Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

PRESENTATION OF PARENT ROLES ON YOUTUBE CHILDREN'S CHANNELS AND THE EVALUATION OF PARENT'S OPINIONS ABOUT IT

Yıl 2023, Sayı: 15, 153 - 175, 29.12.2023
https://doi.org/10.55609/yenimedya.1366640

Öz

Technology, which is integrated with the changes in the economic structure, changes and improves communication. It is observed that mothers and fathers become a part of social media by producing content for their children's interests. It can be said that the socio-cultural lives of parents who manage YouTube children's channels are also shaped within this framework. This study aims to reveal how the roles of mother and father in YouTube children's channels turn into tabloid actions with the effect of entertainment and consumption phenomena. In the study, a literature review was conducted in order to analyze the relationship between new media and tabloidization and entertainment culture by reading between texts about new media. In the second stage, the contents of YouTube children's channels (Like Nastya TR, Aslıyarence and Korayzeynep), which were selected with the quota sampling technique, were first subjected to quantitative and then qualitative content analysis (semiology). The videos were tabulated using the IBM SPSS 22 program. Then, the selected videos were analyzed using the qualitative content analysis (semiology) method. In the third stage of the study, semi-structured interviews were conducted with 15 parents who have children under the age of 13, and these interviews were analyzed with the descriptive analysis technique. As a result of the study, it was observed that the parents of YouTube children's channels engaged in entertainment and consumption-oriented magazine actions. After the impression formed from the interviews with the parents, it was concluded that their children, who were in the position of spectators, were negatively affected.

