Technology, which is integrated with the changes in the economic structure, changes and improves communication. It is observed that mothers and fathers become a part of social media by producing content for their children's interests. It can be said that the socio-cultural lives of parents who manage YouTube children's channels are also shaped within this framework. This study aims to reveal how the roles of mother and father in YouTube children's channels turn into tabloid actions with the effect of entertainment and consumption phenomena. In the study, a literature review was conducted in order to analyze the relationship between new media and tabloidization and entertainment culture by reading between texts about new media. In the second stage, the contents of YouTube children's channels (Like Nastya TR, Aslıyarence and Korayzeynep), which were selected with the quota sampling technique, were first subjected to quantitative and then qualitative content analysis (semiology). The videos were tabulated using the IBM SPSS 22 program. Then, the selected videos were analyzed using the qualitative content analysis (semiology) method. In the third stage of the study, semi-structured interviews were conducted with 15 parents who have children under the age of 13, and these interviews were analyzed with the descriptive analysis technique. As a result of the study, it was observed that the parents of YouTube children's channels engaged in entertainment and consumption-oriented magazine actions. After the impression formed from the interviews with the parents, it was concluded that their children, who were in the position of spectators, were negatively affected.
İktisadi yapıdaki değişimlerle bütünleşen teknoloji, iletişimi değiştirmekte ve geliştirmektedir. Anne ve babaların çocuklarının ilgi alanlarına yönelik içerikler üreterek sosyal medyanın bir parçası haline geldikleri gözlemlenmektedir. YouTube çocuk kanallarını yöneten ebeveynlerin sosyo-kültürel yaşamlarının da bu çerçevede şekillendiği söylenebilir. Bu çalışma, YouTube çocuk kanallarında, anne ve baba rollerinin eğlence ve tüketim olgularının etkisiyle beraber nasıl birer magazinsel eyleme dönüştüğünü ortaya koymayı amaçlamaktadır. Çalışmada yeni medya ile ilgili metinler arası okuma yapılarak, magazinleşme ve eğlence kültürü ile yeni medya ilişkisini çözümlemek amacıyla literatür taraması yapılmıştır. İkinci aşamada kotalı örneklem alma tekniği ile seçilmiş olan YouTube çocuk kanallarındaki içerikler (Like Nastya TR, Aslıyarence ve Korayzeynep) önce nicel, ardından nitel içerik analizine (göstergebilim) tabi tutulmuştur. Videolar, IBM SPSS 22 programı kullanılarak tablolaştırılmıştır. Ardından seçilen videolar nitel içerik analizi (göstergebilim) yöntemi kullanılarak analiz edilmiştir. Çalışmanın üçüncü aşamasında ise 13 yaş altında çocuğu bulunan 15 ebeveyn ile yarı yapılandırılmış görüşmeler gerçekleştirilmiş ve bu görüşmeler betimsel analiz tekniği ile analiz edilmiştir. Çalışmanın sonucunda YouTube çocuk kanalları kullanıcısı ebeveynlerin eğlence ve tüketim odaklı magazinsel eylemde bulundukları gözlemlenmiştir. Ebeveynlerle gerçekleşen görüşmelerden oluşan izlenim sonrası ise izleyici konumunda bulunan çocuklarının olumsuz etkilendiği sonucuna ulaşılmıştır.
Etik Kurul İzni bulunmaktadır.
Yok
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Internet |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Early Pub Date | December 25, 2023 |
Publication Date | December 29, 2023 |
Submission Date | September 27, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Issue: 15 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.