BibTex RIS Cite

-

Year 2014, Issue: 11, 17 - 25, 01.01.2014
https://doi.org/10.17484/yedi.04534

Abstract

Laughing reveals not only joy or happiness but it also reveals a cynical attitude. Because this cynical destructivism is nervewrecking, through history, laughing is treated as a social condition that needs to be under control. Western art, progressed parallel to beliefs, developed a serious attitude towards the depiction of laughing due to the bans of Christian doctrines. Following this, it is seen that individuals who commissioned a painting demanded to be depicted in serious-looking postures that can represent their wealth and social status, since a loud laugh showing teeth is believed to demote social status. However, different from other kinds of Western art in 17th century Dutch art, peasants and the poor laughing with showing teeth are depicted. The aim of this paper is to present how new artistic styles flourished in 17th century Holland after Protestantism express the ironic state of laughing and laughter. Therefore, this paper examines the historical process of the act of laughing through a socio-cultural analysis and as a result it denotes the place of the act of laughing in art

References

  • Berger, John (2005). Görme Biçimleri, çev.: Yıldanur Salman, İstanbul: Metis Yayınları.
  • Burke, Peter (2003). Sanatın Görgü Tanıkları, çev.: Zeynep Yelçe, İstanbul: Kitap Yayınevi.
  • Celer, Zafer (2012). “17. Yüzyıl Hollanda Toplumu ve Resim Sanatı Üzerine: Bakış, Üslup ve Yorumlama”, İleti-ş-im Dergisi, (16): 73.
  • Corbin, Alain- Courtine, Jean-Jacques- Vigarello (2008). Bedenin Tarihi I, çev.: Saadet Özen, İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Gombrich, E. H. (2011). Sanatın Öyküsü, çev.: Erol Erduran-Ömer Erduran, İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Leppert, Richard (2002). Sanatta Anlamın Görüntüsü, çev.: İsmail Türkmen, İstanbul: Ayrıntı Yayınevi.
  • Sanders, Barry (2001). Kahkahanın Zaferi, çev.: Kemal Atakay, İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Tanilli, Server (1992). Yüzyılların Gerçeği ve Mirası, Cilt III, İstanbul: Cem Yayınları.
  • Turani, Adnan (1992). Dünya Sanat Tarihi, İstanbul: Remzi Kitabevi. Görsel kaynaklar
  • Resim Jan Steen “Merry Family” 110.5 x 141 cm, 1668.
  • http://www.wikipaintings.org/en/jan-steen/merry- family-1668
  • Resim Frans Hals “Gypys Girl, 58x52 cm, 1628
  • http://jahsonic.tumblr.com/post/300230978/gypsy-girl-by
  • frans-hals-via-upload-wikimedia-org
  • Resim Frans Hals “Malle Babbe” 75x64 cm, 1630.
  • h t t p : / / w w w . b a c k t o c l a s s i c s . c o m / g a l l e r y /
  • franshalsmallebabbe/
  • Resim Adriaen Brouwer: “Peasants Carousing in a Tavern” 33.3x49.2 cm, 1630.
  • http://www.terminartors.com/artworkprofile/Brouwer_
  • Adriaen-Peasants_Carousing_in_a_Tavern
  • Resim Adriaen Brouwer “Ut Çalan Adam ve Bir Kadın” 37 x 29.2 cm, 1635-38.
  • http://www.bbc.co.uk/arts/yourpaintings/artists/adriaen- brouwer
  • Resim Rembrandt ve Saskia, 131x161 cm, 1635-39. http://www.wga.hu/cgibin/search.cgi?author=rembrandt&tim
  • e=any&school=any&form=any&type=any&title=&comment=&l
  • ocation=&from=160&max=20&format=5
  • Resim Rembrandt Otoportre, 80,5x67,5 cm, 1660.
  • http://www.hdwallpapersinn.com/rembrandt-van- rijnpictures.html
  • Resim Jan Miense Molenaer, Müzik Yapan Çocuklar, 68.3x84.5 cm, 1629.
  • http://www.codart.nl/exhibitions/details/129

