Türk makam müziğinde köçek hem dans etmek için icra edilen müstakil bir parçayı hem de takım olarak birbiri ardına sıralanmış sözel ve çalgısal türleri ifade etmektedir. Lavtacı Andon Efendi ’den aktarımla 1905-1907 tarihleri arasında Udi Nevres Bey tarafından notaya alınan Gerdaniye ve Karcığar köçek takımları içeren defter İBB (İstanbul Büyükşehir Belediyesi) Atatürk kütüphanesinde bulunmaktadır. Çalışmamızda köçek takımlarında çalgısal olarak icra edilen yerel türler ele alınmış ve makamsal özelliklerinin yanı sıra bilhassa usul ve motif içerikleri analiz edilmiştir. Çalışmanın amacı tespit edilen yerel türlerin aidiyet bakımından kısa tanımlarıyla birlikte makam, usul ve motif yönünden yapısal özelliklerini ortaya koymaktır. Bu doğrultuda türlerin ‘aranağme’, ‘saz’ genellemeleri içinde kaybolmasının önüne geçmektir. Ayrıca Nevres Bey’in köçek takımlarındaki performans notları verilmiş ve köçekçelerin nasıl icra edileceği konusunda önemli bilgilere değinilmiştir. Sonuç olarak köçek takımlarının icra pratiği ve içinde tespit edilen yerel türlerin Türk makam müziği geleneğindeki yerinin önemi ve doğal seçilim ya da tercihler doğrultusunda bazı türlerin günümüze geldiği veya kaybolduğu görülmüştür.
In Turkish makam music, köçek refers both to an independent piece performed for dancing and to verbal and instrumental genres arranged one after the other like a suite. The notebook containing Gerdaniye and Karcığar köçek suites are written down by Udi Nevres Bey between 1905-1907, as quoted by Lavtacı Andon Efendi, is located in IBB (İstanbul Metropolitan Municipality) Atatürk Library. In our study, the local genres performed instrumentally in köçek suites are discussed and their makam characteristics as well as especially their usul (rhythm ciycle) and motif contents are analysed. The aim of the study is to reveal the structural characteristics of the identified local genres in terms of makam, usul and motifs along with their brief definitions in terms of belonging. In this direction, it is to prevent the genres from being lost in the generalisations of ‘aranağme’ and ‘saz’. In addition, Nevres Bey's performance notes in the köçek suites are given and important information on how to perform the köçekçes is mentioned. As a result, it has been seen that the performance practice of the köçek suits and the importance of the place of the local genres identified in them in the Turkish makam music tradition and that some genres have survived or disappeared in line with natural selection or preferences.
köçek suite local genres usul (rhythm ciycle) udi nevres bey lavtacı andon efendi Ottoman-Turkish music
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Theories of Music |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Early Pub Date | July 31, 2025 |
Publication Date | |
Submission Date | June 10, 2025 |
Acceptance Date | July 22, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 8 Issue: 3 |