This study focuses on the Eurovision Song Contest, a popular music competition organized by the European Broadcasting Union. Following the 69th Eurovision Song Contest held in 2025, the research examines how Azerbaijan’s awarding of the highest score, 12 points, to Israel was received in new media platforms in Türkiye. The data source for the research is user comments on Ekşi Sözlük, one of Türkiye’s most popular online discussion platforms. Both quantitative and qualitative methods were used in the study. Quantitative content analysis was employed to determine the frequency distribution of user reactions, while qualitative thematic analysis was conducted by developing themes based on theory, following the process proposed by Braun and Clarke. Based on the research findings, it is possible to say that the dictionary writers do not view this competition solely as an aesthetic or musical form of expression. The writers evaluate this popular music event in the context of nationalist attitudes, international relations, and political crises. In this context, the contest is a multi-layered communication space where national identities, historical brotherhood discourses, criticisms of Israel's policies toward Gaza, and Eurovision's ideals of political neutrality are debated. The study contributes to the literature by demonstrating that the competitive culture inherent in Eurovision is a dynamic cultural space where nations, social identities, and political discourses are intensively produced through the competition.
Bu çalışma, Avrupa Yayın Birliğinin popüler müzik yarışması olan Eurovision Şarkı Yarışmasına mercek tutmaktadır. 2025 yılında düzenlenen 69. Eurovision Şarkı Yarışması sonrasında Azerbaycan’ın İsrail’e en yüksek oy olan 12 puanı vermesinin Türkiye’de yeni medya ortamlarında nasıl karşılık bulduğu incelenmiştir. Araştırmanın veri kaynağı, Türkiye’nin en popüler çevrimiçi tartışma platformlarından birisi olan Ekşi Sözlük’te yer alan kullanıcı yorumlarıdır. Çalışmada nicel ve nitel yöntemler kullanılmıştır. Nicel içerik analizi ile kullanıcı tepkilerinin frekans dağılımı belirlenirken, nitel tematik analizde Braun ve Clarke’ın önerdiği süreç doğrultusunda (teori temelli) temalar geliştirilerek analiz yapılmıştır. Bu bağlamda; müzikalite, ulusların çıkarları ve diplomasi ile milliyetçi duyguların dışa vurumu incelenmiştir. Araştırma bulgularından yola çıkarak sözlük yazarlarının bu yarışmayı yalnızca estetik ya da müzikal bir ifade biçimi olarak görmediklerini söylemek mümkündür. Yazarlar bu popüler müzik etkinliğini milliyetçi tutumlar, uluslararası ilişkiler ve politik krizler bağlamında değerlendirmektedirler. Bu bağlamda yarışma; ulusal kimliklerin, tarihsel kardeşlik söylemlerinin, İsrail’in Gazze politikalarına yönelik eleştirilerin ve Eurovision’un apolitik olma idealine ilişkin tartışmaların yürütüldüğü çok boyutlu bir iletişim alanı olarak değerlendirilmektedir. Çalışma, Eurovision’un içerisinde barındırdığı rekabetçi kültürün yarışma aracılığıyla ulusların, toplumsal kimliklerin ve siyasal söylemlerin yoğun bir şekilde üretildiği dinamik bir kültürel alan olduğunu göstermesiyle literatüre katkı sunmaktadır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Music Cognition |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Early Pub Date | August 11, 2025 |
Publication Date | September 30, 2025 |
Submission Date | July 1, 2025 |
Acceptance Date | August 10, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 8 Issue: 3 |