Ankara Hacı Bayram veli üniversitesi Türk müziği devlet konservatuvarı Müzikoloji bölümü öğretim üyesi.
https://unisis.ege.edu.tr/researcher=esin.de.thorpe.millard
BACKGROUND
Born in 1984 in Izmir, Cihan Çakmak completed his primary and higher education in Izmir. He completed his undergraduate and graduate studies at Ege University, Faculty of Literature, Department of Turkish Language and Literature. In 2010, he became a science specialist by defending his master's thesis titled Turkmen Turkish Subject Analyzed Vocabulary, which he prepared in Ege University Institute of Social Sciences, New Turkish Language Department. Then, in 2014, he defended his master's thesis titled Fatih Kerimi's Hayal Mi? Hakikat Mi? and Andan Bundan completed his doctoral studies by defending his thesis titled Language and Style Analysis on his works.
He started his academic life as a Research Assistant in Çankırı Karatekin University, Faculty of Literature, Department of Turkish Language and Literature between 2009-2013. Then, he worked as an instructor and Assistant Director at Gaziosmanpaşa University TÖMER between 2014-2015. In 2015, he started to work as an Assistant Professor in Manisa Celal Bayar University Faculty of Education, Department of Turkish Education. In the same university, he also held administrative positions such as Vice Dean (2015-2019), Head of Department and Head of Department. In 2018, Cihan ÇAKMAK, who received his Associate Professorship in North-West Kipchak Turkish Dialects and Literatures, is still working as a faculty member in the same institution.
Assoc. Prof. Dr. Cihan Çakmak has 35 articles published in National and International Journals, 6 books and book chapters and 20 papers presented in International Symposiums.
Assoc. Prof. Dr. Cihan Çakmak's studies mainly focus on Tatar Turkish and Literature, Vocabulary, Pseudonyms in Kazan Tatar Turkish and Teaching Turkish to Foreigners.
Doç. Dr. Yusuf Mete ELKIRAN, Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesinde Türkçe Eğitimi Ana Bilim Dalı'nda görev yapmaktadır. Okuryazarlık, Ana Dili ve Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretimi, Akademik Yazma ve Öğretim Teknolojileri alanlarında dersler verip araştırmalar yapmaktadır. Uluslararası ve ulusal düzeyde 56 yayına sahiptir. 2007 yılından bu yana bir çok TÜBİTAK ve AB projelerinde uzman, araştırmacı ve eğitmen olarak yer alarak Türkçe eğitimi ve teknoloji entegrasyonu konularında çalışmalar yaptı. Ayrıca TÜBİTAK ve Milli Eğitim Bakanlığı Talim Terbiye’de panelist ve jüri olmak üzere çeşitli görevlerde bulundu. Dünya Dili Türkçe Sempozyumu, Uluslararası Türk Kültürü Sempozyumu ve InSEA Dünya Kongresi 2023'ün düzenleyicisidir. Ayrıca birçok kongre ve sempozyumun organizasyon komitesinde görev almıştır.
1981 yılında Adıyaman'da dünyaya geldi. 1999 yılında Adıyaman Anadolu Lisesinden mezun oldu, aynı yıl Çukurova Üniversitesi Türk Dili ve Edebiyatı bölümünü kazandı, 2003 yılında mezun oldu. 2004 yılında Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsünde Tezsiz Yüksek Lisans programını tamamladı. Adapazarı, Batman ve Adıyaman'da MEB bağlı çeşitli liselerde edebiyat öğretmenliği yaptı. İstanbul Kuleli Askerî Lisesinde, 2007 yılında yedek subay vasfı ile yabancılara Türkçe öğretimi ve diksiyon öğretmenliği görevini yürüttü.2014 yılında Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yeni Türk Edebiyatı dalında yüksek lisansa başlayarak iki yıl sonra mezun oldu. 2016 yılında aynı üniversitede doktora programına başladı, 2021 yılında doktora öğrenimimi tamamladı. Yurt dışı görevi nedeniyle Pakistan, İtalya ve Almanya'da bulundu. 2023 yılında yılın öğretmeni seçildi. Yurt içi ve yurt dışında sempozyumlarda bildiriler sundu. Akademik hakemli dergilerde makaleler yayınladı. TÜBİTAK projeleri, ERASMUS, AB, sosyal sorumluluk projelerinde eğitmenlik, danışmanlık, yürütücülük gibi çeşitli görevlerde rol aldı. Proje yönetimi, yaratıcı yazarlık, akıl oyunları, masal anlatıcılığı, diksiyon, yabancılara Türkçe öğretimi, üstün yetenekliler eğitimi, soru hazırlama, eğitimde drama, beden dili alanlarında eğitimler aldı ve ilgili alanlarda eğiticilik görevleri üstlendi. Kitap, şiir, resim ve kültürel geziler ilgi alanları arasındadır. İyi düzeyde İngilizce biliyor olup evli ve üç çocuk babasıdır.
Nazan YILDIZ ÇİÇEKÇİ 2004 yılında Karadeniz Teknik Üniversitesi, İngiliz Dili ve Edebiyatı bölümünden mezun oldu. 2005 yılında aynı bölümde araştırma görevlisi olarak çalışmaya başladı. 2007 yılında aynı üniversitede Uygulamalı Dilbilimi alanında yüksek lisansını “Karadeniz Teknik Üniversitesi, İngiliz Dili ve Edebiyatı Anabilim Dalı Edebiyat Derslerindeki Eleştirel Düşünce Ortamını Edebiyat Tabanlı Eleştirel Düşünce Programıyla Geliştirmek üzerine Deneysel Bir Çalışma” adlı teziyle tamamladı. 2008 yılında Hacettepe Üniversitesi, İngiliz Dili ve Edebiyatı bölümünde doktora öğrencisi oldu ve aynı bölümde araştırma görevlisi olarak çalışmaya başladı. 2015 yılında “Geoffrey Chaucer’ın Canterbury Hikayeleri’nde Melezleşme ve Sınıflar Arasındaki Sınırların Yeniden Çizilmesi” adlı teziyle doktora derecesini aldı. Oregon Üniversitesi, Amerikan İngiliz Enstitüsünden eleştirel düşünce becerileri üzerine sertifika sahibidir. Ulusal ve uluslararası yayın ve bildirileri bulunmaktadır. Orta Çağ İngiliz Edebiyatı, Orta Çağ Tarihi, Chaucer, Eski İngiliz Edebiyatı, İngiliz Romanı, Kadın Çalışmaları, Toplumsal Cinsiyet, Karşılaştırmalı Edebiyat, Sömürgecilik ve Sömürgecilik sonrası Dönemi İngiliz Edebiyatı, ve Eleştirel Düşünce ve Edebiyat başlıca çalışma alanlarıdır. Karadeniz Teknik Üniversitesi, İngiliz Dili ve Edebiyatı Bölümü’nde doçent olarak görev yapmaktadır.
2014 yılında Atatürk Üniversitesi İlköğertim Bölümü’de doktorasını tamamlayan Mertol, Tübitak Doktora araştırma bursu ile New York St. John’s University’de Üstün Zekâlıların Eğitimi konusunda dünyaca ünlü isimlerden biri Güney Koreli Prof.Dr. Shooke Cho ile 8 ay NewYork’ta kalarak çalışmıştır. Kısa bir dönem MEB Özel Eğitim ve Rehberlik Genel Müdürlüğünde Özel Yeteneklilerin Geliştirilmesi Daire başkanlığı yapmıştır. KKTC Yakındoğu Üniversitesi’nde bir yıl süreyle Üstün Zekalılar Öğretmenliği bölümünde yarı zamanlı ders veren Mertol’un özel yeteneklilerin eğitimi ve dikkat ve algısı konusunda çeşitli yayınları bulunmaktadır. Özel eğitim ve özel yetenek konusunda iki bilimsel kitabın editörlüğünde bulunmuştur. Yurt içi ve yurt dışında farklı üniversitelerde ders vermeye eden Mertol, Üç doktora iki tezli yüksek lisans mezunudur. Farklılaştırma, Zenginleştirme ve Sosyal Bilgiler, coğrafya , okul öncesi alanlarında çalışmalara devam etmektedir. Multidisiplinler çalışmalara daha çok ağırlık veren Mertol, Halen Tokat Gaziosmanpaşa Üniversitesi Bölgesel Coğrafya alanında çalışmaktadır. Evli ve iki çocuk babasıdır.
