Öz
Bu makalede, Fazıl Say'ın “3 Balad” adlı piyano eseri yapısal ve teknik açıdan incelenmektedir. Fazıl Say, Batı klasik müzik geleneğini Anadolu motifleriyle harmanlayan yenilikçi bir besteci olup, bu eserinde anlatısal bir yaklaşım benimsemiştir. Bu çalışmada, nitel bir veri analizi tekniği olan betimsel analiz ve doküman analizi yapılmıştır. “3 Balad”, piyano için yazılmış üç bölümlü bir eserdir. Her bir bölüm, kendine özgü anlatım diliyle bir hikâye anlatmakta ve dinleyiciyi farklı duygusal yolculuklara çıkarmaktadır. Analizler sonucunda, “Nazım” baladının lirik-melankolik karakteri, tonik pedal üzerine kurulu armonik yapısı ve genişletilmiş akor kullanımıyla öne çıktığı; “Kumru” baladının sıcak, umut dolu atmosferi, oktav değişimleri ve yedili akor yoğunluğu ile dikkat çektiği; “Sevenlere Dair” baladının ise aşk temasını tonal yapı, senkoplu ritimler, kromatik geçişler ve kontrastlı artikülasyonlarla işlediği belirlenmiştir. Eserin bütününde, Lied formunun çeşitli varyasyonları, tematik birliktelik ve Fazıl Say’a özgü armonik renkler dikkat çekmektedir. Bu yönleriyle “3 Balad”, modern piyano repertuvarına önemli bir katkı sunmakta; teknik, yorumculuk ve müzikal anlatım açısından piyanistler için zengin bir çalışma alanı oluşturmaktadır.
ABSTRACT
This article presents a structural and technical analysis of “3 Ballads”, a piano composition by Fazıl Say—an innovative Turkish composer renowned for blending Western classical music traditions with Anatolian cultural elements. In this work, Say adopts a distinctly narrative compositional approach, crafting a piece that intertwines technical complexity with emotional depth. The study employs qualitative research methods, specifically descriptive and document analysis, to investigate the work's musical structure and interpretive dimensions. “3 Ballads” is a tripartite composition for solo piano, in which each section presents a unique expressive style and unfolds a distinct narrative arc, guiding the listener through varied emotional landscapes. As a result of the analyses, it was determined that Nazım exhibits a lyrical and melancholic character, distinguished by its harmonic structure built upon a tonic pedal and the use of extended chords; Kumru stands out with its warm and hopeful atmosphere, octave displacements, and a harmonic palette rich in seventh chords; and Sevenlere Dair addresses the theme of love through a tonal framework, syncopated rhythms, chromatic transitions, and contrasting articulations. Across the work as a whole, various adaptations of the Lied form, thematic cohesion, and Fazıl Say’s distinctive harmonic colors are evident. In this respect, 3 Ballads makes a significant contribution to the modern piano repertoire, offering pianists a rich field for the development of technical mastery, interpretative depth, and musical expression.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Religious Music, Composition in Western Classical Music, Interpretation in Western Classical Music |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Early Pub Date | August 25, 2025 |
Publication Date | September 30, 2025 |
Submission Date | June 1, 2025 |
Acceptance Date | August 22, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 8 Issue: 3 |