Sınıf Öğretmeni Adayları Yaratıcı Dramayı Nasıl Algılıyor? Algıları Neyi Yansıtıyor?: Metafor Analizi
Year 2025,
Volume: 20 Issue: 2, 1 - 20, 29.07.2025
Burak Cesur
,
Bilge Kuşdemir Kayıran
Abstract
Bu araştırmanın amacı, yaratıcı drama kavramına ve dramanın bileşenlerine yönelik sınıf öğretmeni adaylarının algılarını metaforlar yoluyla belirlemek ve bu metaforik algıların, yaratıcı drama kavramının ve bileşenlerinin özelliklerini ve amaçlarını nasıl yansıttığını ortaya koymaktır. Araştırmada nitel araştırma yaklaşımlarından biri olan fenomenoloji (olgubilim) deseni kullanılmış olup drama dersini başarıyla tamamlayan 98 sınıf öğretmeni adayından veriler toplanmıştır. Araştırmacılar tarafından geliştirilen metafor (benzetme) formu veri toplama aracı olarak kullanılmış ve elde edilen verilen içerik analizi yöntemiyle analiz edilmiştir. Sınıf öğretmen adaylarının yaratıcı drama kavramına ve dramanın bileşenlerine ilişkin geliştirdikleri metafolar ve gerekçeleri incelendiğinde, öğretmen adaylarının metaforik algılarının olumlu yönde olduğu ve bu metaforların yaratıcı dramanın ve yaratıcı dramanın bileşenlerinin özelliklerini ve amaçlarını büyük oranda yansıttığı tespit edilmiştir.
References
-
Adıgüzel, H. Ö. (2006). Yaratıcı drama kavramı, bileşenleri ve aşamaları. Yaratıcı Drama Dergisi, 1(1), 17–27.
-
Adıgüzel, H. Ö. (2009). Determination and comparison of German and Turkish participants’ perceptions of
creative drama through the metaphor (simile) method. Eğitim ve Bilim, 34(153), 25–37.
-
Adıgüzel, H. Ö., Üstündağ, T. ve Öztürk, A. (2007). İlköğretimde drama A. Öztürk (Ed.). Anadolu Üniversitesi.
-
Adıgüzel, Ö. (2020). Eğitimde yaratıcı drama. Yapı Kredi Yayınları.
-
Aykaç, N. ve Ulubey, Ö. (2008). Yaratıcı drama yöntemi ile yapılandırmacılık ilişkisinin 2005 MEB ilköğretim
programlarında değerlendirilmesi. Yaratıcı Drama Dergisi, 3(6), 25–44.
-
Çoban, A. ve Çeçen, M. (2013). Türkçe öğretmen adaylarının drama uygulamalarına ilişkin algıları. Eğitimde
Kuram ve Uygulama, 9(4), 334–353.
-
Fraenkel, J. R. ve Wallen, N. E. (2009). How to design and evaluate research in education (7th ed.). McGraw
Hill Higher Education.
-
Freeman, G., Sullivan, K. ve Fulton, C. (2003). Effects of creative drama on self-concept, social skills, and
problem behavior. The Journal of Educational Research, 96(3), 131–138.
-
Gündoğan, A. ve Ergenekon, E. (2019). “Drama hayattır” bir metafor analizi çalışması. Kastamonu Education
Journal, 27(4), 1777–1786.
-
İşyâr, Ö. Ö. (2017). Sınıf öğretmenlerinin eğitimde drama kullanımına ilişkin yeterlilik algıları ve drama kavramına
yönelik metaforları ile görüşlerinin incelenmesi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Mersin
Üniversitesi.
-
Kalyon, D. Ş. ve Aksoy, P. (2017). Sınıf öğretmeni adaylarının “drama” kavramına ilişkin algıları: Bir metafor
çalışması. SDU International Journal of Educational Studies, 4(2), 110-126.
-
Kaptan, S. Y. ve Namdar, A. O. (2021). Sınıf öğretmenlerinin yaratıcı drama ve değerlere ilişkin metaforik
algıları. Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(1), 1–15.
-
Kara, Ö. T. (2010). Dramayla öykü oluşturma yönteminin ilköğretim ikinci kademe öğretimine etkisi [Yayımlanmamışdoktora tezi]. Selçuk Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
-
Karaosmanoğlu, G. ve Metinnam, İ. (2022). Üniversite öğrencileri drama dersini neden seçiyorlar?: Ankara
Üniversitesi örneği. Yaratıcı Drama Dergisi, 17(2), 139–162.