Aziz Destegül 1993 yılında Tokat’ın Çamlıbel İlçesi’nin Kızık Köyü’nde doğdu. İlkokuluna Kızık Köyü’nde başladı. Dört sene burada okuduktan sonra ailesiyle Tokat Merkez’e taşınarak beşinci sınıfta Tokat’a İbn-i Kemal ilkokulunda devam etti. Ortaokul yıllarında Bağlama sazı öğrendi. Ortaokul eğitimini de İbn-i Kemal okulunda tamamladıktan sonra müzik öğretmeninin desteğiyle 2008 yılında Tokat Anadolu Güzel Sanatlar Lisesi’nin açmış olduğu yetenek sınavlarına başvurarak burada okumaya hak kazandı. Lisede dört yıl boyunca ağırlıklı olarak Türk müziğine gönül verip, meslek çalgısı olarak lisede tanıştığı Ud sazını seçti. Aynı zamanda bu derslerin yanı sıra Batı müziği eğitimi de alarak 2012 yılında liseden mezun oldu. 2012 yılında lisans eğitimi için Gazi Üniversitesi Türk Müziği Devlet Konservatuvarı sınavlarına başvurarak çalgı bölümünü kazandı. Üniversitede mesleki sazına Ud ile devam ederek sadece Türk müziği dersleri üzerine eğitim aldı. 2016 yılında lisans eğitimini tamamladı.
Lisans eğitimi bittikten sonra 2016 yılında Gazi Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü Türk Müziği Anabilim Dalında yüksek lisansa başladı. 2019 yılında yüksek lisans eğitiminde “Târihî, Fizikî ve İcrâî Yönleriyle Türk Mûsikîsinde Ud” başlıklı çalışmasıyla 2019 yılında tamamladı. Yüksek lisans eğitiminden sonra 2019 yılının 31 Mayıs tarihinde Gaziosmanpaşa Üniversitesi Devlet Konservatuvarı Türk Müziği Bölümünde Öğretim Görevlisi olarak göreve başladı. Burada Türk müziği ile ilgili dersleri ve meslek çalgısı olan Ud dersleri vermektedir. Şu anda görevini yapmakta olduğu Gaziosmanpaşa Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü’nde Türk Müziği Anabilim Dalı’nda 2022 yılında doktora eğitimine başladı. Doktora eğitimini Mayıs 2025’te tamamladı. Görev süresince birçok akademik konser ve bilimsel yayın yapmaya devam
1995 yılında İstanbul’da doğdu. İlk, orta ve lise öğrenimini memleketi Kahramanmaraş’ta tamamladı. 2015-2019 seneleri arasında Gazi Üniversitesi Türk Müziği Konservatuvarını okul birincisi olarak bitirdi. Ardından Hacı Bayram Veli Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsün Türk Müziği Yüksek Lisans programında “Manisa Müftüsü Ahmed Âlim Efendi'nin hayatı ve mûsikî eserlerinin incelenmesi” adlı tezi ile Yüksek Lisansını 2021 yılında tamamladı. Aynı sene Tokat Gaziosmanpaşa Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsün Türk Müziği Doktora programına başlayıp “Türk Müziğinde Geçki Teknikleri” isimli tez çalışması ile doktorasını yapmaktadır.
Ney sazına 2010 senesinde Kahramanmaraş’ta Neyzen Mustafa Çam ile başladı. Kısa bir süre sonra hem Kahramanmaraş Mûsikî Derneği şefi Neyzen Bestekâr Bahaiddin Bilginer’le ney derslerine hem de Mûsikî Derneği icrâlarına başladı. Uzun süre bu dernekte icrâlara katıldı ve Neyzen Bestekâr Bahaiddin Bilginer’in tedrîsâtından geçti. Aynı zamanda irtihâline (2024) kadar Kuyumcu Neyzen Metin İSPİR ile de ney çalıştı. Liseden sonra kazandığı Yalova Üniversitesi İlâhiyat Fakültesinde Doç. Dr. Selman Benlioğlu ile ney çalıştı. İlk ciddi tavır, üslup derslerini hocası Doç. Dr. Selman Benlioğlu ile gerçekleştirdi. Daha sonra bir sene kadar bir hoca riyasetinde olmadan çalıştıktan sonra konservatuvara geçmeye bir dönem kala; Neyzen M. Sadreddin ÖZÇİMİ hocanın ayda bir defa olmak suretiyle Kahramanmaraş’ta ney derslerine başlaması üzerine onun tedrisatına girdi. Hocanın 2 sene devam ettiği Kahramanmaraş ney derslerinin hemen hepsine Karabük ve Ankara’dan gidip gelerek katıldı.
2015 senesinde Gazi Üniversitesi Türk Müziği Konservatuvarına başladı. Konservatuvar da Ankara Klasik Türk Müziği Korosu Ney Sanatçısı Tevfik Bilen ile 4 sene ney çalıştı. yaz aylarında İstanbul Üniversitesi Osmanlı Müziği Araştırma Merkezinin 2015 yılının açtığı yaz kursunda M. Sadreddin ÖZÇİMİ’den istifade etmeye devam etti. Konservatuvar ikinci ve üçüncü sınıftayken 2016 ve 2017 yıllarında Konya’da yapılan Şeb-i Arus ihtifallerine misafir neyzen olarak katıldı. Konservatuvarın son iki senesinde Ankara Klasik Türk Müziği Korosu Ses Sanatçısı Neyzen Dr. Timuçin ÇEVİKOĞLU’nun derneğinde onun Mevlevî âyini ve Klasik takım meşklerine devam etti. Ankara’da MEKÜSAV Vakfı (Mevlâna Kültür ve Sanat Vakfı) Mevlevî âyini meşklerine katıldı. Bu Vakıfla bir süre Galata Mevlevîhânesinde âyin icrâlarında bulundu. Kazandığı Gazi Üniversitesi Türk Müziği Konservatuvarını okul birinciliğiyle tamamladı. Yurt içinde birçok konser ve etkinlikte icrâcı oldu.
Sanat öğrenimi hayatı boyunca Udi Necati ÇELİK, Udi Feti BARUT, Neyzen ve Ses Sanatçısı Hüseyin Kudsi SEZGİN, Neyzen Hakan ALVAN, Neyzen Yavuz AKALIN, Tanbûri Kağan ULAŞ, Tanbûri Alper UZKUR ve Rahmetli Ses Sanatçısı Memduh CUMHUR… hocaların lütfetmeleri vesilesi ile onları fırsat buldukça ziyaret ederek onlardan feyz, yeni bilgiler, dersler, tavsiyeler aldı ve almaya devam etmektedir.
Şu anda Tokat Gaziosmanpaşa Üniversitesi Devlet Konservatuvarında Dr. Araştırma Görevlisi olarak görev yapmaktadır. Yayınlanmış 2 makale çalışması bulunmaktadır. Evlidir.
Yunus Gencer (DMA) has been an active lecturer in areas such as ear training, piano, music appreciation, music theory, music history, counterpoint, harmony, composition and form analysis since 2007; teaching students from diverse backgrounds and age groups. He is an Associate Professor since August 2023.
His books, Dance Music in the Baroque Era I - II (2023), Interactive Accompanied Solfeggio I (2023), and A Saygunian Approach to the Study of Harmony (2021) were published by Kriter and Pan. His article, Ottoman Influences on European Music was published in Volume 10 and Volume 14 of the CMR Project of The University of Birmingham. He also presented his paper on the same topic at the Intercultural Music Conference 2 in 2018. Gencer's second scholarly article Understanding Opera’s Predecessor Madrigal Comedy and an Analysis of Adriano Banchieri’s Il Zabaione Musicale was published in the peer-reviewed journal MSFAU Journal of Social Sciences.
In 2024 he was comissioned by Anatolian Wind Quintet to compose Masalımtrak which was played in III. Adana Chamber Music Festival. In 2022, he was commissioned by Gedik Sanat to compose a Clarinet Concerto and the piece was performed in Süreyya Opera House on May 10, 2023. Gencer also composed music for Unvoiced Diaries (2020) and Quarantine Circumstances (2021) projects of Gedik Sanat. He received the Smit Composition Award in 2015 and his compositions were performed in various stages in Istanbul, London, Essen, Boston, and Memphis.
In 2021, he published Disentangled; a non-music related book which contains his poems, essays and aphorisms.
Gencer started his music education in high school at Mimar Sinan Fine Arts University (MSFAU) State Conservatory (Istanbul). After graduating from high school with high honours, he was accepted to study as a double major student in composition and music theory at the same university. He finished the four year program, of the two majors, in three years and graduated summa cum laude in 2010. After his graduation, he became a lecturer in MSFAU and at the same time continued studying as a post-graduate composition student at the same university. In 2011, he studied in Royal Northern College of Music (Manchester, UK) as an ERASMUS exchange student. Following the acceptance of his Full Assistantship application to the University of Memphis (TN, USA), he continued his education in the United States. He earned his Master’s degree in December 2013, and his DMA in 2016. Between 2016 and 2020, he worked as an adjunct professor at Mimar Sinan FAU, Marmara University, Okan University, and TEVITOL. Gencer holds an Assistant Professor position at MSFAU since 2020. He became an Associate Professor in 2023.
