Değişimlerin beraberinde getirdiği dinamik bir süreci
temsil eden küreselleşmeyle birlikte, ulusal sınırların ekonomik anlamda önemi
azalmış ve özellikle rekabet ortamı hızla yoğunlaşmıştır. Bu
nedenle rekabet, artık işletmelerin başarısının veya başarısızlığının
merkezinde yer almakta; dolayısıyla işletmelerin rekabet stratejileri
geliştirmesi ve değer yaratacak şekilde konumlandırması gerekmektedir. Bu bakımdan,
belirlenecek rekabet stratejisi farklı olmayı gerektirirken, potansiyel bir
rakip tarafından taklit edilemeyen yüksek düzeyde değer üreten bir strateji de,
işletmelerin sürdürülebilir rekabet üstünlüğünü elde etmelerinde etken
olacaktır. Bu çalışmayla; rekabet stratejileri ve bu kapsamda, stratejilerin
işletmelerin sürdürülebilir rekabet üstünlüğüne ulaşmadaki rolü incelenmiştir.
Along with the globalization that represents the dynamic process was
brought by the changes, the importance of national boundaries have been reduced
in economic sense and the competition environment has been rapidly intensified.
For this reason, competition is now at the center of the success or failure of
businesses; therefore, businesses need to develop and position competitive
strategies and to create value. In this respect, the competition strategy
determined needs to be different, and a high level of value-producing strategy
that cannot be imitated by a potential competitor will also have an impact on
obtaining sustainable competitive advantage. With this study; the key elements
in obtaining sustainable competitive advantage of the businesses within the
framework of the competitive strategies have been examined.
Journal Section | Articles |
---|---|
Authors | |
Publication Date | December 24, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 15 Issue: 1 |