Bu çalışma, Carlo Domeniconi’nin Bir Anadolu Halk Şarkısı Üzerine Çeşitlemeler (özgün adıyla Variationen über ein anatolisches Volkslied) adlı klasik gitar eserine dayanan görsel tasarım temelli kuramsal bir model önermektedir. Eseri müzikal ve görsel boyutlarıyla inceleyen araştırma, müzik eğitiminde soyut müzik yapılarının görsel tasarımlar aracılığıyla somutlaştırılmasını sağlayarak müzikal algıyı geliştirmeyi amaçlamaktadır. Bu amaçla eserin, tema, varyasyon I–V ve final bölümleri olmak üzere tüm kısımları için incelenmiştir. İki alan uzmanının iş birliğiyle her bölümün müzikal analizi yapılmış ve bu analiz sonuçları temel alınarak özgün görsel tasarımlar üretilmiştir. Böylece eserin biçimsel, ritmik ve dinamik özellikleri, renk, çizgi, spiral formlar ve kültürel motifler gibi görsel tasarım öğeleriyle eşleştirilmiştir. Ortaya konulan disiplinler arası model, herhangi bir uygulamalı örneklem grubuyla test edilmemiş olmakla birlikte Domeniconi’nin eserine ilişkin görsel tasarım önerilerini kuramsal düzlemde tartışmaktadır. Araştırmanın bulguları, geliştirilen görsel tasarımlardaki spiral, renk geçişleri, çizgi yönelimleri, Anadolu’ya özgü motifler, doğa sembolleri ve Barok süsleme ögeleri gibi görsel unsurların, eserin müzikal ögeleri (Örneğin, ritmik döngüler, tempo değişimleri, dinamik karşıtlıklar) ile kültürel bağlamda uyumlu olduğunu göstermektedir. Tartışma bölümünde, literatür ışığında bu bulgular değerlendirilmiş; özellikle çoklu duyusal öğrenme ve öğrenme stilleri bağlamında modelin pedagojik değeri vurgulanmıştır. Müzikal yapının sadece işitsel değil, görsel ve sembolik düzlemlerde de kavranmasına katkı sağlayan bu çalışma, literatürde müziksel yapıların görselleştirilmesine yönelik sınırlı sayıdaki girişimlerden biri olması bakımından önem taşımaktadır. Bu yönüyle çalışmanın müzik pedagojisine disiplinler arası bir bakış açısı sunabileceği düşünülmektedir.
Carlo Domeniconi Anadolu halk müziği müzikal analiz görsel tasarım müzik algısı müzik görselleştirme disiplinlerarası müzik eğitimi öğrenme stilleri varyasyon formu klasik gitar eğitimi Âşık Veysel.
This study proposes a theoretical model based on visual design for Carlo Domeniconi’s classical guitar work Variationen über ein anatolisches Volkslied (Variations on an Anatolian Folk Song). By examining the work in both its musical and visual dimensions, the research aims to enhance musical perception in music education through the concretization of abstract musical structures via visual design. For this purpose, the entire work including the theme, Variations I–V, and the finale, has been analyzed. In collaboration between two field experts, each section was subjected to musical analysis, and original visual designs were produced based on these analytical results. Thus, the work’s formal, rhythmic, and dynamic features were mapped onto visual design elements such as color, line, spiral forms, and cultural motifs. Although the proposed interdisciplinary model has not been tested with a practical sample group, it theoretically discusses visual design proposals related to Domeniconi’s work. Findings indicate that the visual elements developed spirals, color transitions, line orientations, Anatolian motifs, natural symbols, and Baroque ornamentations resonate with the work’s musical features (e.g., rhythmic cycles, tempo shifts, and dynamic contrasts) within a cultural context. In the discussion, these findings are evaluated in light of the literature, with particular emphasis on the pedagogical value of the model in the context of multisensory learning and learning styles. By contributing to the understanding of musical structures not only on auditory but also on visual and symbolic levels, this study gains significance as one of the limited attempts in the literature to visualize musical structures. In this respect, it is suggested that the study may offer an interdisciplinary perspective to music pedagogy.
Carlo Domeniconi Anatolian folk music musical analysis visual design music perception music visualization interdisciplinary music education learning styles variation form classical guitar education Âşık Veysel.
| Primary Language | Turkish |
|---|---|
| Subjects | Interpretation in Western Classical Music, Music Cognition, Music Education, Music Performance |
| Journal Section | Research Articles |
| Authors | |
| Early Pub Date | November 14, 2025 |
| Publication Date | November 19, 2025 |
| Submission Date | September 20, 2025 |
| Acceptance Date | November 5, 2025 |
| Published in Issue | Year 2025 Volume: 8 Issue: 4 |