Throughout his education, he received guidance from esteemed composers and scholars such as Volkan Barut, Adam Gorb, Ozkan Manav, Gary Carpenter, Hasan Ucarsu, Kamran Ince, and John Baur.
Alper Şakalar is a researcher with extensive work in the fields of Western Classical Music and Turkish Music, incorporating these studies within the sub-disciplines of music. In addition to fundamental vocal training, the researcher has conducted various studies on singing styles in Turkish Music and Western Classical Music. He has participated as a practitioner and researcher in multiple projects where disciplines of singing, musicology, and music technology are collectively utilized. He has carried out advanced singing techniques and opera singing studies with Prof. Pekin Kırgız.
Şakalar, who has conducted studies on the relationship between modernization and locality in singing styles, identified educators who came from abroad to Istanbul to provide voice training during the Ottoman Empire period. With his research, he made various contributions to the post-Republic voice training literature in Turkey. He performed the vocal premiere of the Hamidiye March, used as the state anthem during the Ottoman period, at the Warsaw Royal Palace (2017) on the occasion of the 600th anniversary of Turkey-Poland relations. Şakalar, who participated in the overseas representation of the work named "Milli Ün" written for Atatürk in the last periods of the Ottoman Empire and included in the works of Prof. Dr. Evren Kutlay, has received many awards related to singing at national and international events.
After completing his doctorate study under the guidance of Prof. Dr. Turan Sağer at Yıldız Technical University, he started teaching at the Faculty of Fine Arts at Kahramanmaras Sutcu Imam University and continued his research. Between 2018-2022, he contributed to the development of the culture of singing together with the choirs he established within state institutions. He established the university radio and conducted research on the public's musical perception in communication tools within the radio. As an executive and researcher, he has participated in various projects, established sound recording and broadcasting studios, and contributed to the recording, archiving, and broadcasting of musical studies on TRT and various institutions.
In 2022, Şakalar, who participated as a soloist in the events organized by the Presidency, had his Turkish Folk Music studio and concert records published by state institutions in the same year. In 2023, he participated as a soloist in music programs conducted at the studios of the Turkish Radio and Television Corporation and in concert events organized by various institutions and organizations. He received his associate professorship specifically in the field of Turkish Folk Music Performance in Music and continues his studies on developing the national singing style.
Dr. Andre Indrawan born in Bandung, 10 May 1961. His academic background including: 1) Bachelor of Arts with Honour (1986) in Music Studies, from the Department of Music, the Faculty of Arts, Yogyakarta Indonesian Institute of the Arts, 2) Master of Humanities in Performance Arts Studies (1994), from the Faculty of Cultural Sciences, Gadjah Mada University, Yogyakarta, 3) Master of Music Studies (2000) from the Faculty of Music, the University of Melbourne, Australia, and 4) Doctor of Philosophy in Performing Arts and Fine Arts (2010), from Gadjah Mada University. In addition, he also held highest professional qualifications in music teacher and performance, such as (1) Certificate in classical guitar teaching from Yamaha Music Foundation, Tokyo (1996), and 2) classical guitar diploma, the Licentiate of Music, Australia (L.Mus.A.) form Australian Music Examination Boards, (AMEB), Melbourne, Australia (1997). Since 1987 he has been serving as full time music lecturer at Yogyakarta Indonesian Institute of the Arts with his current teaching position as the Associate Professor of music. He was formerly responsible as the Head of Music Department for the 2011-2015 and 2015-2019 periods.
Anıl Gelenler, embarked on his musical journey by earning a full scholarship to Bilkent University's Faculty of Music and Performing Arts in 2003, where he was mentored by Prof. Kağan Korad. He further enriched his musical prowess through active participation in masterclasses conducted by distinguished guitarists such as Costas Cotsiolis, Tilman Hoppstock, Marco Socias, Srdjan Tosic, Liviu Georgescu, Bosko Radojkovic, Thomas Kirchhoff, Anelio Desiderio, and Roland Dyens. Anıl Gelenler's commitment to education and music is evident through his roles as a lecturer and academic coordinator at Bilkent University's Department of Classical Guitar from 2012 to 2016 and a lecturer at Karabuk University from 2016 to 2017. A testament to his artistry, the piece "Ate Breve" from Roland Dyens' album "Les 100 de Roland Dyens," featuring 100 new solo guitar works, was dedicated to Anıl Gelenler. He has made significant contributions to the music community by giving concerts and masterclasses at the international Guitar festival in Ankara known as "Turkey Guitar Meetings". His musical performances are marked by versatility, both as a soloist and within various chamber music ensembles. Notably, he recorded two pieces for the "Gitarla Buluşma" CD, published by "Cagsav Müzik." Anıl Gelenler successfully completed his MA studies at Mimar Sinan Fine Arts University, Department of Classical Guitar, in 2017 and embarked on his "Doctorate of Music" studies at Anadolu University State Conservatory in the same year and completed in 2024. At 2020, his talents reached out to Dubai Opera, where he participated as a musician in the "Broken Wings Musical" performances, organized by Theater Royal Haymarket Production. Anıl Gelenler continues to thrive in his active career as a performer and concurrently serves as a research assistant at Yasar University's Department of Music, located in İzmir.
Soprano Canan Özgür (*1986) Robert Kolej ve Boğaziçi Üniversitesi’ndeki eğitiminden sonra, İstanbul Üniversitesi Devlet Konservatuvarı’nda 2016’da Prof. Güzin Gürel danışmanlığında opera yüksek lisans, 2019’da Prof. Şebnem Ünal danışmanlığında opera sanatta yeterlik programını tamamladı ve 2020 yılında doçent unvanını aldı. Avusturya, Azerbaycan, Bulgaristan, Hırvatistan, Finlandiya, İtalya, KKTC, Macaristan, Rusya, Slovenya ve Tayvan’da konserler verdi. Birmingham International Music Competition’da Profesyonel Ses Kategorisi’nde birincilik, New York Classical Music Competition’da birincilik, World Grand Prix International Music Contest’te birincilik, World Classical Music Awards’ta Barok kategorisinde “Gold Prize”, Vivaldi International Music Competition’da “Grand Prize” ve “First Prize with Excellence Nomination”; International Mozart Competition Viena’da ikincilik ve 10. Uluslararası Müzik ve Dans Kongresi Performans Etkinliği’nde vokal performans dalında ikincilik ödülüne layık görüldü. İtalya Trentino Opera Festivali tarafından Mozart’ın “Sihirli Flüt” operasından Gece Kraliçesi rolünü söylemek üzere kabul edildi. Almanya Berlin Opera Academy’nin work & study programına kabul edildi. Yine Almanya Berlin Opera Academy tarafından Mozart’ın “Sihirli Flüt” operasından Gece Kraliçesi rolünü söylemek üzere “Elisavet Chatzivasileiou Memorial Scholarship” bursuyla kabul edildi. Hırvatistan Canto Zagreb opera programına tam burslu kabul edildi. İtalya Saluzzo Opera Academy’den “Ian Donald Wilson Memorial Scholarship” burs ödülü kazanarak Saluzzo’da Monteverdi’nin “Poppea’nın Taç Giyme Töreni” operasında Pallade, Famigliare I ve Amore III rollerini sahneledi. Let’s Sing Opera Yarışması’nda finale kalıp ilk 20’ye girerek Bulgaristan Sofya Devlet Opera ve Balesi’nde gala konserinde Mozart’ın “Sihirli Flüt” operasından Gece Kraliçesi rolüyle sahne aldı. Avusturya Viyana Müzik ve Gösteri Sanatları Üniversitesi Uluslararası Yaz Akademisi’nde konserler verdi. Erasmus programıyla gittiği İtalya Parma Arrigo Boito Konservatuvarı’nda Donizetti’nin “Aşk İksiri” operasında rol aldı. İstanbul Avrupa Korosu ve Orkestra PrusArt’ın Cemi’i Can Deliorman şefliğindeki Karl Jenkins'in “Stabat Mater” eserinin Türkiye prömiyerinde; İDOB Orkestrası’nın Zdravko Lazarov şefliğindeki Gençlik Konseri’nde Süreyya Operası’nda; ISME 2018 Uluslararası Müzik Eğitimi Topluluğu Dünya Konferansı kapsamında T.C. Dışişleri Bakanlığı Azerbaycan Bakü Büyükelçiliği’nde ve Milli Konservatuvarı'nda; Aix-en-Provence Müzik Festivali ve Akademisi tarafından "2018 Avrupa Kültürel Miras Yılı" kapsamında seçilen projede Dr. Recep Gül’ün bestelediği “Mübadele”nin Türkiye prömiyerinde Murat Cem Orhan şefliğinde; İTÜ TMDK “Müzik ve Bilimler” Uluslararası Sempozyumu’nda Dr. Recep Gül’ün eseri “Two Songs For the Flow of Time” Dünya prömiyerinde solist olarak sahne aldı. Michael Ellison’un operası “Binboğalar Efsanesi”nde “Anlatıcı I” rolüyle İKSV 51. İstanbul Müzik Festivali kapanış performansı kapsamında Süreyya Operası’nda Can Okan şefliğinde dünya prömiyeri yaptı. İlk teklisi "Çalın Davulları" 2020 yılında Merih Aşkın düzenlemesiyle yayınlandı. Ugo Mahieux, Sharon Mohar, Liora Maurer, James Vaughan, Oliver von Dohnanyi, Ludek Golat, Paolo de Napoli, Federico Bardazzi, Paolo Bellocci, Pelaghia Tcherneva, Anna Stoytcheva, Regina Schörg, Tobias Cambensy, Anton Scharinger, Adriana Cicogna, Roberto de Candia, Monica Steiner, Niels Muss, Nazzareno Luigi Todarello, Ricardo Tamura, Peter Leonard, Mark Sampson, Kevin Class, Susan Stone, Nobuko Amemiya, Marcin Lakomicki, Stefania Dovhan, Sean Heath gibi uluslararası eğitmenlerle çalıştı.
