Research Article
BibTex RIS Cite

KORO ŞEFLİĞİ VE ORKESTRA ŞEFLİĞİ ARASINDAKİ BENZERLİK VE FARKLILIKLARIN İNCELENMESİ

Year 2025, Volume: 8 Issue: 3, 1892 - 1910, 30.09.2025
https://doi.org/10.51576/ymd.1750809

Abstract

ÖZ
Bu araştırmada Koro Şefliği ve Orkestra Şefliği arasındaki benzerlik ve farklılıkların incelenmesi hedeflenmiştir. Araştırma betimsel türde ve tarama modelindedir. Veri toplama aracı olarak görüşme tekniği ve yarı yapılandırılmış sorular kullanılmıştır. Kullanılan sorular “Koro Şefliği” ve “Orkestra Şefliği” alanında ayrı hazırlanmıştır. Soruları hazırlarken bir koro şefi/akademisyen bir müzik eğitimcisi akademisyen toplam 2 uzmandan görüş alınmıştır. Çalışma grubu, Devlet Konservatuvarlarında, TRT(Türkiye Radyo Televizyon Kurumu)’de ve CSO(Cumhurbaşkanlığı Senfoni Orkestrası)’da Koro Şefliği veya Orkestra Şefliği yapmakta olan katılımcılardır. Koro şefinin eğitici ve yönetici olduğu, orkestra şefinin yönetici olduğu tespit edilmiştir. Koro üyelerinin eğitilmesi gerektiğini fakat orkestra üyelerinin önceden eğitilmiş olduğu görülmektedir. Orkestra şefinin yönetici olduğu, yönetimin prova ve konseri kapsadığı tespit edilmiştir. Koroya eğitim verilmesi durumunun koro şefliğini orkestra şefliğinden ayıran önemli bir farklılık olduğu görülmektedir. En temel farklılık olarak koro müziğinin insan sesi ile yapılması, orkestra müziğinin enstrüman ile yapılması, en temel benzerlik olarak şeflik vuruş teknikleri görülmektedir. Orkestrada yalnız müzik yönetilirken koroda hem müzik hem söz vardır. Koro şefi ses ve sözü yönetir. Yönetim teknikleri açısından farklılıklardan biri orkestra şefliğinde baget kullanılması, koro şefliğinde kullanılmaması durumudur. Orkestrada genel bir vuruş bütünlüğü olduğu, koroda ise daha esnek, daha çok söze, nota zamanına bağlı olarak koro şefinin hareket edebildiği görülmektedir. Orkestra şefliği yapan bir bireyin koro şefliği konusunda, koro şefliği yapan bir bireyin orkestra şefliği konusunda yönetim olarak temel benzerliklerden faydalanarak yönetim yapabileceği tespit edilmiş fakat bunun meslek olarak “koro şefi” ya da “orkestra şefi” olmak için yeterli olmayacağı da tespit edilmiştir.

References

  • Apaydın, M. (2006). Çocuk ve gençlik korolarının toplumun kültürel gelişimindeki yeri ve önemi. II. Ulusal Çocuk ve Gençlik Edebiyatı Sempozyumu Bildirisi, Ankara Üniversitesi, Ankara.
  • Akkaya, E. (2012) Orkestral Viyola Repertuvarı İçin Çalışma Kılavuzu. Yayımlanmış Sanatta Yeterlik Tezi. İstanbul Üniversitesi, İstanbul.
  • Atkinson, R. (2012). The life story interview as a mutually equitable relationship. In J. F. Gubrium, J. A. Holstein, A. B. Marvasti, & K. D. McKinney (Eds.), The Sage handbook of interview research: The complexity of the craft (2nd ed., pp. 115–129). Thousand Oaks, CA: Sage Publications.
  • Aziz, A. (2015). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri ve teknikleri. Ankara: Nobel Yayınları.
  • Bayramoğulları, N. (2014). İlya Musin ve Rus Orkestra Şefliği Okulu. Yayımlanmış Yüksek Lisans Tezi. Dokuz Eylül Üniversitesi, İzmir.
  • Çevik, S. (1999). Koro Eğitimi Yönetimi ve Teknikleri. Ankara: Yurtrenkleri.
  • Egüz, S. (1981). Koro Eğitimi ve Yönetimi. Ankara: Ayyıldız.
  • Fıske, J. (1996). İletişim çalışmalarına giriş. (S. İrvan, Çev.). Ankara: Bilim ve Sanat Yayınları.
  • Garretson, Robert L. (1993). Choral Music History, Style and Performans Practice. Colorado State University, Fort Collins.
  • Karasar, N. (2019). Bilimsel Araştırma Yöntemi: Kavramlar İlkeler Teknikler. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık, 34.Basım.
  • Mimaroğlu, İ. (1987). Müzik Tarihi. İstanbul: Varlık Yayıncılık.
  • Putiatytska, O., Kopytsia, M., Davydova, O., … Taranchenko, O. (2024). Performing Features Of Chamber Vocal Works Of Ukrainian Composers. Yegâh Müzikoloji Dergisi, 7(4), 724-744. https://doi.org/10.51576/ymd.1561524
  • Say, A. (2009). Müziğin Kitabı. Ankara: Müzik Ansiklopedisi.
  • Say, A. (2009). Müzik Sözlüğü. Ankara: Müzik Ansiklopedisi.
  • Tura, H. N. (2010). Opera Şefliği ve Senfonik Orkestra Şefliği Arasındaki Teknik Farklılıklar ve Güçlüklerin Karşılaştırmalı Analizi. Yayımlanmış Yüksek Lisans Tezi. Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
  • Vural, T. (2010). Lider Olarak Orkestra Şefi. Yayımlanmamış Doktora Tezi. Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Yöndem, Ö. (2005). Orkestra Şefinin Eğitimcilik Yönü ve Orkestra Psikolojisi Üzerindeki Etkileri, Yayımlanmış Doktora Tezi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Bolu.

