ÖZ
Bu araştırmada göç kavramı üzerinden Antalya ili Korkuteli ilçesi Yeleme Köyü’nün sahip olduğu geleneksel müzik kültürü ele alınmaktadır. 1864 yılında sonlanan Rus-Kafkas Savaşı sebebiyle Rus Çarlığı’nın baskıcı politika ve dayatmalarına boyun eğmek istemeyen Çerkes halkı vatanlarından
Osmanlı topraklarına zorunlu göç etmeye mecbur bırakılmışlardır. Zorunlu göç ile Çerkesler Osmanlı topraklarında iskân edilmiştir. Bu anlamda Yeleme Köyü, Teke yöresinde bulunan ve büyük çoğunluğunun Çerkeslerin alt boylarından olan Abzeh nüfusunun oluşturduğu, Çerkes halkının kültürel ve müzikal kimliğini yaşatmaya devam eden bir yerleşim yeridir. Bu anlamda, araştırma probleminde göç ve diaspora süreçlerinin müzikal kimlik üzerindeki etkileri bağlamında, Yeleme Çerkeslerinin müzikal kimliğine ilişkin hangi göstergelerin ortaya çıktığı üzerinde durulmuştur.
Araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden durum çalışması (case study) deseni kullanılarak sahada farklı tarihlerde yarı yapılandırılmış görüşme ve gözlem gerçekleştirilmiş, görsel-işitsel kayıtlar alınmıştır. Konuya ilişkin literatür, sahada görüşme ve gözlemlerden elde edilen veriler neticesinde kültürel ve müzikal kimliğin betimlemesinin yanı sıra, Yeleme’nin sahip olduğu halk şarkılarının da transkripsiyonu gerçekleştirilerek notaya alınmıştır. Özellikle göç ve diaspora kavramları açısından, müzik kimliğinin yaşatılma süreciyle beraber hem sosyokültürel yaşam hem de müzik pratikleri ekseninde kültürleşmenin de etkisi olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Araştırmada yapılan analizlerle birlikte Çerkes toplumunun göç sonrası dönüşümü, müzikal kimliği, sosyokültürel yaşam içerisinde müzikal pratikleri ile düğün ve eğlencelerine dair bir betimlemeye yer verilmiştir.
ABSTRACT
The purpose of this study is to examine the traditional musical culture of Yeleme village in the Korkuteli district of Antalya province through the concept of migration. The Circassian people were subjected to forced migration from their homeland to Ottoman territories due to the Russo-Caucasian War, which concluded in 1864. This exodus was precipitated by the Circassians' unwillingness to submit to the oppressive policies and impositions of the Russian Empire. The Circassians were resettled in Ottoman lands as a result of this forced migration. In this regard, Yeleme village is a settlement in Teke region, predominantly populated by Abzakh, which continues to preserve the cultural and musical identity of the Circassian people. In this context, the research problem focuses on identifying the indicators of the musical identity of the Yeleme Circassians within the framework of the effects of migration and diaspora processes on musical identity.
In the research, a case study design, representing one of the qualitative research methods, was employed to conduct semi-structured interviews and observations at different times in the field, and audio-visual recordings were made. Drawing upon the extant literature and utilizing the data gleaned from interviews and observations in situ, the cultural and musical identity of the subject was delineated, and the folk songs of Yeleme were transcribed and notated. The findings reveal that, within the framework of migration and diaspora, the process of maintaining musical identity is also influenced by acculturation, which manifests itself in both sociocultural life and musical practices. In addition to the analyses conducted in the research, the post-migration transformation of the Circassian community, musical practices within socio-cultural life, and descriptions of weddings and celebrations were provided.
| Primary Language | English |
|---|---|
| Subjects | Musicology and Ethnomusicology |
| Journal Section | Research Article |
| Authors | |
| Early Pub Date | November 4, 2025 |
| Publication Date | November 28, 2025 |
| Submission Date | September 17, 2025 |
| Acceptance Date | October 31, 2025 |
| Published in Issue | Year 2025 Volume: 8 Issue: 4 |