Kaynakça

  • Adorno, T. W. & Horkheimer, M. (2007). Kültür endüstrisi. İletişim Yayınları.
  • Adorno, T. W. (2003). Kültür endüstrisini yeniden düşünürken. Cogito, 36, 76-84.
  • Altunay, A. (2015). Bir sosyalleşme aracı olarak yeni medya. Selçuk İletişim, 9 (1), 410-428.
  • Aydoğan, F. (2009). Eleştirel perspektiften yeni medya. Marmara İletişim Dergisi, (15).
  • Babacan, M. E. (2016). Yeni medya ve toplumsal iktidar bağlamında özne. Çankırı Karatekin Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7 (1), 519-542.
  • Baran, D. (2017). Tasarımın ekonomi politiği “insanı yaratan tasarım. Üsküdar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 0 (5), 323-355.
  • Bayrak, T. & Cihan, B. (2021). Yeni Medyada Bağımlılık Sonucu Gelişen Dijital Obezite Olgusu. Yeni Medya Elektronik Dergisi, 5 (1), 78-94.
  • Bayraktaroğlu, A. & Uğur, U. (2011). Televizyon haberciliğinde magazinleşme olgusu. Art-e Sanat Dergisi, 4 (7), 1-47.
  • Berkman, B. (2014). Teknoloji söylemi ve yeni medyanın ekonomi politiği. Erciyes İletişim Dergisi, 3 (3).
  • Bulus, B. & Bulus, G. C. (2020). Kültür endüstrisi ürünü olarak dijital oyunlar ve dijital ekonomi. Aksaray Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 12(2), 1-6.
  • Burucuoğlu, M. & Erdoğan Yazar, E. (2019). YouTube’da fenomen performanslarının ölçülmesi üzerine bir araştırma. Journal of Business in TheDigital Age, 2 (2), 69-78.
  • Castells, M. (2005). Enformasyon çağı: Ekonomi, toplum ve kültür, birinci cilt ağ toplumunun yükselişi. (E. Kılıç, Çev.). İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları.
  • Çakmak, S. & Müezzin, E. E. (2018). Sosyal medya kullanımının iletişim becerileriyle ilişkisinin incelenmesi. Yeni Medya Elektronik Dergisi, 2 (3), 196-203.
  • Çambay, S. O. (2015). Bir toplumsallaşma aracı olarak yeni medya: Kuramsal bir değerlendirme. Karabük Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (5), 237-247.
  • Esgin, Y., Gezmen, B. & Özsürünç, R. (2022). Sosyal medyada ebeveynlerin dijital yerlilere yönelik içerik paylaşımlarının dijital kimlik inşasındaki rolü. Gaziantep University Journal of Social Sciences, 21 (4), 2079-2102.
  • Güleç, V. (2018). Aile ilişkilerinin sosyal medyayla birlikte çöküşü. Yeni Medya Elektronik Dergisi, 2 (2), 105-120.
  • İrge, N. F. (2012). enformasyon toplumu ve toplumsal değişim sürecinde sosyal medya. Akdeniz Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, (17), 63-86.
  • Karataş, Z. (2015). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Manevi Temelli Sosyal Hizmet Araştırmaları Dergisi, 1(1), 62-80.
  • Kırık, A. M. (2017). Yeni medya aracılığıyla değişen iletişim süreci: sosyal paylaşım ağlarında gençlerin konumu. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 5 (1), 230-261.
  • Kocadaş, B. (2005). Kültür ve medya. Bilig, (34), 1-13.
  • Korucu, A. T. & Ertekin, H. (2020). KPSS kursunda eğitim gören aday öğretmenlerin e-öğrenmeye yönelik tutumları. Ahmet Keleşoğlu Eğitim Fakültesi Dergisi, 2 (1), 100-113.
  • Marx, K. (1976). Ekonomi politiğin eleştirisine katkı. (4. Basım) (S. Belli, Çev.). Sol Yayınları.
  • Mestçi, A. (2009, 11-13 Şubat). Web 2.0 teknolojisi & interaktif pazarlama ve reklam modelleri. [Konferans sunumu]. Akademik Bilişim’09-XI. Akademik Bilişim Konferansı Bildirileri, Şanlıurfa, Türkiye.
  • Nardalı, S. & Balkan, E. (2019). Sosyal medya fenomenleri: Instagram ve kozmetik sektöründe bir uygulama. İzmir Katip Çelebi Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 2 (2), 176-187.
  • Özdemir, S. S., Özdemir, M., Polat, E. & Aksoy, R. (2014). Sosyal medya kavramı ve sosyal ağ sitelerinde yer alan onlıne reklam uygulamalarının incelenmesi. Ejovoc (Electronic Journal of Vocational Colleges), 4(4), 58-64.
  • Özkan, A. (2016). Dijital medya ve çocuk: Sosyelleşmenin yeni boyutları. [Yayımlanmamış doktora lisans tezi]. Sakarya Üniversitesi.
  • Özyiğit, M., & Çivi, H. (2012, 29 Şubat-2 Mart). Ekonomi politikten iktisada: Bilimsel kaybediş ideolojik kazanım. [Konferans sunumu] 3. Ulusal İktisat Kongresi. İzmir, Türkiye.
  • Şenlik, A. (2021). Sosyal medya organlarında canlı yayın yapma alışkanlığı: Twitter’da ölümlü trafik kazaları içerikli iletilerin incelenmesi. İletişim Bilimi Araştırmaları Dergisi, 1 (1), 1-14.
  • Thompson, J. B. (2008). Medya ve modernite. (Öztürk S., Çev.). İstanbul: Kırmızı Yayınları.
  • Toraman, S. (2021). Karma yöntemler araştırması: Kısa tarihi, tanımı, bakış açıları ve temel kavramlar/ Mixed methods research: A brief history, definitions, perspectives, and key elements. Nitel Sosyal Bilimler, 3(1), 1-29.
  • Tunalı, S. B. (2017). Yeni medya kavramının ekonomi politik açıdan incelenmesi. Uluslararası Kültürel ve Sosyal Araştırmalar Dergisi (UKSAD), 3(1), 35-42.
  • Uzunçayır, D., Orhan, B. E., Yardımcı, Y. & İlhan, L. (2022). Online egzersiz eğitimine katılan kadınların web 2.0 araçlarını kullanım deneyimleri: Covid-19 pandemi dönemi yapılan nitel bir araştırma. Spor ve Rekreasyon Araştırmaları Dergisi, 4 (1), 1-20.
  • Ünlükaya, A., Savaş, S. & Sucu, İ. (2021). YouTube çocuk kanallarında bulunan video içeriklerindeki temaların ortaya koyulmasına yönelik bir çalışma. Journal of Business in The Digital Age, 4 (1), 33-49.
  • Vardarlıer, P., & Zafer, C. (2019). Medya ve toplum. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Meslek Yüksekokulu Dergisi, 22(2), 355-361.
  • Yaylagül, L. (2013). Bilgisayar ve internetin ekonomi politiği. Global Media Journal: Turkish Edition, 4(7), 214-236.
  • YouTube (2020a). Nastya giysi, takı ve kozmetik için babası sorar. https://www.youtube.com/watch?v=20Pmd1dkERU
  • YouTube (2020b). Örümcek dudağını ısırdı. https:// www.youtube.com/watch?v=jBSoyxtyzd8
  • YouTube (2020c). Nastya ve babası çocuklar için, havuzda nasıl yüzüleceği hakkında şarkı söylüyorlar. https://www.youtube.com/watch?v=kkc65zLHVEA
  • YouTube (2020d). Nastya ve arkadaşı anı prenses elbiselerini giyinir. https://www.youtube.com/ watch?v=9gBbDHqL3EE&t=12s
  • YouTube (2021a). Nastya, kıyafet, takı ve makyaj oyuncaklarıyla oynuyormuş gibi yapıyor https://www.youtube.com/watch?v=KrzqP_EkW6U&t=220s
  • YouTube (2021b). Kapışma BİM VS A101!! (Bakalım kim kazanacak?). https://www.youtube.com/watch?v=lY4GhhcpWME
  • YouTube (2022a). https://www.youtube.com/watch?v=Z1Ah3fUVaJc&t=181
  • YouTube (2022b). Okula dönüş, kırtasiye, kıyafet, kozmetik 2022. https://www.youtube.com/watch?v=69Xp4NqsIQc
  • YouTube (2023). Görmedim, duymadım, bilmiyorum yemek challenge!! https://www.youtube.com/watch?v=jjxiNHqn0TA&t=69s

