This paper investigates the visual representation of the modern domestic space in printed media, particularly, women’s interest publications during the Pahlavi period in Iran. The aim of the study is to understand how the notion of ‘being modern’ regarding the domestic space was explained and visualized in printed media. In other words, the main concern of this study is to explore the concepts that were mostly taken into account in the formation of the modern domestic space in Iranian publications. Therefore, publications targeted at women in the Pahlavi period were scrutinized as the study medium to display both ideas and representations around the domestic space. In these publications, visual tools including photographs, sketches, and advertisements along with texts were rigorously analyzed. The findings of the research highlighted that the ideas in terms of the modern domestic space were very similar to the notions on the modern woman. In order to bring a modern identity to the woman and the domestic space, the abandonment of traditional principles and codes were considered as the initial and necessary step. Consequently, modern concepts including women’s education, health, unveiling, and beautiful appearance were introduced in parallel with the concepts of functional, hygienic, visible, and pleasant domestic space in mass media.
Modern domestic space Iran visual representation printed publication
This paper is based on unpublished PhD dissertation entitled “Changing Discourses on Visibility and Invisibility in Iranian Domestic Architecture: A Case Study in Vali-Asr District in Tabriz (1980-2000)” by the author completed under the supervision of Prof. Dr. F. Cânâ Bilsel and co-supervision of Prof. Dr. Jale A. Erzen in the Department of Architecture at Middle East Technical University in Turkey in 2018.
Bu makale, İran'daki Pehlevi döneminde, özellikle kadınların ilgisini çeken yayınlar olmak üzere, basılı medyada modern konut mekânının görsel temsilini incelemektedir. Çalışmanın amacı, konut mekânıda ‘modern olma’ kavramının basılı medyada nasıl anlatıldığını ve görselleştirildiğini anlamaktır. Başka bir deyişle, bu çalışmanın temel kaygısı, İran yayınlarında modern konut mekânın oluşumunda en çok dikkate alınan kavramları araştırmaktır. Bu nedenle, konut mekânla ilgili hem düşünceleri hem de temsilleri yorumlamak için araştırma araçları olarak Pehlevi döneminde kadınları hedef alan yayınlar incelenmiştir. Bu yayınlarda fotoğraflar, eskizler ve reklamlar gibi görsel araçlar ile metinler incelenmiştir. Araştırmanın bulguları, modern konut mekân kavramları ile modern kadın kavramları arasında benzerlik olduğunu vurgulamıştır. Kadın ve konut mekânına modern bir kimlik kazandırmak için, ilk ve gerekli adım olarak geleneksel ilkelerin ve kodların terk edilmesi dikkate alınmıştır. Sonuç olarak, kitle iletişim araçlarında işlevsel, hijyenik, görünür ve hoş konut mekânı kavramlarıyla paralel olarak kadının eğitimi, sağlığı, başörtüsünü açması ve güzel görünümü gibi modern kavramlar tanıtılmıştır.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 18 Ocak 2021 |
Gönderilme Tarihi | 24 Ağustos 2020 |
Kabul Tarihi | 27 Aralık 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 Sayı: 25 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.