2015 yılından beri içinde yer aldığı A Capella Boğaziçi grubun 20. kuruluş yılında “Ethnos” albümünü yayınladı, müzik videoları sosyal medyada 50 milyonun üzerinde izlendi. Donizetti Klasik Müzik Ödülleri’nde “Yılın Vokal Topluluğu” dalında aday gösterildi; Lenovo’nun “İlham Veren Yıldızlar” ödülüne ve ikinci kez finale kaldıkları Finlandiya Tampere Vokal Müzik Yarışması’nda dördüncülük ödülüne layık görüldü. Avusturya Festival Suha’da, Slovenya Festival Dravograd’ta, Rusya’da 21 konser verdiği Moscow Spring A Capella Festival’de, Finlandiya Tampere Vokal Müzik Festivali’nde ve Tayvan Taipei Uluslararası Koro Festivali’nde Türkiye’yi ilk kez temsil eden grup oldu. Uluslararası KKTC Müzik Festivali’nde ve AIMA Uluslararası Müzik Festivali’nde sahne aldı; uluslararası ve ulusal onlarca TV ve radyo programına konuk oldu.
Müzik eğitimi yanında, Boğaziçi Üniversitesi Kimya Mühendisliği lisans ve Hesaplamalı Bilimler ve Mühendislik yüksek lisans programını da tamamlayan Canan Özgür, uluslararası ve ulusal hakemli dergilerde ve bilimsel toplantılarda makale ve bildiriler yayınladı, hakemlik yaptı; uluslararası ve ulusal atölyeler ve seminerler yürüttü. Biruni, Yeditepe, İstanbul Medipol, İstanbul Nişantaşı Üniversitesi’nde ve İstanbul Üniversitesi Devlet Konservatuvarı’nda dersler verdi. 2023’ten itibaren Ankara Müzik ve Güzel Sanatlar Üniversitesi’nde doçent olarak çalışmalarına devam etmektedir.
Elif Nun GÖKÇE
23 Nisan’da İzmir’de doğdu. Henüz 8 yaşında TRT ekranlarında izlediği “Taş Plaktan Bugüne”
programında dinlediği Klasik Türk Müziği eserlerini mükemmele yakın seslendirdiği ailesi tarafından fark edildi, 9 yaşında müzik eğitimine başladı. 15 yaşına gelmeden güçlü sesiyle dikkat çeken Elif Nun, yerel ve bölgesel birçok ödüle layık görüldü. İlk, orta, lise eğitimini İzmir’de tamamladı. 16 yaşında Ege Üniversitesi Devlet Türk Müziği Konservatuarı Ses Eğitimi bölümünü birincilikle kazandı.
Konservatuar eğitimi ile birlikte profesyonel şarkıcılığa adım attı ve kısa sürede İzmir’in en değerli icracılarından biri haline geldi. Yine bu dönemde Sezen Aksu tarafından Onno Tunç’un ölüm yıldönümünde düzenlenen, dönemin saygın müzik yarışmalarından olan Onno Tunç Şarkı
Yarışması’nda birincilik ödülünü kazandı. Haliç Üniversitesi Türk Musikisi Konservatuarı Sosyal Bilimler Enstitüsü’nde Tezli Yüksek Lisansını tamamladı. Ardından Azerbaycan Devlet Musiki Akademisi’nde Türkçenin Müzik İçindeki Fonetik- Prozodi Meseleleri ve İnkişafı konusunda çalışarak doktorasını tamamladı. 1992-1997 Yılları arasında TRT İzmir Radyosu’nda istisna akitli ses sanatçısı olarak çalıştı.
1996 Yılında ilk profesyonel söz yazarlığı-bestecilik çalışmasını Fatih Erkoç’un seslendirdiği şarkıyla hayata geçirdi. 2002 yılında öğretmen olarak Batman’a atanan Elif Nun, sanat çalışmalarını burada da sürdürdü. Bölgenin kültürel altyapısına önemli katkılarda bulundu. Batman’da tiyatro, koro,, orkestra kurarak etkinlikler düzenledi, sosyal yardım çalışmalarında görev aldı. Yaptığı çalışmalarla yerel ve ulusal basının ilgisini Batman’a çekmeyi başardı. 2004 yılında Yüksek Lisans eğitimi için İstanbul’a gelen Elif Nun burada çeşitli projelerde yer aldı. Bu dönemde, High School II Müzikali’nin Türkiye adaptasyonu, Rumeli Band, 2012 yılında yayınlanan Berkay ile seslendirdiği ‘Aşk Sadece’ gibi projelerle dikkatleri üzerine çeken Elif Nun, içlerinde Işın Karaca, Murat Boz, Soner Sarıkabadayı, Keremcem, Emre Altuğ, Demet Akalın, Sakiler ve Grup Laçin gibi isimlerin de bulunduğu sayısız tanınmış isim ve gruplara yazdığı şarkılarla, vokallerle ve stüdyo çalışmalarında vokal koçu olarak icracılıklarına verdiği yönle popüler müzik alanında tanındı.
“Amenna”, “Ve Elif Nun” adında iki albüm çalışması ayrıca “Aşk Sadece”, “Tuana”, “Yastık”, “Mecnun” adlı single çalışmaları vardır.
2002 Yılından bu yana Milli Eğitim Bakanlığı bünyesinde Müzik Öğretmeni olarak binlerce öğrenciye müzik öğretmenliği yapmıştır. Şarkı yazarlığı ve icracılığının yanı sıra akademik alanda araştırma çalışmalarını sürdürmektedir.
2019’dan bu yana aktif olarak Ankara Müzik ve Güzel Sanatlar Üniversitesi bünyesinde Dr. Öğretim Üyesi olarak aşağıdaki dersleri vermektedir;
Ses Eğitimi
Repertuvar
Diksiyon
Popüler Müzik ve Uygulamaları
İleri İcra
Üsluba Yönelik Şan Çalışmaları
Korrepetisyon
Küçük Müzik Toplulukları
Ondokuz Mayıs Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İslam Tarihi ve Sanatları ABD Türk Din Musikisi Yüksek Lisans ve Doktora
2019 - Türk Sanat Müziği Yorumculuk alanında Doçentlik
Dr. Öğr. Üyesi Funda YAZIKSIZ
1985’de Denizli’de doğdu.2004’ de Çorlu Ticaret Borsası Anadolu Lisesi’nden mezun olup 2007’ de Zonguldak Karaelmas Üniversitesi Devlet Konservatuvarı Opera Anasanat Dalı’nı 1. olarak kazandı.Buradaki üç yıllık eğitiminden sonra 2010 yılında Hacettepe Üniversitesi Ankara Devlet Konservatuvarı Sahne Sanatları Bölümü Opera Anasanat Dalı’na yatay geçiş yaparak 2012 yılında Yüksek Şeref öğrencisi olarak mezun olmuştur.
2012 yılında Konservatuvarın 76. Kuruluş kutlamaları kapsamında Opera şeflerinden Sunay Muratov, Opera Anasanat Başkanı Aylin İpekçioğlu ve Opera Anasanat Dalı Sahne dersi hocalarından Murat Akar önderliğinde G.Puccini’nin “Gianni Schicchi” operasında Lauretta rolü ile iki defa sahne almıştır.
2013 yılında Opera Anasanat Dalı Yüksek Lisans öğrencisi oldu. Aynı yıl 6.Ulusal İzmir Genç Solistler Yarışması’nın Profesyonel Kategorisi’nde finale kalıp, Elhamra Opera Sahnesi’ndeki gala gecesinde yer almıştır.
2014’de İtalyan Büyükelçiği önderliğinde yine G.Puccini’nin “Gianni Schicchi” operasında Lauretta rolü ile Ankara ve İstanul’daki İtalyan Büyükelçilinde temsil yapmıştır
2015 yılında 3. Uluslararası Sedat Gürel-Güzin Gürel Vakfı Şan yarışmasında 3.’lük ödülünü kazandı.
