile Karşılaştırılması. Yaratıcı Drama Dergisi, 15(1), 131-166.