Bu çalışmada, 20. yüzyıl keman virtüözü ve bestecilerinden Fritz Kreisler’in (1875-1962), keman müziğine etkilerinin, yorum geleneği, performans pratikleri ve eserleri bağlamında müzikolojik bir bakış açısıyla incelenmesi amaçlanmıştır. Kreisler’in keman performans üslubu, 19. yüzyılın sonlarından 20. yüzyılın ilk yarısına geçişte belirleyici bir rol oynayarak keman icrasında yeni standartlar oluşmasına yol açmıştır. Çalışmada, Kreisler’in keman çalma tekniği aracılığıyla yorum geleneğine getirdiği yenilikler arasında özellikle sürekli vibrato ve portamento kullanımının dönemin keman icrası üzerindeki devrim niteliğindeki etkileri ayrıntılı biçimde değerlendirilmiştir. Kreisler’in yorumculuğu, birçok kaynakta belirtildiği üzere eserlerin müziksel ifadesini taşıyan incelikli, lirik ve teknik bir üslup temeline dayanmaktadır. Kemandaki teknik ustalığını daima müziğin anlamsal içeriğini vurgulamak için kullanan besteci, özellikle çift sesler, üç ve dört sesli akorlar ve artikülasyon bakımından keman literatürüne önemli katkılar sağlamıştır. Bu bağlamda, Kreisler’in küçük formlu ve kısa eserleri döneminin konser pratiğinde kalıcı bir repertuvar oluşturmuş; bu eserler hem icra tekniklerinin gelişmesine hem de pedagojik repertuvarın zenginleşmesine yardımcı olmuştur. Çalışmada ayrıca Kreisler’in klasik eserler üzerine yaptığı radikal edisyonlar ve kadans düzenlemelerinin tarihsel ve müzikolojik açıdan önemi tartışılmıştır. Özellikle Beethoven, Paganini gibi bestecilerin eserlerine yaptığı düzenlemeler, döneminin performans anlayışında estetik ve pratik açılardan önemli dönüşümlere öncülük etmiştir. Sonuç olarak, Kreisler’in mirasının günümüz keman yorumculuğunda, eğitiminde ve repertuvar seçimlerinde hâlen etkisini sürdürdüğü görülmektedir. Kreisler’in müziksel ifade, teknik yenilik ve bestecilikte yarattığı sentez, 20. yüzyıl ve sonrasındaki keman performans geleneğinin şekillenmesinde temel referans noktalarından biri olarak kabul edilmektedir. Çalışma, Kreisler’in mirasının gelecekteki müzikolojik araştırmalar ve keman performans geleneği açısından taşıdığı önemi vurgulamaktadır.
This study aims to examine the influence of Fritz Kreisler (1875-1962), a 20th-century violin virtuoso and composer, on violin music from a musicological perspective in the context of his interpretive tradition, performance practices, and works. Kreisler’s violin performance style played a decisive role in the transition from the late 19th century to the first half of the 20th century, leading to new standards in violin performance. In this study, among the innovations that Kreisler brought to the interpretation tradition through his violin playing technique, especially the revolutionary effects of the use of continuous vibrato and portamento on violin performance of the period were evaluated in detail. As stated in many sources, Kreisler’s interpretation is based on a lyrical, elegant and technical style that carries the musical expression of the works. The composer, who always used his technical mastery of the violin to emphasize the semantic content of the music, made significant contributions to the violin literature, especially in terms of double stops, triads and quartets, and articulation. In this context, Kreisler’s small-form and short works formed a permanent repertoire in the concert practice of his period; these works helped both the development of performance techniques and the enrichment of pedagogical repertoire. The study also discusses the historical and musicological significance of Kreisler’s radical editions and cadenza arrangements of classical works. In particular, his arrangements of works by composers such as Beethoven and Paganini pioneered significant transformations in the performance approach of his period in terms of aesthetics and practice. In conclusion, it is seen that Kreisler’s legacy is still influential in today's violin interpretation, education and repertoire choices. Kreisler’s synthesis of musical expression, technical innovation and composition is recognized as one of the main reference points in shaping the violin performance tradition of the 20th century and beyond. The study emphasizes the importance of Kreisler’s legacy for future musicological research and the violin performance tradition.
Fritz Kreisler violin performance interpretation tradition violin repertoire continuous vibrato cadenza
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Musicology and Ethnomusicology, Interpretation in Western Classical Music |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Early Pub Date | September 2, 2025 |
Publication Date | September 30, 2025 |
Submission Date | July 30, 2025 |
Acceptance Date | August 29, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 8 Issue: 3 |