YouTube Çocuk Kanallarında Anne-Baba Rollerinin Sunumu ve Buna Yönelik Ebeveyn Görüşlerinin Değerlendirilmesi

Yıl 2023, Sayı: 15, 153 - 175, 29.12.2023
https://doi.org/10.55609/yenimedya.1366640

Öz

İktisadi yapıdaki değişimlerle bütünleşen teknoloji, iletişimi değiştirmekte ve geliştirmektedir. Anne ve babaların çocuklarının ilgi alanlarına yönelik içerikler üreterek sosyal medyanın bir parçası haline geldikleri gözlemlenmektedir. YouTube çocuk kanallarını yöneten ebeveynlerin sosyo-kültürel yaşamlarının da bu çerçevede şekillendiği söylenebilir. Bu çalışma, YouTube çocuk kanallarında, anne ve baba rollerinin eğlence ve tüketim olgularının etkisiyle beraber nasıl birer magazinsel eyleme dönüştüğünü ortaya koymayı amaçlamaktadır. Çalışmada yeni medya ile ilgili metinler arası okuma yapılarak, magazinleşme ve eğlence kültürü ile yeni medya ilişkisini çözümlemek amacıyla literatür taraması yapılmıştır. İkinci aşamada kotalı örneklem alma tekniği ile seçilmiş olan YouTube çocuk kanallarındaki içerikler (Like Nastya TR, Aslıyarence ve Korayzeynep) önce nicel, ardından nitel içerik analizine (göstergebilim) tabi tutulmuştur. Videolar, IBM SPSS 22 programı kullanılarak tablolaştırılmıştır. Ardından seçilen videolar nitel içerik analizi (göstergebilim) yöntemi kullanılarak analiz edilmiştir. Çalışmanın üçüncü aşamasında ise 13 yaş altında çocuğu bulunan 15 ebeveyn ile yarı yapılandırılmış görüşmeler gerçekleştirilmiş ve bu görüşmeler betimsel analiz tekniği ile analiz edilmiştir. Çalışmanın sonucunda YouTube çocuk kanalları kullanıcısı ebeveynlerin eğlence ve tüketim odaklı magazinsel eylemde bulundukları gözlemlenmiştir. Ebeveynlerle gerçekleşen görüşmelerden oluşan izlenim sonrası ise izleyici konumunda bulunan çocuklarının olumsuz etkilendiği sonucuna ulaşılmıştır.

Etik Beyan

Etik Kurul İzni bulunmaktadır.