2016 yılında 16thThe International Festival of Operatic Singers “Marie Kraja” yarışmasında Türkiye’yi temsil etmiştir.
2017 yılında Hacettepe Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü Opera Anasanat Dalı Yüksek Lisans programından, Yrd. Doç. İrem Bozkurt’un öğrencisi olarak mezun olmuştur.
2017-2018 Öğretim yılı Güz Döneminde Selçuk Üniversitesi Dilek Sabancı Devlet Konservatuvarında Öğretim Elemanı olarak görev yapmıştır.
2018 Ulusal İzmir Genç Solist Yarışmasında Genç Profesyonel Kategorisinde Final gecesinde yer almıştır.
2017-2018 Öğretim Yılı Bahar Döneminde Anadolu Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü Opera Şarkıcılığı ve Rejisörlüğü Sanatta Yeterlik Programına girip, 2023 tarihinde mezun olmuştur.
Lisans döneminden itibaren çeşitli konserlerde yer almış olup, halen çeşitli konser çalışmalarına devam etmektedir.
2023 yılında Ankara Müzik ve Güzel Sanatlar Üniversitesi, İcra Sanatları Fakültesi, Ses Eğitimi Bölümü, Opera ve Popüler Müzik Anasanat Dalında Doktora Öğretim Üyesi olarak görev yapmaktadır.
Ortaokul, lise ve üniversite lisans tahsilini i.t.ü Türk Musıkîsi Devlet Konservatuvarında tamamladı. Yüksek lisans ve Sanatta Yeterliliği Haliç Üniversitesi Konservatuvarınada tamamladı.Halen Sakarya Ünv.Devlet Konservatuvarında Dr.Öğr.Üyesi olarak görev yapmaktadır.
2002 yılında İ.T.Ü. Türk Musikisi Devlet Konservatuarı Temel Bilimler Bölümü’nden mezun oldu. 2008 yılında İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü’nde Müzik Öğretmenliği Tezsiz Yüksek Lisansı’nı tamamladı. Yurt içinde yer aldığı konserlerin yanı sıra Ekvador, Fas, Cibuti, Almanya, Katar, Rusya, Belçika, Birleşik Arap Emirlikleri, Kuveyt, Letonya ve Güney Kore’de düzenlenen konserlerde kanun icracısı olarak görev aldı. Oyalı Yazma, Ayışığı, Hisar Ensemble, Hanımeli ve Âvâze Türk Müziği Kadınlar Topluluğu’nun konserlerine ek olarak birçok albüm çalışması ve televizyon programında kanun icrasısı olarak yer aldı. 2019 yılında Yıldız Teknik Üniversitesi Sanat ve Tasarım Fakültesi Müzik ve Sahne Sanatları Yüksek Lisans programından “Brecht’in Epik Tiyatrosu Bağlamında Karagöz Oyununda Müziğin İşlevi” adlı yüksek lisans tez çalışması ile mezun oldu. 2002-2019 yılları arasında müzik öğretmenliği yaptı. 2020- 2023 yılları arasında İ.T.Ü. Türk Mûsikîsi Devlet Konservatuvarı Ses Eğitimi Bölümü’nde Araştırma Görevlisi-Repetitör olarak çalıştı. 2025 yılında Yıldız Teknik Üniversitesi Sahne Sanatları Ana Bilim Dalı Müzik ve Sahne Sanatları Doktora programından 'Kanunî Ahmet Yatman'ın Müzikal Kimliğini Oluşturan Biyografik Unsurlar Üzerine Bir İnceleme' başlıklı tez çalışması ile mezun oldu. Görevine Manisa Celal Bayar Üniversitesi Güzel Sanatlar Tasarım ve Mimarlık Fakültesi Müzikoloji Ana Bilim Dalı'nda Öğretim Görevlisi olarak devam etmektedir.
Prof.Yeprem is working as an academician at Marmara University, Faculty of Theology, Department of Islamic History and Arts - Turkish Religious Music. He was born in 1974. He began playing guitar with Reha Yeprem in 1983. Prof.Yeprem studied harmony, counterpoint and composition with Ozcan Ozbek, Cenan Akin, and Server Acim. He received his Phd. from Marmara University Social Science Institute in Theology and Musichology, a masters degree from Marmara University Science Institute in Guitar Education. His scientific studies are in the field of “The Art of Flamenco and History”,"Flamenco forms and usage in the guitar education" , “Cultural origins of Andalucia”, " Turkish Mosque Music and Non-Muslim Congregations Temple Musics", “Modal Structures and Chord Patterns in the guitar art and Improvisation”,“Music Education Programs” He has performed many recitals in Turkey, Germany ,France and USA. Prof.Yeprem is well established and has conducted numerous chamber music ensembles at music schools in Istanbul and Kocaeli/Turkey. He has many compositions, arrangements and transcriptions for classical and flamenco guitar, chamber orchestras. Some of his compositions and arrangements are published and available.
Published Works of Prof.Yeprem;
Suite de la Caloriferre (d,OZ), Midnight - for solo guitar (d'OZ), Café turc - for guitar quartet (dOZ) Flamenko Sanatı ve Gitar – The Art of Flamenco and Guitar (Bemol), Klasik Gitar için Kompozisyonlar – Compositions for Classical Guitar (Bemol), Klasik Gitar için Halk Şarkıları – Folk Songs for Classical Guitar (Bemol) , Gitarda Modal Açılımlar ve Akor Yapıları – Chord Structures and Modal Progressions in the Guitar (Fark) , Klasik Gitar için İlahiler - Hymms for Classical Guitar (Bemol), Ongozinou VidiWiddoo (Seconda Prattica), Dinlerin Ortak Dili Müzik - Common Language of Religions:Music)
Discography
Empati (Guitar and Piano) DLR Music Ltd.
Tebdil-i Mekan (Solo Guitar) bU Müzik Atölyesi.
Bebeğime Ninniler-Eglence Fabrikası
Mini Mini Kızıma Ninni Oyun Dans - Eğlence Fabrikası
Dua (Invocation) - Eğlence Fabrikası
Mesruh Savaş, 1978 yılında Bulgaristan’da doğdu ve piyano dersleri ile küçük yaşta müzik eğitimine başladı. Türkiye’ye yerleştikten sonra eğitimine Bursa Anadolu Güzel Sanatlar Lisesi ve Bilkent Üniversitesi Müzik Fakültesi, Teori–Kompozisyon bölümünde devam etti. Işın Metin ve Bujor Hoinic’in derslerinin yanı sıra Giya Kancheli, Odette Gartenlaub gibi bestecilerin ustalık sınıflarına katıldı. Ulusal ve uluslararası yarışmalarda kazandığı ödüller besteci kimliği ile genç kuşak Türk bestecileri arasında yer edinmesini sağladı.
Hasan Uçarsu ile Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesinde sanatta yeterlik çalışmalarını tamamladıktan sonra 2012 yılında doçent, 2018 yılında da profesör olarak onurlandırıldı. Bilkent Üniversitesi Müzik Hazırlık Okulu, Uludağ Üniversitesi, Haliç Üniversitesi ve Bahçeşehir Üniversitesi Konservatuvarlarındaki akademik görevlerinin yanı sıra Trossingen Müzik Üniversitesi, La Spezia Giaocomo Puccini Konservatuvarı ve Malaga Ulusal Konservatuvarında misafir öğretim elemanı olarak dersler verdi.
Besteci, İstanbul Üniversitesi Devlet Konservatuvarındaki akademik görevi ve bestecilik çalışmalarının yanı sıra elektronik ve elektro akustik müzik ile nota yazımı ve basımı alanlarında da çalışmaktadır.
Onur Zahal, 1985 yılında Hatay'da doğmuştur. İlkokulu, Derme İlkokulunda; ortaokul ve liseyi ise Malatya Anadolu Lisesinde tamamlamıştır. 2007 yılında İnönü Üniversitesi Müzik Öğretmenliği Programından mezun olan Zahal, MEB bünyesinde Malatya Yazıhan Lisesi'nde müzik öğretmeni olarak göreve başlamıştır. 2010 yılında aynı üniversitenin yüksek lisans programını, Doç. Server Acim danışmalığında tamamlamıştır. Aynı yıl Gaziosmanpaşa Üniversitesi Müzik Eğitimi Anabilim Dalında araştırma görevlisi olarak göreve başlamıştır. 2014 yılında İnönü Üniv. Müzik Eğitimi Anabilim Dalında, Prof. Dr. Turan Sağer danışmanlığında, "Özel yetenek sınavına giren adayların öğrenme stilleri ve bilişsel esneklik düzeyleri arasındaki ilişki" başlıklı tezi ile tamamlayarak doktor unvanı almıştır. Sırasıyla Gaziosmanpaşa Üniversitesi ve İnönü Üniversitesinde doktor öğretim üyeliği görevlerinde bulunmuştur. 2017 yılında ÜAK'ın yazılı ve sözlü sınavlarında başarılı bulunarak, "Müzik Eğitimi" alanında doçent olmuştur. 2023 yılında İnönü Üniversitesi Müzik Eğitimi Anabilim Dalına Profesör olarak atanmıştır. Halihazırda aynı programda görevine devam etmektedir.
