Bu araştırmanın amacı, Türkiye'de sınıf eğitimi alanında yaratıcı drama yöntemi ile ilgili yapılmış lisansüstü tezleri çeşitli değişkenler açısından incelemektir. Araştırma, tarama modeline dayalı durum çalışması şeklinde desenlenmiş olup doküman analizi yöntemiyle gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın evrenini, YÖKTEZ (Yükseköğretim Kurulu Tez Merkezi)’de bulunan ve konu başlığı “drama” olarak dizinlenen 1001 lisansüstü tez oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemini ise YÖKTEZ’de detaylı tarama sekmesinde “İlköğretim Sınıf Öğretmenliği Bilim Dalı”, “Sınıf Eğitimi Bilim Dalı”, “Sınıf Öğretmenliği Bilim Dalı”, “Sınıf Öğretmenliği Eğitimi” ve “Temel Eğitim Anabilim Dalı” seçeneklerinin her birinde “drama” ve “yaratıcı drama” dizinleriyle taranmış olan 56 yüksek lisans tezi ve 5 doktora tezi olmak üzere toplam 61 lisansüstü tez oluşturmaktadır. Veriler, tez inceleme formu aracılığıyla toplanmıştır. Tez inceleme formunda; Türkiye’de sınıf eğitimi alanında yaratıcı drama yöntemi ile ilgili yapılmış lisansüstü tezlerin tamamlanma yılları, türleri, yapıldığı üniversiteler, danışman unvanları, örneklem türleri ve sayıları, araştırma modelleri, veri toplama araçları, odak ve amaç değişkenleri yer almaktadır. Araştırmada; sınıf eğitimi alanında yaratıcı drama yöntemi ile ilgili yapılmış lisansüstü tezlerinin büyük çoğunluğunun yüksek lisans tezi olduğu, yapılan tezlerin 2000-2021 yılları arasında bitirildiği ve en çok tez bitirilen yılın 2019 yılı olduğu, en fazla tezin Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi bünyesinde yapıldığı, öğretim elemanı olarak Dr. Öğr. Üyesi unvanına sahip öğretim elemanlarının konu ile ilgili tezlere sayıca daha fazla danışmanlık yaptığı, örneklem grubu olarak en fazla ilkokul 4. sınıf öğrencileri ile çalışıldığı ve sayıca 1-49 arasında örneklem sayısının tercih edildiği, araştırma modeli olarak en fazla ön test son test kontrol gruplu deneysel desenin kullanıldığı, veri toplama aracı olarak sıklıkla formlara başvurulduğu ve yapılan tezlerin genellikle beceri ve değer üzerine odaklandığı sonuçlarına ulaşılmış ve bu sonuçlar doğrultusunda öneriler sunulmuştur.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | March 10, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 18 Issue: 1 |
Creative Drama Journal by Cagdas Drama Derneği is licensed under Attribution-NonCommercial 4.0 International