On dokuzuncu yüzyılın ortalarından itibaren, İngiltere’de geliştirilen Parian porselen bünyesiyle üretilen porselen figürler,
heykel sanatının seri üretim aracılığıyla gündelik yaşam alanlarında popüler bir unsur olarak yaygınlaşmasını sağlamış,
bu anlamda heykel sanatına yönelik algıya da farklı bir soluk getirmiş, biçimsel ve üslup özelliklerinden ziyade ait olduğu
döneme devrim niteliğindeki teknik özellikleriyle katkıda bulunmuştur. Bu porselen bünye sayesinde özellikle Victorian
Dönem’de (1837-1901) büst, portre, figürlü vazo ve sürahiler veya zengin kompozisyona sahip çok figürlü çalışmalar orta
sınıfın evlerinde seri üretilmiş heykeller ve dekoratif unsurlar olarak kendilerine yer bulmuşlardır. Parian porselen figürlerine
olan yoğun ilgi İngiltere’deki üreticiler arasında büyük bir rekabet yaşanmasına da sebep olmuştur. Bu rekabet
beraberinde farklı bünyelerdeki porselenlerin ve seramik ürünlerin geliştirilmesine de öncülük etmiştir. Bu çalışmada,
sahip olduğu plastik değerler ve malzemenin niteliği açısından hem sanatsal hem de endüstriyel değerleriyle zirve yapan
bu eserlerin Neoklasik dönem anlayışı ve sanat birlikleri sayesinde toplumla kurduğu ilişkiyle beraber Avrupa’daki benzerlerinden
farklı olarak seramik ve heykel sanatına getirdiği teknik yenilikler de incelenmiştir.
Anahtar Sözcükler: Parian, Neoklasizm, Porselen, Figüratif Heykel, Seramik.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Araştırma Makaleler |
Authors | |
Publication Date | January 1, 2016 |
Submission Date | March 2, 2016 |
Published in Issue | Year 2016 Issue: 15 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.