Fakülte ve enstitü dergilerinde editör ve editör yardımcılığı görevlerinde bulunmuştur. Birçok doktora ve yüksek lisans tez danışmanlığı yapmıştır. Mütemadiyen sanatsal etkinliklerde icracı olarak görev almaktadır. İyi düzeyde İngilizce bilen Zahal, ağırlıklı olarak çalgı eğitimi, uzaktan müzik eğitimi, müzik eğitiminde araştırma yöntemleri ve tarihsel müzikoloji alanlarında çalışmalarına devam etmektedir.
Assoc. Prof. Dr. Yusuf Zafer Can UĞURHAN holds a master’s and doctorate degree in communication sciences and has earned the title of associate professor in communication studies. Additionally, he has completed a second master’s degree in distance education. Dr. UĞURHAN is a faculty member at Anadolu University, serving in the Faculty of Communication Sciences, Department of Public Relations and Advertising.
Dr. UĞURHAN’s research focuses primarily on communication studies, social media, and open and distance learning. His academic expertise spans univariate and multivariate statistical techniques, as well as quantitative and qualitative research methods. He has served as a panelist for TÜBİTAK projects, actively contributing to project evaluation processes. In addition, he has conducted training sessions on project cycle management and research methods for institutions affiliated with the Ministry of National Education. Through these efforts, he continues to share his knowledge and expertise by providing in-service training to institutions under the Council of Higher Education and the Ministry of National Education.
Dr. UĞURHAN is the editor of the book “Individual, Society, and Communication in the Context of Digitalization” and the author of the independent book “Social Media Influencers as Sources and Channels in Advertising.”
Hacettepe University Ankara, Doctor of Music on Double Bass
Guildhall School of Music and Drama London, MMUSand MMP on Double Bass
Bilkent University Ankara, BMUS on Double Bass
Yegah, in 2018 Yegah Musicology Magazine (e-ISSN: 2636-8838) and at the end of 2021, due to foreign characters in its name in international correspondence (e-ISSN: 2792-0178) its name was changed and its new name was "Yegah Musicology Magazine". changed to ".
Our journal continues to be both a national and international academic journal published four times a year in March, June, September and December due to the intense requests for Associate Professor application periods. The articles sent for publication are first submitted to a plagiarism report and then, if there is a requirement for ethical declaration, our authors are notified. The similarity report limit is 20% in our journal. If exceeded, the article is immediately rejected. At the end of these stages, the editorial process begins, and after the necessary corrections, the article is sent to at least two referees. As a result of the feedback, if one rejection is received from the referees, the article is sent to a final referee. Accordingly, the publication of the article can not be published/published after being accepted/rejected. The blind system is preferred in the articles sent to the referees.
Music, music discussions, corpora, translation articles, research articles, criticism and new formations are evaluated in our journal. Research notes, thesis presentations, symposium activity evaluations, etc. in interdisciplinary fields. studies are also included. Each article should contain an abstract/abstract between minimum 250 words in Turkish/English.
Our journal has started to be scanned in the Citation index "Scopus" index as of 15.04.2024. It is also scanned in other international important indexes (EBSCO, Rilm, Music Index with Full Text and DOAJ).
Scope
It is a peer-reviewed journal that carries out its national and international activities.
It broadcasts four times a year in March, June, September and December.
Music, music discussions, compilations, research articles, criticism and new formations are evaluated in our journal. Research notes, thesis presentations, symposium activity evaluations, etc. in interdisciplinary fields. studies are also included.
Authors specify their titles and place of duty together with their names and surnames, and their Orcids if it is optional.
Four articles of an author can be accepted in a year.
Each article should include a title, abstract (150-250) and keywords min. 5 words in both Turkish and English.
An author cannot send an article to the journal for publication for the second time in a year, no matter what. Even if they do, that article will either not be processed or will be rejected outright before the next year.
In addition, as of 2022; After the references in our journal, an "extended Abstract" has become mandatory, and the limit must be at least 800 words. The articles of our authors who send abstracts under this are rejected.
Language and spelling guide is given as a document at the time of sending the articles and "APA" is used as the system according to these principles.
All kinds of publications and copyrights of the published articles belong to Yegâh Music Magazine. All responsibilities of the articles belong to their authors.
Manuscripts are delivered to the editors via the Dergipark system, with the translations in their original texts.
Rules and Evaluation Process
The articles submitted to the journal should not have been published anywhere before and should not have been decided for publication.
Although the written language of the journal is Turkish, our journal has the right to publish an article in both Turkish, English or German, if it wishes, upon the permission of the author.
Articles written in two different languages are published reciprocally on the pages, rather than as separate articles. Article pages in a foreign language are on the left side of the journal and the Turkish version is on the right. However, it should be noted that some words in foreign languages do not have the exact equivalents in our language. For this reason, the authors are asked to make the closest translation suitable for Turkish.
Manuscripts sent to the journal for publication are reviewed by the editorial board in terms of purpose, scope, content, method, and compliance with spelling rules. The articles found suitable are sent to two referees who are experts in their fields to be evaluated in terms of their scientific competencies. If the referee reports are positive, the study is published; If one of the referees gives a negative report, the article is sent to a third referee. In line with the decision of the third referee, it is decided whether the article will be published or not. The study, which is decided to be published, is placed in the publication queue. Referee reports are confidential. The author(s) are answered within the period related to their work.
Authors must take into account the reports of the editorial board and referees. Scientific and legal responsibility of the published articles belongs to the author. The editorial board is free to publish or not publish the submitted article. Submitted articles are non-refundable whether they are published or not. Published articles of authors can be removed from publication in line with the decision of the editorial board. Published articles cannot be withdrawn except by the decision of the Editorial Board. No royalties are paid to authors.
All rights of the published articles belong to Yegâh Music Journal. It is not possible to quote from the articles published in the journal without showing the source.
Broadcast frequency
Yegâh Music Journal is a peer-reviewed academic journal published four times a year.
open access policy
This journal has adopted the policy of providing open access at the time of publication. Open access will increase the global exchange of information and have beneficial consequences for humanity.
Instructions for authors
Thank you for choosing to submit your paper to YEGAH. These instructions will provide we have everything required so your paper can keep going through peer review, production and publication smoothly. Please take the time to read and follow them as closely as possible, as doing so will ensure your paper matches the YEGAH’s requirements.
Click first on the link for the Spelling Rules on the bottom. The file you will download is also a template prepared in accordance with the format of our journal. You can add your text. In order to download the Spelling Guide from here, you may need to be logged in with your Dergi Park subscription. If the download does not happen when you click with the left button, press the right button and download with the "Save link as" option. In addition, after you become a member, while sending the article, the "Writing Guide" of our journal will appear on the screen for you to download. You can also download it at that stage. We wish you good work.
Download: 21.08..2025 YMD Spelling Guide
Yegah Music Journal uses OJS to peer review manuscript submissions. Complete guidelines for preparing and submitting your manuscript to this journal are provided below.
About the Journal
Yegah Music Journal (Yegah) is a regional refereed journal which draws its contributions from a wide community of researchers. The main focus of the Yegah is firmly the analysis of Turkish music including Turkic world, eastern and Islamic civilization. Please see the journal's Aims & Scope for information about its focus and peer-review policy.
Publication Language
Please note that this journal publishes manuscripts in English and Turkish. Article Titles and Article Abstracts are both in English and Turkish. Extended abstract in English should be written for articles written in Turkish.
Yegah Music Journal accepts the following types of article: original research articles, reviews articles and book reviews.
It is the purpose of Yegah Music Journal to publish original articles representing a wide range of approaches to the study of music, including historical and archival studies, theory and analysis, anthropology of music, interdisciplinary explorations, critical and interpretive essays, and reports and reflections on Turkish music including Turkic world, eastern and Islamic civilization.
Peer Review and Ethics
All research articles in this journal have undergone rigorous peer review, based on initial editor screening and anonymized refereeing by at least two anonymous referees.
Peer review
YEGAH is committed to peer-review integrity and upholding the highest standards of review. Once your paper has been assessed for suitability by the editor, it will then be double-blind peer-reviewed by anonymous expert referees. Find out more about what to expect during peer review and read our guidance on publishing ethics.
What is peer review, and what do you need to know as an author?