Destekleyen Kurum

Yok

Kaynakça

  • Adorno, T. W. & Horkheimer, M. (2007). Kültür endüstrisi. İletişim Yayınları.
  • Adorno, T. W. (2003). Kültür endüstrisini yeniden düşünürken. Cogito, 36, 76-84.
  • Altunay, A. (2015). Bir sosyalleşme aracı olarak yeni medya. Selçuk İletişim, 9 (1), 410-428.
  • Aydoğan, F. (2009). Eleştirel perspektiften yeni medya. Marmara İletişim Dergisi, (15).
  • Babacan, M. E. (2016). Yeni medya ve toplumsal iktidar bağlamında özne. Çankırı Karatekin Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7 (1), 519-542.
  • Baran, D. (2017). Tasarımın ekonomi politiği “insanı yaratan tasarım. Üsküdar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 0 (5), 323-355.
  • Bayrak, T. & Cihan, B. (2021). Yeni Medyada Bağımlılık Sonucu Gelişen Dijital Obezite Olgusu. Yeni Medya Elektronik Dergisi, 5 (1), 78-94.
  • Bayraktaroğlu, A. & Uğur, U. (2011). Televizyon haberciliğinde magazinleşme olgusu. Art-e Sanat Dergisi, 4 (7), 1-47.
  • Berkman, B. (2014). Teknoloji söylemi ve yeni medyanın ekonomi politiği. Erciyes İletişim Dergisi, 3 (3).
  • Bulus, B. & Bulus, G. C. (2020). Kültür endüstrisi ürünü olarak dijital oyunlar ve dijital ekonomi. Aksaray Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 12(2), 1-6.
  • Burucuoğlu, M. & Erdoğan Yazar, E. (2019). YouTube’da fenomen performanslarının ölçülmesi üzerine bir araştırma. Journal of Business in TheDigital Age, 2 (2), 69-78.
  • Castells, M. (2005). Enformasyon çağı: Ekonomi, toplum ve kültür, birinci cilt ağ toplumunun yükselişi. (E. Kılıç, Çev.). İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları.
  • Çakmak, S. & Müezzin, E. E. (2018). Sosyal medya kullanımının iletişim becerileriyle ilişkisinin incelenmesi. Yeni Medya Elektronik Dergisi, 2 (3), 196-203.
  • Çambay, S. O. (2015). Bir toplumsallaşma aracı olarak yeni medya: Kuramsal bir değerlendirme. Karabük Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (5), 237-247.
  • Esgin, Y., Gezmen, B. & Özsürünç, R. (2022). Sosyal medyada ebeveynlerin dijital yerlilere yönelik içerik paylaşımlarının dijital kimlik inşasındaki rolü. Gaziantep University Journal of Social Sciences, 21 (4), 2079-2102.
  • Güleç, V. (2018). Aile ilişkilerinin sosyal medyayla birlikte çöküşü. Yeni Medya Elektronik Dergisi, 2 (2), 105-120.
  • İrge, N. F. (2012). enformasyon toplumu ve toplumsal değişim sürecinde sosyal medya. Akdeniz Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, (17), 63-86.
  • Karataş, Z. (2015). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Manevi Temelli Sosyal Hizmet Araştırmaları Dergisi, 1(1), 62-80.
  • Kırık, A. M. (2017). Yeni medya aracılığıyla değişen iletişim süreci: sosyal paylaşım ağlarında gençlerin konumu. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 5 (1), 230-261.
  • Kocadaş, B. (2005). Kültür ve medya. Bilig, (34), 1-13.
  • Korucu, A. T. & Ertekin, H. (2020). KPSS kursunda eğitim gören aday öğretmenlerin e-öğrenmeye yönelik tutumları. Ahmet Keleşoğlu Eğitim Fakültesi Dergisi, 2 (1), 100-113.
  • Marx, K. (1976). Ekonomi politiğin eleştirisine katkı. (4. Basım) (S. Belli, Çev.). Sol Yayınları.
  • Mestçi, A. (2009, 11-13 Şubat). Web 2.0 teknolojisi & interaktif pazarlama ve reklam modelleri. [Konferans sunumu]. Akademik Bilişim’09-XI. Akademik Bilişim Konferansı Bildirileri, Şanlıurfa, Türkiye.
  • Nardalı, S. & Balkan, E. (2019). Sosyal medya fenomenleri: Instagram ve kozmetik sektöründe bir uygulama. İzmir Katip Çelebi Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 2 (2), 176-187.
