With the invention of computer and internet technologies, a new cultural paradigm of living has been established. This culture started to manifest itself across various platforms within the digital world.
Major museums around the globe have created virtual museums in digital environments to exhibit their collections to a worldwide audience. These three-dimensional virtual museums, primarily designed for informational purposes, lack interactive features. As stated by ICOM (International Council of Museums) virtual museums are classified into three types: brochure, content, and educational. In these virtual spaces, there is no direct interaction. However, the most advanced environment to exhibit history and art at a higher level to audiences is digital games. Far from being purely entertainment-driven, these digital platforms exhibit significant cultural reflections, attracting millions of users globally.
Among the many subgenres of digital games, those rooted in history, mythology, and culture can be considered digital museums or even prospective archives. This study aims to compare such historically inspired games, which authentically reflect the cultural and artistic elements of their respective periods and allow detailed exploration, with virtual museums. It will examine whether these games can be evaluated within the scope of virtual museums. Ultimately, this study argues for a re-evaluation of the scientific perspective on digital games in the context of the current digital age.
Bilgisayar ve internet teknolojisinin ortaya çıkmasıyla birlikte yeni bir yaşam kültürü oluşturulmuştur. Bu yaşam kültürü kendisini dijital dünyadaki farklı platformlarda göstermeye başlamıştır.
Dünya genelinde kurulan büyük müzeler, seksiyonlarındaki eserlerini bütün dünyaya göstermek amacıyla dijital ortamda sanal müzeler kurmuşlardır. Üç boyutlu tasarlanan bu müzeler esasında sadece bilgi amaçlı olduğu ve interaktivitenin gerçekleşmediği bir ortamdır. ICOM’a (International Council of Museums) göre broşür, içerik ve öğretici olmak üzere üç tip sanal müze vardır. Bu müzelerde doğrudan bir etkileşim söz konusu değildir. Ancak bu hususta tarihi ve sanatı daha ileri seviyede karşısındakine sunan en gelişmiş unsur ise dijital oyunlardır. Sadece eğlence amacıyla bakılmaması gereken ve milyonlarca kişi tarafından tercih edilen bu dijital ortamda kültürel yansımanın etkilerini görmek mümkündür.
Birçok alt türü bulunan oyunlardan tarihi, mitolojiyi ve kültürü temel alanlar, birer dijital müze veya ileriye dönük birer arşiv niteliği taşımaktadır. Bu çalışmada tarihten beslenen ve dönemin kültürel, sanatsal unsurları birebir yansıtan, her detayının incelenebildiği oyunların sanal müze ile karşılaştırması yapılarak sanal müze kapsamında değerlendirilip değerlendirilemeyeceği üzerine tartışılacaktır. Sonuç olarak ise yaşanılan dijital çağda oyunlara bakış açısının bilimsel anlamda yeniden değerlendirilmesi gerektiği ortaya konulacaktır.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Visual Arts (Other) |
Journal Section | Araştırma Makaleler |
Authors | |
Early Pub Date | November 26, 2024 |
Publication Date | November 28, 2024 |
Submission Date | February 16, 2024 |
Acceptance Date | November 11, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Issue: Sanatta Dijitalizm Özel Sayısı |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.