Yeni kurulan Türkiye Cumhuriyeti Devleti, kültürü ulusal bilinci ve aidiyet duygusunu geliştirme aracı olarak görmüş, bu doğrultuda Mûsikî İnkılabı’na özel bir önem vermiştir. Mûsikî İnkılabı’nın temel amacı, ulusal ve çağdaş bir müzik yaratmaktır. Söz konusu amaca ulaşmak için mûsikî alanında, Cumhuriyet’in ilk yıllarından itibaren hızla kurumsallaşmaya gidilmiştir. Bu kapsamda, 1923 yılında Dârü’l-Elhân Batı müziği bölümüyle yeniden açılmış ve bunu 1924 yılında Ankara Mûsikî Muallim Mektebi’nin açılması takip etmiştir. Ayrıca besteci ve müzik eğitimcisi yetiştirmek üzere yurt dışında öğrenim görecek gençler, Avrupa’nın başlıca şehirlerine gönderilmiş ve 1927 yılında da Dârü’l-Elhân Belediye Konservatuarı’na dönüştürülmüştür. Her ne kadar bu alanda önemli adımlar atılsa da, bilgi birikimi eksikliği nedeniyle yabancı uzmanlardan destek alma gerekliliği doğmuştur. Bu kapsamda Türkiye’ye davet edilen isimlerden biri de, Avusturyalı Besteci ve Müzik Eleştirmeni Joseph Marx olmuştur. Çalışmada, Cumhuriyet’in ilk yıllarında “asri ve millî bir mûsikî yaratmak” konusunda, Joseph Marx’ın Türkiye’deki faaliyetlerinin yeri incelenmeye ve değerlendirilmeye çalışılmıştır. Joseph Marx, bu doğrultuda çalışmalarını sürdürmek için 1932, 1933, 1934 yıllarında olmak üzere üç kez Türkiye’ye gelmiştir. Marx’ın, ulusal mûsikînin inşası noktasında son derece önemli öneriler sunduğu görülmüştür. Söz konusu amaca ulaşabilmek için, konservatuvarın, operanın, tiyatronun, orkestranın, radyonun önemine özellikle işaret etmiştir. Joseph Marx’ın önerileri doğrultusunda birçok önemli adım atılmıştır. Bu kapsamda kendisinin, Türk müzik yaşamının modernleşmesi yönünde önemli katkılar sağladığı söylenebilir.
Joseph Marx İstanbul Belediye Konservatuvarı millî mûsikî Müzik İnkılabı müzik politikaları
The newly established Republic of Türkiye regarded culture as a vital instrument for fostering national consciousness and a sense of belonging. In this context, special emphasis was placed on music reform, with the primary objective of cultivating a national and contemporary musical identity. To achieve this goal, a rapid process of institutionalization in the field of music was initiated during the early years of the Republic. Accordingly, in 1923, Darü’l-Elhan was restructured to include a Western music department, and in 1924, the Ankara Music Teachers’ School was founded. Furthermore, young individuals were sent to major European cities to receive training as composers and music educators. In 1927, Darü’l-Elhan was transformed into the Istanbul Municipal Conservatory.
Despite significant progress, the lack of expertise necessitated the involvement of foreign specialists. One of the prominent figures invited to contribute was Austrian composer and music critic Joseph Marx. This study examines and evaluates Marx’s role in the efforts to establish a modern and national music culture in Türkiye during the early Republican period. Marx visited Türkiye three times in 1932, 1933, and 1934 to support these initiatives. His recommendations played a crucial role in shaping the direction of Turkish music reform. He particularly emphasized the importance of institutions such as conservatories, opera houses, theaters, orchestras, and radio in achieving the reform’s objectives. In line with his proposals, several key steps were taken toward the development of a national music tradition. It can be concluded that Joseph Marx made meaningful contributions to the modernization of Turkish musical life.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Music (Other) |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Early Pub Date | September 6, 2025 |
Publication Date | September 30, 2025 |
Submission Date | August 5, 2025 |
Acceptance Date | September 3, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 8 Issue: 3 |