Step 1: Editor assessment
Peer review follows a number of stages, beginning with submitting your article to a journal. At this first stage, the journal editor will decide if it’s suitable for the journal, asking questions such as:
Has the author followed the journal’s guidelines?
Is this the right journal for this article?
Will the journal’s readers find it interesting and useful?
The editor might reject the article immediately, but otherwise, it will move to the next stage, and into peer review.
Step 2: Peer review
The editor will find and contact two or three other researchers or academics who are experts in your field. They will be asked to read your article and advise the editor whether to publish your paper in that journal.
So what are they looking for? This depends on the subject area, but they will be checking:
your work is original or new;
your study design and methodology are appropriate and described so that others could replicate what you’ve done;
you’ve presented your results clearly and appropriately;
your conclusions are reliable and significant;
the work is of a high enough standard to be published in the journal.
Ethics checklist
Before you submit, make sure:
You’ve read the journal’s instructions for authors, and checked and followed any instructions regarding data sets, ethics approval, or statements.
All authors have been named on the paper and the online submission form.
All material has been referenced in the text clearly and thoroughly.
Data has been carefully checked and any supplemental data required by the journal included.
Any relevant interests have been declared to the journal.
You’ve obtained (written) permission to reuse any figures, tables, and data sets.
You’ve only submitted the paper to one journal at a time.
You’ve notified all the co-authors that the paper has been submitted.
Preparing Your Paper
Title
(Trebuchet MS, 14 font size, bold, left-justified, only the first letter of the title is capital and the others are lower cases excluding special names) (Türkçe Yazım Klavuzu İçin Tıklayınız).
Author Affiliation Details
Names and institutional affiliations – including country – and addresses of all contributing authors are required.
Author’s Name and Surname1, Author’s Name and Surname2, left-justified (12 font size)
1Department, University, City, Country, full address, orcid, E-mail (8 font size)
2Department, University, City, Country, full address, orcid, E-mail (8 font size)
Abstract(11 font size): Abstract should be written with 8 font size, Trebuchet MS, justified, single line spacing. The objective, method, and findings are summarized in this section.
Keywords(11 font size)
this section should contain 5 words that are written in 10 font size and separated with commas, full italic and all lower case including names.
Heading 1 (11 font size, bold)
The introduction section should (1) present the scope and objective of the paper and state the problem, (2) briefly review the pertinent literature and (3) provide an overview of the main results of the work.
Heading 2
Heading 3
Methods
The methodology must be clearly stated and described in sufficient detail related to methods or with sufficient references.
Findings And Argument
The findings and arguments of the work should be explicitly described and illustrated. Supporting figures, tables and images of the results (no more than two figures and two tables) may be included in the extended abstract. All the tables, images and figures should be centered. Figures and images should be numbered (see Figure 1 for an example) and figure headers should be placed under the figure or image; as for the tables, they should also be numbered (see Table 1 for an example) and the table header should be placed at the top. References (if any) of the tables, figures, and images should be presented right under the tables, figures, and images in the form of author surname and publication date.
set your figure here.
Figure 1. Type your caption here
Table 1. Type your title here.
set your table here.
Conclusions
Conclusions should include (1) the principles and generalizations inferred from the results, (2) any exceptions to, or problems with these principles and generalizations, (3) theoretical and/or practical implications of the work, and (5) conclusions drawn and recommendations.
References
References should be listed in alphabetical order and presented in a format according to the Chicago Manual of Style: https://www.chicagomanualofstyle.org/tools_citationguide/citation-guide-2.html
APA and Vancouver of reference styles are also welcome.
Bibliographic Information in Roman Script
Cited references, names, and affiliations must be published in Roman script.
Formatting and Templates
Papers may be submitted in Word format. Figures and tables should be saved separately from the text. To assist you in preparing your paper, we provide formatting template(s). PDF and Word templates are available for this journal.
Biographical note
Please supply a short biographical note for each author.
Figures
Figures should be high quality (1200 dpi for line art, 600 dpi for grayscale and 300 dpi for color, at the correct size). Figures should be supplied in one of our preferred file formats: EPS, or Microsoft Word (DOC or DOCX) files are acceptable for figures that have been drawn in Word.
Submitting Your Paper
Yegah Music Journal uses Dergipark (OJS) to manage the peer-review process.
Publication Charges
There are no submission fees, publication fees or page charges for this journal.
Copyright Options
Copyright allows you to protect your original material, and stop others from using your work without your permission.
Content Access
Yegah is an open-access journal.
Queries
Should you have any queries, please contact with us.
Ethical Principles and Publication Policy
Publication Ethics and Publication Malpractice Statement
Yegah Musicology Journal follows the COPE Code of Conduct and Best Practice Guidelines for Journal Editors and the Code of Conduct for Journal Publishers. Authors, reviewers and editors are expected to follow the best-practice guidelines on ethical behaviour contained therein. A selection of key points is included below, but you should always refer to the two documents listed above for complete details.
Duties of Editors
Fair play and editorial independence
Editors evaluate submitted manuscripts exclusively based on their academic merit (importance, originality, study’s validity, clarity) and their relevance to the journal’s scope, without regard to the author’s race, gender, sexual orientation, ethnic origin, citizenship, religious belief, political philosophy or institutional affiliation. The policies of governments or other agencies outside the journal itself do not determine decisions to edit and publish. The Editor-in-Chief has full authority over the entire editorial content of the journal and the timing of publication of that content.
Confidentiality
Editors and editorial staff will not disclose any information about a submitted manuscript to anyone other than the corresponding author, reviewers, potential reviewers, other editorial advisers, and the publisher, as appropriate.
Disclosure and conflicts of interest
Editors and editorial board members will not use unpublished information disclosed in a submitted manuscript for research purposes without the author’s explicit written consent. Privileged information or ideas obtained by editors handling the manuscript will be kept confidential and not used to their advantage. Editors will recuse themselves from considering manuscripts in which they have conflicts of interest resulting from competitive, collaborative, or other relationships/connections with any of the authors, companies or institutions connected to the papers; instead, they will ask another editorial board member to handle the manuscript.
Publication decisions
The editors ensure that all submitted manuscripts being considered for publication undergo peer review by at least two expert reviewers. The Editor-in-Chief is responsible for deciding which of the manuscripts submitted to the journal will be published, based on the validation of the work in question, its importance to researchers and readers, the reviewers’ comments, and such legal requirements as are currently in force regarding libel, copyright infringement and plagiarism. The Editor-in-Chief may confer with other editors or reviewers in making this decision.
Involvement and cooperation in investigations
Editors (in conjunction with the publisher and society) will take responsive measures when ethical concerns are raised about a submitted manuscript or published paper. Every reported unethical publishing behaviour will be looked into, even if discovered years after publication. Yegah editors follow the COPE Flowcharts when dealing with cases of suspected misconduct. If, on the investigation, the ethical concern is well-founded, a correction, retraction, expression of concern or other note as may be relevant will be published in the journal.
Duties of Reviewers
Contribution to editorial decisions
Peer review assists editors in making editorial decisions and, through editorial communications with authors, may assist authors in improving their manuscripts. Peer review is essential to formal scholarly communication and lies at the heart of scientific endeavour. Yegah shares the view of many that all scholars who wish to contribute to the scientific process must do a fair share of reviewing.
Promptness
Any invited referee who feels unqualified to review the research reported in a manuscript or knows that its prompt review will be impossible should immediately notify the editors and decline the invitation to review so that alternative reviewers can be contacted.
Confidentiality
Any manuscripts received for review are confidential and must be treated as such; they must not be shown to or discussed with others except if authorized by the Editor-in-Chief (who would only do so under exceptional and specific circumstances). This also applies to invited reviewers who decline the review invitation.
Standards of objectivity
Reviews should be conducted objectively, and observations formulated clearly with supporting arguments so that authors can use them to improve the manuscript. Personal criticism of the authors is inappropriate.
Acknowledgement of sources
Reviewers should identify relevant published work that the authors have not cited. Any statement that is an observation, derivation or argument reported in previous publications should be accompanied by the appropriate citation. A reviewer should also notify the editors of any substantial similarity or overlap between the manuscript under consideration and any other (published or unpublished) they have personal knowledge of.
Disclosure and conflicts of interest
Any invited referee who has conflicts of interest resulting from competitive, collaborative, or other relationships or connections with any of the authors, companies or institutions connected to the manuscript and the work described therein should immediately notify the editors to declare their conflicts of interest and decline the invitation to review so that alternative reviewers can be contacted. Unpublished material disclosed in a submitted manuscript must not be used in a reviewer’s research without the express written consent of the authors. Privileged information or ideas obtained through peer review must be kept confidential and not used for the reviewer’s advantage. This also applies to invited reviewers who decline the review invitation.