Sanatın Ciddiyeti Üzerine: 17. Yüzyıl Hollanda Resim Sanatında Gülme Eylemi

Year 2014, Issue: 11, 17 - 25, 01.01.2014
https://doi.org/10.17484/yedi.04534

Abstract

Gülme eylemi, sadece neşe ve mutluluğu ifade etmez, diğer bir yanıyla alaycı bir tavrı da açığa çıkarır. Alaycı yıkıcılığından
rahatsızlık duyulan gülme eylemi, tarih boyunca kontrol altına alınması gereken toplumsal bir durum olarak görülmüştür.
İnançlar ile paralel gelişen Batı Sanatı da, Hıristiyan öğretilerinin davranışlara getirdiği yasaklar sonucunda, gülme eyleminin
resmedilmesi karşısında ciddi bir tavır almıştır. Bu doğrultuda, dişleri göstererek sesli bir biçimde gülmenin sosyal statüyü
aşağıya çekeceğine inanıldığından, resim siparişi veren bireylerin, ciddi görünümlü, sosyal statü ve zenginliklerini ifade
edecek biçimde resmedildiği görülür. Fakat 17. yüzyıl Hollanda sanatında, diğer Avrupa Sanatı örneklerinden farklı olarak,
köylü ve fakir halkı kahkaha atarken resmeden eserler görülmeye başlanmıştır. Bu çalışmanın amacı, Protestanlık sonrası
17. Yüzyıl Hollanda’sında ortaya çıkan yeni sanat türlerinin, gülme ve kahkahanın ironik durumunu ne şekilde ele aldığını
ortaya koymaktır. Bu amaç doğrultusunda bu çalışmada, gülme eyleminin tarihsel süreci içinde sosyo-kültürel çözümlemeler
yapılmış ve sonuç olarak gülme eyleminin sanattaki yerine dair genel tespitlerde bulunulmuştur.

References

  • Berger, John (2005). Görme Biçimleri, çev.: Yıldanur Salman, İstanbul: Metis Yayınları.
  • Burke, Peter (2003). Sanatın Görgü Tanıkları, çev.: Zeynep Yelçe, İstanbul: Kitap Yayınevi.
  • Celer, Zafer (2012). “17. Yüzyıl Hollanda Toplumu ve Resim Sanatı Üzerine: Bakış, Üslup ve Yorumlama”, İleti-ş-im Dergisi, (16): 73.
  • Corbin, Alain- Courtine, Jean-Jacques- Vigarello (2008). Bedenin Tarihi I, çev.: Saadet Özen, İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Gombrich, E. H. (2011). Sanatın Öyküsü, çev.: Erol Erduran-Ömer Erduran, İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Leppert, Richard (2002). Sanatta Anlamın Görüntüsü, çev.: İsmail Türkmen, İstanbul: Ayrıntı Yayınevi.
  • Sanders, Barry (2001). Kahkahanın Zaferi, çev.: Kemal Atakay, İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Tanilli, Server (1992). Yüzyılların Gerçeği ve Mirası, Cilt III, İstanbul: Cem Yayınları.
  • Turani, Adnan (1992). Dünya Sanat Tarihi, İstanbul: Remzi Kitabevi. Görsel kaynaklar
  • Resim Jan Steen “Merry Family” 110.5 x 141 cm, 1668.
  • http://www.wikipaintings.org/en/jan-steen/merry- family-1668
  • Resim Frans Hals “Gypys Girl, 58x52 cm, 1628
  • http://jahsonic.tumblr.com/post/300230978/gypsy-girl-by
  • frans-hals-via-upload-wikimedia-org
  • Resim Frans Hals “Malle Babbe” 75x64 cm, 1630.
  • h t t p : / / w w w . b a c k t o c l a s s i c s . c o m / g a l l e r y /
  • franshalsmallebabbe/
  • Resim Adriaen Brouwer: “Peasants Carousing in a Tavern” 33.3x49.2 cm, 1630.
  • http://www.terminartors.com/artworkprofile/Brouwer_
  • Adriaen-Peasants_Carousing_in_a_Tavern
  • Resim Adriaen Brouwer “Ut Çalan Adam ve Bir Kadın” 37 x 29.2 cm, 1635-38.
  • http://www.bbc.co.uk/arts/yourpaintings/artists/adriaen- brouwer
  • Resim Rembrandt ve Saskia, 131x161 cm, 1635-39. http://www.wga.hu/cgibin/search.cgi?author=rembrandt&tim
  • e=any&school=any&form=any&type=any&title=&comment=&l
  • ocation=&from=160&max=20&format=5
  • Resim Rembrandt Otoportre, 80,5x67,5 cm, 1660.
  • http://www.hdwallpapersinn.com/rembrandt-van- rijnpictures.html
  • Resim Jan Miense Molenaer, Müzik Yapan Çocuklar, 68.3x84.5 cm, 1629.
  • http://www.codart.nl/exhibitions/details/129
There are 29 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Araştırma Makaleler
Authors

Neslihan Özgenç This is me

Publication Date January 1, 2014
Submission Date January 16, 2015
Published in Issue Year 2014 Issue: 11

Cite

APA Özgenç, N. (2014). Sanatın Ciddiyeti Üzerine: 17. Yüzyıl Hollanda Resim Sanatında Gülme Eylemi. Yedi(11), 17-25. https://doi.org/10.17484/yedi.04534

18409

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.