Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

FAZIL SAY’IN 3 BALLAD ESERİ ÜZERİNE YAPISAL VE ANLATIMSAL BİR İNCELEME

Yıl 2025, Cilt: 8 Sayı: 3, 1650 - 1674, 30.09.2025
https://doi.org/10.51576/ymd.1711479

Öz

Öz
Bu makalede, Fazıl Say'ın “3 Balad” adlı piyano eseri yapısal ve teknik açıdan incelenmektedir. Fazıl Say, Batı klasik müzik geleneğini Anadolu motifleriyle harmanlayan yenilikçi bir besteci olup, bu eserinde anlatısal bir yaklaşım benimsemiştir. Bu çalışmada, nitel bir veri analizi tekniği olan betimsel analiz ve doküman analizi yapılmıştır. “3 Balad”, piyano için yazılmış üç bölümlü bir eserdir. Her bir bölüm, kendine özgü anlatım diliyle bir hikâye anlatmakta ve dinleyiciyi farklı duygusal yolculuklara çıkarmaktadır. Analizler sonucunda, “Nazım” baladının lirik-melankolik karakteri, tonik pedal üzerine kurulu armonik yapısı ve genişletilmiş akor kullanımıyla öne çıktığı; “Kumru” baladının sıcak, umut dolu atmosferi, oktav değişimleri ve yedili akor yoğunluğu ile dikkat çektiği; “Sevenlere Dair” baladının ise aşk temasını tonal yapı, senkoplu ritimler, kromatik geçişler ve kontrastlı artikülasyonlarla işlediği belirlenmiştir. Eserin bütününde, Lied formunun çeşitli varyasyonları, tematik birliktelik ve Fazıl Say’a özgü armonik renkler dikkat çekmektedir. Bu yönleriyle “3 Balad”, modern piyano repertuvarına önemli bir katkı sunmakta; teknik, yorumculuk ve müzikal anlatım açısından piyanistler için zengin bir çalışma alanı oluşturmaktadır.

Kaynakça

  • Referans1: Demir, E. (2019). Modern Klasik Müziğin Evrimi. Ankara: Nota Sanat Yayınları.
  • Referans2: Ersoy, T. (2021). Modern Piyano Müziğinde Teknik ve Estetik. İzmir: Sanat Yayıncılık.
  • Referans3: Güncan, Ö., Çelik, D. (2024). Romantik Dönemde Müziğin Evrimi: Sanatsal Özgürlüğün Keşfi ve Formun Dönüşümü. Müzikte Güncel Çalışmalar, Bölüm VII., Livre De Lyon.
  • Referans4: Karaca, M. (2022). Çağdaş Piyano Müziğinde Hikayesel Yapılar. Ankara: Sanat Akademisi Yayınları.
  • Referans5: Nardemir S. (2021). David Popper’in Concert-Etude Op. 55 No. 2 Eserinin İncelenmesi ve Eserin İcra Sürecinde Karşılaşılabilecek Sorunlara Yönelik Çözüm Önerileri. AKÜ AMADER, 7(13).
  • Referans6: Say. F. (2000). 3 Ballads. Schott Yayınları.
  • Referans7: Say, F. (2018). Müzikal Yolculuğum. Berlin: Kültür ve Sanat Yayınları.
  • Referans8: Say, F. (2021). Piyano Eserleri ve Anlatı Müziği. İstanbul: Müzik Yayınları.
  • Referans9: Say, F. (2023). Piyanoda Anlatı Sanatı. İstanbul: Müzik Kültürü Yayınları.
  • Referans10: Uçan, A. (2020). Türk Bestecilerinde Melodik Yaklaşımlar. İstanbul: Nota Yayınları.
  • Referans11: Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2021). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri (12.baskı). Seçkin Yayıncılık.