Duties of Authors
Reporting standards
Authors of original research should present an accurate account of the work performed and the results, followed by an objective discussion of the significance of the work. The manuscript should contain sufficient detail and references to permit others to replicate the work. Review articles should be accurate, objective and comprehensive, while editorial 'opinion' or perspective pieces should be identified. Fraudulent or knowingly inaccurate statements constitute unethical behaviour and are unacceptable.
Data access and retention
Authors may be asked to provide the raw data of their study together with the manuscript for editorial review. They should be prepared to make the data publicly available if practicable. In any event, authors should ensure accessibility of such data to other competent professionals for at least ten years after publication (preferably via an institutional or subject-based data repository or other data centre), provided that the confidentiality of the participants can be protected and legal rights concerning proprietary data do not preclude their release.
Originality and plagiarism
Authors should ensure that they have written and submitted only entirely original works, and if they have used the work and words of others, that this has been appropriately cited. Publications that have been influential in determining the nature of the work reported in the manuscript should also be mentioned. Plagiarism takes many forms, from "passing off" another's paper as the author's own, to copying or paraphrasing substantial parts of another's paper (without attribution), to claiming results from research conducted by others. Plagiarism in all its forms constitutes unethical publishing behaviour and is unacceptable.
Multiple, duplicate, redundant or concurrent submission/publication
Papers describing the same research should not be published in multiple journals or primary publications. Hence, authors should not submit for consideration a manuscript already published in another journal. Submission of a manuscript concurrently to more than one journal is unethical publishing behaviour and unacceptable.
Publishing some kinds of articles (such as clinical guidelines and translations) in multiple journals is sometimes justifiable, provided that certain conditions are met. The authors and editors of the journals concerned must agree to the secondary publication, which must reflect the same data and interpretation of the primary document. The direct reference must be cited in the secondary publication.
Authorship of the manuscript
Only persons who meet these authorship criteria should be listed as authors in the manuscript as they must be able to take public responsibility for the content: (i) made significant contributions to the conception, design, execution, data acquisition, or analysis/interpretation of the study; and (ii) drafted the manuscript or revised it critically for important intellectual content; and (iii) have seen and approved the final version of the paper and agreed to its submission for publication. All persons who made substantial contributions to the work reported in the manuscript (such as technical help, writing and editing assistance, and general support) but who do not meet the criteria for authorship must not be listed as an author but should be acknowledged in the "Acknowledgements" section after their written permission to be named as been obtained. The corresponding author should ensure that all appropriate coauthors (according to the above definition) and no inappropriate co-authors are included in the author list and verify that all coauthors have seen and approved the final version of the manuscript and agreed to its submission for publication.
Disclosure and conflicts of interest
Authors should—at the earliest stage possible (generally by submitting a disclosure form at the time of submission and including a statement in the manuscript)—disclose any conflicts of interest that might be construed to influence the results or their interpretation in the manuscript. Examples of potential conflicts of interest that should be disclosed include financial ones such as honoraria, educational grants or other funding, participation in speakers’ bureaus, membership, employment, consultancies, stock ownership, or other equity interest, and paid expert testimony or patent-licensing arrangements, as well as non-financial ones such as personal or professional relationships, affiliations, knowledge or beliefs in the subject matter or materials discussed in the manuscript. All sources of financial support for the work should be disclosed (including the grant number or other reference number, if any).
Acknowledgement of sources
Authors should ensure that they have properly acknowledged the work of others and cite publications that have been influential in determining the nature of the reported work. Information obtained privately (from conversation, correspondence or discussion with third parties) must not be used or reported without explicit, written permission from the source. Authors should not use information obtained while providing confidential services, such as refereeing manuscripts or grant applications, unless they have obtained the explicit written permission of the author(s) of the work involved in these services.
Hazards and human or animal subjects
If the work involves chemicals, procedures or equipment with any unusual hazards inherent in their use, the authors must identify these in the manuscript. Suppose the work consists of the use of animals or human participants. In that case, the authors should ensure that all procedures comply with relevant laws and institutional guidelines and that the appropriate institutional committee(s) has approved them; the manuscript should contain a statement to this effect. Authors should also include a message in the manuscript that informed consent was obtained for experimentation with human participants. The privacy rights of human participants must always be observed.
Peer review
Authors must participate in the peer review process and cooperate fully by responding promptly to editors’ requests for raw data, clarifications, proof of ethics approval, patient consent and copyright permissions. In the case of a first decision of "revisions necessary", authors should respond to the reviewers’ comments systematically, point by point, and promptly, revising and re-submitting their manuscript to the journal by the deadline.
Fundamental errors in published works
When authors discover significant errors or inaccuracies in their own published work, they must promptly notify the journal’s editors or publisher and cooperate with them to correct the paper as an erratum or retract it. Suppose the editors or publisher learns from a third party that a published work contains a significant error or inaccuracy. In that case, the authors must promptly correct or retract the paper or provide evidence to the journal editors of the correctness of the article.
Duties of the Publisher
Handling of unethical publishing behaviour
In cases of alleged or proven scientific misconduct, fraudulent publication or plagiarism, the publisher, in close collaboration with the editors, will take all appropriate measures to clarify the situation and to amend the article in question. This includes the prompt publication of an erratum, clarification or, in the most severe case, the retraction of the affected work. The publisher and the editors shall take reasonable steps to identify and prevent the publication of papers where research misconduct has occurred and under no circumstances encourage or knowingly allow such misconduct to occur.
Article Processing Charge
All articles published in Yegah Musicology Journal are open-access and available online immediately upon publication. This is made possible by an article-processing charge (APC) that covers the range of publishing services we provide. This includes the online tools for editors and authors, reviewers, editors and reviewers progress payments, article copyediting, production and hosting, layout editing, liaison with abstracting and indexing services, and customer services.
As a matter of ethics, Article Processing Charge is paid when the author uploads the article to the journal management system. No editorial evaluation and review process is initiated without payment. This payment does not indicate that the article uploaded by the author will undoubtedly be published. This payment is only related to the article processing process.
As per the resolution passed by Turkish Higher Education Council at the General Assembly dated March 03, 2019, an article published in Yegah Musicology Journal can be included in the applications (declaration) for associate professorship since the journal falls under the clause of "Journals that charge fees -regardless of acceptance/rejection condition- during application".
"According to the decision taken by the Turkish Higher Education Council in the General Assembly dated 07.03.2019, an article published in the YegahJournal can be used in the applications for associate professorship (declaration) since the article meets the article - journals that receive a fee regardless of the acceptance/rejection decision at the time of application."
Note: YMD reserves the right to offer discounts or no fees (APC) for particular articles or authors.
Article Publication Charge
Yegah Musicology Journal does not charge article publishing fees.
The subject of Changes Made/To be Made in the Journal:
YMD management; when it deems necessary, may change the services offered on the site and the terms of this contract wholly or partially. Changes will be effective from the date of publication on the site. It is the User's responsibility to follow the changes. The User is deemed to have accepted these changes by continuing to benefit from the services offered.
Yegah Musicology Journal has eliminated the risk of becoming a predatory journal by requiring upfront article processing charges, regardless of acceptance or rejection, in line with the recommendations of YÖK, ÜAK, and ULAKBİM. (It is included in the category of "journals that charge publication fees during the application process, regardless of acceptance or rejection" for ÜAK Associate Professorship applications. Therefore, it can be used for all academic applications, academic incentives, and associate professorship applications.) For this reason, the review process for articles will not begin without the required fee payment.
Initially, when articles are uploaded to the system along with other documents, authors are required to pay the article fee to cover processing costs, editorial services, layout, and all other expenses.
"If the article's extended abstract contains a minimum of 800 words and the total length of the text, including the references, exceeds 9,000 words or 40 pages, the author must pay an additional layout fee equal to 10% of the editorial fee. However, under no circumstances will an article be evaluated if it exceeds 50 pages or 10,000 words in total, including the abstract and references. Since such an article is at the level of a book, it is not recommended to be used as an article. Please be sure to calculate the page and word count of your article before sending it."
After the secretariat verifies the information, the authors' articles are first subjected to a similarity report through Ithenticate. Articles with less than 20% similarity are checked for compliance with the writing guide and sent to the editor for scientific evaluation. The editor checks the payment receipt for articles approved by the editor and the peer review process begins. The peer review process will not begin for articles for which the fee has not been paid. In addition, authors will be informed of all necessary developments via the media at this stage.
Accordingly;
1- In case of editorial rejection: 80% of the fee paid by the authors of articles rejected as a result of the editor's evaluation will be refunded. The remaining 20% will be deducted as secretariat, operation, and editorial fees.
2- In case of rejection by reviewers: For authors whose articles are rejected as a result of the evaluations of both the editor and the reviewers, 50% of the fee they paid will be refunded, depending on the reviewers' evaluation. The remaining fee will be deducted as secretariat, editorial review, and operation fees.
Important Note: For any questions regarding the fee, please contact the secretariat in the bottom right corner of the page.