  • Özdemir, S. S., Özdemir, M., Polat, E. & Aksoy, R. (2014). Sosyal medya kavramı ve sosyal ağ sitelerinde yer alan onlıne reklam uygulamalarının incelenmesi. Ejovoc (Electronic Journal of Vocational Colleges), 4(4), 58-64.
  • Özkan, A. (2016). Dijital medya ve çocuk: Sosyelleşmenin yeni boyutları. [Yayımlanmamış doktora lisans tezi]. Sakarya Üniversitesi.
  • Özyiğit, M., & Çivi, H. (2012, 29 Şubat-2 Mart). Ekonomi politikten iktisada: Bilimsel kaybediş ideolojik kazanım. [Konferans sunumu] 3. Ulusal İktisat Kongresi. İzmir, Türkiye.
  • Şenlik, A. (2021). Sosyal medya organlarında canlı yayın yapma alışkanlığı: Twitter’da ölümlü trafik kazaları içerikli iletilerin incelenmesi. İletişim Bilimi Araştırmaları Dergisi, 1 (1), 1-14.
  • Thompson, J. B. (2008). Medya ve modernite. (Öztürk S., Çev.). İstanbul: Kırmızı Yayınları.
  • Toraman, S. (2021). Karma yöntemler araştırması: Kısa tarihi, tanımı, bakış açıları ve temel kavramlar/ Mixed methods research: A brief history, definitions, perspectives, and key elements. Nitel Sosyal Bilimler, 3(1), 1-29.
  • Tunalı, S. B. (2017). Yeni medya kavramının ekonomi politik açıdan incelenmesi. Uluslararası Kültürel ve Sosyal Araştırmalar Dergisi (UKSAD), 3(1), 35-42.
  • Uzunçayır, D., Orhan, B. E., Yardımcı, Y. & İlhan, L. (2022). Online egzersiz eğitimine katılan kadınların web 2.0 araçlarını kullanım deneyimleri: Covid-19 pandemi dönemi yapılan nitel bir araştırma. Spor ve Rekreasyon Araştırmaları Dergisi, 4 (1), 1-20.
  • Ünlükaya, A., Savaş, S. & Sucu, İ. (2021). YouTube çocuk kanallarında bulunan video içeriklerindeki temaların ortaya koyulmasına yönelik bir çalışma. Journal of Business in The Digital Age, 4 (1), 33-49.
  • Vardarlıer, P., & Zafer, C. (2019). Medya ve toplum. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Meslek Yüksekokulu Dergisi, 22(2), 355-361.
  • Yaylagül, L. (2013). Bilgisayar ve internetin ekonomi politiği. Global Media Journal: Turkish Edition, 4(7), 214-236.
  • YouTube (2020a). Nastya giysi, takı ve kozmetik için babası sorar. https://www.youtube.com/watch?v=20Pmd1dkERU
  • YouTube (2020b). Örümcek dudağını ısırdı. https:// www.youtube.com/watch?v=jBSoyxtyzd8
  • YouTube (2020c). Nastya ve babası çocuklar için, havuzda nasıl yüzüleceği hakkında şarkı söylüyorlar. https://www.youtube.com/watch?v=kkc65zLHVEA
  • YouTube (2020d). Nastya ve arkadaşı anı prenses elbiselerini giyinir. https://www.youtube.com/ watch?v=9gBbDHqL3EE&t=12s
  • YouTube (2021a). Nastya, kıyafet, takı ve makyaj oyuncaklarıyla oynuyormuş gibi yapıyor https://www.youtube.com/watch?v=KrzqP_EkW6U&t=220s
  • YouTube (2021b). Kapışma BİM VS A101!! (Bakalım kim kazanacak?). https://www.youtube.com/watch?v=lY4GhhcpWME
  • YouTube (2022a). https://www.youtube.com/watch?v=Z1Ah3fUVaJc&t=181
  • YouTube (2022b). Okula dönüş, kırtasiye, kıyafet, kozmetik 2022. https://www.youtube.com/watch?v=69Xp4NqsIQc
  • YouTube (2023). Görmedim, duymadım, bilmiyorum yemek challenge!! https://www.youtube.com/watch?v=jjxiNHqn0TA&t=69s
Toplam 44 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular İnternet
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Ali Okan Demir 0000-0003-4609-2855

Ferihan Ayaz 0000-0001-5083-1150

Erken Görünüm Tarihi 25 Aralık 2023
Yayımlanma Tarihi 29 Aralık 2023
Gönderilme Tarihi 27 Eylül 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Sayı: 15

Kaynak Göster

APA Demir, A. O., & Ayaz, F. (2023). YouTube Çocuk Kanallarında Anne-Baba Rollerinin Sunumu ve Buna Yönelik Ebeveyn Görüşlerinin Değerlendirilmesi. Yeni Medya(15), 153-175. https://doi.org/10.55609/yenimedya.1366640