Research Article
BibTex RIS Cite

ACOUSTIC ANALYSIS OF THE STRIKING ZONES AND STRIKING ANGLES OF PLECTRUM IN BAGLAMA PERFORMANCE

Year 2025, Volume: 8 Issue: 2, 1 - 23, 30.06.2025
https://doi.org/10.51576/ymd.1649295

Abstract

ABSTRACT
The baglama, one of the basic instruments of Turkish folk music in ancient Anatolian lands, is a traditional stringed instrument that is thought to be derived from the kopuz and has different lengths and forms in a wide geography, with three rows of strings and a sound width of two and a half octaves, and is widely played with a plectrum today. The sound on the baglama is created by the vibration of the string through the plectrum first spreading to the body and then to all parts. The quality of the sound produced on the baglama is directly related to the way of using the plectrum. Differences in the striking zones and striking angles of the plectrum result in timbral differences. Obtaining a good sound from the baglama is a common desire of all performers. However, since the performers adopt different striking zones and striking angles on the baglama, there are differences in the timbres they produce. In this respect, this study aims to examine the effects of the striking zones and striking angles on the produced timbre from an acoustic point of view. When the literature was reviewed, no similar study was found in which the effects of plectrum stroke types on the sound were examined using long-term sound spectrum and detailed measurement techniques. This study is significant as it is the first on this subject, as it reveals the diversity in the use of the plectrum in baglama with acoustic analysis and provides guidance for the performers on the use of the plectrum. Fourier transform was used to evaluate the data obtained in the study. The sounds obtained were compared using 1/3 octave band and Long -Term Average Spectrum analysis techniques. As a result of the analyses, it was determined that VB2 produced a different and higher level of sound in the entire frequency band compared to the other beat regions. When the acoustic analyses of the plectrum stroke angles were compared, it was concluded that MA6 and MA7 had higher frequency values than the others.

References

  • Açın, C. (1994). Enstruman bilimi (Organoloji). İstanbul: Yenidoğan Basımevi Ltd. Şti.
  • Altuğ, N. (1997). Müzik eğitiminde metot ve yöntem. 1. Türk Müziği Sempozyumu, Balıkesir: Taner Ofset.
  • Altuğ, N. (1999). Uygulamalı temel bağlama eğitimi. İzmir: Anadolu Matbaası.
  • Berg, R. ve Stork, D. (2005). The physics of sound. San Francisco: Pearson Education Inc.
  • Cresswell, J. W. (2003). Qualitative, quantitative, and mixed methods approaches. Research Design, 10(08941939.2012), 723954.
  • Çiçekçioğlu, Ü. (2006). Kısa sap bağlama (çöğür) metodu. İzmir: Deniz Matbaacılık.
  • Değirmenli, E. (2014). Akustik ölçüm teknikleri kullanılarak üretilen ud ses tablasının titreşim özelliklerinin kontrolü üzerine yeni bir yöntem önerisi. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Gazi Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü, Ankara.
  • Değirmenli, E. (2018). Türk müziği çalgılarından Udda ses oluşumunun incelenmesi ve telli çalgıların ses karakteri açısından tasarımlarının belirlenmesine dair yöntem önerisi. (Yayımlanmamış Doktora Tezi) Gazi Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü, Ankara.
  • Ekici, S. (2006). Bağlama eğitimi yöntem ve teknikleri. Ankara: Denizyıldızı Matbaacılık.
  • Fletcher, N. H. ve Rossing, T. D. (1991). The physics of musical ınstruments. New York: Springer Verlag.
  • Güler, E. (2017). Uzun sap bağlama ve tanburun organolojik ve icra özellikleri açısından karşılaştırılması. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Atatürk Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü, Erzurum.
  • Haşhaş, S. (2013). Bağlama eğitiminde, bağlama tutuş, mızrap (tezene) tutuş-vuruş yönlerinin yeri ve önemi üzerine bir inceleme. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Erzurum.
  • Kammler, D. W. (2000). A first course in fourier analysis. USA: Cambridge Prentice Hall.
  • Kaptan, Z. (2007). Ülkemizde bağlama ve klasik gitarın sanatsal ve öğretsel süreçler açısından karşılaştırmalı olarak incelenmesi. (Yayımlanmamış Doktora Tezi). Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bolu.
  • Okay, H. H. ve Kurtaslan, Z. (2013). Keman ve viyolada ton üretimi. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 2(1), 274-283.
  • Önen, U. (2007). Ses kayıt ve müzik teknolojileri. İstanbul: Çitlembik Yayınları.
  • Parlak, E. (2000). Türkiye’de el ile (Şelpe) bağlama çalma geleneği ve çalış teknikleri. Ankara: Kültür Bakanlığı Yayınları.
  • Pasinlioğlu, T. ve Pasinlioğlu, K. (2016). Ses uygulamalarında efekt ve sinyal işlemciler. İstanbul: Cinius Yayınları.
  • Saçan, M. (2006). Bağlama öğrenim ve eğitim metodu. İzmir: Senfoni Müzik Evi.
  • Topcan, T. (2011). Flüt eğitiminde Marcel Moyse'a ait? De La Sonorite? adlı metodun içeriği ve çalışma yöntemleri. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). İnönü Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Malatya.
  • Yayla, A. (2000). Güzel sanatlar eğitimi bölümü müzik eğitimi anabilim dalı flüt eğitiminde öğrencilerin psikomotor alan hedef ve davranışlara ulaşma düzeyleri. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Denizli.
  • Yener, S. (1987). Bağlama öğretim metodu-III. Trabzon: Kuzey Gazetecilik Matbaacılık ve Ambalaj Sanayii A. Ş.
  • Zeren, A. (2009). Müzik fiziği. (4. Basım). İstanbul: Pan Yayıncılık.
  • Ziyagil, H. E. (2014). İleri teknik ve uygulamalarla anlatımlı-görüntülü ud metodu. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.