EXAMINING THE SIMILARITIES AND DIFFERENCES BETWEEN CHORAL CONDUCTING AND ORCHESTRA CONDUCTING

Year 2025, Volume: 8 Issue: 3, 1892 - 1910, 30.09.2025
https://doi.org/10.51576/ymd.1750809

Abstract

ABSTRACT
This research, is aimed to examine the similarities and differences between Choral Conducting and Orchestra Conducting. It has descriptive and survey model. Interview technique and semi-structured questions were used as data collection tools. The questions used were prepared separately for “Choral Conducting” and “Orchestra Conducting”. While preparing the questions, 2 experts were consulted. The study group consisted of participants who were working as choral conductors or orchestra conductors in State Conservatories, TRT and CSO. It was determined that the orchestra conductor is the conductor and the conducting includes rehearsals and concerts. It is seen that the situation of providing training to the choir is an important difference that distinguishes choral conducting from orchestral conducting. The most fundamental difference is that choral music is performed with the human voice, orchestral music is performed with instruments, and the most basic similarity is seen in conducting techniques. While in an orchestra only music is conducted, in a choir there is both music and words. One of the differences in terms of management techniques is the use of the baton in orchestra conducting, but not in choir conducting. It is seen that there is a general integrity of beat in the orchestra, whereas in the choir, the conductor can move more flexibly, depending more on the words and note time. It has been determined that an individual who conducts an orchestra can conduct choral conducting and an individual who conducts a choir can conduct orchestral conducting by utilizing basic similarities in terms of management, but it has also been determined that this will not be sufficient to be a “choir conductor” or “orchestra conductor” as a profession.

References

  • Apaydın, M. (2006). Çocuk ve gençlik korolarının toplumun kültürel gelişimindeki yeri ve önemi. II. Ulusal Çocuk ve Gençlik Edebiyatı Sempozyumu Bildirisi, Ankara Üniversitesi, Ankara.
  • Akkaya, E. (2012) Orkestral Viyola Repertuvarı İçin Çalışma Kılavuzu. Yayımlanmış Sanatta Yeterlik Tezi. İstanbul Üniversitesi, İstanbul.
  • Atkinson, R. (2012). The life story interview as a mutually equitable relationship. In J. F. Gubrium, J. A. Holstein, A. B. Marvasti, & K. D. McKinney (Eds.), The Sage handbook of interview research: The complexity of the craft (2nd ed., pp. 115–129). Thousand Oaks, CA: Sage Publications.
  • Aziz, A. (2015). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri ve teknikleri. Ankara: Nobel Yayınları.
  • Bayramoğulları, N. (2014). İlya Musin ve Rus Orkestra Şefliği Okulu. Yayımlanmış Yüksek Lisans Tezi. Dokuz Eylül Üniversitesi, İzmir.
  • Çevik, S. (1999). Koro Eğitimi Yönetimi ve Teknikleri. Ankara: Yurtrenkleri.
  • Egüz, S. (1981). Koro Eğitimi ve Yönetimi. Ankara: Ayyıldız.
  • Fıske, J. (1996). İletişim çalışmalarına giriş. (S. İrvan, Çev.). Ankara: Bilim ve Sanat Yayınları.
  • Garretson, Robert L. (1993). Choral Music History, Style and Performans Practice. Colorado State University, Fort Collins.
  • Karasar, N. (2019). Bilimsel Araştırma Yöntemi: Kavramlar İlkeler Teknikler. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık, 34.Basım.
  • Mimaroğlu, İ. (1987). Müzik Tarihi. İstanbul: Varlık Yayıncılık.
  • Putiatytska, O., Kopytsia, M., Davydova, O., … Taranchenko, O. (2024). Performing Features Of Chamber Vocal Works Of Ukrainian Composers. Yegâh Müzikoloji Dergisi, 7(4), 724-744. https://doi.org/10.51576/ymd.1561524
  • Say, A. (2009). Müziğin Kitabı. Ankara: Müzik Ansiklopedisi.
  • Say, A. (2009). Müzik Sözlüğü. Ankara: Müzik Ansiklopedisi.
  • Tura, H. N. (2010). Opera Şefliği ve Senfonik Orkestra Şefliği Arasındaki Teknik Farklılıklar ve Güçlüklerin Karşılaştırmalı Analizi. Yayımlanmış Yüksek Lisans Tezi. Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
  • Vural, T. (2010). Lider Olarak Orkestra Şefi. Yayımlanmamış Doktora Tezi. Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Yöndem, Ö. (2005). Orkestra Şefinin Eğitimcilik Yönü ve Orkestra Psikolojisi Üzerindeki Etkileri, Yayımlanmış Doktora Tezi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Bolu.
There are 17 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Musicology and Ethnomusicology, Music (Other)
Journal Section Research Articles
Authors

Yiğit Karabulut 0000-0001-8326-7760

Early Pub Date September 1, 2025
Publication Date September 30, 2025
Submission Date July 25, 2025
Acceptance Date August 29, 2025
Published in Issue Year 2025 Volume: 8 Issue: 3

Cite

APA Karabulut, Y. (2025). KORO ŞEFLİĞİ VE ORKESTRA ŞEFLİĞİ ARASINDAKİ BENZERLİK VE FARKLILIKLARIN İNCELENMESİ. Yegah Müzikoloji Dergisi, 8(3), 1892-1910. https://doi.org/10.51576/ymd.1750809