The purpose of this study is to examine the attitudes of students attending fine arts high schools towards music instrument training courses in terms of various variables. Music occupies an important place in human life with its multidimensional aspects. In this context, music has sometimes served as a rehabilitative tool for individuals, and at other times, it has witnessed every moment of daily life. For this reason, music plays a central role in education, as it is crucial in shaping human life. In the research, a literature review was initially conducted to support the study. As a method, a descriptive survey model was used, and the effects of dependent variables on independent variables were analyzed through various statistical data. The research was applied directly to the sample group, and SPSS 21.0 software was used as a data analysis tool. For detecting significant differences among variables, a p-value of <0.05 was considered. Moreover, the arithmetic mean (x̄) was also taken into account in the interpretation of the data. Particularly, significant differences were observed in terms of gender and grade level through t-tests and variance analysis. The analysis of the data suggests that students have a generally positive attitude towards the music instrument training course, but certain areas for improvement were identified. In conclusion, it may be considered beneficial for school counseling services to periodically inform students about the importance of the course. Additionally, organizing career days in schools could help students understand how playing a musical instrument could positively impact their future job opportunities and career development.
Bu araştırmada güzel sanatlar liselerinde öğrenim gören öğrencilerin çalgı eğitimi dersine yönelik tutumlarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi amaçlanmıştır. Müzik insan hayatında çok boyutlu yönleriyle önemli yer tutmaktadır. Bu anlamda müzik bazen insanlar için bir rehabilite aracı olmuş bazen de günlük hayatımızda yaşadığımız her ana şahit olmuştur. İşte bu nedenle insan hayatının şekillenmesinde önemli rol oynayan müzik eğitim anlamında da hayatın merkezinde yer edinmiştir. Araştırmada öncelikle literatür taraması yapılmış ve çalışma bu anlamda desteklenmiştir. Yöntem olarak ise, betimsel tarama modeli ile bağımlı değişkenlerin bağımsız değişkenler üzerindeki etkisi çeşitli istatistiksel verilerle analiz edilmiştir. Araştırma doğrudan örneklem üzerinde uygulanmış olup, veri ölçme aracı olarak da SPSS 21.0 analiz programı kullanılmıştır. Değişkenler arasındaki anlamlı farklılığın tespiti için p<,05 değeri esas alınmıştır. Ayrıca verilerin yorumlanmasında aritmetik ortalama (x̄)’da dikkate alınmıştır. Özellikle cinsiyet ve sınıf değişkeni açısından t testi ve varyans analizine göre anlamlı farklılıkların olduğu görülmüştür. Verilerin analiz edilmesi sonucu öğrencilerin çalgı eğitimi dersine karşı daha çok olumlu bir tutum içinde olduğu ancak geliştirilebilir yönlerinde tespit edildiği söylenebilir. Sonuç olarak rehberlik servislerince öğrencilere zaman zaman ders bazında dersin önemi ile ilgili olarak bilgilendirmeler yapmaları, öğrenciler çalmış olduğu müzik aletinin gelecekte hem iş istihdamı hem de kariyer yapma noktasında kendilerine olumlu yönde dönüt sağlayacağını bilmeleri hususunda okulda kariyer günleri yapılması düşünülebilir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Music Education |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Early Pub Date | February 25, 2025 |
Publication Date | |
Submission Date | January 16, 2025 |
Acceptance Date | February 23, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 8 Issue: 1 |