BAĞLAMA İCRASINDA MIZRABIN VURUŞ BÖLGELERİ VE VURUŞ AÇILARININ AKUSTİK AÇIDAN İNCELENMESİ

Year 2025, Volume: 8 Issue: 2, 1 - 23, 30.06.2025
https://doi.org/10.51576/ymd.1649295

Abstract

Kadim Anadolu topraklarında Türk halk müziğinin temel çalgılarından olan bağlama; kopuzdan türediği düşünülen ve geniş bir coğrafyada farklı boy ve formları görülen, üç sıra tel dizilimi ve iki buçuk oktav ses genişliği ile günümüzde yaygın olarak mızrapla çalınan geleneksel telli bir çalgıdır. Bağlamada ses, mızrap aracılığıyla telde oluşan titreşimin önce gövdeye, ardından tüm bölümlere yayılmasıyla oluşmaktadır. Bağlamada üretilen tınının niteliği, mızrabı kullanma şekli ile doğrudan ilişkili olarak görülmektedir. Mızrabın vuruş bölgesi ve vuruş açılarındaki farklılıklar, bağlamadan üretilen tını açısından birtakım değişikliklere yol açmaktadır. Bağlamadan iyi bir tını elde etmek tüm icracıların ortak isteğidir. Ancak icracılar, bağlamada farklı vuruş bölgesi ve vuruş açıları benimsediğinden, ürettikleri tınılarda da farklılıklar oluşmaktadır. Bu açıdan çalışma, bağlamadaki vuruş bölgeleri ve vuruş açılarının üretilen tınıdaki etkilerini akustik açıdan incelemeyi amaçlamaktadır. Literatür tarandığında, bağlamada mızrap vuruş çeşitlerinin ses üzerindeki etkilerinin, uzun dönemli ses spektrumu ve detaylı ölçüm teknikleri kullanılarak incelendiği benzer bir çalışmaya rastlanmamıştır. Bağlamada mızrap kullanımındaki çeşitliliğin akustik analizler ile ortaya konulması, icracılar için mızrap kullanımı konusunda yol gösterici olması ve bu konu ile ilgili ilk araştırma olması sebebiyle bu çalışma önem taşımaktadır. Çalışmada bağlama icrasında yaygın olarak kullanılan üç farklı vuruş bölgesi ve yedi farklı vuruş açısı belirlenmiştir. Belirlenen vuruş bölgeleri ve vuruş açıları denenerek veriler kaydedilmiştir. Çalışmada elde edilen verilerin değerlendirilmesinde ise Fourier dönüşümünden yararlanılmıştır. Elde edilen sesler 1/3 oktav bandı ve uzun dönem ses spektrumu analiz tekniği kullanılarak karşılaştırılmıştır. Analizler sonucunda vuruş bölgesi karşılaştırmalarında VB2’nin diğer vuruş bölgelerine göre tüm frekans bandında daha farklı ve yüksek düzeyde ses oluşturduğu tespit edilmiştir. Mızrap vuruş açılarının akustik analizleri karşılaştırıldığında ise MA6 ve MA7’nin diğerlerinden daha yüksek frekans değerlerinde olduğu sonucuna ulaşılmıştır.

