ÖZ
Beğeni hiyerarşileri kuramına göre müzik beğenileri yalnızca estetik yargıların söz konusu olduğu bir kültürel ürün değil; kültürel, ideolojik ve kimlik bileşenleri içerisinde barındıran toplumsal bir fenomendir. Bourdieu’ya göre kültürel alandaki her türlü tercih, bireylerin içerisinde bulunduğu sosyal dünyayı algılama ve ona göre konum alma stratejileri ile örülüdür. Bu doğrultuda çalışmada müzik beğenileri ve prestij değerlendirmeleri bireylerin yaşam tarzı ifadesinin ve kimlik bileşenlerinin bir göstergesi şeklinde ele alınmış; müzik beğenilerinin kimlik ve sosyal sınırlar belirteci olarak tercihi tartışılmıştır. Çalışma Türk halk müziği dinleyicilerinden oluşan bir grubun müzik kategorilerine yönelik prestij değerlendirmelerine odaklanarak yürütülmüş; veriler Ankara’da gerçekleştirilen üç farklı Türk halk müziği konser etkinliğine katılan dinleyicilerden yapılandırılmış anket formları ile elde edilmiştir. Çalışma bulgularına göre Türk halk müziği dinleyicilerinin müzik kategorilerine yönelik prestij yargılarının yalnızca estetik ya da sanatsal niteliklerle değil; kültürel kimlik, tarihsel meşruiyet ve sosyal aidiyet bağlamında oluşturulduğunu ortaya koymuştur. Çalışma sonucunda Türk halk müziği dinleyicilerinin müzik kategorilerine yönelik prestij değerlendirmelerinde yerellik, kültürel yapı ile ilişki, modernlik ve toplumsal kalıp yargıların belirleyici olduğu tespit edilmiştir. Sonuç olarak çalışma kültürel alandaki pratiklerin ve özellikle müzik beğenilerinin bireysel tercihlerden öte toplumsal üretimlerin sonucu olan dinamiklerle anlamlandırıldığı ve kültürel tercihlerin sosyal alandaki konumlanış ve kimliğin önemli bir bileşeni olduğu çalışma verileriyle vurgulanmıştır.
ABSTRACT
The theory of taste hierarchies posits that musical preferences are not merely a cultural construct involving aesthetic evaluations; rather, they are a social phenomenon encompassing cultural, ideological, and identity components. According to Bourdieu, all preferences in the cultural domain are intricately intertwined with individuals' strategic approaches to interpreting and navigating the social environment they inhabit. In this context, the study approaches music preferences and prestige evaluations as indicators of individuals' lifestyle expressions and identity components, and discusses the preference of music preferences as indicators of identity and social boundaries. The study was conducted by focusing on the prestige evaluations of a group of Turkish folk music listeners regarding music categories. The data was obtained from structured questionnaire forms filled out by listeners who attended three different Turkish folk music concerts in Ankara. The findings of the study indicate that Turkish folk music listeners' prestige judgments regarding music categories are not exclusively based on aesthetic or artistic qualities. Instead, these judgments are also influenced by cultural identity, historical legitimacy, and social belonging. The study's findings indicated that the prestige evaluations of Turkish folk music listeners concerning various music categories are influenced by factors such as locality, relationship with cultural structure, modernity, and social stereotypes. In summary, the study underscores that practices within the cultural sphere—particularly musical inclinations—are interpreted as the consequence of complex dynamics that extend beyond individual predilections, representing the outcome of social production. The study further emphasizes that cultural preferences serve as a pivotal element in the formation of social positioning and identity, a notion substantiated by the study's findings.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Musicology and Ethnomusicology, Interpretation in Turkish Folk Music |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Early Pub Date | September 7, 2025 |
Publication Date | September 30, 2025 |
Submission Date | August 4, 2025 |
Acceptance Date | September 3, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 8 Issue: 3 |