ÖZ
Bu araştırmada Koro Şefliği ve Orkestra Şefliği arasındaki benzerlik ve farklılıkların incelenmesi hedeflenmiştir. Araştırma betimsel türde ve tarama modelindedir. Veri toplama aracı olarak görüşme tekniği ve yarı yapılandırılmış sorular kullanılmıştır. Kullanılan sorular “Koro Şefliği” ve “Orkestra Şefliği” alanında ayrı hazırlanmıştır. Soruları hazırlarken bir koro şefi/akademisyen bir müzik eğitimcisi akademisyen toplam 2 uzmandan görüş alınmıştır. Çalışma grubu, Devlet Konservatuvarlarında, TRT(Türkiye Radyo Televizyon Kurumu)’de ve CSO(Cumhurbaşkanlığı Senfoni Orkestrası)’da Koro Şefliği veya Orkestra Şefliği yapmakta olan katılımcılardır. Koro şefinin eğitici ve yönetici olduğu, orkestra şefinin yönetici olduğu tespit edilmiştir. Koro üyelerinin eğitilmesi gerektiğini fakat orkestra üyelerinin önceden eğitilmiş olduğu görülmektedir. Orkestra şefinin yönetici olduğu, yönetimin prova ve konseri kapsadığı tespit edilmiştir. Koroya eğitim verilmesi durumunun koro şefliğini orkestra şefliğinden ayıran önemli bir farklılık olduğu görülmektedir. En temel farklılık olarak koro müziğinin insan sesi ile yapılması, orkestra müziğinin enstrüman ile yapılması, en temel benzerlik olarak şeflik vuruş teknikleri görülmektedir. Orkestrada yalnız müzik yönetilirken koroda hem müzik hem söz vardır. Koro şefi ses ve sözü yönetir. Yönetim teknikleri açısından farklılıklardan biri orkestra şefliğinde baget kullanılması, koro şefliğinde kullanılmaması durumudur. Orkestrada genel bir vuruş bütünlüğü olduğu, koroda ise daha esnek, daha çok söze, nota zamanına bağlı olarak koro şefinin hareket edebildiği görülmektedir. Orkestra şefliği yapan bir bireyin koro şefliği konusunda, koro şefliği yapan bir bireyin orkestra şefliği konusunda yönetim olarak temel benzerliklerden faydalanarak yönetim yapabileceği tespit edilmiş fakat bunun meslek olarak “koro şefi” ya da “orkestra şefi” olmak için yeterli olmayacağı da tespit edilmiştir.
ABSTRACT
This research, is aimed to examine the similarities and differences between Choral Conducting and Orchestra Conducting. It has descriptive and survey model. Interview technique and semi-structured questions were used as data collection tools. The questions used were prepared separately for “Choral Conducting” and “Orchestra Conducting”. While preparing the questions, 2 experts were consulted. The study group consisted of participants who were working as choral conductors or orchestra conductors in State Conservatories, TRT and CSO. It was determined that the orchestra conductor is the conductor and the conducting includes rehearsals and concerts. It is seen that the situation of providing training to the choir is an important difference that distinguishes choral conducting from orchestral conducting. The most fundamental difference is that choral music is performed with the human voice, orchestral music is performed with instruments, and the most basic similarity is seen in conducting techniques. While in an orchestra only music is conducted, in a choir there is both music and words. One of the differences in terms of management techniques is the use of the baton in orchestra conducting, but not in choir conducting. It is seen that there is a general integrity of beat in the orchestra, whereas in the choir, the conductor can move more flexibly, depending more on the words and note time. It has been determined that an individual who conducts an orchestra can conduct choral conducting and an individual who conducts a choir can conduct orchestral conducting by utilizing basic similarities in terms of management, but it has also been determined that this will not be sufficient to be a “choir conductor” or “orchestra conductor” as a profession.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Musicology and Ethnomusicology, Music (Other) |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Early Pub Date | September 1, 2025 |
Publication Date | September 30, 2025 |
Submission Date | July 25, 2025 |
Acceptance Date | August 29, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 8 Issue: 3 |