References

  • Açın, C. (1994). Enstruman bilimi (Organoloji). İstanbul: Yenidoğan Basımevi Ltd. Şti.
  • Altuğ, N. (1997). Müzik eğitiminde metot ve yöntem. 1. Türk Müziği Sempozyumu, Balıkesir: Taner Ofset.
  • Altuğ, N. (1999). Uygulamalı temel bağlama eğitimi. İzmir: Anadolu Matbaası.
  • Berg, R. ve Stork, D. (2005). The physics of sound. San Francisco: Pearson Education Inc.
  • Cresswell, J. W. (2003). Qualitative, quantitative, and mixed methods approaches. Research Design, 10(08941939.2012), 723954.
  • Çiçekçioğlu, Ü. (2006). Kısa sap bağlama (çöğür) metodu. İzmir: Deniz Matbaacılık.
  • Değirmenli, E. (2014). Akustik ölçüm teknikleri kullanılarak üretilen ud ses tablasının titreşim özelliklerinin kontrolü üzerine yeni bir yöntem önerisi. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Gazi Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü, Ankara.
  • Değirmenli, E. (2018). Türk müziği çalgılarından Udda ses oluşumunun incelenmesi ve telli çalgıların ses karakteri açısından tasarımlarının belirlenmesine dair yöntem önerisi. (Yayımlanmamış Doktora Tezi) Gazi Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü, Ankara.
  • Ekici, S. (2006). Bağlama eğitimi yöntem ve teknikleri. Ankara: Denizyıldızı Matbaacılık.
  • Fletcher, N. H. ve Rossing, T. D. (1991). The physics of musical ınstruments. New York: Springer Verlag.
  • Güler, E. (2017). Uzun sap bağlama ve tanburun organolojik ve icra özellikleri açısından karşılaştırılması. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Atatürk Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü, Erzurum.
  • Haşhaş, S. (2013). Bağlama eğitiminde, bağlama tutuş, mızrap (tezene) tutuş-vuruş yönlerinin yeri ve önemi üzerine bir inceleme. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Erzurum.
  • Kammler, D. W. (2000). A first course in fourier analysis. USA: Cambridge Prentice Hall.
  • Kaptan, Z. (2007). Ülkemizde bağlama ve klasik gitarın sanatsal ve öğretsel süreçler açısından karşılaştırmalı olarak incelenmesi. (Yayımlanmamış Doktora Tezi). Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bolu.
  • Okay, H. H. ve Kurtaslan, Z. (2013). Keman ve viyolada ton üretimi. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 2(1), 274-283.
  • Önen, U. (2007). Ses kayıt ve müzik teknolojileri. İstanbul: Çitlembik Yayınları.
  • Parlak, E. (2000). Türkiye’de el ile (Şelpe) bağlama çalma geleneği ve çalış teknikleri. Ankara: Kültür Bakanlığı Yayınları.
  • Pasinlioğlu, T. ve Pasinlioğlu, K. (2016). Ses uygulamalarında efekt ve sinyal işlemciler. İstanbul: Cinius Yayınları.
  • Saçan, M. (2006). Bağlama öğrenim ve eğitim metodu. İzmir: Senfoni Müzik Evi.
  • Topcan, T. (2011). Flüt eğitiminde Marcel Moyse'a ait? De La Sonorite? adlı metodun içeriği ve çalışma yöntemleri. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). İnönü Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Malatya.
  • Yayla, A. (2000). Güzel sanatlar eğitimi bölümü müzik eğitimi anabilim dalı flüt eğitiminde öğrencilerin psikomotor alan hedef ve davranışlara ulaşma düzeyleri. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Denizli.
  • Yener, S. (1987). Bağlama öğretim metodu-III. Trabzon: Kuzey Gazetecilik Matbaacılık ve Ambalaj Sanayii A. Ş.
  • Zeren, A. (2009). Müzik fiziği. (4. Basım). İstanbul: Pan Yayıncılık.
  • Ziyagil, H. E. (2014). İleri teknik ve uygulamalarla anlatımlı-görüntülü ud metodu. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
There are 24 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Interpretation in Turkish Folk Music
Journal Section Research Articles
Authors

Erdal Uludağ 0000-0003-1397-7120

Early Pub Date April 29, 2025
Publication Date June 30, 2025
Submission Date March 1, 2025
Acceptance Date April 17, 2025
Published in Issue Year 2025 Volume: 8 Issue: 2

Cite

APA Uludağ, E. (2025). BAĞLAMA İCRASINDA MIZRABIN VURUŞ BÖLGELERİ VE VURUŞ AÇILARININ AKUSTİK AÇIDAN İNCELENMESİ. Yegah Müzikoloji Dergisi, 8(2), 1-23. https://doi.org/10.51576/ymd.1649295