A STRUCTURAL AND NARRATIVE ANALYSIS OF FAZIL SAY'S 3 BALLADS

Yıl 2025, Cilt: 8 Sayı: 3, 1650 - 1674, 30.09.2025
https://doi.org/10.51576/ymd.1711479

Öz

ABSTRACT
This article presents a structural and technical analysis of “3 Ballads”, a piano composition by Fazıl Say—an innovative Turkish composer renowned for blending Western classical music traditions with Anatolian cultural elements. In this work, Say adopts a distinctly narrative compositional approach, crafting a piece that intertwines technical complexity with emotional depth. The study employs qualitative research methods, specifically descriptive and document analysis, to investigate the work's musical structure and interpretive dimensions. “3 Ballads” is a tripartite composition for solo piano, in which each section presents a unique expressive style and unfolds a distinct narrative arc, guiding the listener through varied emotional landscapes. As a result of the analyses, it was determined that Nazım exhibits a lyrical and melancholic character, distinguished by its harmonic structure built upon a tonic pedal and the use of extended chords; Kumru stands out with its warm and hopeful atmosphere, octave displacements, and a harmonic palette rich in seventh chords; and Sevenlere Dair addresses the theme of love through a tonal framework, syncopated rhythms, chromatic transitions, and contrasting articulations. Across the work as a whole, various adaptations of the Lied form, thematic cohesion, and Fazıl Say’s distinctive harmonic colors are evident. In this respect, 3 Ballads makes a significant contribution to the modern piano repertoire, offering pianists a rich field for the development of technical mastery, interpretative depth, and musical expression.

Kaynakça

  • Referans1: Demir, E. (2019). Modern Klasik Müziğin Evrimi. Ankara: Nota Sanat Yayınları.
  • Referans2: Ersoy, T. (2021). Modern Piyano Müziğinde Teknik ve Estetik. İzmir: Sanat Yayıncılık.
  • Referans3: Güncan, Ö., Çelik, D. (2024). Romantik Dönemde Müziğin Evrimi: Sanatsal Özgürlüğün Keşfi ve Formun Dönüşümü. Müzikte Güncel Çalışmalar, Bölüm VII., Livre De Lyon.
  • Referans4: Karaca, M. (2022). Çağdaş Piyano Müziğinde Hikayesel Yapılar. Ankara: Sanat Akademisi Yayınları.
  • Referans5: Nardemir S. (2021). David Popper’in Concert-Etude Op. 55 No. 2 Eserinin İncelenmesi ve Eserin İcra Sürecinde Karşılaşılabilecek Sorunlara Yönelik Çözüm Önerileri. AKÜ AMADER, 7(13).
  • Referans6: Say. F. (2000). 3 Ballads. Schott Yayınları.
  • Referans7: Say, F. (2018). Müzikal Yolculuğum. Berlin: Kültür ve Sanat Yayınları.
  • Referans8: Say, F. (2021). Piyano Eserleri ve Anlatı Müziği. İstanbul: Müzik Yayınları.
  • Referans9: Say, F. (2023). Piyanoda Anlatı Sanatı. İstanbul: Müzik Kültürü Yayınları.
  • Referans10: Uçan, A. (2020). Türk Bestecilerinde Melodik Yaklaşımlar. İstanbul: Nota Yayınları.
  • Referans11: Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2021). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri (12.baskı). Seçkin Yayıncılık.
Toplam 11 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Dini Musiki, Klasik Batı Müziğinde Kompozisyon, Klasik Batı Müziğinde Yorumculuk
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Gökçe Ağ 0009-0003-7911-5651

Erken Görünüm Tarihi 25 Ağustos 2025
Yayımlanma Tarihi 30 Eylül 2025
Gönderilme Tarihi 1 Haziran 2025
Kabul Tarihi 22 Ağustos 2025
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Cilt: 8 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Ağ, G. (2025). FAZIL SAY’IN 3 BALLAD ESERİ ÜZERİNE YAPISAL VE ANLATIMSAL BİR İNCELEME. Yegah Müzikoloji Dergisi, 8(3), 1650-1674. https://doi.org/10.51576/ymd.1711479


     SCImago Journal & Country Rank